handdator

Visa fullständig version : Övervikt vid träning


Motoranimal
2009-06-13, 17:55
Jag undrar om det spelar någon roll hur stor övervikt man har när man vill styrketräna sig till en snygg kropp.

Har förstått det som att man tjänar på att vara lite över sin ideella bf när man styrketränar men vet inte om det spelar någon roll hur långt över man ligger?

Har styrketränat någon gång i veckan i två år och alltid varit aktiv trots att jag ligger på en 30-kilos övervikt. Min tanke var därför att jag skulle gå ner kanske 25 kg av dessa och sedan stanna där och börja träna hårdare.

Någon som har ett förslag på hur jag ska göra?

young_george
2009-06-13, 18:08
Din plan låter väl helt okej. Styrkaträna och gå ner i vikt är en utmärkt kombination.

Vad är det du undrar över?

isato
2009-06-13, 18:13
Jag undrar om det spelar någon roll hur stor övervikt man har när man vill styrketräna sig till en snygg kropp.

Har förstått det som att man tjänar på att vara lite över sin ideella bf när man styrketränar men vet inte om det spelar någon roll hur långt över man ligger?

Har styrketränat någon gång i veckan i två år och alltid varit aktiv trots att jag ligger på en 30-kilos övervikt. Min tanke var därför att jag skulle gå ner kanske 25 kg av dessa och sedan stanna där och börja träna hårdare.

Någon som har ett förslag på hur jag ska göra?



Har man en gång vart överviktig så blir ett kaloriöerskott lättare till fett.

Welli
2009-06-13, 18:13
Jag undrar om det spelar någon roll hur stor övervikt man har när man vill styrketräna sig till en snygg kropp.

Har förstått det som att man tjänar på att vara lite över sin ideella bf när man styrketränar men vet inte om det spelar någon roll hur långt över man ligger?

Har styrketränat någon gång i veckan i två år och alltid varit aktiv trots att jag ligger på en 30-kilos övervikt. Min tanke var därför att jag skulle gå ner kanske 25 kg av dessa och sedan stanna där och börja träna hårdare.

Någon som har ett förslag på hur jag ska göra?



Han undrar ju om han ska "behålla" 5 kilos övervikt som jag försår det. Jag vet inte men jag ser ingen direkt fördel med det. Bättre är väl att deffa ner sig ordentligt för att sedan bulka långsamt. Ju mindre du väger innan bulk desto mindre väger du till nästa deff.

Motoranimal
2009-06-13, 18:19
Han undrar ju om han ska "behålla" 5 kilos övervikt som jag försår det. Jag vet inte men jag ser ingen direkt fördel med det. Bättre är väl att deffa ner sig ordentligt för att sedan bulka långsamt. Ju mindre du väger innan bulk desto mindre väger du till nästa deff.

Ja, det passar mig faktiskt bäst.

Min fråga var egentligen om det spelade någon roll hurvida jag ligger på 5 kilos övervikt( 5 kilo fett mer än "rekomenderat") eller 1 kilos övervikt?

Kischen
2009-06-13, 18:27
Ja, det passar mig faktiskt bäst.

Min fråga var egentligen om det spelade någon roll hurvida jag ligger på 5 kilos övervikt( 5 kilo fett mer än "rekomenderat") eller 1 kilos övervikt?

Det blir ingen som helst skillnad.

dt06mj2
2009-06-13, 19:16
F = fetma
k = konstant

dF = k * F

Ingen trevlig ekvation

mikaelj
2009-06-13, 20:35
Det blir ingen som helst skillnad.

Kroppens ämnesomsättning höjs av att du väger mer.

Men, i fallet +5 kontra +1 är det nog tämligen marginellt.

Mecker
2009-06-16, 12:05
Har man en gång vart överviktig så blir ett kaloriöverskott lättare till fett.

Källa?

Eddie Vedder
2009-06-16, 12:15
Källa?

Det finns hur många trådar som helst om det. Det är ett faktum att om man tidigare varit fet så är förutsättningarna sämre därefter.

Likaså blir fördelningen med ökningen av fett/muskler vid ett givet kaloriöverskott sämre och sämre ju fetare man blir under bulken.

Kischen
2009-06-16, 12:30
Kroppens ämnesomsättning höjs av att du väger mer.

Men, i fallet +5 kontra +1 är det nog tämligen marginellt.

TS tror att man tjänar på att ha mer fett ursprungligen om man vill bygga muskler, det är inte korrekt.

Superhjälte
2009-06-16, 15:22
kaloriöverskott sämre och sämre ju fetare man blir under bulken.

Där ser man, man lär sig nya saker varje dag :)

Så om man en gång varit överviktig och i dagsläget väger "normalt" så är det med andra ord smartare att "småbulka" säg 5 - 7 kg åt gången?

Superhjälte
2009-06-16, 15:22
Bra att jag glömde citera halva meningen!

Eddie Vedder
2009-06-16, 15:34
Så om man en gång varit överviktig och i dagsläget väger "normalt" så är det med andra ord smartare att "småbulka" säg 5 - 7 kg åt gången?

Det vet jag inte. Men rent statistiskt kan man säga att om två fiktiva personer med samma vikt, längd, ålder och kön, antal kg FM, antal kg FFM samt identisk bf% börjar bulka med samma träningsupplägg och samma kaloriöverskott och där den ena har en historia som fet och den andra alltid varit smal så kommer den förstnämnda få en sämre ratio mellan fett/muskler under viktökningen.

Ett helt fiktivt exempel om vad som rent statistiskt är mest sannolikt alltså. Att bli mindre fet och öka långsammare är nog mer gynnsamt för båda ur just den synpunkten. Men samtidigt ökar ju styrka och muskelmassa ju större överskott man har så det blir en balansgång där.

mattilainen
2009-06-16, 16:49
Men samtidigt ökar ju styrka och muskelmassa ju större överskott man har så det blir en balansgång där.


Har länge funderat på var gränsen går för att man ska få så mycket muskler och så lite fett som möjligt vid en bulk. Många kör på +200 eller +300 kcal per dag. Medans vissa kör +500 kcal per dag. 500 känns lite väl mycket och jag själv tror ju inte att man får så mycket mer muskler om man ligger på sånt kaloriöverskott än om man legat på +200 - 300 kcal.

Finns det någon sån gräns tro?

King Grub
2009-06-16, 17:19
Ja, det gör det, men den är högst individuell och förändras över tid beroende på ålder, gener, status, osv.

mattilainen
2009-06-16, 18:26
Ja, det gör det, men den är högst individuell och förändras över tid beroende på ålder, gener, status, osv.

Ok, tack för svaret. Får helt enkelt testa sig fram :=)