handdator

Visa fullständig version : Vad ska man dricka under träningspasset?


rockbell
2009-06-14, 20:20
Vad är bäst när man gymmar? Hur gör ni?


Blanda i lite gainer i vattnet.
Malto eller dextropur?
Eller bara vanligt vatten?

Eddie Vedder
2009-06-14, 20:22
Vatten dricker jag i alla fall. Mest en psykisk grej dock, går och smuttar mellan seten. Inte för att det direkt behövs men det är en psykisk grej.

ceejay
2009-06-14, 20:56
Watöh

Jorgen
2009-06-14, 20:56
Vatten.

Action Fighter
2009-06-14, 21:02
Vatten dricker jag i alla fall. Mest en psykisk grej dock, går och smuttar mellan seten. Inte för att det direkt behövs men det är en psykisk grej.

Exakt samma här, men jag dricker ofta lite väl mkt vatten.

Annars kan du ju göra ett litet hoppkok med kreatin, vassle och vad annat du känner för. Har själv funtat på och blanda ned vassle, kreatin och något sorts socker(eftersom jag har sockerfri och aspartamfri vassle). Du kan ju alltid slänga i lite koffein oxå men själv é jag jäkla känslig för det så blir i liten mängd för mig om jag skulle ta det.

Smart, kom nyss på att jag faktiskt kan blanda min egna PWO och äntligen slippa det förbannade beta alaninet som gör att jag bara tar vassle atm.

Mourten
2009-06-14, 22:33
Lädhi väsi.

(källvatten)

Lars "varekeson"
2009-06-14, 23:27
Wasser, agua, water, vatten, kärt barn har många namn :)

Om jag är ute och cyklar i några timmar, vilket händer, har jag med mig något gott och sött som jag stannar och äter.

I övrigt är det bara vatten.

J.V
2009-06-14, 23:29
Vatten.

EAA under riktigt långa pass.

Jorpa
2009-06-14, 23:50
Vatten dricker jag i alla fall. Mest en psykisk grej dock, går och smuttar mellan seten. Inte för att det direkt behövs men det är en psykisk grej.

Precis samma för mig, en smutt mellan varje set mer eller mindre. Men jag tror det har med att göra med att man dels är van, men dels för att det känns skönare i halsen, inte torrt, det blir balanserat igen. Det tar även bort eventuella illamående känslor som kommer i samband med träning. Vilket gör att man presterar max tack vare varje lilla smutt :)

Anton Fräs
2009-06-15, 04:41
Precis samma för mig, en smutt mellan varje set mer eller mindre. Men jag tror det har med att göra med att man dels är van, men dels för att det känns skönare i halsen, inte torrt, det blir balanserat igen. Det tar även bort eventuella illamående känslor som kommer i samband med träning. Vilket gör att man presterar max tack vare varje lilla smutt :)

Kan bara hålla med. Känns ju så förbannat gott att efter ett riktigt hårt cykelpass eller ett superset få dessa svalkande Gudadroppar :)

Damien Thorne
2009-06-15, 06:49
Vatten dricker jag i alla fall. Mest en psykisk grej dock, går och smuttar mellan seten. Inte för att det direkt behövs men det är en psykisk grej.

Samma här :thumbup:

bengdoktor
2009-06-15, 07:32
Jag dricker ungefär 1,5 shaker med vatten under ett pass. Dricker jag inte vatten blir jag illamående *screwy*

M0e
2009-06-15, 08:38
vatten dricker jag minst 15 dl brukar dricka lite mer (fråga mig inte hur många gånger jag går på toa i gymmet:D)

vicarious
2009-06-15, 11:29
Vatten.

EAA under riktigt långa pass.

Hur menar du med EAA under riktigt långa pass? Tar du en dos före passet, en i mitten av passet och en dos när du är klar? Pratar vi 3-timmarspass här eller? :D

OnT: Jag dricker vatten. Massor med vatten.

rockbell
2009-06-15, 11:49
Borde det inte vara optrimalare att ha i lite gainer i vattnet? Snabba kolhydrater och protein ju.

Eddie Vedder
2009-06-15, 12:02
Borde det inte vara optrimalare att ha i lite gainer i vattnet? Snabba kolhydrater och protein ju.

Jo det skulle kanske ge lite lite extra. Men knappast någon stor skillnad och det känns onödigt.

För egen del helt otänkbart, en proteindrink före eller efter ibland men definitivt inget sockerpulver.

mangs
2009-06-15, 12:36
Lite kvarglömd avslagen julmust lär vara optimalt om man frågar de kunniga.

Själv dricker jag uteslutande vatten. Är det en dag när jag svetta
ts mer än vanligt kan jag tänka mig att tillsätta lite salt. Hade jag tränat långa pass hade jag även tillsatt lite kolhydrater men för de allra flesta tränande duger vanligt vatten utmärkt. Se till att fylla på med mat i anslutning kring träningen dock.

ThisIsTheOne
2009-06-15, 12:39
Finns det några nackdelar med att dricka mycket vatten under ett pass? Hurvida det faktiskt är mycket är jag osäker på, men jag dricker åtminstone 1,5 liter per träningstillfälle.

Fjäderfrans
2009-06-15, 12:44
Finns det någon annan fördel än den psykiska delen att dricka vatten under passet?

Är lite nyfiken då jag själv aldrig dricker vatten när jag tränar.

Mvh

Eddie Vedder
2009-06-15, 13:04
Finns det någon annan fördel än den psykiska delen att dricka vatten under passet?

Är man i vätskebalans och inte överhettad eller så finns nog ingen direkt fördel.

Fjäderfrans
2009-06-15, 13:12
Är man i vätskebalans och inte överhettad eller så finns nog ingen direkt fördel.

Ok, tack för svar.

Mvh

Black Star Abyss
2009-06-15, 13:13
Dricker alltid mycket vatten. Speciellt mellan setten i tunga basövningar. Känns som att man blir fräschare och får nya krafter.

jontet
2009-06-15, 15:13
eaa:t går ner med ca 3dl vatten precis innan träning, inget annat vätskeintag under träning. Blir jag törstig går jag på toaletten och dricker(rummet, inte stolen)

vicarious
2009-06-15, 15:20
Finns det några nackdelar med att dricka mycket vatten under ett pass? Hurvida det faktiskt är mycket är jag osäker på, men jag dricker åtminstone 1,5 liter per träningstillfälle.

Så länge man inte häller i sig så mycket så det står en upp i halsen och riskerar att komma upp igen när man tar i ser jag inga nackdelar :D

1,5 liter är inte överdrivet mycket, jag ligger nog däromkring också.