handdator

Visa fullständig version : Jacque Fresco - The Venus Project


ahl-
2009-06-14, 20:05
Inte om, utan när det monetära politiska systemet FAILAR så behövs ett alternativt sätt att leva. Tyvärr kommer denna underbara människa inte längre leva när det inträffar, inte vi heller kanske. Men förhoppningsvis finns där ritningar och instruktioner på hur man skulle kunna förverkliga det.

Oavsett om detta påverkar oss eller inte så tycker jag personligen att det är nyttig information att ta del av. Det är väl syftet med tråden, och att vi får lite diskussion kring ämnet.


The Venus Project presents a bold, new direction for humanity that entails nothing less than the total redesign of our culture. There are many people today who are concerned with the serious problems that face our modern society: unemployment, violent crime, replacement of humans by technology, over-population and a decline in the Earth's ecosystems.

As you will see, The Venus Project is dedicated to confronting all of these problems by actively engaging in the research, development, and application of workable solutions. Through the use of innovative approaches to social awareness, educational incentives, and the consistent application of the best that science and technology can offer directly to the social system, The Venus Project offers a comprehensive plan for social reclamation in which human beings, technology, and nature will be able to coexist in a long-term, sustainable state of dynamic equilibrium.



Past, Present, & Future of Mankind - Jacques Fresco - The Venus Project - 1/2
GHUc9GuWhms


Past, Present, & Future of Mankind - Jacques Fresco - The Venus Project - 2/2
7CiURKL1TCY


Vad sägs?

Loke
2009-06-14, 21:50
Blah, blah, blah. Stilen på filmerna är ju precis som zeitgeist, och precis som zeitgeist känns det som tanken är att pålästa och tänkande människor ska tröttna och bara idioterna orkar lyssna på hela skiten. Då är det bara idioterna som kan diskutera saken, och då blir den inte direkt kritiserad. Jag orkade inte se allt, utan gick till wikipedia.

Wikipedia:

"The progression of technology, if it were carried on independent of its profitability, Fresco theorizes, would make more resources available to more people. This new-found abundance of resources would reduce the human tendency toward independence, corruption and greed, and instead make people more likely to help each other."

Ok, han tycker alltså att teknologi är lösningen på allt, och att teknologisk utveckling därför bör få obegränsade resurser. I slutändan ska det leda till ett avskaffande av de monetära systemet. Han har alltså kollat på Star Trek och tyckte att världen borde vara lite mer på det sättet. Suck. Vad tycks? Jag tycker att jag lagt ner för mycket energi på den här gubben, och då orkade jag inte ens kolla på ena filmen till slutet. kthxbye.

young_george
2009-06-14, 22:31
Skönt att se sån ödmjukhet trots att du uppnåt en sådan aktningsvärd ålder Loke. För intelligent för att lyssna, men inte för att skriva ett långt sågande inlägg om det hela.

Själv tycker jag att gubben är asskön, håller inte med så mycket men alltid roligt med visionärer. En bristvara

ahl-
2009-06-14, 22:37
Blah, blah, blah. Stilen på filmerna är ju precis som zeitgeist, och precis som zeitgeist känns det som tanken är att pålästa och tänkande människor ska tröttna och bara idioterna orkar lyssna på hela skiten. Då är det bara idioterna som kan diskutera saken, och då blir den inte direkt kritiserad. Jag orkade inte se allt, utan gick till wikipedia.

Wikipedia:

"The progression of technology, if it were carried on independent of its profitability, Fresco theorizes, would make more resources available to more people. This new-found abundance of resources would reduce the human tendency toward independence, corruption and greed, and instead make people more likely to help each other."

Ok, han tycker alltså att teknologi är lösningen på allt, och att teknologisk utveckling därför bör få obegränsade resurser. I slutändan ska det leda till ett avskaffande av de monetära systemet. Han har alltså kollat på Star Trek och tyckte att världen borde vara lite mer på det sättet. Suck. Vad tycks? Jag tycker att jag lagt ner för mycket energi på den här gubben, och då orkade jag inte ens kolla på ena filmen till slutet. kthxbye.

Vafan. Det är omöjligt att övergå från det systemet vi har idag till ett annat bara sådär. Vad som krävs är att det monetära politiska systemet kollapsar, vilket det kommer göra förr eller senare. Tänk dig själv när de automatiserar de flesta yrken och folk blir varslade. Då har de flesta inga intjänade pengar att leva för. Mer gäng och upplopp kommer det bli, mer inbrott etc etc. Så småningom blir det väl en diktatur.

Hur som helst. Vad jag egentligen vill visa är hur sunt tänkande man kan ha. Denna "gubbe" har spenderat större delen av sitt liv till att skapa detta projekt, och jag tycker det är enastående. Har kollat på det jag har kunnat få tag på och är imponerad.
Jag må vara en idiot, Loke. Jag vet inte, är kanske för dum för att förstå hur korkat det är :)

Bör väl tillägga att jag inte är aktiv inom området. Är inte någon bitter människa som sitter och klagar på saker dagarna i ända. Bara nyfiken och hittar jag något som intresserar mig så delar jag gärna med mig av det :)

LoTiX
2009-06-14, 23:28
Vafan. Det är omöjligt att övergå från det systemet vi har idag till ett annat bara sådär. Vad som krävs är att det monetära politiska systemet kollapsar, vilket det kommer göra förr eller senare. Tänk dig själv när de automatiserar de flesta yrken och folk blir varslade. Då har de flesta inga intjänade pengar att leva för. Mer gäng och upplopp kommer det bli, mer inbrott etc etc. Så småningom blir det väl en diktatur.


Du vet att samma snack gick för 200 år sedan när arbeten automatiserades på löpande band i något vi kallar Industriella revolutionen. Vad hände? Jo perioden är ihågkommen som en utav de i särklass viktigaste tidpunkterna för välfärdsmässig förbättring... typ någonsin.

Monotärt politisk system som kollapsar, automatiserade yrken. Det här är ju ärligt talat rent jävla dravvel.

*Om "the progression of technology" skulle gjorts utan fokus på vinst så hade det inte funnits någon "progression of technology". Fakta.

ahl-
2009-06-14, 23:42
Du vet att samma snack gick för 200 år sedan när arbeten automatiserades på löpande band i något vi kallar Industriella revolutionen. Vad hände? Jo perioden är ihågkommen som en utav de i särklass viktigaste tidpunkterna för välfärdsmässig förbättring... typ någonsin....

Ok, jag var inte med på den tiden.
Välfärdsmässigt på 2000-talet hade kunnat vara att maskinerna gjorde i princip allt jobb åt människan, så vi kan välja vilken livsstil vi vill. :)
Vad sägs om det, huh?

LoTiX
2009-06-14, 23:46
Ok, jag var inte med på den tiden.
Välfärdsmässigt på 2000-talet hade kunnat vara att maskinerna gjorde i princip allt jobb åt människan, så vi kan välja vilken livsstil vi vill. :)
Vad sägs om det, huh?

Förstod inte riktigt vad du menade med det där.

young_george
2009-06-14, 23:51
Du vet att samma snack gick för 200 år sedan när arbeten automatiserades på löpande band i något vi kallar Industriella revolutionen. Vad hände? Jo perioden är ihågkommen som en utav de i särklass viktigaste tidpunkterna för välfärdsmässig förbättring... typ någonsin.

Du ser ingen skillnad på situationen när 97% av befolkningen levde på självförsörjande bondgårdar med en nutida urbaniserad befolkning?

Monotärt politisk system som kollapsar, automatiserade yrken. Det här är ju ärligt talat rent jävla dravvel.

Automatiserade yrken dravvel? Vad snackar du om?

Om "the progression of technology" skulle gjorts utan fokus på vinst så hade det inte funnits någon "progression of technology". Fakta.

Du tror inte vinst kan mätas i lite fler kvantiteter än monotär vinst?
Våra förfädrar som evolutionerade fram nyfikenheten och uppfinningsrikedomen som ett specifikt artsdrag gjorde det inte precis för att Microsofts aktiekurs skulle skjuta i höjden.

stafh
2009-06-15, 00:01
*Om "the progression of technology" skulle gjorts utan fokus på vinst så hade det inte funnits någon "progression of technology". Fakta.

Nja. Forskarlönerna är inte skyhöga precis.

LoTiX
2009-06-15, 00:18
Du ser ingen skillnad på situationen när 97% av befolkningen levde på självförsörjande bondgårdar med en nutida urbaniserad befolkning?



Automatiserade yrken dravvel? Vad snackar du om?



Du tror inte vinst kan mätas i lite fler kvantiteter än monotär vinst?
Våra förfädrar som evolutionerade fram nyfikenheten och uppfinningsrikedomen som ett specifikt artsdrag gjorde det inte precis för att Microsofts aktiekurs skulle skjuta i höjden.

Nej inte i att ny teknologi skulle leda till minskade arbetstillfällen.

Att det enbart är naturligt att yrken automatiseras eller blir förlegade medan nya uppkommer. Du menar alltså att automatisering kommer leda till en kollaps utav det nuvarande politiska systemet?

Du kan byta ut monetär mot vad du vill, frihet, livslängd etc. Monetära tillgångar existerar för att det bäst lättast kan användas för byten. Och vi kan knappast avveckla alla möjligheter till profit för att sedan luta oss tillbaka och vänta på att nyfikna killar ska hitta på saker och ge bort.

Nja. Forskarlönerna är inte skyhöga precis.

Och om dessa minskades till 0 och vi sedan tog bort all uppbackning från privata investerare? Glöm inte att vi redan avskaffat all pågående forskning inom den fria marknaden.

young_george
2009-06-15, 00:25
Du menar alltså att automatisering kommer leda till en kollaps utav det nuvarande politiska systemet?

Var menar jag det? Dock måste nya yrken uppkomma i samma takt om man vill ha samma sysselsättningsgrad i framtiden. Går automatiseringen snabbare än nya yrken tillkommer så blir det givitvis färre som arbetar. Jag tror inte det blir ett problem, men man kan inte utesluta den teoretiska möjligheten.

Du kan byta ut monetär mot vad du vill, frihet, livslängd etc. Monetära tillgångar existerar för att det bäst lättast kan användas för byten. Och vi kan knappast avveckla alla möjligheter till profit för att sedan luta oss tillbaka och vänta på att nyfikna killar ska hitta på saker och ge bort.

Precis som du skriver kan du byta ut pengar mot vad som helst vilket också Jaque Fresco säger, så länge man kan ge personen rätt motivation. Så på den punkten säger ni ju inte emot varandra.

LoTiX
2009-06-15, 00:34
Var menar jag det? Dock måste nya yrken uppkomma i samma takt om man vill ha samma sysselsättningsgrad i framtiden. Går automatiseringen snabbare än nya yrken tillkommer så blir det givitvis färre som arbetar. Jag tror inte det blir ett problem, men man kan inte utesluta möjligheten.

Möjligheten ja, men det känns konstigt att diskutera något sådant när bokstavligt talat miljarder människor är mitt i en introducering till en teknologiskt grundad arbetsmarknad.

Precis som du skriver kan du byta ut pengar mot vad som helst vilket också Jaque Fresco säger, så länge man kan ge personen rätt motivation. Så på den punkten säger ni ju inte emot varandra.

Det känns här också avlägset att diskutera alternativa motivationsmedel då just pengar är det mest flexibla som existerar. Att också ta bort konkurrensaspekten kommer göra att utvecklingen stannar av.

Den förs i dagsläget till en stor stor del framåt utav privata investerare som ser utvecklingen som nödvändig för att upprätthålla marknadsandelar.

Allting blir som att diskutera Marx och hans idéer. Visst, jättetrevligt och bra för alla men implementeringsfasen är ett stort skämt.

sehnpaa
2009-06-15, 09:15
Jag får intrycket att projektet handlar mer om arkitektur än om ekonomi. Mer prat om betjänande robotar och städer på havet botten än svar på ekonomiska frågor. Det är lite synd. Begränsade resurser är ett grundläggande problem även i det mest automatiserade, fysiska samhälle.

Fysiska? Ja, enda sättet jag kan tänka mig att man till viss del kringgår problemet är ett digitalt samhälle (inte låtsasdigitalt som idag) där man kan utnyttja magin bakom kopiering, forkning och merge. Tänk dig att detta samhälle förhåller sig till ett samhälle grundat i ägande på samma sätt som open source förhåller sig till proprietär programvara. Eller ännu bättre, på samma sätt som open source förhåller sig till biltillverkning.

Vissa, och ständigt fler, programvaror utvecklas trots saknad av monetära vinningar. Kan de drivkrafter som ger upphov till detta även föra samhället framåt?