handdator

Visa fullständig version : Gym stängda på helgdagar, vad tycker du?


Action Fighter
2009-06-16, 16:29
Märkte nyss att mitt gym är ett i mängden som kommer ha stängt nu på både fredag och lördag. Vad jag själv tycker om att ha stängt på sådana dagar som midsommar, julafton etc är att jag anser att det är väldigt oseriöst. Har själv planerat in två pass på dem har dagarna och måste nu tidigarelägga ett till torsdag och får helt enkelt missa ett. Vad gäller midsommarafton är det inte ens röd dag i kalendern så man kan väl åtminstånde ha öppet på morgonen så att dem som vill vara seriösa med träningen hinner dra sitt pass.

Vet att detta är ett problem på många andra gym också och undrar vad ni andra tycker om detta. En lösning jag tycker vore bra vore att lämna nyckel till de som vill träna.

burre
2009-06-16, 16:32
d i s t a n s

Anton Fräs
2009-06-16, 16:33
Personligen tycker jag inte alls om det men samtidigt är det bara att byta gym om det inte passar om du förstår vad jag menar.. Konsumentmakt yada yada yada.. Mitt gym har öppet midsommarafton iaf och det duger gott åt mig.

z_bumbi
2009-06-16, 16:42
Eftersom du bor i Stockholm bör det finnas något alternativ att träna på?

Annars förstår jag både problemet med att det är stängt och att gymägarnen/föreningen inte vill hålla öppet på en dag då de flesta vill vara lediga.

mini
2009-06-16, 16:48
Vårat gym drivs som en förening, och det är frivilliga oavlönade krafter som öppnar och stänger. Tyvärr innebär det att det kan finnas dagar vi måste ha stängt. Inte önskvärt, men ibland nödvändigt.

mattilainen
2009-06-16, 16:51
På mitt gym tänker dom väl lite mer och har öppet iaf några timmar men på vissa speciella dagar är det stängt helt. Jag tycker iaf dom borde ha öppet några timmar även om det är en speciell dag. Julafton och liknande kan jag förstå..

Scratch89
2009-06-16, 17:06
Jag förstår dem, även fast det är trist. Jag skulle inte vilja jobba på midsommar eller julafton.

kalajset
2009-06-16, 17:15
Jag förstår dem, även fast det är trist. Jag skulle inte vilja jobba på midsommar eller julafton.

Nä, det är nog inte särskilt konstigt egentligen. Själv har jag ingen aning ifall "mitt" gym har öppet på fredag eller ej, men tänkte lösa det som så att jag sticker dit på torsdag och kör ett pass, ifall det har stängt på fredagen blir det helkropp, om det har öppet nämda dag kan man köra underkropp på torsdagen, och sedan åka dit på fredagen med och dra av ett överkroppspass för THE pump inför midsommar, disco-style!.

Taisho
2009-06-16, 17:15
Samma på mitt gym och jag tycker att det är helt OK. Det är bara att planera träningen efter det. Har man mycket energi som ska ut de dagarna så är det ju t ex bara att snöra på sig skorna och sticka ut och springa eller hoppa upp på cykeln och ta en vända på den. Och så braka in på gymmet på söndag, taggad och fin!

kjell33
2009-06-16, 17:17
Helt ok för min del. Min träning står och faller inte med ngt enstaka pass. Dock skulle jag inte vilja missa mina utrustningspass men sånt kan jag faktiskt planera i god tid.

brobban
2009-06-16, 17:17
Gymmet jag tränar på har låskort för alla som är medlemmar, utmärkt lösning. Föreningsdrivna gym=the shit.

Trytter
2009-06-16, 17:26
För jävligt rent ut sagt.
Tycker du ska ringa ditt gym och erbjuda att hålla öppet för dem på midsommar. ;)
Eller du kanske vill vara ledig på fredag?

r3mpuh
2009-06-16, 17:57
Gymmet jag tränar på har låskort för alla som är medlemmar, utmärkt lösning. Föreningsdrivna gym=the shit.


+1

Bara å knalla in vilken tid på dygnet som hellst, Dra på nå riktigt hög techno Musik! :D

Martin Löwgren
2009-06-16, 18:19
Det problemet finns inte i sthlm som tur va :thumbup:

joriice
2009-06-16, 18:29
Varför inte vila en dag eller två? Verkar vara extremt svårt att slita sig för vissa.

NKC
2009-06-16, 19:20
Det kommer så otroligt lite folk sådana dagar så det är inte värt att hålla öppet för de flesta ställen.

stafh
2009-06-16, 19:29
Gör armhävningar, chins och knäböj hemma tills du storknar. Inget fel med lite omväxling.

Morrris
2009-06-16, 20:10
Tycker inte synd om dig. Vårat gym har öppet tre timmar på måndag, onsdag, fredag. Enda vettiga gymmet i stan.

paranoid666
2009-06-16, 20:20
Tycker att gymmet ska va öppet alla dagar, visst kanske inte är så kul att jobba dagar som julafton eller så, men man kan ju ha öppet bara typ 2 timmar, utan personal.

Jorgen
2009-06-16, 20:21
Vad jag själv tycker om att ha stängt på sådana dagar som midsommar, julafton etc är att jag anser att det är väldigt oseriöst.

Hur tänkte du här? På vilket sätt är det oseriöst för ett företag att ha stängt en dag som midsommar eller julafton?

Jag har inte det problemet eftersom jag alltid har tillträde till mitt gym, men om vi nu skulle ha stängt så är det knappast något att hänga upp sig på. Då får man väl vila lite, inget man mår dåligt av.
Vila och väx!

mini
2009-06-16, 20:24
Tycker att gymmet ska va öppet alla dagar, visst kanske inte är så kul att jobba dagar som julafton eller så, men man kan ju ha öppet bara typ 2 timmar, utan personal.

Det beror ju på vilken typ av gym det är, och även om ingen arbetar under de två timmarna måste någon ändå öppna och stänga.

Edit: vill man ha tillgång till gym 24/7 får man välja ett sådant gym.

bubbe
2009-06-16, 20:29
Håller helt och hållet med om att folk ska få ha ledigt när det handlar om så banala saker som gym. Är trött på konsumtionskraven att allt ska vara öppet jämt. Är dock viss skillnad när ideella krafter sköter saker och man gör det för att man själv tycker det är roligt.

pony
2009-06-16, 21:59
Det kommer så otroligt lite folk sådana dagar så det är inte värt att hålla öppet för de flesta ställen.

Hur tänker du då? Gymmets intäkter är inte direkt beroende av hur många som tränar en viss dag eftersom gymmet sannolikt går runt på medlemskort som betalas månadsvis. Och även om så vore fallet gör de flesta företag bäst i att vara konsekventa gentemot sina kunder (midsommarafton är inte ens en röd dag). Ta smällen av att gå back vissa dagar, det är inte hela världen om man har nöjda kunder som gör att man går väldigt mycket plus vid andra tillfällen.

I övrigt håller jag med trådstartaren. Det finns något som heter OB och ibland lönar det sig att gräva djupt i fickorna och hosta upp det. Annars kanske medlemmarna ifråga tar sina pengar och går till någon som tar dessa "konsumtionskrav" på allvar.

Action Fighter
2009-06-16, 22:13
Äh, problemet är väl lite att jag kommer hem på torsdag och då vill man gärna kunna dra igång på full rulle efter 3 och en halv vecka uppehåll. Känns lite ovärt och göra det till 4 veckor bara. Kommer troligtvis hinna ett pass på torsdag så skulle kunna klämma in fredags och lördagspasset men det vill man ju inte för då blir passet cirkus två timmar.

Trytter: Helt seriöst skulle jag kunna hålla öppet en tre timmar på morgonen och sen köra mitt pass och stänga. Tror dock inte riktigt att dem skulle gå med på det dock. ;)

z_bumbi
2009-06-16, 22:14
Hur tänker du då? Gymmets intäkter är inte direkt beroende av hur många som tränar en viss dag eftersom gymmet sannolikt går runt på medlemskort som betalas månadsvis. Och även om så vore fallet gör de flesta företag bäst i att vara konsekventa gentemot sina kunder (midsommarafton är inte ens en röd dag). Ta smällen av att gå back vissa dagar, det är inte hela världen om man har nöjda kunder som gör att man går väldigt mycket plus vid andra tillfällen.

I övrigt håller jag med trådstartaren. Det finns något som heter OB och ibland lönar det sig att gräva djupt i fickorna och hosta upp det. Annars kanske medlemmarna ifråga tar sina pengar och går till någon som tar dessa "konsumtionskrav" på allvar.

Därför att antalet som kan tänkas träna är så litet så förlorar man ingen större goodwill på att hålla stängt, utöver det så är de flesta ganska så inställda på att midsommarafton är en dag då de flesta vill vara lediga och accepterar det utan att bli särskilt upprörda. Om det finns ett medlemskontrakt så brukar det dessutom stå där att vissa särskilda dagar på året kan öppettiderna avvika från de normala och då kommer det ju inte som någon överraskning.

Shoemaker
2009-06-16, 22:31
jag kan accepter att det är stängt på helgdagar. Men något som gör mig riktigt sur är när det är sommarstängt!! 1 juni till sista augusti stänger det 16.00 på fredagen och då jobbar jag och hinner inte ditt i tid. sen är är det stängt lördag och söndag. Jag har alltså måndag till torsdag och träna. Tycker det är värdelöst. Har betalat för halvårskort då tycker att att man bör kunna kräva att få träna 7 dagar i veckan inte 4. ja heller 5 om man slutar förre 16 på fredagen.*mini *gah!*

Commando1980
2009-06-16, 22:50
förjävligt tycker jag. jag vill möjlighet att träna när jag vill, dvs access 24/7 året runt.

Commando1980
2009-06-16, 22:59
Därför att antalet som kan tänkas träna är så litet så förlorar man ingen större goodwill på att hålla stängt, utöver det så är de flesta ganska så inställda på att midsommarafton är en dag då de flesta vill vara lediga och accepterar det utan att bli särskilt upprörda. Om det finns ett medlemskontrakt så brukar det dessutom stå där att vissa särskilda dagar på året kan öppettiderna avvika från de normala och då kommer det ju inte som någon överraskning.

behöver inte alls vara sant. har tränat på flera gym där just den här frågan har vart uppe och det finns många som inte håller med dig. det är många som vill ha möjlighet att träna på julafton, midsommarafton och alla möjliga röda dagar.

saab900
2009-06-16, 23:26
Jag lider inte av det då jag har passerkort och kan träna 24/7 alla årets dagar. Det finns sådana gym, bara att du byter till ett om det är ett stort problem för dig att inte kunna träna röda dagar.

adem1
2009-06-17, 01:15
friskis o svettis i göteborg (eriksberg) har sten stängt, tycker dem iaf kan h
a 1x som står i reciptionen för det är ju inte som om dem gör något jobbigt/ansträngande och ge den personen lite OB så ere klart:furious:

NKC
2009-06-17, 09:48
Hur tänker du då? Gymmets intäkter är inte direkt beroende av hur många som tränar en viss dag eftersom gymmet sannolikt går runt på medlemskort som betalas månadsvis. Och även om så vore fallet gör de flesta företag bäst i att vara konsekventa gentemot sina kunder (midsommarafton är inte ens en röd dag). Ta smällen av att gå back vissa dagar, det är inte hela världen om man har nöjda kunder som gör att man går väldigt mycket plus vid andra tillfällen.

I övrigt håller jag med trådstartaren. Det finns något som heter OB och ibland lönar det sig att gräva djupt i fickorna och hosta upp det. Annars kanske medlemmarna ifråga tar sina pengar och går till någon som tar dessa "konsumtionskrav" på allvar.

Se z_bumbis svar, det var bra. Jag har jobbat på gym och vet hur det brukar se ut på många ställen. I längden förlorar man knappast på det om det är några enstaka som blir lite småsura för att de inte får träna midsommarafton. De allra flesta förstår och räknar med att det kommer vara reducerade tider/stängt på helg och högtidsdagar. Tro mig, det du skriver är inget som ingen annan tänkt på tidigare, testat, utvärderat och sedan dragit slutsatsen att det inte alls lönar sig.

Om man dessutom jobbar på en större kedja så brukar något av gymmen hålla öppet och är folk så att de absolut inte kan missa ett pass eller skjuta upp det en dag eller två så brukar de kunna åka dit och träna just de passen (SATS Odenplan är ju ett bra exempel).

En enda gång var jag med om att en kund blivit direkt förbannad (pga stängt två dagar över jul), hon hotade med att säga upp kortet. Men det gjorde hon inte ;)

När jag skrev att det inte lönar sig menade jag förstås i ett längre perspektiv, inte för dagen som är självklart att det inte lönar sig. Kräver man öppet 24/7 så rekommenderar iaf jag att man blir medlem på.... 24/7.

De allra, allra flesta kunderna bryr sig inte tillräckligt mycket om det helt enkelt. De allra, allra flesta vill heller inte träna dessa dagar.

Popeye
2009-06-17, 10:09
Gilla läget eller byt gym.
Visst skulle det vara smidigt med 24/7 men min träning står och faller inte med ett pass på midsommar. Det finns många gym som har betydligt sämre öppettider än så. Sommartider kan vara riktigt lurigt...

Griffin
2009-06-17, 11:13
å va ja älskar mitt gym när jag läser det där =) öppet dygnet runt året runt=)

Upptaget
2009-06-17, 12:08
å va ja älskar mitt gym när jag läser det där =) öppet dygnet runt året runt=)

Håller med, det enda som behövs är ett kort som låser upp dörren :D fler gym borde ha det så!

MissTiger
2009-06-17, 14:07
"Mitt" gym har öppet fram t 12 på midsommarafton (öppnar redan kl 6.30)..detta gäller de flesta gymmen inom denna gymkedja. De flesta gymmen har stängt midsommardagen MEN vi har ett par gym som är obemannade dvs det går o komma in även denna dag (kl 5-23) :D Höjden av lycka! *ha ha*

userfriendly
2009-06-17, 14:20
Häng på mig, har ett gammalt klippkort på ett öppet Sthlmsgym jag måste bli av med iaf ;)

Alltidxx
2009-06-17, 14:40
Inte så mycket att göra åt annat än att framföra sin åsikt eller byta gym. Vad som är värre är när man är ruskigt peppad och kommer till gymmet och det är stängt utan att man visste om det. Mer än en gång har jag då gått hem och packat gymbags med böcker och annat för att curla med eller köra tricepspressar med. Armar, axlar, mage, bröst har gått ganska bra att köra hemma med ny möblering och kreativa hjälpmedel/vikter.

simpan89
2009-06-17, 14:58
Tycker att de ska fortsätta ha stängt på högtider, om inte så kan de ju ha öppet några timmar på förmiddagen kanske.

Jag har dock nyckel till gymmet där jag tränar så har inte några sånna problem, men tänkte ändå inte träna på midsommar ;)

Mr.Sarkastisk
2009-06-17, 15:20
Jag ser det hela positivt. När nu gymmet är stängt på fredag så kör jag både torsdags och fredagspasset på torsdagen. Jag får ju variation på min gymträning gratis. :)

Grelle-
2009-06-17, 15:31
Midsommarafton, Julafton och Nyårsafton är tre svarta dagar som jag har full förståelse för att gymmet är stängt på. Tycker alla som inte har lite mer viktiga yrken (sjukvård osv.) ska få vara lediga då. Men pingst som inföll på en helg tyckte jag var lite onödigt att ha stängt för.

Men midsommarafton är ju svenskarnas favorithögtid, bara att acceptera att saker är stängt då.

Alucard
2009-06-17, 18:33
Helkasst med gym som inte har öppet på helgerna. Dock går jag själv på ett 24/7 gym så det är alltid öppet!

-Englund
2009-06-17, 22:56
Precis, det ska vara kortlås...!

Snygg_Gluteus
2009-06-18, 10:52
Det problemet finns inte i sthlm som tur va :thumbup:

Nåja, jag bor i BODEN och här existerar inte problemet inte heller. Stockholm = *bs* :devil:

Jontez
2009-06-18, 11:15
Om jag ägde ett gym skulle jag inte vilja jobba varken midsommar eller dagen efter, och då ska inte jag tvinga mina underanställda att jobba heller --> stängt fredag och lördag

_slipknot1_
2009-06-18, 23:57
Skit! Joggade i godan ro ned till mitt gym idag runt sju tiden för att upptäcka att det hade stängt redan kl 16...Men man får vad man betalar för så är det ju;)

bear.flowertwig
2009-06-19, 13:20
Kan bli lite irriterade på att när min ordinarie skitgym (som bla har sommarstängt!) är stängt så verkar det som att även Delta har stängt. TROR JAG...eftersom det varken står något på hemsidan eller finns något meddelande på telefonsvararen. Kan inte vara för mycket begärt att ordna åtminstone något av det inför en storhelg med andra öppettider tycker man.

LoTiX
2009-06-19, 18:18
Klart man blir irriterad när det är stängt samtidigt som man vill träna. Det har inte det minsta att göra med några "opti"-galenskaper. Om detta är just samma syn som TS m.m. haft hittills i tråden vet jag inte. Men för mig är detta glasklart.

Brukar ofta inte bli värre än att man får struna i träning någon dag. Blev som mest lite irriterad senast i påsk då jag cyklade ända till gymmet innan jag kom på att de antagligen har stängt för dagen.

z_bumbi
2009-06-20, 10:41
Så hur många var det som var och tränade igår?
Vi var ensamma när vi kom dit, sen dök en upp som jobbar där (som i alla fall skulle haft nyckel) och när vi gick dök det upp en till.

Caveman_91
2009-06-20, 10:49
jag var ner och tränade innan midsommarfirandet igår. Var faktiskt mycket folk där (träna runt lunch) men på "mitt" gym används tagg så du kan träna 24/7 365 dagar om året. En bra lösning helt klart!

Jorgen
2009-06-20, 11:25
Så hur många var det som var och tränade igår?
Jag var och tränade. Var helt ensam på gymmet. :(

mini
2009-06-20, 11:27
Vi var ett litet gäng på 4 pers. Dedikation + nyckel = opti.

CrazyJoeDavola
2009-06-20, 12:06
Tycker det är skit att det är stängt på icke helgdagar som midsommarafton, visst kan de få stänga lite tidigare. Jobbat inom handeln och där stängs det inte för att det är midsommarafton. Det finns alltid folk som vill jobba och det behövs inte speciellt många på en anläggning för att öppna och stänga och ta hand om de få kunder som kommer en midsommarafton.

mini
2009-06-20, 12:08
Att handeln inte stänger tidigare eller har stängt på midsommar är rent fel.

erikkarlsson
2009-06-20, 12:23
Varför ska man ha stängt på röda dagar när man har öppet på vanliga söndagar?

kjell33
2009-06-20, 12:26
Se z_bumbis inlägg #25

Martin Löwgren
2009-06-20, 14:50
Så hur många var det som var och tränade igår?
Vi var ensamma när vi kom dit, sen dök en upp som jobbar där (som i alla fall skulle haft nyckel) och när vi gick dök det upp en till.

Nästan fullt på sats odenplan och nu ska jag strax till sats södermalm där de garanterat kommer vara smockat :D

Vezzlan
2009-06-20, 15:01
Så hur många var det som var och tränade igår?
Vi var ensamma när vi kom dit, sen dök en upp som jobbar där (som i alla fall skulle haft nyckel) och när vi gick dök det upp en till.


Åtta for omkring i lokalen under de två timmar jag var där.

NKC
2009-06-20, 16:09
Nästan fullt på sats odenplan och nu ska jag strax till sats södermalm där de garanterat kommer vara smockat :D

Inte så konstigt, ett av två SATS i stockholm som hade öppet så alla som vill träna åker ju dit :)

z_bumbi
2009-06-20, 16:15
Nästan fullt på sats odenplan och nu ska jag strax till sats södermalm där de garanterat kommer vara smockat :D

Tur att tråden handlar om gym...

Mer seriöst så har väl SATS stängt en del av gymmen så det blir en koncentration till de som är öppna?

rbs
2009-06-20, 17:02
Problemet med mitt gym är inte att de stänger på midsommarafton och under påskhelgen (och pingst och annat påhitt), utan problemet är att ingen vet om det förrän dagen innan. Som längst var gymmet stängt i fyra dagar. Under diet så känns det lite extra jobbigt

Arne Persson
2009-06-20, 19:21
Jag har mycket svårt att förstå varför man överhuvudtaget öppnar gym om man inte klarar av att hålla öppet på helgerna....

hilfebre
2009-06-20, 22:49
Tycker det är bedrövligt, stängt halva dagen innan och hela midsommaraftonen. Kul när man jobbar och inte har tid att träna mellan 7 och 13. Tur att det finns bra gym i stan som inte stänger igen vid minsta lilla orsak. *grr27*

Akoral
2009-06-20, 23:37
Har nycket till mitt så det är öppet julafton nyår och alla andra helg dagar :) Hade bytt gym annars :S

keller7
2009-06-20, 23:46
Helt seriöst. Gympersonalen behöver ju också ledigt. Chilla på det...

Martin Löwgren
2009-06-20, 23:46
Inte så konstigt, ett av två SATS i stockholm som hade öppet så alla som vill träna åker ju dit :)

Det var fan fucked crowded idag, grymt :thumbup:

KniveN
2009-06-21, 00:35
Helt seriöst. Gympersonalen behöver ju också ledigt. Chilla på det...

Är det något speciellt med gympersonal som gör att dom måste vara lediga? Hur skulle det se ut om alla var lediga på röda dagar? Inga bussar, taxi, butiker/ mackar för att inte tala om polis och sjukvård.

Tycker att många röda dagar kan slopas, ge folk fler semesterdagar så att dom kan få vara lediga när dom vill istället. Behöver verkligen Trettondagen, valborg, kristi himmelsfärd med flera vara röda dagar?

Detest
2009-06-22, 18:19
Mitt gym var stängt under fre,lör OCH söndag på midsommar, fan vad förbannad jag blev när jag åkte till gymmet på söndagen och det var stängt!

KniveN
2009-06-22, 18:28
Mitt gym var stängt under fre,lör OCH söndag på midsommar, fan vad förbannad jag blev när jag åkte till gymmet på söndagen och det var stängt!

Samma här, stängde även tidigare på tors... Men det är inte gymmets fel utan dom som driver lokalen gymmet ligger i. Har även börjat stänga 19 istället för 22 (21 i vanliga fall på sommaren)

the_PL_man
2009-06-24, 10:02
Tycker inte synd om dig. Vårat gym har öppet tre timmar på måndag, onsdag, fredag. Enda vettiga gymmet i stan.

Men det gäller bara över sommaren, eller hur?
Ser ut som att jag kommer på besök vecka 30.

WorkOutBuddy
2009-06-24, 10:13
Mitt gym var öppet. Det var mer folk där än vanligt vilket var trevligt.

bubbe
2009-06-24, 10:19
Är det något speciellt med gympersonal som gör att dom måste vara lediga? Hur skulle det se ut om alla var lediga på röda dagar? Inga bussar, taxi, butiker/ mackar för att inte tala om polis och sjukvård.

Tycker att många röda dagar kan slopas, ge folk fler semesterdagar så att dom kan få vara lediga när dom vill istället. Behöver verkligen Trettondagen, valborg, kristi himmelsfärd med flera vara röda dagar?

Man skulle kunna vända på det,

vad är det som är så speciellt med gym att de måste ha öppet 365 dagar om året? det är ju inte precis någon livräddande jourtjänst att ha tillgång till gympersonal.

Tycker vi ska införa fler röda dagar så vi kan lugna ner det upptrissade tempot med fler pauser för de som jobbar.


Däremot tycker jag själv det är trevligt att ha möjlighet att träna 365 dagar om året men då kräver jag inte heller att folk måste jobba bara för att jag ska kunna träna. Atletklubb FTW!!!

ARMSTARK
2009-06-24, 10:25
Va fan, de e ju på helgerna som man kan träna i lugn och ro utan att behöva jäkta mellan jobb, dagis, gym, middagsbord!

Helgträning is the shit!

Rahf
2009-06-24, 11:04
Kortlås är underbart när man har medlemskort :D. Tillgång från 0600 - 2200, 365 dagar om året.

CrazyJoeDavola
2009-06-24, 13:31
Tränade på ett företagsgym, som dock kostade pengar, de tog semester och stängde i fyra veckor + att de "glömde" att komma och öppna på helgerna ibland :furious:

KniveN
2009-06-24, 14:26
Man skulle kunna vända på det,

vad är det som är så speciellt med gym att de måste ha öppet 365 dagar om året? det är ju inte precis någon livräddande jourtjänst att ha tillgång till gympersonal.

Tycker vi ska införa fler röda dagar så vi kan lugna ner det upptrissade tempot med fler pauser för de som jobbar.


Däremot tycker jag själv det är trevligt att ha möjlighet att träna 365 dagar om året men då kräver jag inte heller att folk måste jobba bara för att jag ska kunna träna. Atletklubb FTW!!!

Varför ska det vara något speciellt bara för att det ska ha öppet helt vanliga dagar?
Om man vill ha en paus så är det väl bara att ta ledigt? Varför ska alla behöva vara lediga för att vissa inte klarar av tempot?