handdator

Visa fullständig version : Dålig hy


Lacenicienta
2009-06-15, 21:17
I februari i år började jag gymträna sedan mars har jag kört ganska hårt och började med proteintillskott. Dom senaste månaderna har min hy blivit katastrof! Funderar nu om det beror på att jag ökat proteinintaget ? visst man svettas men jag har ju tränat kondition ca 4-5 ggr i veckan (simmning och löpning) innan jag började med styrketräningen utan problem med hyn. Har ni nån koll i ämnet? Har nu ett uppehåll från tillskottet för att se om det blir bättre.... samt att jag lagt ner soyamjölken då jag kanske tror den e boven? hmmmm.... :confused:

Trance
2009-06-15, 21:21
Inte helt omöjligt att den ökade hormonfrisättning som styrketräning medför kan ge finnar.

bear.flowertwig
2009-06-15, 21:34
Jag kan absolut märka ett samband mellan dålig hy och proteintillskott. Och när kreatin var nytt fick jag otroligt elaka finnar när jag provade det. Halvkul :(

simpan89
2009-06-15, 21:40
Tror på att det är som Trance skriver... För ja tycker att det verkar hänga ihop ganska bra med träning. För hade ett uppehåll från träningen nyligt pga förkylning (över en vecka) sen när man kom tillbaka så fick man ett par bonusfinnar.. :( ;)

Och jag använder inte nå proteinpulver lr kreatin så det kan de inte vara.

Lacenicienta
2009-06-15, 21:40
Jag kan absolut märka ett samband mellan dålig hy och proteintillskott. Och när kreatin var nytt fick jag otroligt elaka finnar när jag provade det. Halvkul :(

Fan oxå.. ville inte att d skulle va så.. Har det blivit bättre? kanske e övergåede bara.. se va hudteraputen säger på onsdag då.. hon kanske har nått tips? !

Madame
2009-06-15, 21:44
vassle! ta bort vasslet!

Har själv skippat alla mjölkprodukter då vassle är extremt insulinfrisättande, mer än andra proteinsorter. Äter mindre proteinpulver och bara äggproteinpulver isf (ser till att få mer protte via vanlig mat istället). Även mindre snabba kolisar.
Käkar även R-ALA för att maxxa insulinkänsligheten, och slutligen zink som ska vara bra för att läka huden och få bättre kvalitet på den som jag har förstått det.

Min acne har gått ner ganska mycket sen jag gjorde dessa förändringar, är ju massa gammalt som håller på o läka ut, men ploppar upp mindre o mindre, så det går sakta i rätt riktning!!

bear.flowertwig
2009-06-15, 21:46
Fan oxå.. ville inte att d skulle va så.. Har det blivit bättre? kanske e övergåede bara.. se va hudteraputen säger på onsdag då.. hon kanske har nått tips? !

Det har med träning att göra också. Helt säkert. Men ja.. jag märker om jag är av/på extra proteintillskott.

Visst kan det vara så att huden vänjer sig, jag har absolut inte konstant dålig hy utan jag tycker snarare den påverkas med av skräpmat, socker osv. Fast sånt är väl till stor del individuellt.

Det har hon säkert. Var snäll mot huden med rätt produkter, ät bra och låt bli att stressa så slipper man nog mycket :) Själv tycker jag exuviance har grymma produkter :thumbup:

bear.flowertwig
2009-06-15, 21:47
vassle! ta bort vasslet!

Har själv skippat alla mjölkprodukter då vassle är extremt insulinfrisättande, mer än andra proteinsorter. Äter mindre proteinpulver och bara äggproteinpulver isf (ser till att få mer protte via vanlig mat istället). Även mindre snabba kolisar.
Käkar även R-ALA för att maxxa insulinkänsligheten, och slutligen zink som ska vara bra för att läka huden och få bättre kvalitet på den som jag har förstått det.

Min acne har gått ner ganska mycket sen jag gjorde dessa förändringar, är ju massa gammalt som håller på o läka ut, men ploppar upp mindre o mindre, så det går sakta i rätt riktning!!

Zinktillskott inbillar jag mig att jag märker skillnad av.

Lacenicienta
2009-06-15, 21:52
vassle! ta bort vasslet!

Har själv skippat alla mjölkprodukter då vassle är extremt insulinfrisättande, mer än andra proteinsorter. Äter mindre proteinpulver och bara äggproteinpulver isf (ser till att få mer protte via vanlig mat istället). Även mindre snabba kolisar.
Käkar även R-ALA för att maxxa insulinkänsligheten, och slutligen zink som ska vara bra för att läka huden och få bättre kvalitet på den som jag har förstått det.

Min acne har gått ner ganska mycket sen jag gjorde dessa förändringar, är ju massa gammalt som håller på o läka ut, men ploppar upp mindre o mindre, så det går sakta i rätt riktning!!

Aha :) Jag har ju kört på soya länge nu men ätit keso och kesella. Inge ost och grejer och inge mjölk.. Men som sagt dosen av keso och kesella är ju rätt stor.... Ska prova Zink och e ju inne på det där att få i mig proteinet genom mat istället (har bara tagit en proteindrink om dagen förut men ändå..) Har nyligen börjat (efter problemhyn uppstod) äta Rapid BCAA innan morgonträningen då jag oftast kör Styrka/kondition i ett... har d negativ verkan kan tänkas?

ManuelIT
2009-06-15, 21:55
Märkte av som fan när jag först börja träna och ökade mitt kaloriintag med bla. vassle och mjölkprodukter. Det finns definitivt ett samband.

Sluta med att jag fick gå två kurer roaccutan och nu har jag utmärkt hy, oavsett vad för skit jag stoppar i mig :D

mikaelj
2009-06-15, 21:56
Så akne verkar ha något med insulin att göra? *visslar*

Trance
2009-06-15, 22:00
Så akne verkar ha något med insulin att göra? *visslar*

Mycket möjligt, men förmodligen inte den största delen. Annars borde väl finnar drabba personer med hög insulinfrisättning till större del än växande ungdomar?

Madame
2009-06-15, 22:01
Aha :) Jag har ju kört på soya länge nu men ätit keso och kesella. Inge ost och grejer och inge mjölk.. Men som sagt dosen av keso och kesella är ju rätt stor.... Ska prova Zink och e ju inne på det där att få i mig proteinet genom mat istället (har bara tagit en proteindrink om dagen förut men ändå..) Har nyligen börjat (efter problemhyn uppstod) äta Rapid BCAA innan morgonträningen då jag oftast kör Styrka/kondition i ett... har d negativ verkan kan tänkas?

Du äter ju inte så många gram bcaa väl? insulinfrisättningen är även dosrelaterad (det har grub sagt :D) så en liten dos eaa eller bcaa borde vara lugnt.
Jag äter rätt mycket ägg nowadays, det är good stuff :hbang: och kör havremjölk till mina äggprottedrinkar. och mera kött till maten :eating: fuskar ibland med liiite mjölkinnehållande, men var strikt som satan i början för att se om det hjälpte.

Three pigs
2009-06-15, 22:02
Varför skulle det ha med insulin att göra öht?

sundvall
2009-06-15, 22:06
Jag har märkt av att när jag styrketränar riktigt seriöst så ploppar det upp rätt mycket, dvs när jag även vräker i mig mat samt massa mjölk och vassleprotein.

När jag tar diverse viloveckor eller är sjuk någon vecka ibland så blir hyn genast bättre.


Använder basiron 10% från apoteket, det brukar hålla bort det mesta men nackdelen är att man kan bli lite halvröd i fejjan har jag märkt av.

Sniggel
2009-06-15, 22:17
Aha :) Jag har ju kört på soya länge nu men ätit keso och kesella. Inge ost och grejer och inge mjölk.. Men som sagt dosen av keso och kesella är ju rätt stor.... Ska prova Zink och e ju inne på det där att få i mig proteinet genom mat istället (har bara tagit en proteindrink om dagen förut men ändå..) Har nyligen börjat (efter problemhyn uppstod) äta Rapid BCAA innan morgonträningen då jag oftast kör Styrka/kondition i ett... har d negativ verkan kan tänkas?

Grenade Aminosyror (Rapid BCAA) är ännu mer insulinfrisättande än vassle har jag för mig, dock är detta per gram och dosen man har från BCAA är ju oftast mycket mindre.

Varför skulle det ha med insulin att göra öht?

Har ingen förklaring men känner på mig att någon snart dyker upp och förklarar hur det kan hänga ihop.

stafh
2009-06-15, 22:18
Varför skulle det ha med insulin att göra öht?

En person i tråden nämnde det i samband med finnar, alltså är det OMÖJLIGT att få finnar när man äter enligt LCHF. Enkel logik.

Madame
2009-06-15, 22:21
intressant artikel ang acne och vad man äter som postats i tidigare acnetrådar
http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf