handdator

Visa fullständig version : Min första deff, tänker jag rätt?


sebastian100
2009-06-13, 13:48
Hej, hej!

Här kommer mitt tänkta upplägg för deff, kommentera gärna och ha synpunkter!

Jag har styrketränat ca 4 månader nu, och ätit som en galning. Jag är 178 cm lång och vägde 61 kg innan jag började träna.
Nu väger jag 69 kg och ser själv att jag ökat i muskler.
Men innan jag började hade jag lite magfett och det är fortfarande kvar så klart. Nu vill jag deffa bort det fettet, samt annat eventuellt fett jag lagt på mig.

Har tänkt att deffa i 2 månader och sen utvärdera om det räckte. Är det "lagom" lång tid?

Så här har jag tänkt mig min träning under deffen:

Måndag:
Cykla 6km till jobbet
Styrketräning på eftermiddagen

Tisdag
Promenera 6 km till jobbet innan frukost, frukost på jobbet.
Cykla hem 6km
Kvällspromenad minst 1h

Onsdag
Cykla 6km till jobbet
Styrketräning på eftermiddagen

Torsdag
Promenera 6km till jobbet
Cykla hem 6km
Kvällspromenad minst 1h

Fredag
Promenera 6km till jobbet
Styrketräning på eftermiddagen

Lördag
50 min crosstrainer
promenad 2h

Söndag
Vila

Har tänkt fortsätta med tung styrketräning, det är väl rätt? Typ 3 set med 8 reps etc.
Ser det bra ut för övrigt? Mer eller mindre av något?

Maten:
Normaldag
Frukost: Naturell yougerth med blåbär, banan & musli. whey80 protein
Mellanmål: Banan & 1 äpple
Lunch: Kyckling, lax eller kött, mkt grönsaker & en klick bulgur
Mellanmål: päron, lite valnötter & whey 80 protein
Middag: Kyckling, lax eller kött med sallad, med bulgur eller fullkornspasta om jag kört styrketräning.
Kvällsmål: grönsaker, typ paprika & morot, samt whey80 protein.

Är ju livrädd för att bli av med musklerna jag byggt, vill ju som sagt bara bli mer deffad, så vad tror ni experter om kosten?
Har ju förstått att protein är jätteviktigt, men att det räcker med kolhydrater på morgonen samt efter träning?

Andra tankar & förslag tas med tacksamhet emot.

/Sebbe

billanpillan
2009-06-13, 14:00
Är du verkligen säker på att du vill deffa? med tanke på att du inte har styrketränat så länge så kanske det bara kommer se dumt ut om du tappar fett och inte har så mycket muskler, å andra sidan vet jag inte hur du ser ut, med 69kg är inte speciellt mycket på 178cm

Angående kosten så ligg på ganska mycket proteiner för att behålla muskelmassan.
Men det ser väl bra ut, ett tips är att äta keso till kyckling osv, det är gott och det är hyffsat kalorisnålt och ganska mycket proteiner.

b0ya
2009-06-13, 14:17
Jag hade inte deffat efter endast 4 månader styrketräning. Hade byggt mycket mer, sen när man har skaffat sig lite muskler då kan man gräva efter de, efter bara 4 månaders träning har man inte så mycket att gräva efter.

Men vill du se ut som Gollum när du är klar med deffen så varsågod :D

sebastian100
2009-06-13, 14:26
Tack för svaren! Ska absolut testa keso..:)

Anledningen till att jag vill deffa är främst magen, har inte mycket fett alls för övrigt och vill absolut bygga mycket mycket mer, men känner mig inte bekväm med fettansamlingen där...
Så en kort deff och sen på byggandet igen var tanken, men jag kanske har fel...
Eller ska jag köra på soom tusan och ta deffen till våren?

tumme
2009-06-13, 14:48
Tack för svaren! Ska absolut testa keso..:)

Anledningen till att jag vill deffa är främst magen, har inte mycket fett alls för övrigt och vill absolut bygga mycket mycket mer, men känner mig inte bekväm med fettansamlingen där...
Så en kort deff och sen på byggandet igen var tanken, men jag kanske har fel...
Eller ska jag köra på soom tusan och ta deffen till våren?
Finns inget rätt eller fel, det är nog bara du som kan bestämma hur du vill göra. Men är du inte nöjd med din kropp så tycker jag du ska fixa det.

billanpillan
2009-06-13, 15:18
Ladda gärna upp bilder :)

b0ya
2009-06-13, 15:19
Tack för svaren! Ska absolut testa keso..:)

Anledningen till att jag vill deffa är främst magen, har inte mycket fett alls för övrigt och vill absolut bygga mycket mycket mer, men känner mig inte bekväm med fettansamlingen där...
Så en kort deff och sen på byggandet igen var tanken, men jag kanske har fel...
Eller ska jag köra på soom tusan och ta deffen till våren?

Jag säger bara min åsikt om vad jag hade gjort, dessutom kan du bulka "rätt" utan att lägga på dig för mycket fett.

Men hellre köra på som tusan o bygga o sedan deffa :hbang:

Jontez
2009-06-13, 15:23
Jag tycker protein intaget ser lite väl högt ut. Eller jag vet inte hur stora dina proteindrinkar är men 3 st vanliga blir en hel del utöver det du får i dig via mat. Jag brukar försöka ligga runt 100g protein per dag och då dricker jag ingen proteindrink. Iof under deff äter man mindre -> mindre intag av allting typ och då kan en drink vara perf men 3 stycken tycker jag låter mycket. Annars ser allting superb ut ;)

b0ya
2009-06-13, 15:44
Jag tycker protein intaget ser lite väl högt ut. Eller jag vet inte hur stora dina proteindrinkar är men 3 st vanliga blir en hel del utöver det du får i dig via mat. Jag brukar försöka ligga runt 100g protein per dag och då dricker jag ingen proteindrink. Iof under deff äter man mindre -> mindre intag av allting typ och då kan en drink vara perf men 3 stycken tycker jag låter mycket. Annars ser allting superb ut ;)

100g protein om dagen under en deff är för lite.

Jag kör nu en deff som heter "Den termogena dieten". Den finns här på forumet. Föreslår att ni läser den. Funkar prima!

sebastian100
2009-06-13, 15:46
Okej, tack för tipset.
Kanske 2 proteindrinkar är tillräckligt.
Det är enbart på grund av överflödsfettet på magen jag vill deffa, desvärre läste jag någonstans att det är svårast just med magen. Stämmer det?
Men om jag i princip enbart har fett där, borde väl det vara ganska lätt och jag skulle kunna deffa en kortare period för att sedan återvända till bulk?

Flexipop
2009-06-13, 16:03
Magen brukar vara ett problemområde för män ja. Det är likadant för mig. Om du har haft mycket fett på magen i jämförelse med resten av kroppen så måste du magra ner dig rätt ordentligt för att få bort det sista.

jony
2009-06-13, 17:14
Jag tycker att du tar bort frukten och tar bort 2 proteindrinkar och istället lägger till en till måltid.
Och som b0ya sa är 100 gram protein lite under en diet , du bör äta minst 2 x kroppsvikt. Lycka till

sebastian100
2009-06-13, 17:31
Kan tillägga att mitt midjemått är 90cm, och jag är som sagt 178cm lång och väger 69. 8kg viktökning sedan träningsstarten för knappt 4 månader sedan.

Övriga mått start/nuläge
Midja 84/90
Bröstkorg 86/95
Överarmar 25/30
Underarmar 18/23


Hur lång deff tror ni det kommer krävas för att bli av med överskottet kring magen?

aelgen
2009-06-13, 17:31
Alltså om målet är beach 2009 så är det ju redan kört (beroende på hur mycket fett du nu har). Därför skulle jag rösta för att du käkar på och bygger fram till januari-februari 2010 då du drar igång en riktig deff och blir lagom deffad till sommaren :D

Kmsi
2009-06-13, 18:44
jag tycker att du skall bygga på och göra som aelgen säger men självklart är det bara du själv som bestämmer om du ej mår bra utav det så. Men det jag menar är att du inte har styrketränat så länge , och under diet så finns det ju risk att man tappar muskelmassa och eftersom du inte har tränat så länge tror jag ju nog inte att du har mycket och lätt att du tappar allt. (min åsikt) Men självklart är det du som bestämmer och i första hand ska du må bra.
Eftersom din vikt inte är så mycket om man jämför med din längd så tror jag ca 2 månaders deff skulle göra en stor skillnad. Lycka till.

b0ya
2009-06-13, 18:45
Alltså om målet är beach 2009 så är det ju redan kört (beroende på hur mycket fett du nu har). Därför skulle jag rösta för att du käkar på och bygger fram till januari-februari 2010 då du drar igång en riktig deff och blir lagom deffad till sommaren :D

Näää ännu är det inte för sent för beach 2009.. men detta vädret vi har nu kommer beachen i augusti :Virro

sebastian100
2009-06-13, 18:49
Ja, jag känner mig oerhört velig..HAHA
Jag tror jag skulle känna mig ännu mer motiverad att köra vidare hårt om jag inte hade magfettet, vilket är ganska lite men man stör ju sig oftast mest på småsaker...
Samtidigt så vill jag såklart inte tappa de muskler jag hittils byggt upp...

Jaja, jag får väl sitta på kammaren och fundera ett litet tag....*gah!*

b0ya
2009-06-13, 21:11
Tänk så, vill du va en vandrande pinne med rutor eller en köttbit :D

Mega_man1000
2009-06-13, 22:37
Tänk så, vill du va en vandrande pinne med rutor eller en köttbit :D

man vill väl helst vare som en kycklingfile! Rik på Proteiner men fattigt på fet ;)

Skämt å sidor. Du bör bygga ett tag till och "bulka" kontrollerat istället för att bara trycka i dig allt du ser på så sätt så minimerar du väl din fettlagring*flex*

JoeyP
2009-06-13, 22:40
100g protein om dagen? Det är ju lite väl lite Jontez.

Jag ligger på 160g. Väger 78kg.

Morty
2009-06-13, 22:50
Väldigt hardcore och mycket bra, klarar du att hålla det kommer du att få bra resultat!

Kör hårt!

b0ya
2009-06-13, 23:32
Jag deffar nu, ligger på ca 300g+ protein :D o går ner utan problem ;)

Fru_Flisa
2009-06-14, 10:02
Ja, jag känner mig oerhört velig..HAHA
Jag tror jag skulle känna mig ännu mer motiverad att köra vidare hårt om jag inte hade magfettet, vilket är ganska lite men man stör ju sig oftast mest på småsaker...
Samtidigt så vill jag såklart inte tappa de muskler jag hittils byggt upp...

Jaja, jag får väl sitta på kammaren och fundera ett litet tag....*gah!*

Det jag inte hajjar är varför du måste välja mellan deffa eller fortsätta bulka.
Det låter onödigt att du ska deffa bara för en kort period när du samtidigt är så orolig för att bli av med muskler men så vill du ha en kropp att trivas med i sommar och som du menar bara har lite fett på magen.
Du kan ju fortsätta äta som ungefär som vanligt bara det att du skär ner lite på kolhydraterna och närmar dej en energibalans istället så behöver du inte vara så orolig och sen kan du fortsätta till hösten.

Kmsi
2009-06-14, 10:10
såg nyss att du hade tänkt och deffa i 2 månader , om 2 månader är det mitten av agusti och då börjar hösten komma jag tycker att du kör vidare tills februari-mars och deffar där.

sebastian100
2009-06-14, 10:10
Tack Fru_flisa, det kanske var en idé, det hade jag inte ens tänkt på..:)
Kanske köra lite cardio mellan styrkepassen oxå?
Funderar i så fall på att käka kolhyfrater enbart på morgonen, samt efter träningspassen. Blir det bra eller ska jag bara allmänt dra ner kolhydratintaget överlag?

Mega_man1000
2009-06-15, 17:54
Tack Fru_flisa, det kanske var en idé, det hade jag inte ens tänkt på..:)
Kanske köra lite cardio mellan styrkepassen oxå?
Funderar i så fall på att käka kolhyfrater enbart på morgonen, samt efter träningspassen. Blir det bra eller ska jag bara allmänt dra ner kolhydratintaget överlag?

Asså det är ju det totala intaget som avgör om du går ner i vikt eller ej! Men Det vore kanske smart att ha en större del av sitt kolhydrats intag till Frukosten och omkring träningen. Så att du har tillräkligt med bra lätt tillgänglig energi till träningen så att du kan prestera så bra som möjligt på dina pass.

Men kom igen lägg på dig lite mera kött först;) Det är nog va de flesta här vill säga eftersom när man ska deffa vill man ju gärnaatt det ska finnas hyffsat mycket ren massa under fettlagret och du kanske blir besviken när du inser att dina 2 månaders resultat rök med under deffen:smash:

Kischen
2009-06-15, 18:30
Jag hade skippat deffen i år om jag var i din sits.