handdator

Visa fullständig version : Ännu mer ALA


Muskelsmurfen
2003-08-15, 22:02
Tjena.
Jag tänkte bara kolla vad ni tror om detta...
ALA är ofta (alltid?) bundet till Svavel har jag för mig.
Jag har stött på en välrenomerad läkare som behandlar patienter med intravenöst Svavel för att "rena blodet".
ALA påstås enligt en del individer ha leverbesparande effekter.

Kan det vara så att Svavel hjälper till med rening av blodet vilket minskar belastningen på levern? Alltså är det inte ALA'n som har en leverbesparande effekt utan svavlet som ALA't är bundet till?
Svavlet märker man definitivt när man går på toaletten i.a.f. :em:

William
2003-08-15, 23:09
ALA är inte bundet till svavel, dock innehåller själva molekylen svavel. Angående dess effekter kan det mycket väl ha med svavlet att göra eftersom just svavel är riktigt nyttigt. Andra svavelhaltiga ämnen som är riktigt nyttiga för oss är bla. superantioxidanten glutation samt de verksamma ämnena i vitlök som jag inte kommer ihåg namnet på för tillfället :smash: .

Har dock inte koll på biokemin i det här fallet.

Mvh William

EiseltUK
2003-08-16, 14:06
Originally posted by William
....glutation samt de verksamma ämnena i vitlök som jag inte kommer ihåg namnet på för tillfället :smash: .

Har dock inte koll på biokemin i det här fallet.

Mvh William

Allicin? Det är någon sorts svavelförening om jag inte missminner mig.

/ H

William
2003-08-16, 14:40
Originally posted by EiseltUK


Allicin? Det är någon sorts svavelförening om jag inte missminner mig.

/ H

Jo det låter bekant, har för mig att det är två olika föreningar som reagerar med varandra och bildar allicinet som ger vitlöken dess karaktäristiska smak/lukt. Det är därför det smakar mer om man krossar eller pressar vitlöken i maten istället för att bara skiva/hacka.

Wiliam

Ozz
2003-08-16, 14:41
Ja allicin innehåller svavel, men det är inte den enda svavelhaltiga molekylen i vitlök.


molekylstruktur för ALA:
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/la/lastructure.jpg

molekylstruktur för Allicin:
http://www.herbalchem.net/images/Allicin.gif

Ozz
2003-08-16, 14:44
Jo det låter bekant, har för mig att det är två olika föreningar som reagerar med varandra och bildar allicinet som ger vitlöken dess karaktäristiska smak/lukt. Det är därför det smakar mer om man krossar eller pressar vitlöken i maten istället för att bara skiva/hacka.

Japp, allicin bildas av ett enzym från allin tror jag det heter.