handdator

Visa fullständig version : Bra metoder för att öka i IQ?


Ostknäcket
2009-06-13, 20:51
Finns det någon bra metod för att öka i IQ?
Jag ju tänka mig att soduko och liknande kan hjälpa, har ni några andra tips? :)

tjabon
2009-06-13, 20:54
Finns det någon bra metod för att öka i IQ?
Jag ju tänka mig att soduko och liknande kan hjälpa, har ni några andra tips? :)

Ja, flytta till Stockholm...
(din absoluta IQ kanske inte ökar, men det är skönt att vara smartare än
resten)

:D

ceejay
2009-06-13, 20:56
Vad exakt vill du bli bättre på?

Ostknäcket
2009-06-13, 20:57
Vad exakt vill du bli bättre på?

Hmm vet inte riktigt. Problemlösning i allmänhet borde väl hjälpa att höja IQ?

b0ya
2009-06-13, 20:58
Schack :D

The Somberlain
2009-06-13, 20:59
Att sluta sniffa thinner torde väl iaf avstanna minskningen lite.

ceejay
2009-06-13, 20:59
Hmm vet inte riktigt. Problemlösning i allmänhet borde väl hjälpa att höja IQ?

Då man kollar vad för sorts tester som de använder för att mäta iq lär det vara bra att träna på sådana:) Logik och sånt

Yes
2009-06-13, 21:07
Smartast borde vara att öva på sånt man vill bli bättre på. Om det sedan ger utslag på ett IQ-test vet jag inte, men å andra sidan är inte höga resultat på ett IQ-test en färdighet man har särskilt stor nytta av.

stolpskott
2009-06-13, 21:11
IQ kan väl inte höjas eller sänkas? Man kan väl bara vänja hjärnan vid olika tankemönster och så men det förändrar väl inte din IQ?

Sundsarn
2009-06-13, 21:13
Typiska logikövningar är bra. IQ bygger till stor del på logik.

Du kan börja plugga mer matte t ex. Framförallt diskret matematik/Matematisk analys. Annars är soduko, rubiks kub eller liknande säkert ganska bra.

hendrong
2009-06-13, 21:16
Om du vill få högre poäng på IQ-test är att lära sig många nya ord en enkel genväg.

Inge Enveten
2009-06-13, 21:32
Läs böcker

Loke
2009-06-13, 21:37
Hur ökar man i bänk? Man bänkar.

Hur ökar man sin IQ? Man gör IQ-test.

IQ kan väl inte höjas eller sänkas? Man kan väl bara vänja hjärnan vid olika tankemönster och så men det förändrar väl inte din IQ?

Jodå, klart man kan öka sin IQ. Intelligensen är det man inte kan öka, men IQ är en rätt kass måttstock för intelligens, och därför kan man öka sin IQ.

coxie
2009-06-13, 21:37
Den lättaste formen av IQ att träna upp borde vara den analytiska, lös problem, läs böcker och bli smartare.

Är det ett Mensamedlemskap du vill flasha med?

Ostknäcket
2009-06-13, 23:29
Den lättaste formen av IQ att träna upp borde vara den analytiska, lös problem, läs böcker och bli smartare.

Är det ett Mensamedlemskap du vill flasha med?

Varför inte? ;)
Nej, men precis som när jag ökar i bänk eller jag när jag känner att mina muskler har blivit större så ökar mitt självförtroende när jag känner mig smart (som de flesta?).

Piranha
2009-06-13, 23:52
Väldigt trist om du bygger ditt självförtroende på ytligheter som muskler eller utseende.

Det kommer förr eller senare sänka dig hårt.

Ostknäcket
2009-06-14, 00:06
Skulle vara trist om jag enbart gjorde det, ja. Men jag tvivlar på att du inte skulle få en liten självförtroendes boost när du precis maxat några extra kilon i bänk eller liknande.

stafh
2009-06-14, 00:41
Varför vill du ha högre IQ?

Ostknäcket
2009-06-14, 00:57
Varför vill du ha högre IQ?

Varför inte? Kul att skryta med (Hehe) men mest för att jag själv troligen skulle känna mig stolt, oavsett det är "rätt" att känna sig stolt pga hög IQ eller ej.

Raggis
2009-06-14, 01:01
Lär dig alla repliker i WoW.

Donner
2009-06-14, 01:03
Väldigt trist om du bygger ditt självförtroende på ytligheter som muskler eller utseende.

Det kommer förr eller senare sänka dig hårt.

Så det är dåligt att ha bra självförtroende för att man (bland annat) är snygg?

Ostknäcket
2009-06-14, 01:04
Lär dig alla repliker i WoW.

You no take candle!

Jorgen
2009-06-14, 07:16
Så det är dåligt att ha bra självförtroende för att man (bland annat) är snygg?

Läs: Väldigt trist om du bygger ditt självförtroende på ytligheter som muskler eller utseende.

von huff
2009-06-14, 12:08
Om du vill verka smartare så är det väl bra att ha ett stort kunskapsförråd och kunna formulera sig bra.Om du vill ha bra i IQ test är det väl bara att göra många IQ test

Bahir
2009-06-14, 12:43
Det är bevisat, har jag läst, att man presterar bättre på IQ-tester ju mer man övar på dem. Det ska till exempel vara därför vissa samhällsgrupper/kulturer etc presterar bättre än andra, eftersom de får öva på den typen av problem oftare. Så om jag vore du skulle jag öva på att ta intelligenstester. Enligt egen erfarenhet lär man sig t ex att hitta de mönster i bildföljder oftare om man övar på det.

coxie
2009-06-14, 12:53
Det är bevisat, har jag läst, att man presterar bättre på IQ-tester ju mer man övar på dem. Det ska till exempel vara därför vissa samhällsgrupper/kulturer etc presterar bättre än andra, eftersom de får öva på den typen av problem oftare. Så om jag vore du skulle jag öva på att ta intelligenstester. Enligt egen erfarenhet lär man sig t ex att hitta de mönster i bildföljder oftare om man övar på det.

Ja anylitskt förmåga går som allt annat att träna upp. Klart en del föds med mer men som med allt så kompenserar ett intresse och en vilja för väldigt mycket.

Vore väldigt konstigt om en person efter all tid i skolan inte var smartare än innan.

Stoltz
2009-06-14, 13:17
Potion of Intelligence
http://paizo.com/image/content/ItemPacks/ElementsOfPower-Potion-3_500.jpeg

1d4+1/level Intelligence Bonus.

coxie
2009-06-14, 13:18
Potion of Intelligence
1d4+1/level Intelligence Bonus.

Kallas oftast HB här i norden.

Kross
2009-06-14, 15:31
Kallas oftast HB här i norden.

Men det blir väl för svårt att spela WoW om han är dyng på HB så det kommer inte på fråga.

LillSkalman
2009-06-14, 16:46
Håller med Bahir m.fl.
För att spika IQ-test får du öva på den typen av tänk.

När jag gjorde mensas webb-test för två år sen var jag normal. Nu två år senare och med Diskmatte mm. i bagaged slungade jag sönder provet.

Så visst kan man "lära" sig högre IQ. Därför tycker jag IQ är ganska löjligt och luftigt uttryck.

Däremot tror jag säkert ett mensamedlemmskap ser bra ut på ett CV. :D

Ostknäcket
2009-06-14, 16:50
Håller med Bahir m.fl.
För att spika IQ-test får du öva på den typen av tänk.

När jag gjorde mensas webb-test för två år sen var jag normal. Nu två år senare och med Diskmatte mm. i bagaged slungade jag sönder provet.

Så visst kan man "lära" sig högre IQ. Därför tycker jag IQ är ganska löjligt och luftigt uttryck.

Däremot tror jag säkert ett mensamedlemmskap ser bra ut på ett CV. :D
Hehe, jag det gör det nog :P

Yes
2009-06-14, 17:08
Däremot tror jag säkert ett mensamedlemmskap ser bra ut på ett CV. :D
Det tvivlar jag på. Jag tror de flesta arbetsgivare är intresserade av vad man kan göra och tillföra företaget, inte om man är med i en klubb för inbördes beundran eller inte. Använder man sin intelligens till något vettigt kan man visa upp det istället.

coxie
2009-06-14, 17:11
Håller med Yes, Mensa är inget mer än en klubb för inbördes beundran.

Vad är det för coolt med att ha hög IQ?

tyngast
2009-06-14, 17:16
Finns det någon bra metod för att öka i IQ?
Jag ju tänka mig att soduko och liknande kan hjälpa, har ni några andra tips? :)

Studare matte,fysik och liknande ämnen.

Dan S
2009-06-14, 18:53
Själva kärnan över hur fort du kan lösa NYA problem osv kan du aldrig öka anser jag. Däremot kan du lära in massvis av tankemönster som gör att du presterar bättre på IQ-test, och löser problem som kräver dessa mönster, alltså är du ju lite smartare. Istället för allmänbildning kan vi kalla det IQ-bildning, hehe. Processorn går aldrig att ändra skulle jag vilja säga. En gång en idiot, alltid en idiot.
Gör IQ-test och diverse intelligenstester, gör logic-games, gnisslar igång kullhjulen där uppe. Sedan kanske det fungerar så som vi har en potential vi inte använder till fullo, säg den ligger på 50% och träna upp den till 100%. Kanske?

Google -> IQ -> sök på grenarna/definitionen och gör test/spel.

hendrong
2009-06-14, 18:58
Jag är trött på att folk säger att "IQ-test har inget att göra med hur smart man är". Det kanske inte är ett exakt mått, men nog fan finns det ett samband. De personer jag känner som är smarta "i verkliga livet" får också relativt högt på IQ-test. De hade även lätt för sig i skolan.

Fatalist
2009-06-15, 04:14
Jag är trött på att folk säger att "IQ-test har inget att göra med hur smart man är". Det kanske inte är ett exakt mått, men nog fan finns det ett samband. De personer jag känner som är smarta "i verkliga livet" får också relativt högt på IQ-test. De hade även lätt för sig i skolan.

Vad innebär det att vara smart då?

Är en lycklig person som får värdelösa resultat på ett IQ-test sämre än en olycklig/förvirrad person som får bra på ett IQ-test?

hendrong
2009-06-15, 04:24
Vad innebär det att vara smart då?

Är en lycklig person som får värdelösa resultat på ett IQ-test sämre än en olycklig/förvirrad person som får bra på ett IQ-test?

Sämre och sämre? Lägg inte ord i munnen på mig. Jag har aldrig sagt något om att vara en bra eller dålig människa. Om du lägger in begrepp som godhet, självsäkerhet och lycka i intelligens, så har du missförstått begreppet.

Smarthet är ett lite svårdefinierat begrepp, det håller jag med om. Men en person som hänger med i svängarna när man pratar med honom/henne upplever jag som smartare än någon som inte fattar vad man menar och som man måste förklara saker och ting två gånger för hela tiden.

Fatalist
2009-06-15, 04:34
Sämre och sämre? Lägg inte ord i munnen på mig. Jag har aldrig sagt något om att vara en bra eller dålig människa. Om du lägger in begrepp som godhet, självsäkerhet och lycka i intelligens, så har du missförstått begreppet.

Smarthet är ett lite svårdefinierat begrepp, det håller jag med om. Men en person som hänger med i svängarna när man pratar med honom/henne upplever jag som smartare än någon som inte fattar vad man menar och som man måste förklara saker och ting två gånger för hela tiden.

Okej, då har vi helt enkelt väldigt olika åsikter. För jag anser nämligen att den enda faktorn för intelligens är att man gör något som är meningsfullt för en själv och gör en lycklig i sitt liv.

pragmatist
2009-06-15, 06:18
Skulle aldrig anställa någon som skyltade med ett Mensa-medlemskap i ett CV som om det vore en merit. Det signalerar bara att man tror att man är förmer än andra. Och om man nu är så smart så borde det ju märkas på andra, betydligt mycket mer värdefulla meriter.

Ostknäcket
2009-06-15, 09:15
Skulle aldrig anställa någon som skyltade med ett Mensa-medlemskap i ett CV som om det vore en merit. Det signalerar bara att man tror att man är förmer än andra. Och om man nu är så smart så borde det ju märkas på andra, betydligt mycket mer värdefulla meriter.

om du har 2 val, smart med 120 IQ, eller smart med 140 IQ. Vilket skulle du valt?

mangs
2009-06-15, 10:04
Alltså just termen IQ säger väldigt lite om hur smart en person är. Att ha högt IQ är (oftast) inte en nackdel givetvis men det säger väldigt lite om hur smart personen är i fråga. Det handlar mest om att man kan problemlösa logiska problem och se olika samband och mönster. Självklart är detta en bra egenskap men på det stora hela är en god allmänbildning mer imponerande och användbart. Precis som att styrka är mer användingsbart för kroppen men att i vardagliga livet imponerar en synlig vältränad fysik mer

Att gå med i Mensa och liknande är ungefär som att köpa GASP och tro att man skall få respekt för det.

Precis som det redan konstaterats, att bygga sitt självförtroende på något av ovanstående är vanskligt. Att bli trygg i sig själv är ett mer framgångsrikt recept jämföt med att hitta saker där man skall hävda sig.

Om nu ditt mål är att bli bra på IQ-tester så är det ju lämpligt att träna på just dessa. Du kommer initialt få ett bättre resultat på dessa tester då många är liknande uppbyggda men det handlar mer om tillvänjning och att du vet vad du skall leta efter. precis på samma sätt som att många ökar mycket i början på gymmet pga att tekniken avsevärt förbättras. Efter en tid blir det svårare.

På samma sätt kan man öka upp ordförståelsen genom att göra massa högskoleprov. Efter ganska kort tid ser du mönster och kan lätt "gissa" dig fram till rätt ord.

Man blir bra på det man tränar på. IQ i sig är ganska snävt och säger väldigt lite om hur smart en person anses vara. Snarare skulle jag säga att det sänker en person själförtroende att behöva hävda sig genom att visa upp ett medlemskap i Mensa.

Träna/öva på istället och låt dina kunskaper komma till nytta vilket i sin tur kommer öka ditt självförtroende.

Att utsätta sig för utmaningar och klara dessa är det som stärker ens självförtroende och här kan ju mental och fysisk träning komma väl till pass då dessa ständigt utmanar dig själv. Det är alltså inte andras kommentarer om din fysik eller din IQ som höjer dig utan din inre röst som säger till dig att det här fixar jag eftersom jag tidigare klarat liknande utmaningar.

coxie
2009-06-15, 10:47
om du har 2 val, smart med 120 IQ, eller smart med 140 IQ. Vilket skulle du valt?

Någon som är smart utan att behöva visa det. Bara för att man har hög IQ och därmed borde få det lättare på t.ex. en civil ingenjörsutbildning så blir man inte bättre.

Folk som får slita för att komma någonvart har egenskaper som är bra mycket värdefullare än hög IQ.

Ostknäcket
2009-06-15, 10:55
Någon som är smart utan att behöva visa det. Bara för att man har hög IQ och därmed borde få det lättare på t.ex. en civil ingenjörsutbildning så blir man inte bättre.

Folk som får slita för att komma någonvart har egenskaper som är bra mycket värdefullare än hög IQ.

Joo... Men om du skulle vara allt du sa där och fick välja mellan 120 eller 140IQ så är det ju klart att man väljer 140IQ, det verkar som ni menar att man har antingen hög IQ eller så är man smart. Jag menar att man kan vara smart utan att ha särskilt hög IQ, men att det åtminstone kan hjälpa till.

coxie
2009-06-15, 11:00
Joo... Men om du skulle vara allt du sa där och fick välja mellan 120 eller 140IQ så är det ju klart att man väljer 140IQ, det verkar som ni menar att man har antingen hög IQ eller så är man smart. Jag menar att man kan vara smart utan att ha särskilt hög IQ, men att det åtminstone kan hjälpa till.

Om det enda som skiljde personernas kompetens var 20 i IQ skulle jag valt personen som inte angav sitt IQ.

mangs
2009-06-15, 11:11
Joo... Men om du skulle vara allt du sa där och fick välja mellan 120 eller 140IQ så är det ju klart att man väljer 140IQ, det verkar som ni menar att man har antingen hög IQ eller så är man smart. Jag menar att man kan vara smart utan att ha särskilt hög IQ, men att det åtminstone kan hjälpa till.

Att ha IQ bidrar (enligt mig) till hurpass smart en person är. Dock är det långtifrån den enda egenskapen. Precis som Coxie är inne på finns det alltför många som lyckats bra på något rando IQ-test och sedan tror att de kan promenera genom livet eftersom de är så smarta. En person som får kämpa lite mer når oftats upp till samma nivå och förbi.

En person med hög IQ samt kompetens,arbetsvilja etc skulle givetvis vara det bästa men en sådan person skulle troligtvis heller inte gå omkring med sitt Mensa-intyg i fickan.

Grahn
2009-06-15, 11:14
Jag tror personligen att du har mer utbyte att utveckla din förmåga på ngt som roar dig än att försöka öva din förmåga på IQ test.

Men men var och en på sitt sätt.

Ostknäcket
2009-06-15, 11:17
Om det enda som skiljde personernas kompetens var 20 i IQ skulle jag valt personen som inte angav sitt IQ.

Ok, om jag säger såhär, skulle du vilja ha 20 IQ till? 20 IQ bara sådär? Du får skryta med det om du vill, eller vara tyst om du vill. Svaret är ju ganska självklart i de flesta fallen.

Grahn
2009-06-15, 11:19
Ok, om jag säger såhär, skulle du vilja ha 20 IQ till? 20 IQ bara sådär? Du får skryta med det om du vill, eller vara tyst om du vill. Svaret är ju ganska självklart i de flesta fallen.

Vad ska du med 20 IQ som du hemlighåller till?

mangs
2009-06-15, 11:21
Man skulle kunna lockas att ta 20 extra men att bara få 20 extra skulle förändra en hel del, en stor del av din personlighet ligger i de val du gjort och även hur pass hårt du har kämpat för att uppnå en sak. Som jag var inne på tidigare så är det inte alltid bättre att ha de bästa förutsättningarna då det egna egot och dina egna förväntninagr kan sätt fälleben för dig. Jag föredrar att vara på den nivån jag är idag då det är det som fått mig dit jag är. Känner väldigt sällan att jag har ett behov av att vara smartare, mer kvicktänkt etc och tror inte jag haft någon större glädje av det.

Ostknäcket
2009-06-15, 11:23
Vad ska du med 20 IQ som du hemlighåller till?
20 extra IQ måste väl komma till nytta någon gång i ens liv? Talet 20 tog jag bara random. ;)

Grahn
2009-06-15, 11:28
20 extra IQ måste väl komma till nytta någon gång i ens liv? Talet 20 tog jag bara random. ;)

Nej, att få 20 extra IQ betyder att du tränat dig till att bli bättre på just IQ test. Inte att du blivit smartare på ngt annat sätt än att just bli bättre på att ta IQ test.
Såvida du inte söker ett jobb där de har IQ test som intagningprov så kommer det troligen inte att hjälpa dig rent praktiskt.

Om du däremot utvecklar en förmåga, måla, teckna, skruva båge, kicka fotboll eller vad du nu gillar så garanterar jag att det kommer att gagna dig.

Sen om syftet är att imponera så saknar IQ test lite i den vägen annat än bland kompisar som alltid tävlar i allt med varandra. De tjejjer som drägglar över raggningrepliker som "Jag har papper på att jag är smartare än du är!" är nog lätträknade.

coxie
2009-06-15, 11:30
Ok, om jag säger såhär, skulle du vilja ha 20 IQ till? 20 IQ bara sådär? Du får skryta med det om du vill, eller vara tyst om du vill. Svaret är ju ganska självklart i de flesta fallen.

Även om jag var med i The Giga Society så skulle jag inte skriva det i mitt CV, det spelar ingen roll om jag har högst IQ i världen om jag faktiskt inte använder den till att prestera något.

Ostknäcket
2009-06-15, 11:34
Nej, att få 20 extra IQ betyder att du tränat dig till att bli bättre på just IQ test. Inte att du blivit smartare på ngt annat sätt än att just bli bättre på att ta IQ test.
Såvida du inte söker ett jobb där de har IQ test som intagningprov så kommer det troligen inte att hjälpa dig rent praktiskt.

Om du däremot utvecklar en förmåga, måla, teckna, skruva båge, kicka fotboll eller vad du nu gillar så garanterar jag att det kommer att gagna dig.

Sen om syftet är att imponera så saknar IQ test lite i den vägen annat än bland kompisar som alltid tävlar i allt med varandra. De tjejjer som drägglar över raggningrepliker som "Jag har papper på att jag är smartare än du är!" är nog lätträknade.

Men har man 20 extra IQ så har man, och jag tror på att det kan hjälpa en i en hel del situationer där det krävs logiskt tänkande.

Coxie: Nej såklart, man ska använda hjärnan och man ska ju inte bara snöa in på IQ, jag tror bara att det kan hjälpa i vissa situationer.
Du har sagt nu, flera gånger, att du inte skulle skriva det på ditt CV, men skulle du inte vilja ha lite mer IQ? Jag ser ingen nackdel med att ha det, men jag ser eventuella fördelar.

Grahn
2009-06-15, 11:38
Men har man 20 extra IQ så har man, och jag tror på att det kan hjälpa en i en hel del situationer där det krävs logiskt tänkande.

Det är en skillnad mellan att träna upp sin logiska och analytiska förmåga och att träna sina resultat på IQ test. De flesta blir bättre på IQ test genom att utföra fler aoch studera svaren, därmed börjar man förstå hur de är uppbyggda och förväntade svar på frågor.
Du blir bara bättre på att göra IQ test på detta vis inte på att dra logiska slutsatser.

Ostknäcket
2009-06-15, 11:40
Det är en skillnad mellan att träna upp sin logiska och analytiska förmåga och att träna sina resultat på IQ test. De flesta blir bättre på IQ test genom att utföra fler aoch studera svaren, därmed börjar man förstå hur de är uppbyggda och förväntade svar på frågor.
Du blir bara bättre på att göra IQ test på detta vis inte på att dra logiska slutsatser.

Sant, men min fråga var hur man skulle kunna öka i IQ, inte hur man skulle få bättre resultat på IQ test. Däremot får man ju troligen bättre resultat på IQ test om man ökar i IQ, om testen är trovärdiga.

Grahn
2009-06-15, 11:42
Sant, men min fråga var hur man skulle kunna öka i IQ, inte hur man skulle få bättre resultat på IQ test. Däremot får man ju troligen bättre resultat på IQ test om man ökar i IQ, om testen är trovärdiga.

IQ är det man mäter med ett IQ test, jag förstår hur du tänker men om du inte tänkte öva på att förbättra dina resultat på IQ test så förstår jag inte hur du tänkt gå till väga?
Generella studier förbättrar dina IQ test resultat, men det verkar inte riktigt som din tanke var att generellt läsa utan mer målinriktat på just IQ test.

Ostknäcket
2009-06-15, 11:46
IQ är det man mäter med ett IQ test, jag förstår hur du tänker men om du inte tänkte öva på att förbättra dina resultat på IQ test så förstår jag inte hur du tänkt gå till väga?
Generella studier förbättrar dina IQ test resultat, men det verkar inte riktigt som din tanke var att generellt läsa utan mer målinriktat på just IQ test.

Vad har fått dig att tro det? Jag bara undrade ifall det fanns vissa saker som kanske var mer effektiva när det gäller att öka IQ, logist/analytiskt tänkade verkar det vara som gäller. Alltså man behöver ju inte göra IQ test för att öka i IQ.

Grahn
2009-06-15, 11:50
Vad har fått dig att tro det? Jag bara undrade ifall det fanns vissa saker som kanske var mer effektiva när det gäller att öka IQ, logist/analytiskt tänkade verkar det vara som gäller. Alltså man behöver ju inte göra IQ test för att öka i IQ.

Jo förr eller senare måste du det eftersom IQ bara är vad du får på IQ test :)

Formulerar du dig som att du vill utveckla din förmåga till logiskt och analytiskt tänkande så blir ju diskussionen helt annorlunda.

Ostknäcket
2009-06-15, 11:58
Jo förr eller senare måste du det eftersom IQ bara är vad du får på IQ test :)

Formulerar du dig som att du vill utveckla din förmåga till logiskt och analytiskt tänkande så blir ju diskussionen helt annorlunda.

Jo, men om jag utvecklar min logiska och analytiskt tänkade förmåga så kommer IQ gratis verkar det som. Gör jag bara IQTest så får jag inte lika mycket av samma förmågor. IQ är alltså inte det ända man ökar när man tränar för att öka IQ, man har ju användning av det man lär sig också.

Shajjn
2009-06-15, 12:16
Gör IQ-test-uppgifter. Finns på nätet, finns böcker.
Övrigt: håll igång huvudet (pröva nya saker, lär nytt osv), träna, må bra, ät bra (fiskolja).

mangs
2009-06-15, 12:20
Det är en viss skillnad. Skall du vara med en tävling om ett år där du skall köra max i armhävningar och du under träningsfasen uteslutande kör bänkpress så lär du klara mer armhävningar jämfört med om du bara sitter i en soffa. Du hade dock säkert nått ännu bättre resultat om du istället tränat just armhävningar även om ditt bänkande säkert på sikt kommit mer till nytta då du utveckalr större styrka och muskulatur den vägen.

Ser du likheterna? Genom att träna analys och logik kommer du få möjlighet att prestera bättre på ett IQ-test men du hade säkert fått ett bättre resultat på just detta test om du istället pluggat in andra liknande tester. På sikt har du alldeles säkert mer glädje av din träning kring analys och logik jämfört med att bara snurra figurer i huvudet. ;)

Att bli bättre på något innebär ofta att man skall utföra något och hela tiden ligag på gränsen av sin förmåga. Ligga och köra på lallarnivå kommer inte driva dig framåt. Detta gäller även denna typen av träning. Sätt igån och kombinera IQ-tester med mer renodlade matteproblem och använd hjärnan kontinuerligt. Försök även att bli mer effektiv och hantera dina kunskaper i stressade situationer.

Ostknäcket
2009-06-15, 12:28
Det är en viss skillnad. Skall du vara med en tävling om ett år där du skall köra max i armhävningar och du under träningsfasen uteslutande kör bänkpress så lär du klara mer armhävningar jämfört med om du bara sitter i en soffa. Du hade dock säkert nått ännu bättre resultat om du istället tränat just armhävningar även om ditt bänkande säkert på sikt kommit mer till nytta då du utveckalr större styrka och muskulatur den vägen.

Ser du likheterna? Genom att träna analys och logik kommer du få möjlighet att prestera bättre på ett IQ-test men du hade säkert fått ett bättre resultat på just detta test om du istället pluggat in andra liknande tester. På sikt har du alldeles säkert mer glädje av din träning kring analys och logik jämfört med att bara snurra figurer i huvudet. ;)

Att bli bättre på något innebär ofta att man skall utföra något och hela tiden ligag på gränsen av sin förmåga. Ligga och köra på lallarnivå kommer inte driva dig framåt. Detta gäller även denna typen av träning. Sätt igån och kombinera IQ-tester med mer renodlade matteproblem och använd hjärnan kontinuerligt. Försök även att bli mer effektiv och hantera dina kunskaper i stressade situationer.

Precis, man får bland annat "IQ på köpet" om man tränar mycket på det sättet, men man får samtidigt en massa annat. Gör man bara IQ-test får man kanske bättre på IQ-testet men det andra får man inte på köpet. Däremot så tror jag nog att det är bättre att lösa matteproblem etc om man vill ha IQhöjningar än att... hmm.. göra korsord (Alltså bättre med tung bänkpress än att hålla på och lolla sig vid bänkpressen om man vill kunna göra fler armhävningar ;) ). Jag ville med andra ord ha den mest effektiva metoden/metoderna, och jag verkar ha fått många bra förslag nu.

hendrong
2009-06-15, 12:29
Okej, då har vi helt enkelt väldigt olika åsikter. För jag anser nämligen att den enda faktorn för intelligens är att man gör något som är meningsfullt för en själv och gör en lycklig i sitt liv.

Intressant nog finns det ett samband mellan just det där och hög IQ. Det finns en fördom att folk med hög IQ skulle kompensera detta genom att vara sämre på något annat sätt. Studier har visat att detta inte är mer än en fördom. Jag har läst psykologi, och en sak vi fick lära oss var att personer med hög IQ inte bara hade högre utbildning och mer högavlönade jobb, utan även klassade sig själv som mer lyckliga i självskattningstest, jämfört med folk med lägre IQ.

Vad ska du med 20 IQ som du hemlighåller till?

Tänka?

Man skulle kunna lockas att ta 20 extra men att bara få 20 extra skulle förändra en hel del, en stor del av din personlighet ligger i de val du gjort och även hur pass hårt du har kämpat för att uppnå en sak. Som jag var inne på tidigare så är det inte alltid bättre att ha de bästa förutsättningarna då det egna egot och dina egna förväntninagr kan sätt fälleben för dig. Jag föredrar att vara på den nivån jag är idag då det är det som fått mig dit jag är. Känner väldigt sällan att jag har ett behov av att vara smartare, mer kvicktänkt etc och tror inte jag haft någon större glädje av det.

Jag gissar att du skulle vilja vara fulare också? Och rullstolsbunden? Helst blind och döv och uppvuxen som föräldralös i ett krigsdrabbat land, ja jävlar vad du hade fått kämpa då!

Nej, att få 20 extra IQ betyder att du tränat dig till att bli bättre på just IQ test.

Bullshit. Låter du två slumpmässigt utvalda personer genomföra samma IQ-test, kommer med största sannolikhet en av dem få högre resultat än den andre även om han inte tränat sig till det. En person som tränat sin IQ hela livet kan få sämre resultat än någon som inte gjort annat än att ligga på soffan och röka hasch, om soffliggaren har större talang för sådana test.

Inte att du blivit smartare på ngt annat sätt än att just bli bättre på att ta IQ test.

Jo. Ordförrådstest är något som är vanligt förekommande i IQ-test - och ett bra ordförråd har man nytta av i andra lägen än när man ska göra IQ-test.

Samma sak med analytiskt tänkande, matematikkunskaper, minne, problemlösning... Det mesta som testas i IQ-test faktiskt.

Såvida du inte söker ett jobb där de har IQ test som intagningprov så kommer det troligen inte att hjälpa dig rent praktiskt.

Jo, och jag har redan förklarat varför.

Jo, men om jag utvecklar min logiska och analytiskt tänkade förmåga så kommer IQ gratis verkar det som. Gör jag bara IQTest så får jag inte lika mycket av samma förmågor. IQ är alltså inte det ända man ökar när man tränar för att öka IQ, man har ju användning av det man lär sig också.

Men om du gör IQ-test så kommer du ju utveckla din logiska och analytiskt tänkande förmåga.

Grahn
2009-06-15, 12:37
Tänka?


Du blir inte bättre på att tänka av att träna dig bättre på IQ test, du blir bättre på IQtest av att träna dig att tänka möjligtvis.

Bullshit. Låter du två slumpmässigt utvalda personer genomföra samma IQ-test, kommer med största sannolikhet en av dem få högre resultat än den andre även om han inte tränat sig till det. En person som tränat sin IQ hela livet kan få sämre resultat än någon som inte gjort annat än att ligga på soffan och röka hasch, om soffliggaren har större talang för sådana test.

Vad har det med att öka sin förmåga genom att träna sig för att bli bättre på IQ test att göra om jag får fråga?

Jo. Ordförrådstest är något som är vanligt förekommande i IQ-test - och ett bra ordförråd har man nytta av i andra lägen än när man ska göra IQ-test.

Samma sak med analytiskt tänkande, matematikkunskaper, minne, problemlösning... Det mesta som testas i IQ-test faktiskt.

Träna upp ordföråd eller matematik är inte ekvivalent med att träna upp sina resultat på IQ test.

Men om du gör IQ-test så kommer du ju utveckla din logiska och analytiskt tänkande förmåga.

Det betvivlar jag är en effektiv metod, du blir däremot bättre på IQ test på snabbast möjliga sätt.

Shajjn
2009-06-15, 12:40
Intressant nog finns det ett samband mellan just det där och hög IQ. Det finns en fördom att folk med hög IQ skulle kompensera detta genom att vara sämre på något annat sätt. Studier har visat att detta inte är mer än en fördom. Jag har läst psykologi, och en sak vi fick lära oss var att personer med hög IQ inte bara hade högre utbildning och mer högavlönade jobb, utan även klassade sig själv som mer lyckliga i självskattningstest, jämfört med folk med lägre IQ.


Mycket riktigt och bra påpekande. Sånt där intresserar mig också. Har även hört/läst att personer med högre IQ/bättre utbildning lever längre. Det kunde skilja upp till 8 år i livslängd mellan två olika grupper avsett de där faktorerna (och borträknat andra påverkande faktorer, antagligen).
Finns mycket tvärvetenskaplig forskning där.. education-neuroscience-psychology-heridity.

hendrong
2009-06-15, 12:50
Du blir inte bättre på att tänka av att träna dig bättre på IQ test, du blir bättre på IQtest av att träna dig att tänka möjligtvis.

Att få 20 poäng IQ som en skänk från ovan är inte att träna sig till det.

Och hög IQ innebär bättre förmåga till att tänka. Tror du Newton hade kunnat tänka ut sina fysiklagar om han hade haft låg IQ?

Vad har det med att öka sin förmåga genom att träna sig för att bli bättre på IQ test att göra om jag får fråga?

Inget. Vad har det med vad jag skrev att göra?

Du skrev att en person med hög IQ alltid har fått sig höga IQ genom träning. Jag skrev bara att det är bullshit. Vilket det är.

Träna upp ordföråd eller matematik är inte ekvivalent med att träna upp sina resultat på IQ test.

Jo, om IQ-testet man gör testar just de sakerna.

Det betvivlar jag är en effektiv metod, du blir däremot bättre på IQ test på snabbast möjliga sätt.

Och tyngdlyftning är en bra metod för att lära sig lyfta vikter, men inte för att bli stark?

Grahn
2009-06-15, 12:55
Att få 20 poäng IQ som en skänk från ovan är inte att träna sig till det.

Bad han gud om 20 IQ på den naturliga vägen med tråden alltså? Ooooookej....

Och hög IQ innebär bättre förmåga till att tänka. Tror du Newton hade kunnat tänka ut sina fysiklagar om han hade haft låg IQ?

Ja, vet du Newtons IQ?

Inget. Vad har det med vad jag skrev att göra?

Du skrev att en person med hög IQ alltid har fått sig höga IQ genom träning. Jag skrev bara att det är bullshit. Vilket det är.

Nej det skrev jag icke, varför skulle jag skriva det? Läs om läs rätt....

Jo, om IQ-testet man gör testar just de sakerna.

Mkt OM nu, att öva på att göra IQ test är en subpar metod för att utveckla sitt ordföråd jämfört med att läsa en ordbok eller dyl.

Och tyngdlyftning är en bra metod för att lära sig lyfta vikter, men inte för att bli stark?

Frågar du en SL kille eller Strongman så ser de nog inte det som den optimala metoden. Vill du bli bättre på matte, var vaken under lektionerna och plugga unt so weiter.

IQ test är inte den universalstudiemetod du verkar tro.

mangs
2009-06-15, 12:58
Jag gissar att du skulle vilja vara fulare också? Och rullstolsbunden? Helst blind och döv och uppvuxen som föräldralös i ett krigsdrabbat land, ja jävlar vad du hade fått kämpa då!


Intressant nog finns det ett samband mellan just det där och hög IQ. Det finns en fördom att folk med hög IQ skulle kompensera detta genom att vara sämre på något annat sätt. Studier har visat att detta inte är mer än en fördom. Jag har läst psykologi, och en sak vi fick lära oss var att personer med hög IQ inte bara hade högre utbildning och mer högavlönade jobb, utan även klassade sig själv som mer lyckliga i självskattningstest, jämfört med folk med lägre IQ.



Ja, det var ju det jag sade? Om du nu läst psykologi borde du kunna analysera minta tankar bättre än så. Jag sade att hade jag inte tagit de besluten jag tagit i mitt liv och fått göra som jag gjort så hade jag troligtvis inte heller varit där jag är. Jag väljer alltså att inte ha någon förändring. Dvs, jag väljer att inte vara rullstolsbunden.

Det finns däremot många som är rullstolsbundna som precis som mig inte vill ha något ogjort eftersom det har format deras personlighet. De säger alltså att de inte ångrar tex en olycka som placerat dem i rullstol.


I mitt liv och min vardag har jag inget behov av en högre IQ. Det finns andra delar av min "totala kompetens" som jag hellre väljer att träna på då men just IQ-tester är något som jag alltid haft lätt för och då inte till någon direkt nytta mer än en bättre mönstring. I övrigt är det andra faktorer av min kompetens som kommit till nytta.

Jag skulle inte heller vilja sänka min IQ med 20 utan jag faktiskt relativt nöjd på den nivån jag ligger idag.

hendrong
2009-06-15, 18:13
Bad han gud om 20 IQ på den naturliga vägen med tråden alltså? Ooooookej....

Han frågade om vi inte hade velat ha 140 i IQ hellre än 120.

Ja, vet du Newtons IQ?

Vad jag har läst har man uppskattat att det låg runt 190.

Nej det skrev jag icke, varför skulle jag skriva det? Läs om läs rätt....

Jo, det var exakt vad du skrev. Jag citerar:

Nej, att få 20 extra IQ betyder att du tränat dig till att bli bättre på just IQ test.

Mkt OM nu, att öva på att göra IQ test är en subpar metod för att utveckla sitt ordföråd jämfört med att läsa en ordbok eller dyl.

Du blandar ihop saker och ting. Jag sa att man får högre poäng på IQ-test om man övar upp sin matematiska förmåga och sitt ordförråd, inte tvärtom.

Frågar du en SL kille eller Strongman så ser de nog inte det som den optimala metoden. Vill du bli bättre på matte, var vaken under lektionerna och plugga unt so weiter.

Men SL-killar och Strongmen håller nog med om att man blir fan så mycket starkare än en medelsvensson om man blir bra på tyngdlyftning.

IQ test är inte den universalstudiemetod du verkar tro.

Jag har aldrig sagt att det är en universalmetod. Jag motsäger mig bara att det skulle vara värdelöst, vilket många i tråden säger.

Ja, det var ju det jag sade? Om du nu läst psykologi borde du kunna analysera minta tankar bättre än så. Jag sade att hade jag inte tagit de besluten jag tagit i mitt liv och fått göra som jag gjort så hade jag troligtvis inte heller varit där jag är. Jag väljer alltså att inte ha någon förändring. Dvs, jag väljer att inte vara rullstolsbunden.

Det finns däremot många som är rullstolsbundna som precis som mig inte vill ha något ogjort eftersom det har format deras personlighet. De säger alltså att de inte ångrar tex en olycka som placerat dem i rullstol.


I mitt liv och min vardag har jag inget behov av en högre IQ. Det finns andra delar av min "totala kompetens" som jag hellre väljer att träna på då men just IQ-tester är något som jag alltid haft lätt för och då inte till någon direkt nytta mer än en bättre mönstring. I övrigt är det andra faktorer av min kompetens som kommit till nytta.

Jag skulle inte heller vilja sänka min IQ med 20 utan jag faktiskt relativt nöjd på den nivån jag ligger idag.

Jag har bara läst en termin psykologi, så jag har inte direkt lärt mig att analysera någons tankar. Men jag förstår vad du menar nu och varför mitt resonemang om att vilja ha det värre var irrelevant.

Själv skulle jag absolut inte ha något emot att få 20 poäng högre IQ - vilket du kanske förstår.

Grahn
2009-06-16, 07:47
Han frågade om vi inte hade velat ha 140 i IQ hellre än 120.

Läs vad tråden heter för.....

Vad jag har läst har man uppskattat att det låg runt 190.

uppskattat


Jo, det var exakt vad du skrev. Jag citerar:

Läs om hela tråden, och eventuellt skolan.

Du blandar ihop saker och ting. Jag sa att man får högre poäng på IQ-test om man övar upp sin matematiska förmåga och sitt ordförråd, inte tvärtom.

Jag blandar inte ihop ett skit. Återigen läs tråden.


Men SL-killar och Strongmen håller nog med om att man blir fan så mycket starkare än en medelsvensson om man blir bra på tyngdlyftning.

Ja? Läs tråden....

Jag har aldrig sagt att det är en universalmetod. Jag motsäger mig bara att det skulle vara värdelöst, vilket många i tråden säger.


Har jag sagt att IQ är värdelöst?
IQ beskrivs av Mensa som ett trubbigt verktyg för att bedöma en persons intelligens, mensas ordförande uttalade sig själv om att IQ bara bevisar att man är bra på IQTest för ett gäng år sedan.

IQ är ETT mått på intelligens.

Men detta har jag inte skrivit alls om.

m0lle
2009-06-16, 08:39
typiskt Grahn-argumenterande nu :D gripa efter halmstrån och påstå att den andre inte är läskunnig. classic!

hittills har ju hendrong haft rätt i det mesta han skrivit. ge dig grahn, det enda du gör nu är ju att upprepa "läs tråden" osv

Grahn
2009-06-16, 08:41
typiskt Grahn-argumenterande nu :D gripa efter halmstrån och påstå att den andre inte är läskunnig. classic!

hittills har ju hendrong haft rätt i det mesta han skrivit. ge dig grahn, det enda du gör nu är ju att upprepa "läs tråden" osv

Nej det enda jag gör är att tala om att vi skriver i en tråd där TS ville veta "Bra metoder för att öka i IQ" inte i en tråd där han frågade om "Är IQ ett bra mått på intelligens" eller "Hade jag varit klyftigare med 20 mer IQ?", comprende?

m0lle
2009-06-16, 08:47
Nej det enda jag gör är att tala om att vi skriver i en tråd där TS ville veta "Bra metoder för att öka i IQ" inte i en tråd där han frågade om "Är IQ ett bra mått på intelligens" eller "Hade jag varit klyftigare med 20 mer IQ?", comprende?
trådskaparen och hendrong är inne på samma linje, att en hög IQ faktiskt är användbar i många sammanhang (medan bland annat du är av en annan åsikt). därför är det relevant att hendrong försvarar IQ som begrepp här i tråden, även om du tycker att det är off-topic.

Grahn
2009-06-16, 08:52
trådskaparen och hendrong är inne på samma linje, att en hög IQ faktiskt är användbar i många sammanhang (medan bland annat du är av en annan åsikt). därför är det relevant att hendrong försvarar IQ som begrepp här i tråden, även om du tycker att det är off-topic.

Snacka om att gripa efter halmstrån, TS frågar efter bra metoder att höja sin IQ. IQ är det värde man får som resultat av ett IQ test. Du gör samma tankevolt och tror att du genom att förbättra mätvärdet får samma effekt på det som det avser att mäta.

Det är inte samma sak.

m0lle
2009-06-16, 09:08
Snacka om att gripa efter halmstrån, TS frågar efter bra metoder att höja sin IQ. IQ är det värde man får som resultat av ett IQ test. Du gör samma tankevolt och tror att du genom att förbättra mätvärdet får samma effekt på det som det avser att mäta.

Det är inte samma sak.
Nej, det tror jag inte. Och det skrev jag inte.

Grahn
2009-06-16, 09:14
Nej, det tror jag inte. Och det skrev jag inte.

Och då finns det ingen anledning för varken dig eller Hendrog att citera och tjaffsa med mig då jag aldrig ifrågasatt IQ som mätvärde eller om det är fördelaktigt att ha ett högt sådant, comprende?

Det är däremot högst tveksamt om man har någon nytta av att träna sig att bli bra på IQ test som egensyfte, det blir inte varmare utomhus för att man värmer upp termometern.

Ostknäcket
2009-06-16, 09:20
Och då finns det ingen anledning för varken dig eller Hendrog att citera och tjaffsa med mig då jag aldrig ifrågasatt IQ som mätvärde eller om det är fördelaktigt att ha ett högt sådant, comprende?

Det är däremot högst tveksamt om man har någon nytta av att träna sig att bli bra på IQ test som egensyfte, det blir inte varmare utomhus för att man värmer upp termometern.

Om man övar på alla delar i ett IQ-test (logik etc etc), anser du då att det är onödigt? Man kommer få högre på IQ test (högre IQ), samt att det man har övat på kommer hjälpa en senare i livet troligen. Men jag förstår inte varifrån du har fått att man enbart ska öva på IQ test (även om det troligen kommer hjälpa lite ändå, bättre logik etc får man nog), men det känns som om att veta vilka sorts matteuppgifter som kommer på ett matteprov och bara byta ut siffrorna och öva, man blir inte lika bra på matte kanske men man får bättre på provet.

Grahn
2009-06-16, 09:27
Om man övar på alla delar i ett IQ-test (logik etc etc), anser du då att det är onödigt? Man kommer få högre på IQ test (högre IQ), samt att det man har övat på kommer hjälpa en senare i livet troligen. Men jag förstår inte varifrån du har fått att man enbart ska öva på IQ test (även om det troligen kommer hjälpa lite ändå, bättre logik etc får man nog), men det känns som om att veta vilka sorts matteuppgifter som kommer på ett matteprov och bara byta ut siffrorna och öva, man blir inte lika bra på matte kanske men man får bättre på provet.

För att syftet var att förbättra resultatet på IQ test, om syftet hade varit "Hur gör man för att bli smartare?" blir frågeställningen en helt annan. IQ är inte ekvivalent med att vara smart, däremot finns det nog inget bättre test som kan utföras med penna och papper för att mäta det.

Syftet med träningen väljer ju metoden, som jag skrev från början. Tränar du med syftet att bli bättre på IQ test eller syftet med att bli bättre på tex matte. Om du väljer att allmänt läsa och öka din utbildningsnivå kommer det garanterat att ge dig bättre resultat på IQ test men det är en extremt långsam och ineffektiv metod om syftet var enbart att få bättre resultat på IQ test från början.

Carryover från Sudoku till högre IQ är minimal, det du blir däremot mkt bättre på Sudoku.

Ostknäcket
2009-06-16, 09:39
För att syftet var att förbättra resultatet på IQ test, om syftet hade varit "Hur gör man för att bli smartare?" blir frågeställningen en helt annan. IQ är inte ekvivalent med att vara smart, däremot finns det nog inget bättre test som kan utföras med penna och papper för att mäta det.

Syftet med träningen väljer ju metoden, som jag skrev från början. Tränar du med syftet att bli bättre på IQ test eller syftet med att bli bättre på tex matte. Om du väljer att allmänt läsa och öka din utbildningsnivå kommer det garanterat att ge dig bättre resultat på IQ test men det är en extremt långsam och ineffektiv metod om syftet var enbart att få bättre resultat på IQ test från början.

Carryover från Sudoku till högre IQ är minimal, det du blir däremot mkt bättre på Sudoku.
Källa på det? Jag tror inte att ökningen kommer vara så himmla minimal som du tror. Jag tror att det ger ett säkrare/mer korrekt resultat om man pluggar etc och höjer sitt IQtest på det sättet, än att bara träna på IQtest. Jag ser IQtest som ett test med små "stickprov" av kategorier (Matte, problemlösning), som ger en ett resultat om hur smart man är när man lagt samman alla dom kategorierna. Sen betyder det inte att man är smart inom alla andra kategorier som inte kommer med. Om man bara övar på IQtest så känns det som att man vet vilka sorts frågor som kommer och det blir lite fusk (överdrivet sagt).

Grahn
2009-06-16, 09:51
Källa på det? Jag tror inte att ökningen kommer vara så himmla minimal som du tror. Jag tror att det ger ett säkrare/mer korrekt resultat om man pluggar etc och höjer sitt IQtest på det sättet, än att bara träna på IQtest. Jag ser IQtest som ett test med små "stickprov" av kategorier (Matte, problemlösning), som ger en ett resultat om hur smart man är när man lagt samman alla dom kategorierna. Sen betyder det inte att man är smart inom alla andra kategorier som inte kommer med. Om man bara övar på IQtest så känns det som att man vet vilka sorts frågor som kommer och det blir lite fusk (överdrivet sagt).

För det första finns det massor av olika varianter på IQ test då de kan lägga fokus lite var de vill. Sen finns det studier som har visat att högutbildade får högre IQ, men du får ju fundera hur många åratal av studier de använde för att öka sin snitt IQ minimalt. Det är en långsam metod, men ja den stämmer troligen bättre mot det man vill mäta, dvs hur smart personen är. Tror du verkligen att det finns ngn form av turbometod för att VERKLIGEN bli smartare?
Källa, nej fråga Grub han brukar ha en studie för allt.

Din fråga var dock "Bra metoder för att öka i IQ", den snabbaste metoden är då att göra massor av IQ test. Fusk eller inte, samma gäller FÖ för högskoleprovet....

Om du nu har omformulerat dig till "Vad är bästa metod för att bli smartare med förhoppning om högre IQ som ev bieffekt?" ja då är svaret inte helt förvånande att tänka, läsa och diskutera med folk. Om det gav dramatiska IQ justeringar så skulle rätt stor del av planeten vara genier och normalfördelningskurvan skulle tvinga fram en justering av svårighetsgraden eller inriktningen på proven.

Ostknäcket
2009-06-16, 10:26
För det första finns det massor av olika varianter på IQ test då de kan lägga fokus lite var de vill. Sen finns det studier som har visat att högutbildade får högre IQ, men du får ju fundera hur många åratal av studier de använde för att öka sin snitt IQ minimalt. Det är en långsam metod, men ja den stämmer troligen bättre mot det man vill mäta, dvs hur smart personen är. Tror du verkligen att det finns ngn form av turbometod för att VERKLIGEN bli smartare?
Källa, nej fråga Grub han brukar ha en studie för allt.

Din fråga var dock "Bra metoder för att öka i IQ", den snabbaste metoden är då att göra massor av IQ test. Fusk eller inte, samma gäller FÖ för högskoleprovet....

Om du nu har omformulerat dig till "Vad är bästa metod för att bli smartare med förhoppning om högre IQ som ev bieffekt?" ja då är svaret inte helt förvånande att tänka, läsa och diskutera med folk. Om det gav dramatiska IQ justeringar så skulle rätt stor del av planeten vara genier och normalfördelningskurvan skulle tvinga fram en justering av svårighetsgraden eller inriktningen på proven.

Jag har aldrig frågat/sagt något om någon turbometod, vill ha hållbara metoder. Sen om riktiga IQtest är så olika som du säger, då borde väl inte IQ test vara den bästa metoden nödvändigtvis? Då är det väl bättre med en helhet om man ständigt vill ha bra på IQ-test, eftersom alla är så olika? Internet test verkar alla vara rätt lika (av dom jag har gjort), men om man pratar om riktiga.

Grahn
2009-06-16, 11:12
Jag har aldrig frågat/sagt något om någon turbometod, vill ha hållbara metoder. Sen om riktiga IQtest är så olika som du säger, då borde väl inte IQ test vara den bästa metoden nödvändigtvis? Då är det väl bättre med en helhet om man ständigt vill ha bra på IQ-test, eftersom alla är så olika? Internet test verkar alla vara rätt lika (av dom jag har gjort), men om man pratar om riktiga.

Njaaaa alla är olika dels för att man inte snabbt ska lista ut vad de är ute efter och ta genvägen till resultat och dels för att de lägger tonvikten på olika aspekter av det de vill mäta. Hur klyftiga man är är ju smått diffust och alla har lite olika åsikter om exakt vad det är.

Det är ju ändå otroligt mkt snabbare att läsa in sig på IQTest i alla dess former för att förbättra sitt resultat än att plugga lite extra hårt på generella studier.

Men ja det finns ett direkt samband mellan högre IQ och utbildningsnivå, vill du på ett gediget sätt försäkra dig om ett icke tillfuskat bättre IQTest resultat så är det där du får leta.

Synd att man inte hade tur och föddes med 250+ IQ :)

Denstore
2009-07-04, 17:32
Alltså jag förstår mig inte på varför folk inte läser på innan de svarar framför allt när det rör sig om sådana ämnen. Enligt forskningen på området och de flesta forskare går det inte att höja sin iq. Det går dvs inte att höja sina resultat på iq test heller i sådan utsträckning som man tror. Jag har läst väldigt mycket på området själv och om man lägger enormt mycket tid på träning, där enormt låt säga motsvara varje dag 12 h om dagen i 5 år så kanske du öka dina resultat med max 5 - 10 punkter. Mensas test har inga verbala problem eller matematiska problem, vilket gör det ännu svårar att träna inför. Testet kallas för FRT och är av typen progressiva matriser. Detta test är det bästa för att mäta så kallat generell intelligens. En fråga som belyses på mensas frågeforum:

Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara marginellt. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt.

Läs här om ni vill ha svar innan ni publicerar era egna tankar utan substans.
http://www.mensa.se/content/view/18/51/

marmot
2010-07-31, 08:18
Alltså jag förstår mig inte på varför folk inte läser på innan de svarar framför allt när det rör sig om sådana ämnen. Enligt forskningen på området och de flesta forskare går det inte att höja sin iq. Det går dvs inte att höja sina resultat på iq test heller i sådan utsträckning som man tror. Jag har läst väldigt mycket på området själv och om man lägger enormt mycket tid på träning, där enormt låt säga motsvara varje dag 12 h om dagen i 5 år så kanske du öka dina resultat med max 5 - 10 punkter. Mensas test har inga verbala problem eller matematiska problem, vilket gör det ännu svårar att träna inför. Testet kallas för FRT och är av typen progressiva matriser. Detta test är det bästa för att mäta så kallat generell intelligens. En fråga som belyses på mensas frågeforum:

Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara marginellt. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt.

Läs här om ni vill ha svar innan ni publicerar era egna tankar utan substans.
http://www.mensa.se/content/view/18/51/

Det där tror jag inte på, pga av egen erfarenhet. När jag för första gången gjorde ett IQ test så va det danska mensas internet test.
Jag va 17 år och fick runt 95 i resultat.. Sedan dess har jag många IQ test.. runt 20 st kanske och endel flera gånger. Det jag har märkt är att jag blivit bättre och bättre.. idag får jag aldrig ett resultat under 135 på internet tester, ofta runt 140-150... och runt 130 på danska mensas test... Vrf??? jo antagligen för att jag känner igen problemen sedan tidigare och jag har lärt mig tänket, första gången fattade jag ingenting, var mest förvirrad. Kan till en viss del bero på att jag är äldre nu och hjärnan fungerar bättre:smash:

Exdiaq
2010-07-31, 10:29
Sluta hänga på Kolo

Oxe
2010-07-31, 11:15
Sluta hänga på Kolo

Men att hänga på kolo gör ju att man känner sig smart iaf ;)

Umgås med byggare och väktare/kriminalvårdare då kommer du åtminstone framstå som smart. Du kommer dock inte utvecklas på det intellektuella planet, men dom runt omkring dig kommer tycka att du är smart.

Stefan J
2010-07-31, 11:20
Jag är trött på att folk säger att "IQ-test har inget att göra med hur smart man är". Det kanske inte är ett exakt mått, men nog fan finns det ett samband. De personer jag känner som är smarta "i verkliga livet" får också relativt högt på IQ-test. De hade även lätt för sig i skolan.

Det är som att säga styrka har inget att göra med hur tungt du lyfter eller att spänst inte har nånting att göra hur högt du kan hoppa. Folk är väldigt känsliga för att medge att de är dumma. En person kan medge att han är svag eller har dålig kondition, men ack så defensiva folk blir om det på något sätt skulle insinueras om att de är dumma :)

pclillen
2010-07-31, 12:20
Då är frågan om IQ-testen verkligen är ekvivalent med "generell intelligens". Visst är man säkerligen smart om man får bra på iq-test, men då bör det väl vara mest i logiskt tänkande? Och logiskt tänkande går iaf att bli bra på även om man inte är det från början.

Främst har väl dem som har högt iq lätt för matematiska ämnen, och det finns ju en anledning för det..

Men dem med högt iq behöver ju inte alls vara "smarta" när det gäller allmän kunskap, kunskap du måste plgga in och komma ihåg etc.

Remote
2010-07-31, 12:26
Använd vänster hand, om du är högerhänt, när du borstar tänderna.

Henchman
2010-07-31, 15:40
Det där tror jag inte på, pga av egen erfarenhet. När jag för första gången gjorde ett IQ test så va det danska mensas internet test.
Jag va 17 år och fick runt 95 i resultat.. Sedan dess har jag många IQ test.. runt 20 st kanske och endel flera gånger. Det jag har märkt är att jag blivit bättre och bättre.. idag får jag aldrig ett resultat under 135 på internet tester, ofta runt 140-150... och runt 130 på danska mensas test... Vrf??? jo antagligen för att jag känner igen problemen sedan tidigare och jag har lärt mig tänket, första gången fattade jag ingenting, var mest förvirrad. Kan till en viss del bero på att jag är äldre nu och hjärnan fungerar bättre:smash:

Antagligen så är det därför. Däremot borde du listat ut det tidigare om nu IQ testet avslöjar din intelligens ;)

cero
2010-07-31, 16:30
Snacka om att gripa efter halmstrån, TS frågar efter bra metoder att höja sin IQ. IQ är det värde man får som resultat av ett IQ test. Du gör samma tankevolt och tror att du genom att förbättra mätvärdet får samma effekt på det som det avser att mäta.

Det är inte samma sak.

Sant.

spoonchest
2010-07-31, 20:37
r. Det jag har märkt är att jag blivit bättre och bättre.. idag får jag aldrig ett resultat under 135 på internet tester, ofta runt 140-150... och runt 130 på danska mensas test... Vrf??? jo antagligen för att jag känner igen problemen sedan tidigare och jag har lärt mig tänket, första gången fattade jag ingenting, var mest förvirrad. Kan till en viss del bero på att jag är äldre nu och hjärnan fungerar bättre:smash:

Gör ett riktigt test ist. 140-150 gäller verkligen inte.

spoonchest
2010-07-31, 20:43
Då är frågan om IQ-testen verkligen är ekvivalent med "generell intelligens". Visst är man säkerligen smart om man får bra på iq-test, men då bör det väl vara mest i logiskt tänkande? Och logiskt tänkande går iaf att bli bra på även om man inte är det från början.

Främst har väl dem som har högt iq lätt för matematiska ämnen, och det finns ju en anledning för det..

Men dem med högt iq behöver ju inte alls vara "smarta" när det gäller allmän kunskap, kunskap du måste plgga in och komma ihåg etc.

IQ är logiskt tänkande/ generell intelligens, vad gemene man bakar in i begreppet IQ är en annan sak. Det har iaf inget med kunnande att göra.

Pez
2010-07-31, 23:26
IQ är logiskt tänkande/ generell intelligens, vad gemene man bakar in i begreppet IQ är en annan sak. Det har iaf inget med kunnande att göra.

WAIS-III, ett av det i kliniska sammanhang mest använda testbatterierna består av 14 olika deltest. Däribland ingår bland annat deltest som rör ordkunskap och "allmänbildning".

Att diskutera IQ, intelligens och testning/test av dessa är ofta vanskligt. Givet olika, icke samstämmiga definitioner av begrepp, såväl som lite gammal hederlig begreppsförvirring.
Därmed inte sagt att det inte är intressant eller givande att diskutera. Jag tycker mig bara se att en hel del av denna tråd består av just begreppsförvirring, men det kanske är en missuppfattning från min sida. :)

Oxe
2010-07-31, 23:29
WAIS-III, ett av det i kliniska sammanhang mest använda testbatterierna består av 14 olika deltest. Däribland ingår bland annat deltest som rör ordkunskap och "allmänbildning".

Att diskutera IQ, intelligens och testning/test av dessa är ofta vanskligt. Givet olika, icke samstämmiga definitioner av begrepp, såväl som lite gammal hederlig begreppsförvirring.
Därmed inte sagt att det inte är intressant eller givande att diskutera. Jag tycker mig bara se att en hel del av denna tråd består av just begreppsförvirring, men det kanske är en missuppfattning från min sida. :)

Jag envisas med att tro att IQ´t / Intelligensen ökar vid samtal/diskussioner med PEZ..

Brukar sluta med

PEZ->*slap*<-oxe

Pez
2010-07-31, 23:44
Jag envisas med att tro att IQ´t / Intelligensen ökar vid samtal/diskussioner med PEZ..

Brukar sluta med

PEZ->*slap*<-oxe

Om inte annat så känner jag mig smartare när jag läser sånt här.
..och det är ju hur en känner sig som är viktigt. Eller hur? :D

Ontopic...
För att få bättre resultat på IQ-test så ska man göra IQ-test. Inlärningseffekten är stor, framförallt när det rör verbala test, men det gäller även performance-test. I regel bör man inte genomgå samma eller likartade IQ-test mer än en gång per 1-2 år, om resultatet ska anses vara vettigt.
För att öka sin egen kognitiva förmåga (eller vad ni nu vill kalla det som IQ i stort sett anses vara ett mått för) så bör man troligtvis se till att ha en mentalt stimulerande omgivning, äta nyttigt och varierat, se till att sköta sömnen och motionera/vara fysiskt aktiv i väl avvägd mån.

Oxe
2010-07-31, 23:51
Om inte annat så känner jag mig smartare när jag läser sånt här.
..och det är ju hur en känner sig som är viktigt. Eller hur? :D



Håller mig offtopic då det passar mig bättre..

Precis allt handlar om hur man känner sig vad är att vara smart ? I de blindes rike är den enögde kung...

Det är ju därför jag sitter på Kolo med byggarna och träningsfantasterna så jag skall få känna mig smart för en gångs skull...

Jens.Andersson
2010-08-01, 00:19
Gör ett riktigt test ist. 140-150 gäller verkligen inte.

Beror ju på standardavvikelsen men för sd16 är allt över 135 väldigt svårt att
mäta. Finns vissa tester som säger sig kunna mäta över det med RAW poäng
som jag inte har en aning om hur de fungerar. http://webs.ono.com/mtest/

spoonchest
2010-08-01, 07:05
WAIS-III, ett av det i kliniska sammanhang mest använda testbatterierna består av 14 olika deltest. Däribland ingår bland annat deltest som rör ordkunskap och "allmänbildning".

Att diskutera IQ, intelligens och testning/test av dessa är ofta vanskligt. Givet olika, icke samstämmiga definitioner av begrepp, såväl som lite gammal hederlig begreppsförvirring.
Därmed inte sagt att det inte är intressant eller givande att diskutera. Jag tycker mig bara se att en hel del av denna tråd består av just begreppsförvirring, men det kanske är en missuppfattning från min sida. :)

Jag har inte gjort något WAIS-test, men ordförståelse kan man ju förstå att det har ett sammanhang till logiskt tänkande. Vad delen med "allmänbildning" består av vet jag inte, men du kanske har prövat?
WAIS-III har väl för den delen en väldigt liten normgrupp, iaf vad jag har hört?
Vilket inte kan göra det speciellt tillförlitligt, när det kommer till att fastställa IQ?

skaparn
2010-08-01, 09:26
Hur används IQ-test?

Förhoppningsvis använder ingen arbetsgivare det vid rekrytering, för det lär inte säga så mycket om hur bra medarbetare man är.

Jens.Andersson
2010-08-01, 09:31
Hur används IQ-test?

Förhoppningsvis använder ingen arbetsgivare det vid rekrytering, för det lär inte säga så mycket om hur bra medarbetare man är.

Vilket inte ett CV, en personlig intervju eller en rekommendation från en annan
arbetsgivare heller gör.

skaparn
2010-08-01, 09:37
Vilket inte ett CV, en personlig intervju eller en rekommendation från en annan
arbetsgivare heller gör.

I CV-fallet är vi överens. I övrigt är vi helt oense.

spoonchest
2010-08-01, 18:33
Hur används IQ-test?

Förhoppningsvis använder ingen arbetsgivare det vid rekrytering, för det lär inte säga så mycket om hur bra medarbetare man är.
Hittade dethära på mensas hemsida ju, ganska intressant artikel.
Intelligens - det svårdefinierade begreppet
Olika individer har olika förmåga att förstå komplexa idéer, att anpassa sig till omgivningen, att lära av erfarenhet, att engagera sig i olika former av resonemang, att ta sig förbi hinder genom eftertanke. Även om dessa individuella skillnader kan vara markanta så är de aldrig helt bestående. En given persons intellektuella förmåga varierar i olika situationer, gällande olika områden och beroende på bedömningskriterier. Beskrivningar av intelligens är försök att klargöra och organisera detta komplexa nät av fenomen. Även om stora framgångar gjorts på vissa områden så har ingen beskrivning ännu svarat på alla viktiga frågor och ingen har lyckats forma en teori som accepteras allmänt.

Alfred Binet, fransk psykolog 1857-1911, blev en föregångare i fråga om intelligenstester genom att uppfinna ett test för att skilja mentalt störda barn från barn som hade beteendeproblem. Termen IQ var från början ett värde på en "Intelligence Quotient" som angav kvoten av en mental ålder dividerad med en kronologisk, men detta IQ-begrepp används inte längre. Det är vedertaget att allmänna intelligenstestresultat konverteras till en skala där medel är 100 och standardavvikelsen är 15. Standardavvikelse är en metod för att skatta spridningen av en kvantitativ variabel som är normalfördelad. I en population har 96 % ett resultat inom två standardavvikelser från medelvärdet, alltså mellan 70 och 130. Inträdeskravet till Mensa på en sådan skala är 131 eller mer, eftersom man ska tillhöra de två procent av befolkningen som har högst IQ

Den vanliga uppfattningen är att IQ-tester visar på en akademisk intelligens. Många nyligen gjorda studier visar dock att den tid olika personer behöver för att utföra enkla iakttagelser eller förstå enkla uppgifter är direkt kopplad till den psykometriska intelligensen. I allmänhet är det så att människor med högt IQ-testresultat uppfattar, granskar, mottar och svarar på information snabbare än de som har lägre resultat. (För undersökningar se Ceci, 1990; Deary, 1995; Vernon, 1987)

Robert Sternbergs teori föreslår tre fundamentala aspekter på intelligens, analytisk, kreativ och praktisk. Av dessa kan enbart den första mätas signifikant med nuvarande tester. Howard Gardner talar om åtta och den svenska forskaren Roland Persson från Jönköpings högskola anser att det kan handla om tio eller fler. J B Carrol presenterade 1993 en undersökning i Cambridge där 70 olika mätbara förmågor identifierades. Ett sätt att visa denna struktur är i termer av en hierarkisk ordning med en generell intelligensfaktor högst upp och varierande mer specialiserade förmågor i ett mönster under. En sådan summering är helt och hållet ett erkännande av att prestationsnivåer på olika test korrelerar. Det är analogt med, men bevisar inte, hypotesen om att en allmän intelligensfaktor ligger till grund för dessa korrelationer

Den brittiska psykologen Charles Spearman visade redan 1927 på en generell intelligensfaktor, g, som representerar det gemensamma i mångfalden av tester. Alla tester har någon relation till varandra i ett komplext mönster, vissa starkare än andra. Sådana korrelationer är oftast positiva och formar något som kallas "positiv mångfald". Spearman fastslår att i varje sådan mångfald kan delar av variationerna i testresultaten matematiskt knytas till en allmän faktor eller g.

Denna g-faktor har sedan dess varit en viktig del i forskningen kring intelligens och många psykologer och experter på intelligens anser idag att g-faktorn är det mest fundamentala måttet på intelligens.


Artikel om intelligens (http://www.mensa.se/ommensa/om-intelligens)

skaparn
2010-08-01, 20:11
Tackar för bra länk!