handdator

Visa fullständig version : Min "få bort övervikt + få muskler resa"


hager85
2009-06-13, 10:16
Hejsan gott folk.
Jag har äntligen börjat min resa mot en vältränad kropp! Tänkte dela med mig av resan här. Då jag är en relativt nybörjare så tar jag gärna emot tips!


Dag 1 av min färd mot en smalare, sexigare, hårdare och inoljad kropp!


Klargörande.
Detta kommer handla om min träning, min kost och mina up's and down's angående att få en "smalare, sexigare, hårdare och inoljad kropp!
Jag ska säga att jag är en relativt nybörjare som blivande träningsnarkoman, dvs jag har mkt att lära!
Har haft två allvarliga försök att gå ner i vikt och få en "smalare, sexigare, hårdare och inoljad kropp" Båda började och slutade ungefär på samma sätt. Tränade överdrivet mkt i en månad och gick ner 10kg första gången och 12kg andra gången. (det var ca 2år mellan försöken.
Vad jag gjorde fel som jag ska försöka att undvika denna gången är att jag gick ut för hårt, var för kåt på att vågen skulle visa mer och mer minus varje gång jag stod på den. Det blev som en drog att se hur mkt man tappade i vikt.

Detta hade jag ju självklart tänkt att undvika denna gången genom att inte tillåta mig själv att pressa mig så hårt!
(läs: försöka att inte göra det)

Vad jag kommer behöva att läsa på om är träningschema, utförande av de flesta övningar inom fria vikter samt lära mig konsten att inte jaga kilon på kort sikt utan att se långsiktigt.

Planen för bloggen.

Bloggen kommer vara mitt sätt att skriva ner vilka övningar jag gjort, vilka framsteg som har kommit och framförallt vad jag gjort fel.
Bloggen kommer att updateras efter varje träningspass, efter varje midjemåt och efter varje besök till vågen. Så att jag kan hålla er underättade. Mitt mål med bloggen är även att driva mig själv till att fullfölja detta och löpa linan ut : att äntligen bli vältränad igen!

Jag kommer även lägga ut bilder på hur jag såg ut vid månadens start och slut. så att ni kan kommentera och ge mig tips på vad jag gör fel eller ros för vad jag gör rätt. Helt enkelt så vill jag att ni ger så mkt tips som möjligt!
Så var inte rädda att kommentera. Men håll det på en mogen och anständig nivå, tack!



Dag 1

Denna dagen började på värsta tänkbara sätt, jag vaknade vid 04 och kunde inte för allt i världen somna om. Så det blev lite musik , surfande på nätet och lite pungkliande.
Framåt 08.30 åkte jag med Mossan och hennes två golden retrivers (pako och kryddan) till söderåsen för att promenera 8km i blandad terräng.
Vilket för mig gick bättre än vad jag trodde då detta skulle bli det längsta jag gått på säkert 1 ½ år.

Sen bar det av hem för en snabb dusch och sen vidare till väla (köpcentrum utanför Helsingborg.) Där inhandlades bland annat träningskläder. samt koffein tabletter som jag har läst ska ha en positiv inverkan på viktminskning. köpte även 3 vlcd kakor för att ersätta några måltider.

Nu till dagens träning

Började med att jag svettades på en crosstrainer i 20 min och sen gick i rask takt på löpbandet.
Efter detta var jag helt slut och ville faktiskt gå hem! Men jag tvingade iaf mig till att köra framsida och baksida lår i 4 olika övnignar 3 set och 12 repetitioner. Efter detta var jag totalt slut. Men glad över att iaf ha kommit igång med träningen.
(tyvärr har jag inte info om vikter och vad exakt maskinerna hette, jag lovar att resten av mina rapporter ska innehålla detta!)

Dagens intag av mat

Frukost kl 07.00 2 mackor med lite smör på 1 glas vatten
Mellanmål kl 10.30: 2 bananer
Middag kl 17:30 2 kasslerbitar, mixad sallad och 1 knäckebröd.
kvällsmat kl: ??:?? en halv vlcd kaka


Dagens vikt
112.6kg Längd: 183cm

Dagens slutsats:

Ätit för lite!
Måste fixa en playlist med ös i till mp3'n (har du tips?)
Dricka mer vatten!

hager85
2009-06-13, 10:17
Dag 2.

Vaknade med dundrande träningsvärk i låren, som sen gick över till att vara ännu mer dundrande i vaderna!
Men det ska ju ses som ett gott tecken! Vaknade även vrålhungrig för första gången på länge.
Eftersom att jag nästan alltid ätit ngt när jag bara varit lite hungrig så var känslan hemsk. Men vill man va fin så får man lida! Frukosten intogs runt 09.00 framför dagens tidning , Kul att den jävla Zlatan äntligen gör mål.
Stack till gymmet runt 11 för att köra motion till 12.
Det var fruktansvärt jobbigt i början pga träningsvärken Efter träningen tog jag det lungt i stort sett hela dagen.


Dagens träning

Pass 1.
Rent motions pass i 50min, inte så mkt att skriva om mer än att det var extremt jobbigt.

Crosstrainer : 20min
Löpband: 30 min rask takt

Pass 2.

Crosstrainer: 20 min

Körde ryggen idag med dessa övningar :

Latsdrag: vikt mellan 20 och 30 kg
4 set , 12 rep
Sittande kabelrodd: vikt mellan 40-55kg
5 set 12 - 15 rep
Ryggcurl
4set 8-12 rep




Känsla av passen

Som jag tjatat om nu så var det en pina att köra pass 1. Jag måste verkligen tvinga mig själv att inte kolla på klockan! Tiden går så fruktansvärt sakta. Speciellt i den J*vla crosstrainern
Pass 2 kändes bra, dock så hade jag inte lagt upp träningen innan jag kom till gymmet. Det enda jag visste var att jag ville köra 20min på Crosstrainern och sen köra ryggen. i ryggövningarna kände jag mig riktigt svag och fick verkligen ta i!


Måltider:

Frukost: knäckebröd , 1 bit kassler från igår och lite sallad. vatten
Lunch: tonfisksallad (dock tonfisk med olja) vatten
Middag: då resten av familjen hade lagat korvstroganoff tog jag en halv portion , keso , 1 tomat och vatten
Kvällsmat: 1 halv VLCD bar, 1 blodapelsin och 1 Banan.

Känns som om jag ändån har ätit bra idag har ingen koll på hur mkt kalorier jag ätit. Goda recept på rätter mottages gärna!


Örigt.

Har mätt allt på kroppen idag, här är resultaten.

Midja 128.6cm
Bröstet 115.3cm
Låren: vänster 64.2cm höger 64.4cm
Vader: vänster 42.2 höger 42cm
Biceps avslappnade: vänster 35cm höger 34.7cm
Biceps spända: vänster 39.6cm höger 38.5cm

hager85
2009-06-13, 10:18
Dag3.

Vaknade kl 09 efter att ha sovit 4 timmar vilket är åt helvete för lite och det har förstört ungefär hela dagen. Men man får skylla sig själv när man är uppe länge och inte bor ensam!
Så idag har jag inte så stor ork att skriva mkt så här kommer all fakta:

Mat
Frukost: Gröt med banan
lunch/middag : korvstroganoff från igår (och det blev alldeles för mkt)
Mellanmål 3knäckebröd 1 banan
Kvällsmat: blir tonfisk direkt från burken, knäckebröd och en banan. Möjligtvis en vlcd kaka då jag är grymt hungrig

Ätit kasst som fan idag tyvärr.

Träning

Körde bröst och triceps idag. Svag som fan känner jag mig, men har man inte tränat på 1 ½ år så ska man väll inte vara startk :P



Bröst


1. Lutande hantelpress.
Set 1 Rep: 8 Vikt: 2x10kg
Set 2 Rep: 9 Vikt: 2x10kg
Set 3 Rep: 11 Vikt: 2x6kg
Set 4 Rep: 11 Vikt: 2x6kg

2. Hantelpress
2x10kgSet 1 Rep: 10 Vikt: 2x6kg
2x10kgSet 2 Rep: 10 Vikt: 2x6kg
2x6kgSet 3 Rep: 9 Vikt: 2x6kg
2x6kgSet 4 Rep: 9 Vikt: 2x6kg

3. Flyes
Set 1 Rep: 12 Vikt: 40kg
Set 2 Rep: 8 Vikt: 40kg
Set 3 Rep: 9 Vikt: 35kg
Set 4 Rep: 11 Vikt: 30kg

4. Bänkpress
Set 1 Rep: 10 Vikt: 30kg
Set 2 Rep: 10 Vikt: 30kg
Set 3 Rep: 12 Vikt: 30kg
Set 4 Rep: 9 Vikt: 30kg



Triceps

1. Pushdown med stång
Set 1 Rep: 10 Vikt: 25kg
Set 2 Rep: 12 Vikt: 25kg
Set 3 Rep: 12 Vikt: 25kg
Set 4 Rep: 10 Vikt: 30kg

2. Frenchpress hantel
Set 1 Rep: 12 Vikt: 5kg (test)
Set 2 Rep: 10 Vikt: 10kg
Set 3 Rep: 10 Vikt: 10kg
Set 4 Rep: 11 Vikt: 10kg

3. Tricepsextension4.
Set 1 Rep: 7 Vikt: 25kg
Set 2 Rep: 10 Vikt: 20kg
Set 3 Rep: 9 Vikt: 20kg
Set 4 Rep: 9 Vikt: 20kg

4. Pushdown med rep
Set 1 Rep: 9 Vikt: 20kg
Set 2 Rep: 12 Vikt: 15kg
Set 3 Rep: 12 Vikt: 15kg
Set 4 Rep: 20 Vikt: 10kg


Efter detta skulle jag köra 30min på min kompis Mr crosstrainer. Och sen 30 min på löpbandet.
Slutade med att det blev 20min på Mr crosstrainer. Var helt enkelt för slutkörd efter träningen.


Dagens roliga händelser i gymmet.
1.Var helt själv i 1h 30min = väldigt skönt
2. Det kom ngn tjock (tjockare än vad jag är iaf) person och gick upp till motions rummet när jag körde styrka. Tänkte inte så mkt på det. Gick upp och skulle köra på crosstrainern som råkade stå brevid hans maskin. Och han börjar prata bryter på sitt språk, jag fattar hälften. När han är klar drar han av sig sitt tajta linne och går runder i rummet 5min sen hänger han linnet över fläkten (som står riktad mot mig.) När han gjort detta tar han fram en handuk och börjar torka av sitt svett sedan tar han på sig en torr tshirt... Kanske inte så roligt för er men jag höll på att dö.

14K
2009-06-13, 11:00
Du verkar iaf ha kunskapen... och orken till att uppdatera dig själv :D keep it up... Glöm inte bilder och mått. SKIT VIKTIGT för motivationen när du närmar dig svåra tider :)

hager85
2009-06-13, 21:10
Dagens träning.
Lår,vader och biceps.
Blev kanske lite överdrivet hård träning idag borde ha lugnat mig lite.

Började med låren blev positivt överraskad av hur mkt vikt jag kunde lyfta!

1.Benspark.
Set1: Rep:12 vikt:30kg
Set2: Rep:12 vikt:35kg
Set3: Rep:12 vikt:40kg
Set4: Rep:12 vikt:40kg

2.Liggande lårcurl
Set1: Rep:12 vikt:40kg
Set2: Rep:12 vikt:40kg
Set3: Rep:12 vikt:40kg
Set4: Rep:12 vikt:40kg

3. Raka marklyft
Set1: Rep:12 vikt:30kg
Set2: Rep:12 vikt:30kg
Set3: Rep:12 vikt:30kg
Set4: Rep:12 vikt:30kg

4.Benpress.
Set1: Rep:12 vikt:70kg
Set2: Rep:12 vikt:70kg
Set3: Rep:15 vikt:70kg
Set4: Rep:12 vikt:70kg

Vader.
1. Vadpress i smith.
Set1: Rep:12 vikt:40kg
Set2: Rep:12 vikt:60kg
Set3: Rep:12 vikt:70kg
Set4: Rep:12 vikt:70kg

2. Sittande vadpress.
Set1: Rep:12 vikt:50
Set2: Rep: 7 vikt:50
Set3: Rep:12 vikt:50
Set4: Rep:20 vikt:50

Biceps.
Var tyvärr ganska slut när jag skulle börja med biceps så det blev kanske inte optimal träning.

1.Scottcurl
Set1: Rep:12 vikt:15
Set2: Rep:12 vikt:15
Set3: Rep:12 vikt:20
Set4: Rep:12 vikt:20

2. Hantelcurl
Set1: Rep:10 vikt:6kgx2
Set2: Rep:12 vikt:6kgx2
Set3: Rep:12 vikt:6kgx2
Set4: Rep:12 vikt:6kgx2

3.hammer curl
Set1: Rep:10 vikt:6kgx2
Set2: Rep:12 vikt:6kgx2
Set3: Rep:12 vikt:6kgx2
Set4: Rep:12 vikt:6kgx2



Motion:
10min (uppvärmning innan ben/biceps) Crosstrainer
30min rask takt på löpband
ca 1timmes "powerwalk" utomhus i blandad terräng.

Mat:
frukost gröt
Lunch: 1 banan 3knäckebröd
Middag: gröt :smash: och en burk tonfisk
Efter träning: 2bananer 1 tomat
Kvällsmat: Får bli tonfisksallad.

Som ni ser är det katastrof på matfronten..