handdator

Visa fullständig version : Jogga på stället; samma kaloriförbrukning som vanlig jogging ?


envanligand
2009-06-12, 23:08
Hej, jag undrar om "springa/jogga på stället" ger i princip samma kaloriförbrukning som att springa på löpband? förutsatt att man springer samma hastighet på samma tid ? att springa på stället ger ju mer en rörelse uppåt och neråt än att benen rör sig framåt som det gör när man springer på riktigt, men borde det ge mer kaloriförbrukning med vanlig löpning, eller är det ungefär samma?
Jag har inte råd att köpa ett löpband och jag vill kunna träna hemma de dagar vädret inte tillåter att jag tar mig till skogen, vilket det oftast inte gör..

..så är det någon som har ett bra svar? :)

jakob
2009-06-12, 23:16
Det beror på vilken intensitet du springer på stället jämfört med vilken intensitet du springer med vanligt. Vad är problemet med att springa i regn?:confused:

Morty
2009-06-12, 23:19
Iom att mycket mindre massa förflyttas har jag MYCKET svårt att tro att kaloriförbrukningen är densamma, eller ens särskilt nära.

Black Star Abyss
2009-06-12, 23:20
Att jogga/springa på stället förbrukar inte ens nästan den mängd energi som vanlig jogging gör.

hendrong
2009-06-12, 23:21
Jag har prövat det här, på hotellrum t ex! Jag upplever det som mindre jobbigt än vanlig löpning i motsvarande takt, så jag chansar på att det bränner mindre.

ceejay
2009-06-12, 23:43
höga knän kanske är bättre

Madame
2009-06-12, 23:57
Hej, jag undrar om "springa/jogga på stället" ger i princip samma kaloriförbrukning som att springa på löpband? förutsatt att man springer samma hastighet på samma tid ?

Hur ska du kunna mäta någon hastighet när du står o stampar på samma ställe? :confused:

Du kanske menar att du ska "springa" med samma stegtakt som om du sprang på löpband, samma antal steg per minut.
Men på löpband kan man ju behålla stegtakten trots att man höjer hastigheten, om man tar längre kraftfullare steg. och det bränner mer att springa snabbt, alltså är det rimligtvis så att det bränner minst om du joggar på stället utan band.

Vad är problemet med att springa utomhus? Vädret? ursäkta men det låter som en väldigt dålig ursäkt! köp kläder som lämpar sig för vädret då, kostar mindre än löpband :thumbup:

hendrong
2009-06-13, 00:00
Vad är problemet med att springa utomhus? Vädret? ursäkta men det låter som en väldigt dålig ursäkt! köp kläder som lämpar sig för vädret då, kostar mindre än löpband :thumbup:

En sak som kan vara väldigt jobbig i städer är trafikkorsningar.

Och man kanske inte har joggingkläder med sig alltid.

Black Star Abyss
2009-06-13, 00:15
Säger sig själv att det kräver mindre energi för att bara lyfta på benen på stället än att faktiskt driva kroppen framåt. Tempot är ju avgörande för förbrukingen och då man inte rör sig framåt är ju tempot lika med noll. :P

Madame
2009-06-13, 00:24
En sak som kan vara väldigt jobbig i städer är trafikkorsningar.

Och man kanske inte har joggingkläder med sig alltid.

Okej whatever, vädret, trafikkorsningar och att man kanske inte hade kläder med sig är alla väl godkända bortförklaringar till att inte springa ute *host*. Det är naturligtvis inte lätt när det är svårt *rolleyes*

Men seriöst, jag tror lätt att det ger mer att isåfall åka en bit och jogga på riktigt en halvtimme, än att stanna hemma och "jogga" på stället en timme.
Men visst, vill man prompt hålla sig på samma spot så tror jag hopprep kan vara en idé!

hendrong
2009-06-13, 09:39
Okej whatever, vädret, trafikkorsningar och att man kanske inte hade kläder med sig är alla väl godkända bortförklaringar till att inte springa ute *host*. Det är naturligtvis inte lätt när det är svårt *rolleyes*

Men seriöst, jag tror lätt att det ger mer att isåfall åka en bit och jogga på riktigt en halvtimme, än att stanna hemma och "jogga" på stället en timme.
Men visst, vill man prompt hålla sig på samma spot så tror jag hopprep kan vara en idé!

Vänta nu, var ditt första stycke ironiskt menat alltså? Synd, för det stämmer ju.

Jag gör visserligen det här ytterst sällan. Senaste gången jag minns var på ett hotellrum i Gdynia under en klassresa i trean på gymnasiet, i kalsongerna innan jag skulle duscha inför kvällens utgång.

Men du menar alltså att jag skulle tagit på mig mina jeans, min skjorta och mina finskor, tagit en buss ut till landsbygden, joggat en sväng, åkt tillbaka, och festat i samma kläder jag nyss joggade i?

coxie
2009-06-13, 10:27
Testa med en pulsklocka.

Jakeshorty
2009-06-13, 11:47
Vänta nu, var ditt första stycke ironiskt menat alltså? Synd, för det stämmer ju.

Jag gör visserligen det här ytterst sällan. Senaste gången jag minns var på ett hotellrum i Gdynia under en klassresa i trean på gymnasiet, i kalsongerna innan jag skulle duscha inför kvällens utgång.

Men du menar alltså att jag skulle tagit på mig mina jeans, min skjorta och mina finskor, tagit en buss ut till landsbygden, joggat en sväng, åkt tillbaka, och festat i samma kläder jag nyss joggade i?

Fördelen med löpning är att du kan göra det var som helst i princip, hade du vetat att du skulle ta en löprunda nere i polen så hade bara varit att packa ner löpskorna och ev. kläder. Det tar inte speciellt stor plats i packningen, jag gjorde det själv när jag var i Polen sist :D

Se inte problemen, se möjligheter!

LadyG
2009-06-13, 11:54
Fördelen med löpning är att du kan göra det var som helst i princip, hade du vetat att du skulle ta en löprunda nere i polen så hade bara varit att packa ner löpskorna och ev. kläder. Det tar inte speciellt stor plats i packningen, jag gjorde det själv när jag var i Polen sist :D

Se inte problemen, se möjligheter!

+1

En funktionströja och tights tar så liten plats att man nästan får plats med det i innerfickan :)

Alone_in_the_dark
2009-06-13, 12:48
TS kanske har skaffat en sån här (http://www.easportsactive.com/home.action)??:naughty:
O det har jag med:em: där har vi jogging på stället, och hel del annat som är sjukt jobbigt men roligt...

Eddie Vedder
2009-06-13, 12:56
Testa med en pulsklocka.

Det visar ingenting av värde. Det ger precis lika dålig information om energiförbrukning som pulsklockan ger på en stationär cykel.

Trådskaparen: Bara för att du låter benen gå upp och ner med samma frekvens kan du omöjligen överföra det till hastighet i löpning. Hur fort det går när man springer handlar ju om mer än så.

hendrong
2009-06-13, 13:01
Fördelen med löpning är att du kan göra det var som helst i princip, hade du vetat att du skulle ta en löprunda nere i polen så hade bara varit att packa ner löpskorna och ev. kläder. Det tar inte speciellt stor plats i packningen, jag gjorde det själv när jag var i Polen sist :D

Och om man i Polen märker att man har glömt löpskor och kläder?

Se inte problemen, se möjligheter!

Möjligheter i stil med att jogga på stället på hotellrummet?

z_bumbi
2009-06-13, 15:16
Att jogga på stället är ett ganska bra sätt att träna, det går snabbt och man behöver bara se till att ha ett par bra skor eller t o m bara ett par skor som man står ut med. Idag när de flesta i alla fall har ett par träningskor till vardags innebär det dessutom att man inte behöver något särskilt med sig på resor etc.
Däremot bränner man gissningsvis mindre än om man springer men det bör inte vara så enormt mycket mindre och det går som redan nämnts att köra med höga knäuppdrag eller att variera med hälkick etc. Sen går det självklart också att köra intervallform för att öka hur jobbigt det blir.
Värdet vad man förbränner är väl iofs ganska ointressant om alternativet skulle innebära en utebliven träning.

Som en parantes så brukar det ingå som en av flera övningar att utföra om man råkar bli krigsfånge eller liknande.