handdator

Visa fullständig version : Biotin


John M
2002-04-17, 09:01
Läste en artikel i aftonbladet där det stod att om man käkar för mycket ägg kan man få biotinbrist, vilket kan ge exem. Det stod att äggula innehöll biotin, men proteinet i äggvitan binder biotin och inaktiverar det, så att det kan uppstå brist på detta ämne. Det stod även att mjölk innehåller biotin.

Nu är det så att jag inte äter speciellt mycket råa ägg, max 3 råa äggvitor om dan, också ganska mycket mjölk (3-4 liter). Undrar om jag kan vara i någon slags farozon, för att jag har nu sen en vecka tillbaka fått en väldigt irriterande klåda som bla gör att jag inte kan sova speciellt bra på nätterna.

Här är artikeln http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,153093,00.html

nina
2002-04-17, 09:03
man ska inte tro på allt man läser, speciellt inte i Aftonbladet

krambanan
2002-04-17, 09:10
Håller med Nina....Aftonbladet har inget vidare bra rykte på det här forumet och det har ju sina anledningar :rolleyes:

Kram Maria

Sverker
2002-04-17, 10:35
I min bok om näringslära tog de upp ett fall ( det enda ! ) av biotinbrist.
Det var en lantbrukare med höns i England. Det här med matlagning var inte hans grej så han levde på råa ägg, och för pengarna han fick för de andra äggen på torget köpte han rödvin. :D :D . Kan på god grunder antaga att lantbrukaren visade upp ett antal andra bristsymptom också.

När äggvitan stelnar, eller koagulerar, misten den också förmågan att binda upp biotinet i ägget. Ät alltså inte råa ägg !

Ett gott råd ifall du också vill undvika salmonella.

[ 17 April 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]