handdator

Visa fullständig version : Hjälp - Jag orkar inte träna


Average
2009-06-15, 17:40
Hej!

Under stora delar av våren och hösten har jag plågats av förkylningar och inflammationer vilket jag har tagit ganska hårt. Jag känner mig ofta väldigt matt i kroppen vilket gjort det svårt att träna regelbundet.

Som kille på snart 17 vårar så tycker jag personligen att jag sköter mig precis som jag ska vad gäller kost-, tränings- och sömnvanor. Jag har lagt godis och läsk åt sidan och konsumerar väldigt sällan alkohol. Äter mina vitaminer och försöker få i mig en varierad kost med 3 huvudmål samt mellanmål. Tränar styrketräning mellan 3-4 gånger i veckan och väljer utförande framför vikt. Sover minst 8 h per dag.

När jag åker på en förkylning så sitter den i regel i minst en vecka i kroppen, i vissa fall ännu längre. I vår har jag åkt på både halsfluss och bihålsinflammation. Jag saknar energi. Det är väldigt sällan jag känner mig helt hundra i kroppen när jag vaknar på morgonen och jag känner mig ofta matt. Listan kan göras lång och det är så frustrerande att se andra jämnåriga kunna träna obehindrat och regelbundet trots en taskig livsstil.

Jag brinner för det här med styrketräning och att inte kunna träna är det värsta jag vet. Jag skulle gärna vilja få hjälp men vet inte riktigt vilket forum man ska söka sig till. Det är svårt att sätta en diagnos med den lilla fakta jag har gett er, men jag tar gärna emot tips och dela gärna med er av hur ni gjorde för att bryta negativa trender alternativt vilken "vård" ni sökte.

Tacksam för svar

//Andreas

tumme
2009-06-15, 17:47
Är verkligen ingen expert men kan du överbelastat kroppen? Hur mycket har du tränat mellan sjukdomarna? Eftersom du är 16 så växer din kropp hela tiden, det blandat med sjukdom med tunga gympass direkt efter sjukdomen försvunnit, för att senare träna tills du verkligen inte kan träna mer pga sjukdom sliter.

vicarious
2009-06-15, 17:49
Ditt immunförsvar kanske är nedsatt av någon anledning? Styrketräning kan stressa immunsystemet, du kanske har kört på för hårt, övertränat dig?

Eller så kanske du inte har sett till att bli riktigt frisk innan du har börjat träna igen..

Jag antar att du går i skolan på dagarna? Har man ingen sysselsättning på dagarna är det annars lätt att man degar ihop och blir konstant trött och seg, detta upplevde jag en period själv när jag blev arbetslös.

Du verkar inte ha problem att sova och du säger att du äter och vilar bra.. Kanske kan det vara psykiskt relaterat? Något som tynger dig eller liknande.

Average
2009-06-15, 18:11
Är verkligen ingen expert men kan du överbelastat kroppen? Hur mycket har du tränat mellan sjukdomarna? Eftersom du är 16 så växer din kropp hela tiden, det blandat med sjukdom med tunga gympass direkt efter sjukdomen försvunnit, för att senare träna tills du verkligen inte kan träna mer pga sjukdom sliter.

Ditt immunförsvar kanske är nedsatt av någon anledning? Styrketräning kan stressa immunsystemet, du kanske har kört på för hårt, övertränat dig?

Eller så kanske du inte har sett till att bli riktigt frisk innan du har börjat träna igen..

Jag antar att du går i skolan på dagarna? Har man ingen sysselsättning på dagarna är det annars lätt att man degar ihop och blir konstant trött och seg, detta upplevde jag en period själv när jag blev arbetslös.

Du verkar inte ha problem att sova och du säger att du äter och vilar bra.. Kanske kan det vara psykiskt relaterat? Något som tynger dig eller liknande.

Jag tränade ganska hårt i höstas i hopp om att bli stor och stark. Helst skulle resultaten komma direkt också ju. Vanligt nybörjarmisstag, har en sundare inställning till träning nu. Ådrog mig en axelskada så det blev paus från gymmet i nästan två månader. Jag är väldigt mån om att inte träna när jag är sjuk. Har väl hänt att jag tränat när jag varit förkyld, men aldrig när jag har ont i halsen.. Rent psykiskt så känner jag mig helt frisk. Har ju helt klart blivit påverkad av att jag inte kan träna. Då det är det bästa jag vet. Annars funkar allt som det ska, tror jag. Svårt att säga när så mycket snurrar runt i huvudet, vad som räknar som okej och inte. :angel:

bubbe
2009-06-15, 18:50
Håll ner träningsdagarna till 2-3 per vecka, träna större övningar för att utveckla dig psykiskt att klara av träningen. Ät så du går upp i vikt var inte rädd för lite fett (deffa och likn kan du göra sen om något år), ffa ät mycket kvällen innan samt ända tills 2-4 tim innan träningen.

Vila ordentligt, ibland måste man prioritera upp att bara låta kroppen få återhämtning.

Mr.Sarkastisk
2009-06-15, 19:34
Polarn, jag vet precis vad du behöver!
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=217

Mourten
2009-06-15, 19:44
Jag vill inte verka spydig men eftersom du varit sjuk/skadad så mkt tror jag inte du slitit ut kroppen, du har juh knappt hunnit va på gymmet mellan all sjukdom?
att bli "övertränad" tror jag är svårt i början då de tar år att ens förstå sin egen kropp så väl så man kan ta ut sig till säg 80-90%.

Ät mer och ha en sundare inställning till träningen, lider du av din syn på träning är de avbryt direkt.

mikaelj
2009-06-15, 19:46
Ptja, jag har precis samma problem som ursprungspostaren. Vissa verkar ha kasst immunförsvar...

Average
2009-06-15, 20:06
Tack för alla svar. Är också tveksam till att det är överträning, har läst på lite om ämnet. Men det är ju helt klart ingen omöjlighet. Då flera symptom stämmer överens med just överträning. Det här med "rage", verkar det vara ett vettigt förslag för att få igång kroppen eller kan man lika gärna ta sockerpiller. Placebo-effekt är väl inte fel i och för sig :)

Har ni andra tips? Borde man gå till läkare? Vilken? Vore väl i så fall vara för att ta tester om man får i sig vad man ska genom kosten, vitaminer och mineraler etc. Hoppas och tror inte det skulle vara något allvarligare.

//Andreas

Mr.Sarkastisk
2009-06-15, 20:13
Prova Rage så ska du få se hur mycket placebo det är ;)

Commando1980
2009-06-15, 20:56
Hej!

Under stora delar av våren och hösten har jag plågats av förkylningar och inflammationer vilket jag har tagit ganska hårt. Jag känner mig ofta väldigt matt i kroppen vilket gjort det svårt att träna regelbundet.

Som kille på snart 17 vårar så tycker jag personligen att jag sköter mig precis som jag ska vad gäller kost-, tränings- och sömnvanor. Jag har lagt godis och läsk åt sidan och konsumerar väldigt sällan alkohol. Äter mina vitaminer och försöker få i mig en varierad kost med 3 huvudmål samt mellanmål. Tränar styrketräning mellan 3-4 gånger i veckan och väljer utförande framför vikt. Sover minst 8 h per dag.

När jag åker på en förkylning så sitter den i regel i minst en vecka i kroppen, i vissa fall ännu längre. I vår har jag åkt på både halsfluss och bihålsinflammation. Jag saknar energi. Det är väldigt sällan jag känner mig helt hundra i kroppen när jag vaknar på morgonen och jag känner mig ofta matt. Listan kan göras lång och det är så frustrerande att se andra jämnåriga kunna träna obehindrat och regelbundet trots en taskig livsstil.

Jag brinner för det här med styrketräning och att inte kunna träna är det värsta jag vet. Jag skulle gärna vilja få hjälp men vet inte riktigt vilket forum man ska söka sig till. Det är svårt att sätta en diagnos med den lilla fakta jag har gett er, men jag tar gärna emot tips och dela gärna med er av hur ni gjorde för att bryta negativa trender alternativt vilken "vård" ni sökte.

Tacksam för svar

//Andreas

mitt tips är att du under en tid begränsar gymträningen till 2-3 dagar i veckan + tänk inte på gymträningen då du inte befinner dig på gymmet, sen behöver du inte försöka optimera allt kring träningen till 100%, det kan pardoxalt vara kontraproduktivt i slutändan. jag vet flera killar som är jätteseriösa och sköter kost och sömn etc etc...men de kan inte koppla av och sluta tänka på träningen vilket gjort att de blivit utbrända och då blir ju inte träningen rolig.

givetvis är det inget fel med att vara seriös men det gäller att hitta en balans både fysiskt och psykiskt.

sen kan det ju finnas många andra orsaker såsom ngn for av underliggande sjukdom eller att du helt enkelt kanske är allmänt nedestämd (av ngn orsak) vilket kan påverka immunförvar och energinivåer.

Average
2009-06-15, 22:02
mitt tips är att du under en tid begränsar gymträningen till 2-3 dagar i veckan + tänk inte på gymträningen då du inte befinner dig på gymmet, sen behöver du inte försöka optimera allt kring träningen till 100%, det kan pardoxalt vara kontraproduktivt i slutändan. jag vet flera killar som är jätteseriösa och sköter kost och sömn etc etc...men de kan inte koppla av och sluta tänka på träningen vilket gjort att de blivit utbrända och då blir ju inte träningen rolig.

givetvis är det inget fel med att vara seriös men det gäller att hitta en balans både fysiskt och psykiskt.

sen kan det ju finnas många andra orsaker såsom ngn for av underliggande sjukdom eller att du helt enkelt kanske är allmänt nedestämd (av ngn orsak) vilket kan påverka immunförvar och energinivåer.

Just det där med att hitta balansen har jag problem med. Ofta när jag ska göra saker så blir det till 100%. Nu när jag styrketränar flitigt har det blivit att jag vid sidan av träningen läst på om lite kost- och träningslära samtidigt som man tittat på schema och hur övningar ska utföras för maximal muskeltillväxt. Sen går man och spänner musklerna framför spegeln där hemma och man får smått panik när man inte har ätit inom ett visst tidsintervall. Det blir i väldig koncentrerad form.

Att kunna koppla av vid sidan av träningen har jag problem med. Får ta och jobba med det. Men det är svårt. Jag gillar att tänka, både på gott och på ont.

Sen har man väl oturen med att ha ett dåligt immunförsvar. Finns väl inte mycket man kan göra än att äta sina vitaminer.

//Andreas

Black Star Abyss
2009-06-15, 22:08
Hur äter du? Skriv vilka livsmedel du stoppar i dig på en vecka och ungefär hur mycket dagligen.

Commando1980
2009-06-15, 22:19
Just det där med att hitta balansen har jag problem med. Ofta när jag ska göra saker så blir det till 100%. Nu när jag styrketränar flitigt har det blivit att jag vid sidan av träningen läst på om lite kost- och träningslära samtidigt som man tittat på schema och hur övningar ska utföras för maximal muskeltillväxt. Sen går man och spänner musklerna framför spegeln där hemma och man får smått panik när man inte har ätit inom ett visst tidsintervall. Det blir i väldig koncentrerad form.

Att kunna koppla av vid sidan av träningen har jag problem med. Får ta och jobba med det. Men det är svårt. Jag gillar att tänka, både på gott och på ont.
Sen har man väl oturen med att ha ett dåligt immunförsvar. Finns väl inte mycket man kan göra än att äta sina vitaminer.

//Andreas

ja tror att det kan vara en del av problemet. kör dina pass, men när du inte befinner dig på gymmet så släpper du dina tankar om att försöka optimera ditt träningsprogram och din kost. att hitta andra hobbys kan vara ett bra sätt att undvika och gå runt och tänka på träningen hela dagarna.

sen när det gäller kost så behöver du inte äta stup i kvarten utan det handlar i slutändan om att du vid dagens slut får i dig tillräckligt kalorier (inkl protein)..inte att du äter vid vissa exakta klockslag. ät bra före och direkt efter träningspasset..övriga måltider äter du när det passar dig. om du känner att du äter så ofta att det negativt påverkar ditt övriga liv så ät färre men större måltider. prova även att göra hemmagjorda gainers (t ex mjölk+kesella+havregryn+oboy+honung+banan etc) eftersom de går snabbt att fixa ihop och är ett lätt sätt att få i sig mycket kalorier.

Sniggel
2009-06-15, 22:22
Polarn, jag vet precis vad du behöver!
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=217

Ursäkta mig men det här helt fel sätt att använda ett sådant kosttillskott på. Trådstartaren har ett problem och istället för att gå till botten med vad som orsakar det så rekommenderar du att dölja symtomen med en preworkoutdrink?

Jag håller nog med bubbe. When in doubt, train less eat more.
Om det inte hjälper kanske man kan misstänka nån sjukdom eller någon typ av brist. Skadar ju inte att kolla upp om man känner att man alltid är för trött för att vara aktiv.

Average
2009-06-15, 22:43
Hur äter du? Skriv vilka livsmedel du stoppar i dig på en vecka och ungefär hur mycket dagligen.

Frukost: Gröt (3 dl havre), 3 st Ägg och Juice
Mellanmål: Kesella (250 gram) och bananer
Lunch: Någon form av kött med ris, potatis eller pasta
Mellanmål: Burk bönor (250 gram)
Kvällsmål: Någon form av kött med ris, potatis eller pasta
Nattamat: Kesella (250 gram)

Vågar inte skriva några exakta mängder på de stora målen. Men tar i regel rejält med mat. Har någon tips på var man kan söka sig för en omfattande läkarundersökning? Har bara gått till min vanliga husläkare och tagit blodprov men det gav inga utslag.

Känner som sagt att jag i många fall är allt för koncentrerad på träningen. Jag får börja bygga modellflygplan eller tänka mer (!) på brudar.

Scratch89
2009-06-15, 23:28
Min första tanke var allergi. Har du gjort prickprov eller liknande?

Average
2009-06-16, 09:53
Min första tanke var allergi. Har du gjort prickprov eller liknande?

Det var ett bra tag sedan som jag gjorde det. Det vore kanske en bra idé!

Barca
2009-06-16, 10:51
Frukost: Gröt (3 dl havre), 3 st Ägg och Juice
Mellanmål: Kesella (250 gram) och bananer
Lunch: Någon form av kött med ris, potatis eller pasta
Mellanmål: Burk bönor (250 gram)
Kvällsmål: Någon form av kött med ris, potatis eller pasta
Nattamat: Kesella (250 gram)

Vågar inte skriva några exakta mängder på de stora målen. Men tar i regel rejält med mat. Har någon tips på var man kan söka sig för en omfattande läkarundersökning? Har bara gått till min vanliga husläkare och tagit blodprov men det gav inga utslag.

Känner som sagt att jag i många fall är allt för koncentrerad på träningen. Jag får börja bygga modellflygplan eller tänka mer (!) på brudar.

Jag tror seriöst ditt problem är att du måste äta mer kalorier, därmed inte sagt att du ska behöva äta större volym mat. Ät bara mer energitätt

Du är 17 bast och är därmed i puberteten, du äter bara mat som mättar så in i helvete, (pasta, ris, potatis, kesella, kött osv)

Äter du ingen glass/godis? Äter du aldrig pizza/hamburgare?
Ät lite mer kaloririka saker, jag tror helt enkelt att du äter för lite i förhållande till vad du gör av med.

Jorpa
2009-06-16, 14:33
ditt immunförsvar kanske är nedsatt av någon anledning? Styrketräning kan stressa immunsystemet, du kanske har kört på för hårt, övertränat dig?

Eller så kanske du inte har sett till att bli riktigt frisk innan du har börjat träna igen..

jag antar att du går i skolan på dagarna? Har man ingen sysselsättning på dagarna är det annars lätt att man degar ihop och blir konstant trött och seg, detta upplevde jag en period själv när jag blev arbetslös.

du verkar inte ha problem att sova och du säger att du äter och vilar bra.. Kanske kan det vara psykiskt relaterat? Något som tynger dig eller liknande.

+1 !!

Average
2009-06-16, 17:14
Jag tror seriöst ditt problem är att du måste äta mer kalorier, därmed inte sagt att du ska behöva äta större volym mat. Ät bara mer energitätt

Du är 17 bast och är därmed i puberteten, du äter bara mat som mättar så in i helvete, (pasta, ris, potatis, kesella, kött osv)

Äter du ingen glass/godis? Äter du aldrig pizza/hamburgare?
Ät lite mer kaloririka saker, jag tror helt enkelt att du äter för lite i förhållande till vad du gör av med.

Väldigt sällan *rolleyes*