handdator

Visa fullständig version : Set per träningspass/vecka!


henrikl
2009-06-15, 11:13
Hej!
Jag funderar upp träningen på ca 45min/pass och undrar nu hur många set jag bör köra. Jag tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan.
Jag hade funderat på att köra 8-12rep och 9set på stora muskelgrupper och 6set på små. Låter detta för lite? Alltså räcker setantalet?
Ex. Bröst
Bänkpress 3set
Hantelpress 2set
Lutande hantelpress 2set
Lutande Flyes 2set

Jag kör tyngre (ca. 8rep) på basövningar (ex. bänk) och lättare (12rep) på isolationsövningarna (flyes).

Så frågan är nu; ser detta bra ut? Räcker setantalen?
Jag är ute efter volym.

Asexo
2009-06-15, 12:05
Är ingen expert på träning, men jag tycker att detta ser helt klart bra ut. 9 set borde räcka för de större, och om du känner att du inte får tillräcklig utmattning kan du ju alltid köra lite utpumping på pressövningarna med lättare vikt efter varje set eller dylikt.
Känner du att du har mer tryck kvar i de mindre muskelgrupperna kan du ju även där lägga till ett eller två extra set om du känner för det.

Action Fighter
2009-06-15, 13:24
Själv föredrar jag att ha runt 20 set per pass och jag kör 5 split och passen hamnar oftast på dryga timmen. Fast tror det är individuellt hur fort man tar slut, själv är jag nog en seg jävel för om jag skulle dra från gymmet efter 9 set tkr jag knappt det skulle kännas som jag gjort någonting. En av mina favoriter på bröst är 5set hantelpress, 5 set lutande hantelpress, 5 set bänkpress och sedan maxa ut med flies i maskin eller cables.
Men speciellt för axlar tycker jag verkligen det krävs 20+set för att man ska känna att det tagit.

major Pectoralis
2009-06-15, 13:32
Hur många set du bör köra beror på hur många set du behöver för att utvecklas (både på kortare och längre sikt).

Det är olika för olika personer och beror på flera saker, t.ex.

1) hur bra man är på att ta ut sig
2) vad man har för träningsbakgrund
3) vad man har för muskelfibrer

Du kan prova dig fram men kom ihåg att ett lågsetalternativ kan fungera bra för en period men efterhand behöver det varieras/kompletteras. Oftast genom att man kör flera set för en period för att därefter återgå till något färre osv.

Det finns få/inga facit.