handdator

Visa fullständig version : Hampaolja?


CVN
2009-06-14, 10:36
Hej, morsan min kom hem igår och sa att hon hade varit och köpt hampaolja, efter rekommendationer från en vän. Jag som aldrig hade hört talas om detta blev givetvis misstänksam då enligt morsans vän detta skulle vara tydligen någon uppgradering av Omega 3 eller något, och vännen som testat detta i någon månad mådde nu mycket bättre och var mycket hälsosammare.

Kan någon berätta vad detta hampaolja är och vad det används till? Enligt hemsidan så får bl a hundar "stans snyggaste päls" och det ska tydligen vara naturens nyttigaste olja.

Mvh

mikaelj
2009-06-14, 10:47
Innehåller enbart ALA, som måste göras om till EPA och DHA med kass verkningsgrad. Animaliskt omega-3 kommer alltid vara överlägset.

CVN
2009-06-14, 10:48
Innehåller enbart ALA, som måste göras om till EPA och DHA med kass verkningsgrad. Animaliskt omega-3 kommer alltid vara överlägset.

Tackar för svar

Eddie Vedder
2009-06-14, 10:49
Hampa är en väldigt bra källa till både vegetabiliskt protein och vegetabiliskt omega-3. Nu är det ju bara fråga om olja så hampans proteinkvalité är ju oväsentlig i sammanhanget.

Mig veterligt är du inte vegetarian så det känns som en onödig produkt. Ett sämre val än fisk och säkert dyrare.

CVN
2009-06-14, 10:52
Hampa är en väldigt bra källa till både vegetabiliskt protein och vegetabiliskt omega-3. Nu är det ju bara fråga om olja så hampans proteinkvalité är ju oväsentlig i sammanhanget.

Mig veterligt är du inte vegetarian så det känns som en onödig produkt. Ett sämre val än fisk och säkert dyrare.

Tackar för svar här med.

stafh
2009-06-14, 12:42
Innehåller enbart ALA, som måste göras om till EPA och DHA med kass verkningsgrad. Animaliskt omega-3 kommer alltid vara överlägset.

Du menar vegetabiliskt omega-3 som är lagrat i djur.

Eddie Vedder
2009-06-14, 12:47
Du menar vegetabiliskt omega-3 som är lagrat i djur.

Så det sker ingen omvandling från ALA till EPA och DHA i djuren eller vad menar du?

Trance
2009-06-14, 12:55
Innehåller enbart ALA, som måste göras om till EPA och DHA med kass verkningsgrad.

Vad är konsekvensen av det?

mikaelj
2009-06-14, 12:58
Vad är konsekvensen av det?

Vad är din egentliga fråga?

stafh
2009-06-14, 13:08
Så det sker ingen omvandling från ALA till EPA och DHA i djuren eller vad menar du?
Jag menar att djuren (nu menar jag lax och andra fiskar som man brukar utvinna EPA och DHA från) äter alger, i första eller andra hand, som syntetiserar själva fettsyrorna. Kor och hönor däremot utvinner det väl i första hand från ALA. Vet inte hur mycket ALA fiskar får i sig.

Eddie Vedder
2009-06-14, 13:15
Jag menar att djuren (nu menar jag lax och andra fiskar som man brukar utvinna EPA och DHA från) äter alger, i första eller andra hand, som syntetiserar själva fettsyrorna. Kor och hönor däremot utvinner det väl i första hand från ALA. Vet inte hur mycket ALA fiskar får i sig.

Ja då är ju alltså animaliskt omega-3 bättre eftersom vi då direkt får färdigomvandlat EPA och DHA och inte ALA som vi själva har en dålig förmåga att tillverka. Oavsett djurens källor så omvandlas det ju i deras kroppar.

stafh
2009-06-14, 13:22
Ja då är ju alltså animaliskt omega-3 bättre eftersom vi då direkt får färdigomvandlat EPA och DHA och inte ALA som vi själva har en dålig förmåga att tillverka. Oavsett djurens källor så omvandlas det ju i deras kroppar.

Mja, men om vi tar fiskarna som exempel (det var de jag syftade på från början eftersom tråden verkar handla om tillskott), så är det ju inte de som syntetiserar EPA och DHA (eller det lär de väl göra, vad vet jag, men inte huvudsakligen iallafall), utan de äter växter (alger) som innehåller EPA och DHA. Alltså är fettsyrorna vegetabiliska, men ackumulerade i fiskarna. Get it? :)

Semantik kanske, men rätt ska va rätt! :whipped:

Eddie Vedder
2009-06-14, 13:28
Get it? :)

Ja och det har ju varit min poäng hela tiden. Det känns lite som du argumenterar för argumenterandets skull. Jag vet att du är vegetarian men det finns ju faktiskt fördelar med animaliska källor jämfört med vegetabiliska, det är väl inget konstigt?

De allra flesta fördelar som tillskrivs högre intag av omega-3 som jag läst handlar om EPA och DHA. Vegetabiliska källor är inga bra källor till EPA och DHA men det är animaliska. Just pga av att det redan är omvandlat i djurens kroppar som sagt.

stafh
2009-06-14, 13:34
Nu vet jag inte om jag hänger med längre. Jag menade bara på att den EPA och DHA som finns i tillskott i grund och botten är vegetabilisk, och inte animalisk, även om den är utvunnen ur djur.

edit* och jag vet ju att mikaelj vet detta, det var mer en kommentar på språkbruket, som sagt.

Eddie Vedder
2009-06-14, 13:36
Nu vet jag inte om jag hänger med längre. Jag menade bara på att den EPA och DHA som finns i tillskott i grund och botten är vegetabilisk, och inte animalisk, även om den är utvunnen ur djur.


Snacka om onödigt diskussion oss emellan, vi har ju sagt EXAKT samma sak hela tiden.:D

Sverker
2009-06-14, 16:05
Innehåller enbart ALA, som måste göras om till EPA och DHA med kass verkningsgrad. Animaliskt omega-3 kommer alltid vara överlägset.


Men hampolja innehåller ett par procent GLA och SDA:thumbup: Helt plötsligt har vi kommit förbi delta-6-desaturas och chansen att få fram EPA och DHA har ökat betydligt.

mikaelj
2009-06-14, 16:30
Men hampolja innehåller ett par procent GLA och SDA:thumbup: Helt plötsligt har vi kommit förbi delta-6-desaturas och chansen att få fram EPA och DHA har ökat betydligt.

Jo, förvisso! Men hur mycket blir det i slutändan, då?

(dessutom får man se upp med resterande LA-källor)

Sverker
2009-06-14, 17:43
Jag var bara tvungen att söka på hempoil på Pubmed. Första träffen m a p fettsyror var denna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17103080?ordinalpos=12&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Inte helt ointressant ifall man vill hålla nere mängden arakidonsyra i blodet. Då är linfröolja bättre.

Tittar vi sedan på svartavinbärsfröolja är den sämre än fiskolja, inte helt oväntat:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15936647?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

Även om jag tycker att perioden på bara 4 veckor är lite kort. 8 - 10 veckor hade säkert varit mer rättvist så verkar de vegetabiliska oljorna snare öka Omega-6-fetsyrorna än de Omega-3 vi vill ha:(

CVN
2009-06-14, 18:54
Okej hänger inte med längre vad ni snackar om, i stora drag, vilket är bäst, Omega 3 eller Hampaolja?

Eddie Vedder
2009-06-14, 19:09
Okej hänger inte med längre vad ni snackar om, i stora drag, vilket är bäst, Omega 3 eller Hampaolja?

Eftersom jag gissar att det du frågar efter är valet mellan fiskolja och hampaolja (inte omega-3 och hampaolja) så är svaret fiskolja.

CVN
2009-06-14, 19:12
Eftersom jag gissar att det du frågar efter är valet mellan fiskolja och hampaolja (inte omega-3 och hampaolja) så är svaret fiskolja.

Okej.