handdator

Visa fullständig version : De mest felstavade orden i svenskan


Nitrometan
2009-06-16, 07:40
Nog ser man en hel del felstavningar här. Tidningar brukar också lyckas...

Nu har Norstedts förlag tillsammans med språkrådet tagit fram en lista på de mest felstavade orden.

abbonemang abonnemang
aborre abborre
abonemang abonnemang
altid alltid
anorlunda annorlunda
annulera annullera
agusti augusti
avunsjuk avundsjuk
bestämmde bestämde
bestäma bestämma
bestämmt bestämt
bla bl.a.
cyckel cykel
definera definiera
defenitivt definitivt
defenetivt definitivt
diskution diskussion
diskusion diskussion
disskution diskussion
disskutera diskutera
dublett dubblett
igentligen egentligen
imot emot
faktist faktiskt
fläskfile fläskfilé
fotölj fåtölj
följdaktligen följaktligen
föresten förresten
förän förrän
gammla gamla
gamal gammal
giftemål giftermål
hejdå hej då
hälst helst
hittils hittills
hämd hämnd
iallafall i alla fall
isåfall i så fall
iakta iaktta
innom inom
interjuv intervju
intreserad intresserad
kariär karriär
kompletera komplettera
konsentrera koncentrera
konferans konferens
konkurens konkurrens
konkurent konkurrent
korekt korrekt
kunnde kunde
kvalite kvalitet, kvalité
lungt lugnt
matrial material
medecin medicin
mäst mest
mustach mustasch
mäniskor människor
nogrann noggrann
noggran noggrann
nogran noggrann
nogrant noggrant
någongång någon gång
nämde nämnde
ochså också
orginal original
pga p.g.a.
paralell parallell
parantes parentes
recention recension
rekomendera rekommendera
rekomenderar rekommenderar
religös religiös
resturang restaurang
sevärdighet sevärdhet
skilnad skillnad
speciel speciell
specielt speciellt
spännade spännande
stämmning stämning
succesiva successiva
succesivt successivt
särskillt särskilt
terass terrass
tillfredställa tillfredsställa
tillfredställa tillfredsställa
tillfredställande tillfredsställande
tillfredställd tillfredsställd
tillsamans tillsammans
tvugna tvungna
tyvär tyvärr
ungdommar ungdomar
värkligen verkligen
vilkor villkor
ytterliggare ytterligare
överrens överens
överaskad överraskad
överaskning överraskning

I listan finns både den vanligaste felstavningen och den rättstavade varianten.


Här på brädan kanske vi har andra vanliga felstavningar också?

NKC
2009-06-16, 07:44
våldtäckt, våldtäkt

Tomten
2009-06-16, 07:47
Haha, Firefoxs rättstavningsfilter missar fyra av orden :P

Bahir
2009-06-16, 07:50
giftemål giftermål

Den visste jag inte om.

Bör "dom dem" vara med på listan tycker ni?

Nordenator
2009-06-16, 07:54
Den visste jag inte om.

Bör "dom dem" vara med på listan tycker ni?

Är inte dom nu mer accepterat både i tal och skrift? Om man inte behärskar de/dem och använder dem rakt av för allt tycker jag däremot att man bör åka på spöstraff.

mikaelj
2009-06-16, 07:55
Är inte dom nu mer accepterat både i tal och skrift? Om man inte behärskar de/dem och använder dem rakt av för allt tycker jag däremot att man bör åka på spöstraff.

+1. Om du är osäker, skriv dom.

(men så svårt är det inte att skilja på dativ och ackusativ...)

Slartibartfast
2009-06-16, 08:20
igentligen egentligen

Borde det inte vara:

ejenklien egentligen

*gah!* Det finns inget som fyller mitt sinne med mord så som när folk uttalar det ordet. Det borde vara belagt med omedelbar omyndighetsförklaring.

hendrong
2009-06-16, 08:20
Man missar punkter på alla förkortningar. Iofs i stället för i.o.f.s

Slartibartfast
2009-06-16, 08:22
Man missar punkter på alla förkortningar. Iofs i stället för i.o.f.s

Det är väl knappast felstavning iofs. Snarare naturlig förenkling. webspråk.

Såg ni vad jag gjorde där?

Eddie Vedder
2009-06-16, 08:24
Här på brädan kanske vi har andra vanliga felstavningar också?

Här är det mest särskrivningarna som regerar:D

Kischen
2009-06-16, 08:27
Här är det mest särskrivningarna som regerar:D

Att skriva "väll" är poppis också *grr27*

Kischen
2009-06-16, 08:39
:D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=32161

Nitrometan
2009-06-16, 08:52
Att skriva "väll" är poppis också *grr27*
Men det är ju bara om det är en felstavning av väl som det är ett problem.

Som du såg i tråden du länkar till finns ju ordet väll, välla.

rolf
2009-06-16, 09:02
Ända och enda tycker jag folk brukar ha svårt med.

Alfred Nobel
2009-06-16, 09:03
Hellre och hälre

Men vanligast bland mina polare är "igentligen" och "egentligen" eller "medans" och "medan".

mikaelj
2009-06-16, 09:06
Sammandragningar av flera ord skrivs f ö utan punkt.

Alone_in_the_dark
2009-06-16, 09:07
Hur är det med web webb, käring kärring?:)

spange
2009-06-16, 09:09
Det ord en väldig massa skriver fel på är ju träningsverk, istället för träningsvärk.

No1 på kolo enligt mina okulära studier.

KlopFer
2009-06-16, 09:17
Koma - Komma

gah "Kan jag koma bort till dig" nae men du kan få komma hit ffs

Grahn
2009-06-16, 09:19
Koma - Komma

gah "Kan jag koma bort till dig" nae men du kan få komma hit ffs

Du kanske bara missuppfattat personens medvetandetillstånd, fett utmattad kille med stenkoll på stavning.

Nitrometan
2009-06-16, 09:27
Sammandragningar av flera ord skrivs f ö utan punkt.
Vad menar du?

Sammansatta ord?

b0ya
2009-06-16, 09:36
Förekommer ofta att folk blandar nåt och nått..

KlopFer
2009-06-16, 09:39
Du kanske bara missuppfattat personens medvetandetillstånd, fett utmattad kille med stenkoll på stavning.

Isåfall har han varit en fett utmattad kille i 3år eftersom han fortfarande skriver koma istället för komma.

Grahn
2009-06-16, 09:39
Isåfall har han varit en fett utmattad kille i 3år eftersom han fortfarande skriver koma istället för komma.

Vad kan jag säga, tungt liv :D

Motorbreath
2009-06-16, 09:45
Vad menas med uttrycket "känna pengar"? Är det en felstavning eller är det synonymt med att "tjäna pengar"?

Grahn
2009-06-16, 09:53
Vad menas med uttrycket "känna pengar"? Är det en felstavning eller är det synonymt med att "tjäna pengar"?

Känslan väktarna har när de bär cash till pankomaterna....

Nitrometan
2009-06-16, 09:53
Vad menas med uttrycket "känna pengar"? Är det en felstavning eller är det synonymt med att "tjäna pengar"?
Man öppnar plånboken, stoppar ner fingrarna i sedel- eller myntfack och känner på pengarna som ligger där.

"Jag ska hem och känna pengar".


Men det borde vara "känna på pengar".

Edit: Grahn - tror du det?

Grahn
2009-06-16, 09:55
Edit: Grahn - tror du det?

Nej :) jag tror de stavar fel.

Rahf
2009-06-16, 09:56
Vad menas med uttrycket "känna pengar"? Är det en felstavning eller är det synonymt med att "tjäna pengar"?

Sedelfacket på en plånbok och öppen gylf på en yuppie eller valfri 'brat'. Fetisch som sällan drabbar någon annan än de rika. :rolleyes:

Nitrometan
2009-06-16, 09:57
Nej :) jag tror de stavar fel.
Ja, om de tror att "pankomat" är rätt stavning (obs! ej sär skrivning).

Grahn
2009-06-16, 09:58
Ja, om de tror att "pankomat" är rätt stavning (obs! ej sär skrivning).

Pankomat - Snarlik bankomat med den egenhet att du aldrig har några pengar kvar.

Nitrometan
2009-06-16, 10:02
Pankomat - Snarlik bankomat med den egenhet att du aldrig har några pengar kvar.

Jag vet hur de funkar. *grr27*

kjell33
2009-06-16, 10:04
Gymma.

Scratch89
2009-06-16, 10:07
Jag brukar skriva iallafall, även fast jag vet att det ska skrivas i alla fall. Jag tycker att det ser så tomt och glest ut mellan orden, så jag gör ett medvetet fel.

Det som jag vet att folk har problem med är de/dem/dom. Om man inte behärskar det så har man ju faktiskt en möjlighet att skriva dom, men folk verkar vilja chansa på de/dem istället. Living on the edge!

Lukaspappa
2009-06-16, 10:42
Jag har uppmärksammat att många har problem med ordet "nåt". Det är vanligt att man t ex skriver "jag har inte ätit nått idag". "Nåt" i detta fall är ju en förkortning av "något" ("jag har inte ätit något idag") och stavas inte med två "t".

Men jag tror att särskrivningar är det mest förekommande felet. Det är skillnad på en sjuk sköterska och en sjuksköterska eller "hjälp vår kassapersonal" och "hjälp vår kassa personal".

jabba the hut
2009-06-16, 10:43
omständig - omständlig heter det, kan störa mig ordentligt om jag är på det humöret.

Däremot heter det omständighet…

Sebbe_H
2009-06-16, 11:22
Förskyld - Förkyld

ceejay
2009-06-16, 11:24
hellre heldre

C.E.J.
2009-06-16, 11:26
Borde det inte vara:

ejenklien egentligen

*gah!* Det finns inget som fyller mitt sinne med mord så som när folk uttalar det ordet. Det borde vara belagt med omedelbar omyndighetsförklaring.

Interjuv.

Grahn
2009-06-16, 11:28
Interjuv.

Förkortning av Interjuvlig och tolkas som att man har en vacker insida....awwww

C.E.J.
2009-06-16, 11:30
Förkortning av Interjuvlig och tolkas som att man har en vacker insida....awwww

"Interjuv" är ett sånt ord/"uttal" som inte ens är kul att skämta om, hörru *grr*

Nitrometan
2009-06-16, 11:31
Förkortning av Interjuvlig och tolkas som att man har en vacker insida....awwww

Internljuvlig men du?

Grahn
2009-06-16, 11:31
"Interjuv" är ett sånt ord/"uttal" som inte ens är kul att skämta om, hörru *grr*

f'låt.... :em:

Fatalist
2009-06-16, 11:41
Man missar punkter på alla förkortningar. Iofs i stället för i.o.f.s

Ja då kanske vi ska börja med att skriva rätt själva? I.o.f.s. eller i o f s är bägge korrekta. Däremot är i.o.f.s inte korrekt. :)

omständig - omständlig heter det, kan störa mig ordentligt om jag är på det humöret.

Däremot heter det omständighet…

Båda ord är korrekt svenska.

Kischen
2009-06-16, 12:07
Men det är ju bara om det är en felstavning av väl som det är ett problem.

Som du såg i tråden du länkar till finns ju ordet väll, välla.

U got me there! *popcorn*

Givetvis menas väl/väll.

<Mike>
2009-06-16, 13:01
Hur kommer det sig egentligen att det finns de som stavar fel om och om igen och nästan aldrig lär sig medan vissa lär sig på en gång och nästan aldrig stavar fel? Jag tror inte att det beror på brist på engagemang utan snarare att alla har någon sorts dyslexi, bara mer eller mindre allvarlig.

C.E.J.
2009-06-16, 13:05
Hur kommer det sig egentligen att det finns de som stavar fel om och om igen och nästan aldrig lär sig medan vissa lär sig på en gång och nästan aldrig stavar fel? Jag tror inte att det beror på brist på engagemang utan snarare att alla har någon sorts dyslexi, bara mer eller mindre allvarlig.

Man skriver och läser felstavade saker om och om igen.

Carolinew
2009-06-16, 13:41
Lönt att kommentera stavningen på internet? Här skriver man ju ofta fel medvetet, det går ju både snabbare och är enklare att skriva. Det är ju som att påstå att folk som skriver SMS inte kan stava om de inte skriver ut alla orden korrekt.

Självklart finns det ju en del ord som uppenbarligen är felstavningar också, men många ord som tagits upp här är ju förkortningar. Jag skriver tex. (ja, jag skiter medvetet i en del punkter i förkortningar) ofta "nåt" istället för något eller någonting, iaf istället för i alla fall, sen istället för sedan osv. osv. Och ja, jag vet att man inte ska börja meningar med "och" men vem bryr sig?

Utanför internet är det självklart en annan sak.

jwzrd
2009-06-16, 13:56
Lönt att kommentera stavningen på internet? Här skriver man ju ofta fel medvetet, det går ju både snabbare och är enklare att skriva. Det är ju som att påstå att folk som skriver SMS inte kan stava om de inte skriver ut alla orden korrekt.

Självklart finns det ju en del ord som uppenbarligen är felstavningar också, men många ord som tagits upp här är ju förkortningar. Jag skriver tex. (ja, jag skiter medvetet i en del punkter i förkortningar) ofta "nåt" istället för något eller någonting, iaf istället för i alla fall, sen istället för sedan osv. osv. Och ja, jag vet att man inte ska börja meningar med "och" men vem bryr sig?

Utanför internet är det självklart en annan sak.

De som skriver slarvigt och dåligt tas inte på allvar.

kjell33
2009-06-16, 14:06
Second that

Carolinew
2009-06-16, 14:16
De som skriver slarvigt och dåligt tas inte på allvar.

Nej men självklart rättar man sig efter omständigheterna. Skriver jag i en seriös debatt så skriver jag givetvis korrekt svenska, men skriver jag i en babbla-tråd eller i någons nerspammade journal är det inte många som bryr sig nämnvärt.

spange
2009-06-16, 14:33
ducha
dusha
puschdowns

Sundsarn
2009-06-16, 14:41
Jag stör mig nog mest på folk som skriver sms-förkortningar.

är | e *grr*
det, de | d :banned:furious:*mini


Vad gäller "käring" eller "kärring" så är det inte någon felstavning utan helt enkelt ett ord som fått en annan mening och har då blivit två olika ord. "käring" är ett bättre ord dock *cupid*

Allan
2009-06-16, 15:15
Trodde egenkligen skulle vara med på den listan. Det stavas och uttalas EGENTLIGEN!

Mongar
2009-06-16, 15:18
Jag stör mig nog mest på folk som skriver sms-förkortningar.

är | e *grr*
det, de | d :banned:furious:*mini



Sånt stör inte ja mig på. Använder man e istället för är eller liknande så är det uppenbart att man bara vill spara lite tid eller låta "casual" fast man vet vad det heter egentligen, så de e lungt.

Att folk stavar fel, typ "igentligen" kan vara lite irriterande men förlåtligt då de kanske bara har lärt sig lite fel pga andras uttal av ordet eller att de sett någon annan stava så.

Användandet av dem när det ska vara de eller tvärtom är också störande. "Dem gick ditåt" - "Mig gick ditåt", Fel fel fel! Att använda han istället för honom är ju dock lite poppis och låter lite kul så det stör jag mig inte heller på.

När folk särskriver däremot, då vet man att nåt har gått fruktansvärt fel och det finns absolut ingen ursäkt, hur många andra man än sett andra särskriva.
Alla ni som skriver "skit bra", WTF?!! Tänk lite, det är inte svårt.

I mitt fall stör jag mig alltså inte på hur texten ser ut utan hur personen som skrivit det tänkt när han skrev det. Är han lat eller fiffig som använder förkortningar, slarvade han och stavade kanske kankse eller är han "valfri förolämpning" och särskriver?

kjell33
2009-06-16, 15:21
Medger att det inte är helt lätt med det heter "lugnt".

Däremot vet jag inte varför det stavas "långt" och "lunga"

Mongar
2009-06-16, 15:25
Medger att det inte är helt lätt med det heter "lugnt".

Däremot vet jag inte varför det stavas "långt" och "lunga"

Slarv :P

kjell33
2009-06-16, 15:26
Slarv :P

Haha

Asdf
2009-06-16, 15:46
Fascinerad att de inte har med medan. Massor med folk skriver ju alltid "medans"

MasterChief
2009-06-16, 15:48
Kakofoni skrivs väldigt ofta kakafoni.

Googlade lite och enligt SAOB så "finns bara" kakofoni. Googlar man lite till så finns det några som hävdar att kakafoni är en musikterm och ska därmed inte förväxlas med kakofoni. Däremot tror jag de flesta egentligen tänker på kakofoni när de skriver kakafoni.

Eller?

Zakath
2009-06-16, 16:02
våran vår

Kimball
2009-06-16, 16:08
Schysst / Juste, men det är väl ganska godtagbart att använda schysst i dagens samhälle ^^
Annars tycker jag svenskar har grova (grava?) problem med särskrivningar. Jag själv skriver sjukt mkt förkortningar "fel" men förhoppningsvis verkar inte detta allt för oseriöst. Folk som inte kan hantera språket i skrift tas helt enkelt inte lika seriöst varesig det är i riktiga livet eller på weBben.

Nitrometan
2009-06-16, 16:19
Trodde egenkligen skulle vara med på den listan. Det stavas och uttalas EGENTLIGEN!

Från listan:
igentligen egentligen

Fast jag håller med dig. Jag har också sett den förhatliga stavningen med k.

C.E.J.
2009-06-16, 22:44
Från listan:
igentligen egentligen

Fast jag håller med dig. Jag har också sett den förhatliga stavningen med k.

Ah, förstås. Lägg ihop allting så får man igenklien. Fina grejer.

Bönne
2009-06-16, 23:54
Haha, Firefoxs rättstavningsfilter missar fyra av orden :PDeras rättstavningsfunktion är faktiskt riktigt dålig.

b0ya
2009-06-17, 00:00
sett - sätt och tvärtom

Lukaspappa
2009-06-17, 00:02
Många styrkelyftare har förmågan att skriva kyyken istället för kuken ;)

Robert Svensson
2009-06-17, 00:17
Överhuvudtaget – Över huvud taget.

Sedan att folk envisas med: "Mvh". Jaha? Menar du verkligen det, då? När du inte ens klarar av att skriva ut hela hälsningen. Jag tror du är lat...

En sak till – alla förbannad förkortningar gör mig tokig! Sedan kommer det någon buse och klämmer dit: "Isf". Vad fan är det? Eller, "Ist". Eller "isåfall". Även "iallafall". Jag får ju sitta i fem-tio minuter och bara tyda detta chiffer till inlägg.

Fast man kommer i och för sig undan med förkortningar om man gör det korrekt. Annars inte.

Till exempel:

"p.g.a.", "o.s.v.", "i.o.f.s.", "i.a.f.".

Minuspoäng:

"pga", "osv", "iaf", "iofs", "iaf".

Även missbruk av binde-streck(:D) kan reta mig ibland om jag är på taskigt humör.

Denna är någon irriterande också: "100%-ig". (Fyyy!1).

hendrong
2009-06-17, 00:27
Nej men självklart rättar man sig efter omständigheterna. Skriver jag i en seriös debatt så skriver jag givetvis korrekt svenska, men skriver jag i en babbla-tråd eller i någons nerspammade journal är det inte många som bryr sig nämnvärt.

Kom dock ihåg att alla dina inlägg på ett forum bidrar till den totala bilden av hur man uppfattar dig.

För övrigt har jag ett klagomål on topic. Alla, jag menar alla, på byggarforum skriver ketosis i stället för ketos.
Jag skulle vilja vidga mitt klagomål till alla som skriver engelska ord i stället för svenska. Ganska vanligt att man ser c där det ska vara k, till exempel.

Grahn
2009-06-17, 07:56
Lite av ett tveeggat svärd det där med att störa sig på stavning, ett ovårdat språk ger givetvis ett ovårdat intryck, men att "störa" sig överdrivet mycket på stavning ger inget vidare bra intryck heller.

Nordenator
2009-06-17, 08:05
Schysst / Juste, men det är väl ganska godtagbart att använda schysst i dagens samhälle ^^
Annars tycker jag svenskar har grova (grava?) problem med särskrivningar. Jag själv skriver sjukt mkt förkortningar "fel" men förhoppningsvis verkar inte detta allt för oseriöst. Folk som inte kan hantera språket i skrift tas helt enkelt inte lika seriöst varesig det är i riktiga livet eller på weBben.

Både schyst och juste är accepterat av SAOL och verkar inte direkt vara synonyma. Juste talar mer om rättvisa medan schyst antagit betydelsen för det dagliga användandet av ordet. Juste beskriver inte om något är bra eller inte, medan schyst gör det.

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Edit:
Jämför Juste med engelskans Just. Finns inte samma rum för missförstånd.

Nordenator
2009-06-17, 08:12
Pankomat - Snarlik bankomat med den egenhet att du aldrig har några pengar kvar.

F6btfE9G7pE

Hunden, katten, glassen!
Hunden, katten, glassen!

Nitrometan
2009-06-17, 09:00
Lite av ett tveeggat svärd det där med att störa sig på stavning, ett ovårdat språk ger givetvis ett ovårdat intryck, men att "störa" sig överdrivet mycket på stavning ger inget vidare bra intryck heller.
Nä, språkpoliser är rätt jobbiga de med.

Fast om alla skrev korrekt skulle språkpoliserna inte behövas. :D



Sen måste ju språket utvecklas också, vi kan ju inte tala som de gjorde på 1700-talet idag.

rapzidi
2009-06-17, 09:16
Att folk stavar fel på "lugnt" verkar vara ruskigt vanligt.

Men jag tycker nog det är jobbigare när folk skriver "de" ist för "det" och liknande, än lite felstavningar.

Robert Svensson
2009-06-17, 11:01
Lite av ett tveeggat svärd det där med att störa sig på stavning, ett ovårdat språk ger givetvis ett ovårdat intryck, men att "störa" sig överdrivet mycket på stavning ger inget vidare bra intryck heller.

Det kan jag hålla med om.

Men å andra sidan sitter inte – till exempel – jag och hivar ur mig sådant i varje inlägg så fort jag ser något litet fel. Måste passa på nu när en tråd kom upp. :D

saab900
2009-06-17, 11:16
På Blocket lär det vara:

#1: Sterio - stereo
#2: Feljar eller andra varianter - fälgar

Allan
2009-11-22, 21:41
Hur kan man tro att det stavas "dårligt?????

mikaelj
2009-11-22, 21:43
Hur kan man tro att det stavas "dårligt?????

Dialekt med tjocka l, dansk, ...?

Allan
2009-11-22, 21:46
Dialekt med tjocka l, dansk, ...?

Vette fan. På danska hörs inte tillstymmelsen av ett "r". Inte på skånska heller (har ringt skånsk kamrat och kollat :D)

David Brent
2009-11-22, 22:11
Hur kan man tro att det stavas "dårligt?????

För att man är en dåre om man skriver så? :D

Frillan
2009-11-22, 22:13
ändå
ändån

Elfsberg
2009-11-22, 22:41
Orginal

Jockefoten
2009-11-22, 23:02
Hej jag skulle vilja ha lite kretik på mitt tärningsschema.

Tolkia
2009-11-22, 23:12
protien

Scratch89
2009-11-22, 23:15
protien

protte!!!111

smeander
2009-11-22, 23:16
Låt folk stava hur fan dom vill så länge det är läsbart. Jag stör mig mer på särskrivningar, det är väldigt irriterande, banna dom som delar ord, exempel på dom vanligaste felen mellan mål, protein pulver, kost tillskott, kost schema, tränings pass, styrke träning, bänk press, knä böj, mark lyft med mera! Skriver ni "Krist offer" också era svin? Otroligt irriterande!

MojjMojj
2009-11-22, 23:16
egenom igenom. Kanske nämts tidigare?




Moaahahaha!

Trance
2009-11-22, 23:21
Det verkar ganska vanligt att skriva "ända" när man menar "enda".

"u" är en annan vanlig förkortining när folk skriver på engelska. Vet folk inte om att de framstår som 13-åringar då? Ser lite lustigt ut när de anstränger sig med att skriva korrekt engelska förutom just sms-slang för you.

Baan
2009-11-22, 23:25
Det verkar ganska vanligt att skriva "ända" när man menar "enda".

"u" är en annan vanlig förkortining när folk skriver på engelska. Vet folk inte om att de framstår som 13-åringar då? Ser lite lustigt ut när de anstränger sig med att skriva korrekt engelska förutom just sms-slang för you.

Dålig känsla för språket. Svordomar är en annan sak som många har en dålig känsla för, det blir lite för mycket.

Men på tal om "u" och liknande, klagar du på svenskar specifikt? Jag har upplevt pakistanier/indier/kineser som jag träffat på CTH som värre på det där än säg medelsvensson... Vi är väl å andra sidan ganska duktiga på engelska jämfört med många andra.

Ristretto
2009-11-22, 23:27
Borde det inte vara:

ejenklien egentligen

*gah!* Det finns inget som fyller mitt sinne med mord så som när folk uttalar det ordet. Det borde vara belagt med omedelbar omyndighetsförklaring.

so true..*cupid*

Trance
2009-11-22, 23:30
Dålig känsla för språket. Svordomar är en annan sak som många har en dålig känsla för, det blir lite för mycket.

Men på tal om "u" och liknande, klagar du på svenskar specifikt? Jag har upplevt pakistanier/indier/kineser som jag träffat på CTH som värre på det där än säg medelsvensson... Vi är väl å andra sidan ganska duktiga på engelska jämfört med många andra.

Det är de garanterat. Det är lite synd för det gör att de inte riktigt tas på allvar.

"can u send codes, i need help. plz?"

Mestalla
2009-11-23, 00:16
Svennebanan, det heter svenéban'an

hultman
2009-11-23, 00:28
En vanlig felstavning bland wannabeintellektuella är omständigt istället för omständligt. Fast det kanske inte är en regelrätt felstavning när man även uttalar fel.

Mr.Sarkastisk
2009-11-23, 01:07
Skivstänger - Skivstångar
Borret till borrmaskinen - Borren till borrmaskinen
Tänger - Tångar

Yes
2009-11-23, 01:14
En vanlig felstavning bland wannabeintellektuella är omständigt istället för omständligt. Fast det kanske inte är en regelrätt felstavning när man även uttalar fel.
Hmpf!

Oavsett vad Språkrådet hävdar i Språklådan, kan det vara av intresse att jämföra de två uppslagsorden "omständig" respektive "omständlig" i Svenska Akademins Ordbok. Där finns nämligen bägge stavningarna med som separata uppslagsord - och de sägs komma från två olika tyska ord, umständlich respektive umständig som bägge kommer från substantivet Umstand (omständighet). Enligt tyska ordböcker är dessa två adjektiv synonymer, men umständig anses idag föråldrat. Den som googlar tyska sidor upptäcker dock att umständig fortfarande används (troligen dialektalt), men att många tyskar tycker att det låter lite konstigt i dag.

Jämför man de två uppslagsorden i SAO, ser man att "omständig" finns belagd i svenskan tidigare än "omständlig" (sedan ca 1565, medan "omständlig" dök upp ca 50 år senare) och att bägge orden använts parallellt genom århundradena och med samma betydelse.

SAO, vars volym för bokstaven O trycktes 1950, ansåg då att användandet av "omständig" i betydelsen "detaljerad, utförlig, ingående, besvärlig o. d." var föråldrat (= försedd med ett kors) och hade ersatts av "omständlig", samt att "omständig" i betydelserna "alltför utförlig; mångordig; långtrådig, långrandig" respektive "överdrivet formalistisk, pedantisk" var "numera blott ovårdat, föga brukat" och ansåg att man istället ska skriva "omständlig".

Jag misstänker att diverse språkpoliser, under den tid då tyskan fortfarande var svenskarnas främsta främmande språk (dvs fram till andra världskrigets slut), ansåg att eftersom umständig med tiden ersatts av umständlich i tyskan, så skulle samma sak ske med "omständig". Men trots att man 1950 försökte hävda att "omständig" var ovårdat och föga brukat, så är det fortfarande så ordet oftast uttalas och skrivs av svenskarna.

hultman
2009-11-23, 03:34
Hmpf!

Omständig är inte ens listat i SAOL. Jag ser att du kopierat en diskussion från wiktionary.org, vars utgångspunkt är ett svar från språknämnden på deras hemsida. Så här lyder det:

"fråga
Heter det verkligen omständlig? Borde det inte vara omständig? Det heter ju ständig?
svar
Jo, det heter faktiskt omständlig. Vi har tagit över omständlig från tyska umständlich. Det är alltså bildat med -lig, (motsvarande tyska -lich,) och inte -ig som i ständig. Det betyder ’(alltför) detaljerad och invecklad’ och till det finns substantivet omständlighet.
Det är begripligt att många säger omständig, eftersom vi har orden ständig, beständig, fullständig, otillständig, självständig, omständighet – men inget ständlig.

Ordet omständighet betyder ’sakförhållande som har betydelse i sammanhanget’."

I din text noterar man även "...användandet av "omständig" i betydelsen "detaljerad, utförlig, ingående, besvärlig o. d." var föråldrat (= försedd med ett kors) och hade ersatts av "omständlig", samt att "omständig" i betydelserna "alltför utförlig; mångordig; långtrådig, långrandig" respektive "överdrivet formalistisk, pedantisk" var "numera blott ovårdat, föga brukat" och ansåg att man istället ska skriva "omständlig"." Jag vet inte huruvida det resonemanget är korrekt eller inte men det skulle i så fall ytterligare bekräfta det faktum att man använder omständlig snarare än omständig.

Oavsett varifrån de två olika stavningarna härstammar så är det mer korrekt att skriva omständlig. Det kan nog de flesta språkpoliser intyga...

Whistler
2009-11-23, 09:27
Fast man kommer i och för sig undan med förkortningar om man gör det korrekt. Annars inte.

Till exempel:

"p.g.a.", "o.s.v.", "i.o.f.s.", "i.a.f.".

Minuspoäng:

"pga", "osv", "iaf", "iofs", "iaf".

Jag skulle nog hellre säga tvärtom. En förkortning av flera ord skrivs utan punkt; en förkortning av ett enda ord skrivs med punkt.

iofs = i och för sig
bl a = bland annat
sk = så kallad

m. = med
f. = för

Exempel: "Jag har iofs inte kört curl m. med EZ-stång på länge".
Där fick vi in ditt bindestreck också. ;)

Har jag fel får ni gärna rätta mig. :)

Turbonisse
2009-11-23, 09:43
Konstitutionell, situation

Turbonisse
2009-11-23, 09:47
Konstitutionell, situation

Denna dräpare "situationstecken" ..(citationstecken)

Tolkia
2009-11-23, 10:59
Jag skulle nog hellre säga tvärtom. En förkortning av flera ord skrivs utan punkt; en förkortning av ett enda ord skrivs med punkt.
Näää? Eller har skrivreglerna ändrats?

Observera förkortningen "iofs", den är, tror jag, ingen "etablerad" förkortning, utan en sms/internetgrej.

Edit: Och ja, situationstecken: :cryout: Jag är dock inte förvånad över att det skrivs, då förvånansvärt många säger det.

Sir Anselm
2009-11-23, 13:04
Apropå förkortningar så vill jag minnas att jag för länge sedan läste om en student som i en uppsats använde förkortningar på ställen man vanligtvis inte gjorde det, till exempel så här: "Han ville ha en glass med flera smaker" blev "Han ville ha en glass m.fl. smaker". Hans lärare underkände honom, men studenten fick till slut rätt. Någon som känner igen det?

Yes
2009-11-23, 15:36
Oavsett varifrån de två olika stavningarna härstammar så är det mer korrekt att skriva omständlig. Det kan nog de flesta språkpoliser intyga...
Med tanke på användandet kunde man lika gärna lista båda orden som korrekta. Hursomhelst var poängen att det inte är en felstavning, utan ett gammalt och förlegat ord som folk(likt mig själv) vägrar sluta använda("omständlig" låter bara fult och saknar helt finess).