handdator

Visa fullständig version : gainer = snabba kolhyhdrater?


jopalage
2009-06-15, 20:07
Har hört från många håll att man ska ha i sig snabba kolhydrater efter träningspass för att fylla på depåerna. Om man bara tar protein så används proteinet till att ge energi åt kroppen och inte för att bygga upp musklerna.

Då undrar jag ifall gainer inntehåller just snabba kolhydrater eller ska man ha i sig det på något annat sätt?

Ostknäcket
2009-06-15, 20:09
Har hört från många håll att man ska ha i sig snabba kolhydrater efter träningspass för att fylla på depåerna. Om man bara tar protein så används proteinet till att ge energi åt kroppen och inte för att bygga upp musklerna.
Då undrar jag ifall gainer inntehåller just snabba kolhydrater eller ska man ha i sig det på något annat sätt?

Nej. Isåfall skulle lchf vara katastrof för muskelbygge (även om det kanske inte är optimalt ;))

jopalage
2009-06-15, 20:11
Så vad rekommenderas?

Ostknäcket
2009-06-15, 20:15
Protein, och kolhydrater om du vill ha snabbare återhämtning.
Ett helt okej mål efter träning är flingor och mjölk : http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/

Eddie Vedder
2009-06-15, 20:15
Så vad rekommenderas?

Vad vill du själv? En gainer har sina fördelar men om du hellre får i dig alla dina kolhydrater från mat och det inte tar så lång tid mellan passet och måltiden kan du ju skippa det.

Direkt i samband med passet är proteinintaget viktigast, att blanda med snabba kolhydrater är ytterligare en fördel men ingen nödvändighet.

Mr.Sjöborg
2009-06-15, 20:23
Vad vill du själv? En gainer har sina fördelar men om du hellre får i dig alla dina kolhydrater från mat och det inte tar så lång tid mellan passet och måltiden kan du ju skippa det.

Direkt i samband med passet är proteinintaget viktigast, att blanda med snabba kolhydrater är ytterligare en fördel men ingen nödvändighet.

Sry för att jag lånar tråden lite men hur mycket kolhydrater bör man blanda i gainern? just nu slänger jag i lite på känn bara

Eddie Vedder
2009-06-15, 20:25
Sry för att jag lånar tråden lite men hur mycket kolhydrater bör man blanda i gainern? just nu slänger jag i lite på känn bara

Det finns ingen mängd "man" skall ha i. När äter du, har du svårt att äta tillräckligt, kör du två timmar långa helkroppspass, kör du flera pass per dag osv?

Om du bara kör styrketräning typ en timme 4 ggr i veckan eller så och inte har problem att äta tillräckligt tycker jag du kan skippa det helt.

King Grub
2009-06-15, 20:28
Proteinet behöver inte kolhydrat för att stimulera muskeluppbyggnaden.

Mr.Sjöborg
2009-06-15, 20:33
Det finns ingen mängd "man" skall ha i. När äter du, har du svårt att äta tillräckligt, kör du två timmar långa helkroppspass, kör du flera pass per dag osv?

Om du bara kör styrketräning typ en timme 4 ggr i veckan eller så och inte har problem att äta tillräckligt tycker jag du kan skippa det helt.

Okej, nej enda problemet jag kan se är att ibland dröjer de ca 1-2 timmar innan jag äter, om detta nu är ett problem

Eddie Vedder
2009-06-15, 20:35
Okej, nej enda problemet jag kan se är att ibland dröjer de ca 1-2 timmar innan jag äter, om detta nu är ett problem

Ja tar det uppåt två timmar kan säkert lite kolhydrater i drinken vara bra det också. 20 gram protein och 40 gram kolhydrater kanske?

Black Star Abyss
2009-06-15, 21:16
Jag kör sedan flera veckor tillbaka bara EAA som inramning på träningen. Har inte fått någon prestationsförlust av att gå hem och äta mat 30-90 minuter efter passet istället för gainer som jag gjorde förut. :)

Sniggel
2009-06-15, 21:55
Nej antagligen kan man inte märka någon sådan skillnad om man inte har riktigt stor erfarenhet av hur ens kropp reagerar på träningen man utför.
Om det tar 90 minuter innan man äter är nog ingen direkt stor förlust om man har tagit EAA direkt efter, skulle jag gissa. Om det dessutom innebär att man inte nojar sig över att man missar det anabola fönstret (om man tar EAA direkt efter) så har det säkert en positiv effekt på kroppen. Sinnet styr mycket över vad som händer i kroppen, ett stressat sinne är inte lika optimalt (för muskelbygge) som ett sinne som har kul och är tillfreds. (Snälla, fråga inte efter källa ;))

walegard
2009-06-15, 23:47
Snabba kolhydrater ska du köra med om du kör riktigt energikrävande pass, som tex löpning.

Annars är det långsamma att föredra.

Alfred Nobel
2009-06-16, 07:06
Jag har slopat kolhydraterna (malto/dextro) efter träning under den senaste tiden och tränar minst lika hårt som förut. Det beror mycket på att jag får i mig mat ca 30-45 min efter passet och förser kroppen med kolisar samt protein då. Tror mycket sitter mellan öronen, dvs psyket, och inte i hur mycket kolhydrat du har i proteindrinken efter styrketräningen.