handdator

Visa fullständig version : Spikskor för sprint.


L-Sami
2009-06-12, 22:15
Tänkte börja sprintträna en gång i veckan. 60m , 100m är det jag är mest sugen på.

Är dessa lämpliga spikskor för 60m, 100m för en nybörjare.

DoWin 3301-08 spiksko allround

Ame
2009-06-13, 00:23
Har ingen erfarenhet av just de skorna, men de flesta allroundskor brukar vara ok tror jag. Har bara haft ett par själv men de höll bra och fungerade bra att springa i. Skillnaden mellan olika allroundskor lär inte vara så stor så ta de som känns bäst om du har möjlighet att prova, annars kan du lika väl gå på pris/utseende.

Martin Löwgren
2009-06-13, 10:25
Det bästa rådet du kan få är att gå på känsla. En sko över 1000kr kommer alltid hålla måttet för dina krav men det är hur de känns som avgör.

Kom dock ihåg att det alltid kommer göra ont första (andra och kanske tredje) gången p.g.a. ovana :thumbup:

Barca
2009-06-13, 11:54
Tänkte börja sprintträna en gång i veckan. 60m , 100m är det jag är mest sugen på.

Är dessa lämpliga spikskor för 60m, 100m för en nybörjare.

DoWin 3301-08 spiksko allround

De fungerar utmärkt!
Har kompisar som utövar friidrott som fick dessa rekommenderade på löplabbet i gbg

Dom funkar fint! Både för nybörjare och Elit! (det rimmmade :) )

Börje H
2009-06-13, 11:59
Tänkte börja sprintträna en gång i veckan. 60m , 100m är det jag är mest sugen på.

Var bara rädd om hamstrings Sami!
Sprintträning sliter kopiöst på just baksidan och ytterligare så när man får spikskor på. Betänk också att du är tämligen tung, gravitationen är som bekant konstant ;)

PiNG.
2009-06-13, 12:05
Dom funkar fint! Både för nybörjare och Elit! (det rimmmade :) )

Nej det gjorde det inte ;)

Nadreas
2009-06-13, 12:06
Personligen tycker jag inte du skall köpa ett par allround om du vet att det är sprint du skall köra. Ända anledningen till att köpa ett par allround är för dom passar till flera grenar eftersom de inte har samma hårda sula och lutning som en sprintsko har. Eller spikarna i hälen som en höjd och spjut-sko har. Lutningen och den hårda sulan i en sprintsko är väldigt viktig eftersom den hjälper dig att hålla markkontakten endast med fotbladet och inte hela foten, den ger en mer effektiv svikt och därför både mer känsla och hastighet.

Är du hemma i sandby nu eller i luleå. Och var i luleå tänker du träna under vintern, om du nu tänker träna under vintern. Vi läser ju samma program så vi lär ju stöta på varandra om inte annat =)

Nadreas
2009-06-13, 12:12
Missade ju att rekommendera några skor.
http://globalsport.se/admin/products/thumbs/2.jpg
http://globalsport.se/admin/products/thumbs/25.jpg
http://globalsport.se/admin/products/bigs/24.jpg

Och min personliga favorit!
http://globalsport.se/admin/products/thumbs/572.jpg

L-Sami
2009-06-13, 12:19
Var bara rädd om hamstrings Sami!
Sprintträning sliter kopiöst på just baksidan och ytterligare så när man får spikskor på. Betänk också att du är tämligen tung, gravitationen är som bekant konstant ;)

Okej!

Kan ju skippa hamstringsträningen (raka marklyft) på gymmet nu på off-season och sprinta istället. Kommer köra det under lite kortare period nu på sommaren, 4-6 veckor.

L-Sami
2009-06-13, 12:26
Har ingen erfarenhet av just de skorna, men de flesta allroundskor brukar vara ok tror jag. Har bara haft ett par själv men de höll bra och fungerade bra att springa i. Skillnaden mellan olika allroundskor lär inte vara så stor så ta de som känns bäst om du har möjlighet att prova, annars kan du lika väl gå på pris/utseende.

De är så pass billiga nu och ser bra ut. Tänkte göra ett kap.


Kom dock ihåg att det alltid kommer göra ont första (andra och kanske tredje) gången p.g.a. ovana :thumbup:

Okej!
Ska tänka på det.

De fungerar utmärkt!
Har kompisar som utövar friidrott som fick dessa rekommenderade på löplabbet i gbg

Dom funkar fint! Både för nybörjare och Elit! (det rimmmade :) )

Gött!



Är du hemma i sandby nu eller i luleå. Och var i luleå tänker du träna under vintern, om du nu tänker träna under vintern. Vi läser ju samma program så vi lär ju stöta på varandra om inte annat =)

Sandby? Är ju en styrkelyftare så tänkte bara kompletteringsträna nu under sommaren. På vintern blir det styrkelyft.

Vilken termin går du?

Lars Brinkhoff
2009-06-13, 13:01
Var bara rädd om hamstrings Sami!
Sprintträning sliter kopiöst på just baksidan och ytterligare så när man får spikskor på.

Också vader och hälsena. (Eller i mitt fall, tibialis posterior och dess sena.)

Nadreas
2009-06-13, 13:43
D
Sandby? Är ju en styrkelyftare så tänkte bara kompletteringsträna nu under sommaren. På vintern blir det styrkelyft.

Vilken termin går du?

Fick för mig att du bott i södra sandby.
Går första terminen.

Och angående sprintträning så är det enormt skadedrabbat. Så du får kanske tyvärr räkna med en eller annan skavank =)

Barca
2009-06-13, 21:55
Nej det gjorde det inte ;)

Fint, och elit?

Tycker du inte? Hehe kanske inte :)