handdator

Visa fullständig version : Set och rep variation


erikkarlsson
2009-06-13, 12:38
Tjena, har tränat ett par månader nu och känner till gymmet, övningar och min kropp lite grann.
Jag tycker att det har blivit lite tråkigt att bara köra 10*3 på alla övningar så nu har jag börjat tänka på det här med periodisering.

Hur gör man det på bästa sätt? Det här är ett eget förslag.

12 rep * 3
8 rep * 4
4 rep * 5

Kör varje grej i två veckor och efter en cykel på totalt 6 veckor så vore det kanske sunt att lägga in en vilovecka?

Vad säger ni, ge mig råd, förslag och idéer.

F.W.Y.H
2009-06-13, 12:43
Något som jag brukar gå efter är att efter uppvärmning börja rätt tungt, för att sedan öka sakta, till max 5-6 rep riktigt tungt. För att sedan gå ner i tyngd och ta ut det sista med ca 11-15 rep.

erikkarlsson
2009-06-13, 16:31
50 visningar men bara 1 svar? Kom igen, hjälp mig!

Commando1980
2009-06-13, 16:41
Tjena, har tränat ett par månader nu och känner till gymmet, övningar och min kropp lite grann.
Jag tycker att det har blivit lite tråkigt att bara köra 10*3 på alla övningar så nu har jag börjat tänka på det här med periodisering.

Hur gör man det på bästa sätt? Det här är ett eget förslag.

12 rep * 3
8 rep * 4
4 rep * 5

Kör varje grej i två veckor och efter en cykel på totalt 6 veckor så vore det kanske sunt att lägga in en vilovecka?

Vad säger ni, ge mig råd, förslag och idéer.

det kan funka bra. men ta ingen vilovecka så ofta. utan 6 v tungt sedan 1-2 veckor lättare träning. upprepa.

edit: och glöm inte att det primära målet ska vara att du blir starkare från cykel till cykel. sen när det gäller upplägget så vet jag iofs inte hur du tänker lägga upp träningen i övrigt.

erikkarlsson
2009-06-13, 17:18
det kan funka bra. men ta ingen vilovecka så ofta. utan 6 v tungt sedan 1-2 veckor lättare träning. upprepa.

edit: och glöm inte att det primära målet ska vara att du blir starkare från cykel till cykel. sen när det gäller upplägget så vet jag iofs inte hur du tänker lägga upp träningen i övrigt.

Okej ska tänka på det där med viloveckan.

Fler?

aelgen
2009-06-13, 17:24
Jag tycker det verkar rätt bra. Så länge det känns rätt för dig och träningen fortfarande är kul så är det bra. Som sagt, vilovecka var 6e vecka kanske är lite overkill men det gör du som du vill.

erikkarlsson
2009-06-14, 09:30
Okej, jag skulle gärna ha lite fler personers synpunkter.

Sticky Cake
2009-06-14, 11:02
Har du ett mål du vill uppnå: styrka, volym, uthållighet? Träna därefter i så fall. Du behöver inte periodisera om du fortfarande gör ökningar, men om du vill göra det för att du har ledsnat på ditt 10*3 upplägg, så kan du ju göra det (eller så tränar du efter ett annat schema.) Det viktiga är ju att du tycker det är roligt så att du inte förlorar motivationen.

Periodisering är inget en nybörjare behöver tänka på, det är något man gör senare när progressionen har stagnerat - när kroppen har vant sig - för att kunna forsätta utvecklas.

Eliass
2009-06-14, 12:55
Tjena, har tränat ett par månader nu och känner till gymmet, övningar och min kropp lite grann.
Jag tycker att det har blivit lite tråkigt att bara köra 10*3 på alla övningar så nu har jag börjat tänka på det här med periodisering.

Hur gör man det på bästa sätt? Det här är ett eget förslag.

12 rep * 3
8 rep * 4
4 rep * 5

Kör varje grej i två veckor och efter en cykel på totalt 6 veckor så vore det kanske sunt att lägga in en vilovecka?

Vad säger ni, ge mig råd, förslag och idéer.

Jag tycker det ser bra ut :) huvudsaken är att man varierar och inte kör på samma reps-set och vikter flera gånger i rad. För att musklerna ska växa ska man överaska dom med grejer dom aldrig känt på förut. Den uppfattningen har jag iallafall

Lars "varekeson"
2009-06-14, 23:46
Jag körde istortsett som du gör förut och kände inte att det direkt hände så mycket.

Jag fick mer utdelning, och detta kanske för att träningen kändes roligare, med pyramidupplägget.

Började med en 12 reppare, vidare med en 8 reppare, sedan en 4:a och en 1:a, sedan ner igen med samma steg i reps/vikter men max antal jag orkar i varje set.

Kör detta i alla mina övningar utom i ben där seten är fler, men samma upplägg.

Men som sagt, jag tror inte att detta upplägg håller för evigt heller, utan att ett annat program smyger sig in efter ett par månader. Huvudsaken tycker jag är att du fortfarande håller motivationen uppe.

jimmykej
2009-06-14, 23:55
Varför inte bara göra det som passar just den dagen, den övningen, det setet? Jag har alltid utvecklats genom att göra så under mina snart 15 år, varför? för att det handlar om att lyssna på sin kropp. vissa dagar passar 4 reps i knäböj, andra dagar uppemot 12. vissa övningar belastar leder mm betydligt sämre än andra å då passar kanske fler reps. ta ut dig i seten å finn kontakten med muskeln och lägg mer energi på det än hur många set å reps du måste köra. det är det som kommer ta dig framåt, inte massa funderingar ;)

erikkarlsson
2009-06-15, 10:30
Hmm, nu blev jag ännu mer fundersam;)

Har iaf tänkt att testa att köra så här, om det inte känns bra så får jag väl byta sätt.