handdator

Visa fullständig version : Självbilden


Purren
2009-06-15, 16:15
Jag har länge jobbat på ett projekt som handlar om att tjäna pengar på internet. Jag har ett vanligt jobb som jag jobbar med på helgerna, men på vardagarna jobbar jag med mitt projekt.

Jag tjänar redan nu ett fåtal tusenlappar per månad och det är något jag är glad över, men min vision är att det en dag kommer att försörja mig helt och göra mig ekonomiskt oberoende.

Jag har en blogg kring detta ämne för att dela med mig av mina lärdomar och få kontakt med andra likasinnade. Jag skriver lite om hur och vad jag gör och vilka resultat jag får varje månad. Lite som en träningsjournal men för mitt företag.

Nu är det så här att för första gången så har någon som jag känner IRL letat upp denna bloggen och börjat läsa den utan att jag vetat det. Det är alltså ingen som fått veta om bloggen från mig personligen.

Nu säger jag inget särskilt negativt eller farligt på bloggen, men jag fick ändå en lite obekväm känsla när jag hörde det här.

Jag försöker reda ut varför jag blir obekväm;

Mina riktiga vänner har jag inte berättat vad det handlar om, och undviker oftast att prata om det av en eller annan anledning (främst för att det är rätt ointressant för gemene man och att det är krångligt att förklara på ett tillfredställande sätt).

Kombinerat med att jag har stora mål och drömmar för det jag gör, så tror jag att bilden av det jag gör har blivit väldigt haussad, och det är därför jag blir obekväm; att jag känner att jag inte lever upp till bilden folk har bildat om mig.

Det här är väldigt mycket en ventilationspost, men jag är nyfiken på om ni har någon vettig feedback till det här.

Nithian
2009-06-15, 16:18
Linka bloggen

Purren
2009-06-15, 16:21
Linka bloggen

Vad gör det för skillnad?

Bahir
2009-06-15, 16:32
Har du en blog får du väl räkna med att folk får nys om det förr eller senare. Om du har dragit dig för att berätta vad du håller på med för dina polare, och dom nu tror något om dig som inte är (helt) sant, så får du väl ta och berätta hur det ligger till.

Är det affiliate marketing du håller på med?

Zakath
2009-06-15, 16:42
Jag tycker snarare det låter som att din egen självbild inte når upp till ditt självideal (där målet med projektet är en del av idealet). Du känner inte att du "förtjänar" att ha den drömmen ännu.

Vilket i min mening är hjärnspöken som inte gör dig något gott, våga berätta, våga stå för dina drömmar!

Nithian
2009-06-15, 17:04
Vad gör det för skillnad?

Skillnad vet jag inte, men jag vill titta :)

Shajjn
2009-06-15, 17:13
Zakath sa det.

Alltidxx
2009-06-15, 17:20
Vad är frågan? Att du bloggar och så vet nån vem du är? Är inte det ett ganska ynkligt problem isåfall? Skriver du saker du inte kan stå för?

userfriendly
2009-06-15, 17:32
Jag tycker snarare det låter som att din egen självbild inte når upp till ditt självideal (där målet med projektet är en del av idealet). Du känner inte att du "förtjänar" att ha den drömmen ännu.

Vilket i min mening är hjärnspöken som inte gör dig något gott, våga berätta, våga stå för dina drömmar!

Absolut!

Det är lite Jante över den känslan. Känner ofta så själv.. och tänker att andra tänker ungefär: Ska HON hålla på med det där? Tror HON att hon kan det där.. *screwy*

syrén
2009-06-15, 17:49
Fortsätt att skriv, och fortsätt att nå dina drömmar! =)

...jag är dock personligen nyfiken på din blogg, innehållet lät intressant. Vill du posta länken?

dojjan
2009-06-15, 18:00
Länka nu bloggen, vi vill också tjäna pengar!

Det är tydligen av intresse om dina kompisar nu läser bloggen. Berätta för dem som du berättade för oss :)

The_RobRoy
2009-06-15, 18:18
Snyggt sätt att smyg-marknadsföra din blogg!

Fd_Megatuttarna
2009-06-15, 18:30
Men länka då. Annars får du ingen gratis ventilation.

saab900
2009-06-15, 19:50
Det är inte du som blåser folk på fälgar va? ;)

simpan89
2009-06-15, 20:08
Förstod inte heller riktigt vad som var meningen med tråden förutom att man blir lite nyfiken att få höra vad det är för blogg.. Men eftersom den är hemlig men ändå för allmän beskådning så fattar ja ingenting. :confused:

Ps. Jag skulle också villja tjäna några tusen i månaden, fast det kanske är det som TS är rädd för? ;)

Madame
2009-06-15, 20:57
Absolut!

Det är lite Jante över den känslan. Känner ofta så själv.. och tänker att andra tänker ungefär: Ska HON hålla på med det där? Tror HON att hon kan det där.. *screwy*

+1

Får ibland sarkastiska kommentarer av klasskompisarna ang träningen, och jag är inte intresserad av att de ska narras och göra sig lustiga över nåt som jag håller kärt och är helt seriös med.
Därför vill jag tex inte heller flasha med min journal (eller min blogg som jag hade förut), efterssom jag har svårt att ta när de gör sig lustiga på ens bekostnad.
Vet att flera i klassen gillar att stalka och sen sitta å asflabba tex åt att nån har lagt upp sina marklyft på tuben eller har en blogg med bilder på sig själva, osv.


Så jag kan helt förstå TS känslor här, men vet inte vad det beror på. kanske är man rädd att folk omkring en ska hånas mer än vad de egentligen kommer göra? Man kanske tror att de ska bry sig mer än de kommer göra?