handdator

Visa fullständig version : Var tar vattnet vägen?


Wesa
2009-06-15, 09:10
När jag är på gymmet blir jag som många andra väldigt törstig efter ett tag trots att jag inte svettas så mycket, högst 1 dl skulle jag gissa på.

Jag har utövat andra konditionsidrotter tidigare och svettats betydligt mer men min fråga är nu som redan nämnt var vattnet tar vägen?

Försvinner det in i musklerna på något sätt? Har ni någon aning?

Ostknäcket
2009-06-15, 09:11
Du kissar bland annat ut det.

mangs
2009-06-15, 09:16
Kiss,svett, avdunstning samt att det används till matspjälkningen. Sedan finns det ju även en möjlighet att du binder en del vätska i muskulaturen men jag vet inte om det sker i samand eller efter träningen.

I ditt fall tror jag dock att du underskattar mängden svett under ett pass.

Loke
2009-06-15, 09:56
Det går inte att avgöra hur mycket man svettas egentligen, hur blöt man känner sig beror mycket på luftfuktigheten. Den är antagligen relativt låg på gymmet och då blir man inte så blöt.

Wesa
2009-06-15, 10:05
Du kissar bland annat ut det.

Men skillnaden är väldigt märkbar mellan 1 timme stillasittande och 1 timme på gymmet. Jag tror INTE att det "kissas" ut. det måste ta vägen någon annan stans.

Jag tror heller inte att jag underskattar den mängd jag svettas ut då det oftast inte "rinner" av mig.

Jag är på gymmet ca 1 timmer åt gången och svettas inte så det rinner av mig, ändå blir jag oftast väldigt törstig. Som om jag skulle ha svettats ut 6-7 dl vätska.

johan karlberg
2009-06-15, 10:08
inkontinens

mangs
2009-06-15, 10:08
Du vet om att du varje dag svettas ut en liter eller mer utan att du anstränger dig eller svettas öppet?

Även om du på ett entimmes-pass kanppt blir synbart svettig kan du räkna med att du avdustat en hel del vätska. testa att väga dig före och efter ett pass på en tillförlitlig våg. Tänk även på att du timmarna efter ett pass har en ökad svettning jämfört med viloläge.

Ostknäcket
2009-06-15, 10:09
Men skillnaden är väldigt märkbar mellan 1 timme stillasittande och 1 timme på gymmet. Jag tror INTE att det "kissas" ut. det måste ta vägen någon annan stans.

Jag tror heller inte att jag underskattar den mängd jag svettas ut då det oftast inte "rinner" av mig.

Jag är på gymmet ca 1 timmer åt gången och svettas inte så det rinner av mig, ändå blir jag oftast väldigt törstig. Som om jag skulle ha svettats ut 6-7 dl vätska.

Hur menar du? Du blir törstig när du gymmar och sen dricker du? Om det bara är vanligt vatten utan salt eller liknande så kommer nog en stor del kissas ut.

Wesa
2009-06-15, 11:08
Ja det ni försöker säga är alltså att det inte är någonting speciellt som händer med vätskan då du styrketränar? Det försvinner bara naturligt genom andning, och till viss del svett och urin?

mangs
2009-06-15, 11:13
Ja det ni försöker säga är alltså att det inte är någonting speciellt som händer med vätskan då du styrketränar? Det försvinner bara naturligt genom andning, och till viss del svett och urin?

Under träningspasset i huvudsak ja. Sedan binder kroppen kontinuerligt mer bätska i muskulaturen om du tränar jämfört med att du bara sitter stilla så lite av vätskan du trycker i dig före och under passet bidrar även till detta. Jag vet dock inte ifall den nivån är förhöjd eller samma som under dygnets övriga timmar.

Clarkolofsson
2009-06-15, 11:41
Har jag inte helt fel försvinner del väl vattenånga när man andas? Något man blev lärd i lumpen i alla fall. Kan va totalt bullshit.

Loke
2009-06-15, 13:28
Har jag inte helt fel försvinner del väl vattenånga när man andas? Något man blev lärd i lumpen i alla fall. Kan va totalt bullshit.

Japp, så är det absolut. Säkert mer som kommer ut den vägen än via svett, med tanke på lungornas stora yta och det stora luftflödet genom dem... Men det lär ju vara lika oberoende vad man tränar.

bubbe
2009-06-15, 13:50
Shiet, googlade efter hur mycket vatten man normalt andas ut. Hittade detta sidospåret, http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=1427

I vilket fall så stod det där att man andas normalt ut en kvarts liter på ett dygn.

stevebc
2009-06-15, 19:09
Shiet, googlade efter hur mycket vatten man normalt andas ut. Hittade detta sidospåret, http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=1427

I vilket fall så stod det där att man andas normalt ut en kvarts liter på ett dygn.Vattnet man andas ut kommer från kolhydraterna (och fettet?) man äter. Det är rätt mycket ja, vi är tillverkare av vatten :)

Wao
2009-06-15, 19:16
Men skillnaden är väldigt märkbar mellan 1 timme stillasittande och 1 timme på gymmet. Jag tror INTE att det "kissas" ut. det måste ta vägen någon annan stans.

Jag tror heller inte att jag underskattar den mängd jag svettas ut då det oftast inte "rinner" av mig.

Jag är på gymmet ca 1 timmer åt gången och svettas inte så det rinner av mig, ändå blir jag oftast väldigt törstig. Som om jag skulle ha svettats ut 6-7 dl vätska.

Du tror inte att du kissar ut det? Du går alltså inte på toa efter du druckit +/- 1 liter vatten under passet?

Loke
2009-06-15, 19:33
Vattnet man andas ut kommer från kolhydraterna (och fettet?) man äter. Det är rätt mycket ja, vi är tillverkare av vatten :)

Varför skulle det vattnet vara skillt från övrigt vatten i kroppen?

Wesa
2009-06-15, 20:38
Du tror inte att du kissar ut det? Du går alltså inte på toa efter du druckit +/- 1 liter vatten under passet?

Alltså vem har sagt att jag dricker 1 liter vatten under passet? Inte jag iaf.
För att ta det hela ännu en gång så känner jag mig sällan anfådd, inte speciellt svettig men ändå väldigt törstig bara efter 1 timme på gymmet.

Enligt mina kalkylationer borde jag kanske gjort av med 2dl vätska totalt om du kombinerar svett, urin och det du andas ut, min fråga var om det händer någonting "speciellt" inombords då du styrketränar som får dig att förbruka mer vätska etc. T.ex att musklerna tillfälligt fyllde sig med detta eller någonting liknande.

Men vi kan släppa hela den här tråden nu tycker jag.. Ingen verkar förstå hur jag menar.

Hade jag flåsat som en tok, svettats som en gris eller pissat otroligt mycket hade jag haft en förklaring till varför jag ibland känner denna brist på vatten men nu har jag inte det.

mangs
2009-06-16, 15:56
Jag tror som sagt att du underskattar mängden vätska du egentligen tappar på en timmes träning. Testa att väga dig före och efter träning.