handdator

Visa fullständig version : Cocacola/kolesterol


Jackman
2009-06-13, 20:21
Fick höra att cola innehåller mycket av det farliga kolesterolet,jag får det inte att gå ihop.Finns inte kolesterol bara i fett ?

mikaelj
2009-06-13, 20:22
Cola kan höja nivåerna av sdLDL, den lättoxiderade sortens kolesterol. Innehåller bara socker, dock.

Kolesterol i maten, t.ex. ägg, är dock inte alls farligt. Kroppen producerar redan mer kolesterol än vad du äter, så det enda som händer är att kroppens egna produktion sjunker något.

Jackman
2009-06-13, 20:26
Så det är inte bra för kolesterolet att dricka mycket cola då,trodde han skämtade med mig först

mikaelj
2009-06-13, 20:30
Så det är inte bra för kolesterolet att dricka mycket cola då,trodde han skämtade med mig först

Mycket riktigt. Korta sockerkedjor, eller om det är främst fruktos, ger en ofördelaktig distribution av "täta" (= lättoxiderade) kontra täta LDL-partiklar.

(korrigera gärna om jag minns fel här)

Tolkia
2009-06-13, 20:40
Det är, som med så mycket annat, en fråga om hur mycket du dricker och hur mycket energi du gör av med. Måtta bäst.

bollio
2009-06-14, 04:36
Skulle säga att högsta ofarliga mängden är ca 0.5 l om dagen.

mikaelj
2009-06-14, 08:55
Baserat på vad, bollio?

MrBurner
2009-06-14, 13:44
Instickare.
Är det inte mindre farligt om man har ett aktivt liv eller "bryr" sig inte kolesterol om det?

Eddie Vedder
2009-06-14, 13:45
Instickare.
Är det inte mindre farligt om man har ett aktivt liv eller "bryr" sig inte kolesterol om det?

Vilket koleseterol pratar du om nu? Det verkar vara en väldig förvirring här mellan dietärt kolesterol och halterna av kolesteroltransporterande lipoporoteiner i blodet.

Men om du syftar på det senare så påverkas blodfetterna till det positiva av fysisk aktivitet ja.

mikaelj
2009-06-14, 13:53
Undrar om de förhöjda kolesterolnivåerna som ofta ses i början på lågkolhydratkost har att göra med "underhållsarbete"? Vore intressant att mäta kolesterolnivåerna igen...

MrBurner
2009-06-14, 13:57
Vilket koleseterol pratar du om nu? Det verkar vara en väldig förvirring här mellan dietärt kolesterol och halterna av kolesteroltransporterande lipoporoteiner i blodet.

Men om du syftar på det senare så påverkas blodfetterna till det positiva av fysisk aktivitet ja.

Det dietära då?
Och ja, viss förvirring är befintlig så ursäkta om min frågeställning är underlig.

mikaelj
2009-06-14, 14:00
Det dietära då?
Och ja, viss förvirring är befintlig så ursäkta om min frågeställning är underlig.

Kolesterolet du äter minskar kroppens egenproduktion.

Om kroppen har "bestämt sig" för en viss nivå kommer den antingen producera den själv, eller fånga upp det ur maten du äter.

Eddie Vedder
2009-06-14, 14:00
Det dietära då?


Det finns väldigt lite stöd för att dietärt kolesterol skulle vara farligt. Personligen är jag lika orolig över att kolesterolet i min kost ska ge mig dåliga kolesterolvärden som att min broccolikonsumtion skall göra mig grön.

Grandmaster
2009-06-14, 15:44
Dietärt kolesterol är inte farligt, men kolesterolrik mat innehåller ofta en hög andel mättat fett vilket generellt sett ökar LDL. Därav missförståndet under förra seklet då man satte likhetstecken mellan kolesterol och åderförkalkning (ägg är ju ett bra exempel på kolesterolrik föda som inte innehåller mycket mättat fett men ändå hamnat i kläm).

Som en fristående variabel (glöm LDL/HDL-kvoten en sekund) verkar LDL öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, men det ska mycket till för att någon här inne skulle behöva oroa sig för det (anlag i kombination med konstant överätande av skräpmat etc).