handdator

Visa fullständig version : Promenera med ryggsäck med vikter i, bra eller dåligt?


Welli
2009-06-13, 16:13
Tänkte att man kunde ha en ryggsäck med kanske 10 eller 20 kg vikter i, för att förbränna lite mer. Kan det vara skadligt för rygg eller liknande? Finns det något negativt med det?

Jorpa
2009-06-13, 16:16
jag skulle se det som ett sätt att bygga benmuslker, eftersom jag aldrig tränar ben :D

Eddie Vedder
2009-06-13, 16:17
Jag tycker inte det är någon bra idé om du inte av någon särskild anledning vill bli bra på att promenera med ryggsäck, typ inför en längre vandring eller så.

Då skulle jag personligen rekommendera att du höjer tempot på promenad UTAN ryggsäck. Eller varför inte jogga?:)

Jorgen
2009-06-13, 16:20
Jag tycker inte det är någon bra idé om du inte av någon särskild anledning vill bli bra på att promenera med ryggsäck, typ inför en längre vandring eller så.
Eller för att ta sig hem från gymmet till fots som jag gör.
Men det känns att det sliter på knän och fötter. Så det är inget jag skulle gjort bara för att.

Welli
2009-06-13, 16:22
Jag tycker inte det är någon bra idé om du inte av någon särskild anledning vill bli bra på att promenera med ryggsäck, typ inför en längre vandring eller så.

Då skulle jag personligen rekommendera att du höjer tempot på promenad UTAN ryggsäck. Eller varför inte jogga?:)

Jag tänkte mest på att jag vägde 128 kilo i början av året och väger nu 93. Samma varv i samma tempo ger således inte samma energiförbrukning längre. Tempot är redan så högt som det går under en timmes promenad. Jogga känns inte aktuellt pga allt prat om att det skickar fel signaler om man är ute efter att bygga muskler, eller bevara dem i mitt fall.

Det finns ingen fara att man belastar ryggen fel eller liknande ?



Nu blir det iaf en promenad UTAN ryggsäck, får se imorgon =)

Eddie Vedder
2009-06-13, 16:24
Jogga känns inte aktuellt pga allt prat om att det skickar fel signaler om man är ute efter att bygga muskler, eller bevara dem i mitt fall.

Om det är den typen av signalmekanismer du vill undvika så känner jag inte till att promenad skulle innebära en skillnad?

Condemned
2009-06-13, 16:32
Se till så att du har en bra ryggsäck som sitter bra på kroppen. Och ha den tajt, låt den inte hänga och dingla. Ha stabila skor. Det borde minska riskerna för felbelastning. Men det kommer ju kännas i ben, rygg och axlar såklart.

Jag skulle inte börja med 20kg, det är tungt och är man ovan så är det väldigt mycket att börja med. Skynda långsamt så att kroppen vänjer sig vid den nya träningen.

aelgen
2009-06-13, 17:28
se till så att ryggsäcken sitter tajt mot kroppen och att vikterna inte rör på sig i den.
Sen håller jag väl med Eddie, spring! De signalmekanismer du snackar om är antagligen ganska obetydliga i din situation, men det vågar jag iofs inte satsa pengar på.

Welli
2009-06-13, 17:33
Om det är den typen av signalmekanismer du vill undvika så känner jag inte till att promenad skulle innebära en skillnad?

Okej, jag trodde att det var skillnad, att det var därför de flesta under en deff går massa istället för att springa m.m.

Welli
2009-06-13, 17:35
Se till så att du har en bra ryggsäck som sitter bra på kroppen. Och ha den tajt, låt den inte hänga och dingla. Ha stabila skor. Det borde minska riskerna för felbelastning. Men det kommer ju kännas i ben, rygg och axlar såklart.

Jag skulle inte börja med 20kg, det är tungt och är man ovan så är det väldigt mycket att börja med. Skynda långsamt så att kroppen vänjer sig vid den nya träningen.

Precis, men jag tänkte väl börja med 10 kg. Min kropp, eller iaf benen, borde ju klara en del då jag har gått mycket under tiden jag vägde 120+. Ska testa dina tips nästa promenad.

Welli
2009-06-13, 17:39
se till så att ryggsäcken sitter tajt mot kroppen och att vikterna inte rör på sig i den.
Sen håller jag väl med Eddie, spring! De signalmekanismer du snackar om är antagligen ganska obetydliga i din situation, men det vågar jag iofs inte satsa pengar på.


Känns löpning så bra i mitt läge då? Jag har ju ändå mer än 15 kanske tom 20 kilon extra.


Är det inte grub, eller många fler iofs, som förespråkar att man så gott det går inte blanda ihop kardio och styrketräning? Eller ger promenader samma signaler och isf är det i olika grader jämfört med tex löpning?

Eddie Vedder
2009-06-13, 17:42
Eller ger promenader samma signaler och isf är det i olika grader jämfört med tex löpning?

Det var just det här jag syftade på. Jag känner inte till att promenaders påverkan på kroppen skulle vara annorlunda ur det perspektivet än annan aerob aktivitet. Bara det att intensiteten är lägre. Och en typ av aerob aktivitet som förbrukar t.ex. 300 kcal på en timme jämfört med en annan som förbrukar lika mycket på halva tiden kan ju lika gärna vara sämre.

Welli
2009-06-13, 17:57
Det var just det här jag syftade på. Jag känner inte till att promenaders påverkan på kroppen skulle vara annorlunda ur det perspektivet än annan aerob aktivitet. Bara det att intensiteten är lägre. Och en typ av aerob aktivitet som förbrukar t.ex. 300 kcal på en timme jämfört med en annan som förbrukar lika mycket på halva tiden kan ju lika gärna vara sämre.

Finns det inga studier på detta? Om man tex bränner 300 kcal på jogging eller 300 kcal på en promenad, vilket kommer då vara sämst om man är ute efter att bygga muskler ?

Liven
2009-06-13, 18:07
Hur pass mycket sliter det på knän, rygg, leder mm att ha vikter? Och att springa med vikter?
För jag tänkte på alla elitsoldater som gör detta i yrket, borde inte dem vara väldigt slut efter ett tag i branschen?
Eller vänjer sig kroppen och blir anpassbar?

1911
2009-06-13, 19:33
Det går skitbra att gå med 10-20kg om man inte är otränad. Enligt min erfarenhet...

Eliass
2009-06-13, 19:43
Finns det inga studier på detta? Om man tex bränner 300 kcal på jogging eller 300 kcal på en promenad, vilket kommer då vara sämst om man är ute efter att bygga muskler ?

Jag har uppfattat det som att det där med signalmekanismerna vid styrketräning och konditionsträning går emot varann inte är så mycket att haka upp sig på. Det är isåfall om man ska vara totalt optimal. Nu vet inte jag ifall det är ditt mål men iallafall..

z_bumbi
2009-06-13, 20:20
Hur pass mycket sliter det på knän, rygg, leder mm att ha vikter? Och att springa med vikter?
För jag tänkte på alla elitsoldater som gör detta i yrket, borde inte dem vara väldigt slut efter ett tag i branschen?
Eller vänjer sig kroppen och blir anpassbar?

De tar slut i knäna och rygg men det handlar också om tyngre belastning, längre tid och att de ibland är tvungna att springa.

En tiokilosryggsäck i en timme eller två är som att gå med en tyngre skolväska och belastningen på kroppen blir betydligt mindre än att springa. Tar man det bara lugnt i början och inte gör några vansinnesökningar av sträcka eller viktbelastning så är det något de flesta bör klara av utan större problem.
20 kg kräver längre tillvänjning och ev lite riktad styrketräning men även det går om man vänjer sig över tid. Ur rent motionshänseende så skulle jag dock "nöja" mig med 10 kg då det är enklare att gå lite längre istället för att lasta på mer. Ryggsäckens konstruktion blir viktigare ju tyngre det är och vikten av bra skor, gärna kängor, ökar också ju tyngre säcken blir.

Welli
2009-06-13, 20:28
Jag har uppfattat det som att det där med signalmekanismerna vid styrketräning och konditionsträning går emot varann inte är så mycket att haka upp sig på. Det är isåfall om man ska vara totalt optimal. Nu vet inte jag ifall det är ditt mål men iallafall..


Klart man vill göra saker som är optimala i den utsträckning det går. Nu handlar det ju inte om en stor uppoffring att gå istället för att jogga eftersom jag föredrar promenader. Vill hellre gå med vikter än att jogga.

Welli
2009-06-13, 20:32
De tar slut i knäna och rygg men det handlar också om tyngre belastning, längre tid och att de ibland är tvungna att springa.

En tiokilosryggsäck i en timme eller två är som att gå med en tyngre skolväska och belastningen på kroppen blir betydligt mindre än att springa. Tar man det bara lugnt i början och inte gör några vansinnesökningar av sträcka eller viktbelastning så är det något de flesta bör klara av utan större problem.
20 kg kräver längre tillvänjning och ev lite riktad styrketräning men även det går om man vänjer sig över tid. Ur rent motionshänseende så skulle jag dock "nöja" mig med 10 kg då det är enklare att gå lite längre istället för att lasta på mer. Ryggsäckens konstruktion blir viktigare ju tyngre det är och vikten av bra skor, gärna kängor, ökar också ju tyngre säcken blir.

Okej, ska testa med 10kg nästa gång. Hur mycket extra kan det förbränna om man går låt säga 5 km, kan man räkna på det på något sätt?

Eddie Vedder
2009-06-13, 22:13
Hur mycket extra kan det förbränna om man går låt säga 5 km, kan man räkna på det på något sätt?

Räkna på aktiviteten fast utgå från att du väger 10 kg mer bara. Alltså om du beräknar vad energiförbrukningen är med promenad i en viss hastighet för dig så räkna samma aktivitet fast en 10 kg tyngre kropp helt enkelt.

JoeyP
2009-06-13, 22:50
Herregud 20kg på ryggen nej fyfan, det är skitjobbigt, tro mig jag går med väska varje dag, har sjukt ont i axlarna/trapsen. Har väska dock, inte ryggsäck.

Zetor99
2009-06-13, 23:09
Herregud 20kg på ryggen nej fyfan, det är skitjobbigt, tro mig jag går med väska varje dag, har sjukt ont i axlarna/trapsen. Har väska dock, inte ryggsäck.
Det är stor skillnad på axelväska och ryggsäck, till ryggsäckens fördel.

Personligen tror jag det ska gå bra med rätt ryggsäck och skor, fullpackningsmarscher med en urusel ryggsäck är ju något de flesta råkar ut för i lumpen och folk brukar inte skadas nämnvärt av det, så en sådärpass tung person skall nog klara det riktigt bra då det gäller pass på endast en timme och en anpassningsbar intensitet.

Rackham
2009-06-13, 23:40
20 kg på ryggen i en bra säck, kombinerat med bra skor/kängor är ingen jättebelastning för kroppen enligt min erfarenhet.

Jogga/springa skulle jag spontant (utan att ha källa etc) tro sliter mer på knän och fotleder. Att man skulle ta slut i ryggen av att marscha med 20 kg lite då och då har jag otroligt svårt att tro.

Som sagt, öka vikten efterhand så kommer du klara 20 kg galant :thumbup:

Condemned
2009-06-14, 09:56
Hur pass mycket sliter det på knän, rygg, leder mm att ha vikter? Och att springa med vikter?
För jag tänkte på alla elitsoldater som gör detta i yrket, borde inte dem vara väldigt slut efter ett tag i branschen?
Eller vänjer sig kroppen och blir anpassbar?

Att springa sliter enligt min erfarenhet mer, men du springer å andra sidan inte lika ofta som du går eller står.
Av det jag har varit med om och dom jag känner så är det helt klart axlarna som det sliter mest på. Knäna vänjer sig ganska fort och ryggen är oftast starkare än vad man tror. Men just axlarna är ju inte vana vid att bära upp den extra vikten, visst dom vänjer sig också, men det sliter fortfarande mycket.

Sen så får man ju göra en avvägning inom gruppen, hur mycket är det rimligt att man bär med sig och vilka uppgifter är det tänkt att man ska lösa.

Hejnomax
2009-06-14, 10:12
Ut å fjällvandra på riktigt isåfall! Eller sätt ett mål om att det blir en rejäl fjällvandring till hösten, och träna inför det. Få med en kompis.

jaooo
2009-06-18, 01:51
Det finns ju såna här vikter som man köper och sätter fast på kroppen, runt låren osv. Skaffa såna :)

z_bumbi
2009-06-18, 06:30
Det finns ju såna här vikter som man köper och sätter fast på kroppen, runt låren osv. Skaffa såna :)

En ryggsäck är bättre för kroppen.

Stryc9
2009-06-18, 06:32
20 kg på ryggen och knalla upp och ner för närmsta större kulle. Eller en viktväst.

Lasten på knän och rygg är ju betydligt 'mjukare' än den vid löpning

Hemi
2009-06-18, 20:58
Hur pass mycket sliter det på knän, rygg, leder mm att ha vikter? Och att springa med vikter?
För jag tänkte på alla elitsoldater som gör detta i yrket, borde inte dem vara väldigt slut efter ett tag i branschen?
Eller vänjer sig kroppen och blir anpassbar?


Man gör i allafall det bästa för att vara ekonomisk och packa bra och ha jämnvikt. Bössan kan man ha frampå kroppen exempelvis.

Sen kan man själv prova ut ryggsäckar och välja en som man tycker passar om man vill vara noga. Det är lite individuellt, som kläder.

Karvig
2009-06-18, 22:34
Att springa sliter enligt min erfarenhet mer, men du springer å andra sidan inte lika ofta som du går eller står.
Av det jag har varit med om och dom jag känner så är det helt klart axlarna som det sliter mest på. Knäna vänjer sig ganska fort och ryggen är oftast starkare än vad man tror. Men just axlarna är ju inte vana vid att bära upp den extra vikten, visst dom vänjer sig också, men det sliter fortfarande mycket.

Sen så får man ju göra en avvägning inom gruppen, hur mycket är det rimligt att man bär med sig och vilka uppgifter är det tänkt att man ska lösa.

What he said. Om man är ovan vid den typen av belastning tär det riktigt mycket, även senare när man kommer in i det. Märktes framförallt när det handlade om tyngre vikter än 20kg. Rygg och knä var bara under den allra första fasen.

-Englund
2009-06-18, 23:53
Blir man inte också lite uthållig i axlar, rygg och ben av att gå med packning? Kanske är sätt att förbättra hållningen. Eller försämra... Om du nu tänker göra det, börja med max 10kg, och öka succesivt...

När jag började marscha så började jag för tungt, och det har jag nu ångrat i 2 år och kommer att få göra i resten av mitt liv troligtvis. Jag är 19 år