handdator

Visa fullständig version : Mellanrum mellan styrka och kondition


CarlB80
2009-06-14, 14:01
Hej!

Har läst att en del inte rekommenderar att man kör konditionsträning direkt efter man har styrketränat. Detta för att man skickar mixade signaler till kroppen...eller något sådant.

Om det nu är så, hur långt bör mellanrummet tidsmässigt vara för att det inte ska påverka träningen negativt?

Eller räcker det bra att trycka i sig EAA mellan dessa pass?

Om så är fallet, bör man trycka i sig ytterliggare en dos EAA efter konditionspasset (som tillägg till före styrka och före konditionspasset)?

Kan tillägga att jag just nu försöker bli av med överflödigt fett. Styrketräningens syfte för mig är just nu är bara för att behålla de få muskelceller som har beslutat sig för att bo på min kropp.

Danke!

Eddie Vedder
2009-06-14, 14:08
Vad gäller signalmekanismerna så är det samma sak oavsett tid.

Men ju längre tid mellan passen desto mer tid att kunna återhämta sig från styrketräningen och få ut så mycket som möjligt av det.

Att träna två pass på raken kommer ju innebära sämre återhämtning än bara ett pass. Att då BÅDE försämra återhämtningen av styrketräningen och dessutom genom en aktivitet som sänder motsatta signaler är ju sämre än att bara göra det ena men öka förutsättningarna för det andra.

Ostknäcket
2009-06-14, 14:09
Ju längre ifrån desto bättre.

trollduva
2009-06-14, 22:17
Om jag får låna tråden lite.
Vilket är bäst? Om syftet är att behålla muskelmassa vid viktnedgång?

1. Bara träna kondition, typ löpning.
2. Styrketränar och löper/promenerar länge, vid samma tillfälle (och vilken ordning är det 'bäst' att träna i?)

Ja, egentligen, kort o gott. Kan det vara så att det negativa som blir när man tränar två pass i rad utan återhämtning kan vara mer dåligt än att inte stryketräna alls?

Ostknäcket
2009-06-14, 22:22
Styrketräning är ju såklart alltid att föredra under deff om du vill behålla muskelmassa, hur mycket konditionsträning du än har med.

b0ya
2009-06-14, 23:15
Morgonpromenad

Styrketräning

Kvällspromenad

Klassiker!

Christyle
2009-06-15, 07:41
eller kondisträning på morgonen och kanske styrketräning mot kvällen