handdator

Visa fullständig version : Axlar och sträckning


Fok
2003-08-16, 13:55
Så idag när jag körde axlarna lyckades jag i sista övningen och setet att få en helt brutal smärta i min högra skuldra. Jag har alltid haft svårt med axlarna och är inte helt förtjust i vissa av dom övningar jag brukar köra och har därför provat lite nya med jämna mellanrum. Tänkte därför om någon har förslag vilka övningar jag kan köra och om någon av dom jag kör är modell sämre.

Brukar försöka köra 5 set av 3 övningar när jag kör axlarna.
Idag vart det;

#1 Sittande hantelpressar vilken jag tycker funkar bra.
#2 Framåtlutande sidolyft med hantlar(Är väl kanske fel benämning), om man bortser från att man får ha pinsamt lätta hantlar så tycker jag den tar bra, vilket är det som betyder något.
#3 Nu är det väl den som jag inte är helt överförtjust i, drag till hakan i kabelmaskin. Det var även i sista(!) setet jag i denna idag lyckades få någon sträckning eller vad det nu är i skuldran. Har ingen direkt förklaring hur det gick till då jag hade sänkt vikten rätt markant från föregående set för jag började bli sliten och anser själv att jag stod korrekt och så.

Så om det är någon som känner att dom är bra på axelövningar och så får gärna ge mig några förslag. Angående uppvärmning så kör jag ett uppvärmningsset på varje övning med ca 15-20 reps på någon mellanvikt. Det har ju funkat tills nu men kanske borde se över det också.

Hur som helst, tack på förhand. Blir väl till att vila lite och hoppas det släpper snabbt :cryout:

Herkulez
2003-08-16, 14:04
Originally posted by Fok
hakan i kabelmaskin. Det var även i sista(!) setet jag i denna idag lyckades få någon sträckning eller vad det nu är i skuldran. Har ingen direkt förklaring hur det gick till då jag hade sänkt vikten rätt markant från föregående set för jag började bli sliten och anser själv att jag stod korrekt och så.



varför kör du den om du inte gillar den :confused:

Fok
2003-08-16, 14:11
För jag har en brist på fantasi, är dålig på övningar i allmänhet och har inte haft något komplement till den. Får skumma igenom ExRx och dom sidorna och se vad som kan tänkas lämpligt att köra istället antar jag.

Herkulez
2003-08-16, 14:16
Originally posted by Fok
För jag har en brist på fantasi, är dålig på övningar i allmänhet och har inte haft något komplement till den. Får skumma igenom ExRx och dom sidorna och se vad som kan tänkas lämpligt att köra istället antar jag.

:thumbup: