handdator

Visa fullständig version : Skillnad på knäböj med fri stång och i smith?


Knickedicken
2009-06-16, 07:42
Helt enkelt vad är skillnaden?
Jag vet att balansen är en sak men jag menar muskel/styrke ökningar.
Anledningen till att jag vill veta är att jag inte får till knäböj med fri stång pg.a 3 anledningar.

1: Kass balans
2: För stel (Kommer inte ner riktigt med fri stång)
3: Ryggen är inte som den ska (3 diskbråck)

Mr.Cosybear
2009-06-16, 08:01
Ang 1 och 2 så funkade sheogoraths guide väldigt bra för mig när jag började med knäböj http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107129

I smith känns det rätt konstigt och det är omöjligt för mig att få samma "känsla". Den anatomiska biten kan jag inte men om du söker på forumet efter smith knäböj så hittar du nog några trådar som redan behandlat det

Alone_in_the_dark
2009-06-16, 08:04
Helt enkelt vad är skillnaden?
Jag vet att balansen är en sak men jag menar muskel/styrke ökningar.
Anledningen till att jag vill veta är att jag inte får till knäböj med fri stång pg.a 3 anledningar.

1: Kass balans
2: För stel (Kommer inte ner riktigt med fri stång)
3: Ryggen är inte som den ska (3 diskbråck)

Smith ger dig en fixerad bana att röra dig på, kan ge konstiga vinklar eller så. Mycket av stelheten avhjälpes med streching, goodmorning eller raka mark (hamstring brukar vara den som orskar att du inte kommer ända ner). Sen ang diskbråck så blir det mycket lätta övningar för att inte orsaka värre skada.
Sista tipset är att vända sig till en SL/OL klubb för ren teknikträning.

Sideshow Bob
2009-06-16, 08:20
Tänk dig smithmaskinen som ett komplement, eftersom knäböj trycker ihop kotorna i ryggen så ska du väl inte lassa på för mycket.
Vissa benpressar kan vara mer avlastande för ryggen, känn dig fram.

Däremot tycker jag inte de 2 första punkterna är något att skylla på, de kan absolut tränas upp.
Balansen brukar sätta sig i knäböjen efter ett par pass.
Och att strecha hamstring är ju superviktigt, speciellt med dina ryggproblem.
Se även till att värma upp riktigt mycket innan så blir det lättare och inte så stelt.

Knickedicken
2009-06-16, 10:11
Däremot tycker jag inte de 2 första punkterna är något att skylla på, de kan absolut tränas upp.

Jepp, jag vet, men jag är rädd för att gå "för" djupt på grund av att ryggen ska smälla.
Sen jobbar jag på strechningen men det går segt.



Tycker bara att det känns mer stabilt, plus att jag kan ha rakare rygg när jag tränar i smithen.

LillSkalman
2009-06-16, 10:34
Om du vill köra knäböj är det ju bara att göra det, ta av alla vikter och börja om från början. Då behöver du inte oroa dig för ryggen när du har tom stång plus att du kan fokusera mer på balans och djup.
Smiska sen på benen i andra övningar och komplettera med bål och ländryggsträning.

Så har jag blivit vän med min fd. skadade rygg iaf.

lanzal
2009-06-16, 11:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11993

Där har du och läsa! :)

Knickedicken
2009-06-16, 11:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11993

Där har du och läsa! :)

Tackar, det stod mycket bra där.

Commando1980
2009-06-16, 14:04
Helt enkelt vad är skillnaden?
Jag vet att balansen är en sak men jag menar muskel/styrke ökningar.
Anledningen till att jag vill veta är att jag inte får till knäböj med fri stång pg.a 3 anledningar.

1: Kass balans
2: För stel (Kommer inte ner riktigt med fri stång)
3: Ryggen är inte som den ska (3 diskbråck)

1-2 kan man ofta jobba bort genom att helt enkelt ha tålamod och nöta knäböj. punkt 3 tror jag inte att köra i en smithmaskin kommer att hjälpa dig med.

men det är inget måste att knäböja, om du har problem med ryggen prova andra övningar. t ex benpress.

Danny Devito
2009-06-16, 14:17
Jepp, jag vet, men jag är rädd för att gå "för" djupt på grund av att ryggen ska smälla.
Sen jobbar jag på strechningen men det går segt.

Tycker bara att det känns mer stabilt, plus att jag kan ha rakare rygg när jag tränar i smithen.

Är du rädd om ryggen är nog en-bens benpressar att föredra eller grunda benpressar eftersom djupa benpressar också kan vara rätt dåliga för ländryggen.

Utfall kanske du kan prova?

Knickedicken
2009-06-16, 14:51
Jag vet att det inte är något måste men alla på detta och andra forum glorifierar alla basövningar helatiden.
Man blir ju så sugen på att prova knäböj, marklyft osv, har tränat i drygt 2 år och aldrig tränat varken knäböj eller marklyft något nämnvärt.
Utfall ska jag prova nästa benpass.

Honken
2009-06-16, 15:10
Bulgariska splitböj med skivstång har jag precis börjat med och det är den ända övningen jag kan lasta på tungt med utan att det känns i ryggen (gammal skada).

z_bumbi
2009-06-16, 15:28
Jag vet att det inte är något måste men alla på detta och andra forum glorifierar alla basövningar helatiden.
Man blir ju så sugen på att prova knäböj, marklyft osv, har tränat i drygt 2 år och aldrig tränat varken knäböj eller marklyft något nämnvärt.
Utfall ska jag prova nästa benpass.

Benpress är också en basövning. :)

Black Star Abyss
2009-06-16, 15:39
Nyckeln till framgångsrik knäböj är långsam proggression och korrekt teknikinlärning. Om man bara lastar på och kör så kan man säga hej hopp diskbråck!

Olaaa
2009-06-16, 16:03
Tycker inte om knäböj i smithen då jag inte tycker att det blir samma rörelse. Jag känner att jag snarare pressar mot än med smithen, d.v.s jag pressar bakåt och uppåt istället för enbart uppåt.

Knickedicken
2009-06-16, 17:16
Tycker inte om knäböj i smithen då jag inte tycker att det blir samma rörelse. Jag känner att jag snarare pressar mot än med smithen, d.v.s jag pressar bakåt och uppåt istället för enbart uppåt.

Jo, det känner jag med, men samtidigt känns det bättre för att ryggen är rakare (iaf på mig)

Matsa
2009-06-17, 02:19
Bulgariska splitböj med skivstång har jag precis börjat med och det är den ända övningen jag kan lasta på tungt med utan att det känns i ryggen (gammal skada).

Den är bra om man har lite bräcklig rygg. Den är riktigt bra annars med för den delen, aldrig fel att lägga in lite övningar där man tränar ett ben i taget! :thumbup:

Zercher squat tycker jag är som ett annat bra alternativ som är skonsamt för ryggen. Dock blir det problematiskt att öka vikten efter ett tag, gör djävulskt ont i armarna.

gJbgnW80mWk

Peter.B
2009-06-17, 07:37
Vad är bulgariska splitböj? Någon som har en video eller bilder med beskrivning eller så? Jag har försökt googla...

Unsub
2009-06-18, 00:00
sök på bulgarian split squat.