handdator

Visa fullständig version : Maxlängd på koaxkabel från uttag till kabelmodem?


mikaelj
2009-06-13, 18:03
Är det mer eller mindre än 25 meter? 10/10, ComHem. (koax är billigare än CAT5x FTP)

Bah, fel plats! Allmänt var tanken.

bubbe
2009-06-13, 18:25
Definitivt längre än 25m, förr i tiden när koax användes så drog man ju runt slingan till alla datorer i samma kontor, måste ha vart närmare 100m innan man satte på en repeter.

Dock är jag lite fundersam till att använda koax istället för partvinnad.

Scratch89
2009-06-13, 18:25
Vadå, den kan väl egentligen vara en kilometer och fortfarande funka? Det som händer är väl att signalen blir lite sämre.

bubbe
2009-06-13, 18:29
Vadå, den kan väl egentligen vara en kilometer och fortfarande funka? Det som händer är väl att signalen blir lite sämre.

Precis, gränsen för 10base2 brukar dock ligga runt 100-200m har jag för mig. Dämpningen gör att signalen inte kan användas på längre avstånd.

mikaelj
2009-06-13, 18:36
För lång sträcka => för högt motstånd => kortslutning, tänkte jag. Nå, dåså. 25 meter it is.

Partvinnad kommer för övrigt också användas:

a) uttag -> 25m coax -> modem -> kort patchkabel -> dhcpd -> 15m FTP -> switch
b) uttag -> 5m coax -> modem -> 15m FTP -> dhcpd -> 15m FTP -> switch

Alternativ a) blir billigare, helt enkelt.

jakke
2009-06-13, 18:48
För lång sträcka => för högt motstånd => kortslutning, tänkte jag. Nå, dåså. 25 meter it is.

Partvinnad kommer för övrigt också användas:

a) uttag -> 25m coax -> modem -> kort patchkabel -> dhcpd -> 15m FTP -> switch
b) uttag -> 5m coax -> modem -> 15m FTP -> dhcpd -> 15m FTP -> switch

Alternativ a) blir billigare, helt enkelt.

Inte för att leka viktigpetter. Lågt motstånd ger kortslutning. Högt motstånd leder som tidigare sagt att signalen blir för svag för att kunna tydas.

I=U/R

martikainen
2009-06-13, 19:29
Kan tillägga att jag frågade comhem om detta för 2-3 år sedan om det var möjligt att koppla in längre coaxkabel då jag inte kunde ha modemet där uttaget satt. De sa att signalen skulle få för mycket störningar på sig och att man skulle tappa anslutning titt som tätt.

Men det kostar väl inte mycket med kabeln så testa och lämna gärna resultat :)

mikaelj
2009-06-13, 20:13
Inte för att leka viktigpetter. Lågt motstånd ger kortslutning. Högt motstånd leder som tidigare sagt att signalen blir för svag för att kunna tydas.

I=U/R

Ja, det har du helt rätt i. Det var en annan tjomme --->
som sade det, och jag reflekterade inte över det vidare. Givetvis är det så!

Kan jag skylla på min feber?

Kan tillägga att jag frågade comhem om detta för 2-3 år sedan om det var möjligt att koppla in längre coaxkabel då jag inte kunde ha modemet där uttaget satt. De sa att signalen skulle få för mycket störningar på sig och att man skulle tappa anslutning titt som tätt.

Men det kostar väl inte mycket med kabeln så testa och lämna gärna resultat :)

Will do. Även en billig sköldad koax lär vara billigare än en dito TP.

bubbe
2009-06-13, 20:26
hmm, det var lite annat. Undrar hur lång kabeln är från leverantörens utrustning till ditt uttag, det kan också vara en annan typ av koax än vanliga 10base2 och om du då blandar in en tunnare koax så kan det bli konstigheter.

Längden gäller alltså inte från uttaget utan från utrustning till nästa utrustning. Koax är alltid sköldad, men det finns olika dämpningar och tjocklek på ledarna.

mikaelj
2009-06-13, 20:31
Repeater vid vägguttaget! :-)

Hardrocker
2009-06-13, 20:37
Hur mycket kostar coax egentligen per meter?
En bra cat 5 kabel kostar inte många kronor per meter om man köper den från rulle och klämmer kontakterna själv istället för färdigklämd.
Enda problemet kan vara få tag på en tång men har man ingen själv så känner man kanske en elektriker eller dyl som har en. Är nog dessutom fler som har en tp-tång än en coaxtång.