handdator

Visa fullständig version : Alltid mätt, kan kroppen börja svälta?


soppan
2009-06-12, 20:57
Okej, jag har lite frågor angående min kost och träning.
Kan börja med att säga att jag är 172cm lång och väger nu (efter ca 5 kilos minskning under 2 månader) ungefär 53kg. Har under hela mitt liv varit i rörelse och löptränat ca 2ggr/vecka. Periodvis styrketräning.
Nu är jag igång med träningen igen, styrketräning och ökad konditionsträning.
Snittar ungefär 2-3 dagar styrka och 3-4 kondition (oftast i form utav spinning).
Jag trivs jättebra med det upplägget och har mina vilodagar för musklerna och allt därtill. Min kropp njuter!
DOCK är det en del frågetecken med kosten till den här träningen.
Jag har under dessa senaste 2 månaderna dragit ned ganska skarpt på bröd, godis, pasta, potatis och dyl. Men får i mig mycket kolhydrater på annat vis, främst genom frukt. Har kompletterat med mycket kött, fisk och ägg (proteinrika rätter) samt en del sallad. Även en hel del fett har jag lyckats pressa in.
Jag är väldigt nöjd med min kost, går aldrig hungrig då jag äter minst 2 mellanmål/dag. Men har under några veckor nu fört matdagbok, och har insett att jag tydligen har ett för lågt kaloriintag. Det ligger i snitt på 900 kcal/dag. Kan ge exempel på idag :
- - Fett: 44g Protein: 80g Kolhydrater: 55g Kalorier: 989 - -
Har idag varit på spinning i ca 75min. Vad jag förstår på många håll så är det på tok för lite mat?
Men, jag äter ju konstant (bara lite mindre mål och kalorivänligare alternativ) och är aldrig hungrig..

Så till frågan: Ställer kroppen in sig på svält ändå?
Kan inte se någon anledning till den att göra det, haha ja - annat än att det är för lite kalorier.. Men då borde väl magen iaf signalera med att den är hungrig?
Hjälp, jag vill ju inte förstöra min kropp! Försöker bara hålla mig hälsosam.

King Grub
2009-06-12, 21:00
Det finns inget hälsosamt med att äta mindre än 1000 kcal när man redan väger 53 kilo på 172 cm. Du är redan underviktig.

soppan
2009-06-12, 21:04
Enligt BMI, kanske. Men det är skitsamma, jag strävar inte efter att bli smal på det viset.
Men jag tycker det känns dumt att äta mycket mer då jag håller mig mätt på mina nuvarande kostvanor. Frågan är fortfarande om kroppen går in i svält, trots konstant ätande med 1-3 timmars mellanrum och saknad hunger?

King Grub
2009-06-12, 21:05
Det handlar inte om några lägen. Ett rörligt liv på 1000 kcal är svält.

Tolkia
2009-06-12, 21:11
Jag är väl tveksam till uttrycket "konstant ätande" om du snittar under 1000 kcal/dag, om du inte lever på tomater och gurka. Frånsett det, så undrar jag om det spelar någon roll om kroppen skulle "ställa in sig på svält", du ville ju inte gå ner i vikt? Jag undrar också varför du väljer att äta "mindre portioner och kalorivänligare alternativ" om ditt mål inte är att gå ner i vikt?

Jag tycker att den träningsmängden och det energiintaget sammantaget låter som ett väldigt bra recept på skador.

King Grub
2009-06-12, 21:12
Om du inte täcker ditt energibehov från kosten, måste vävnad kataboliseras från kroppen för att täcka underskottet. Vad kan du ha på 53 kilo till den längden att katabolisera för kanske mer än 1000 kcal varje dag?

stafh
2009-06-12, 21:35
Okej, jag har lite frågor angående min kost och träning.
Kan börja med att säga att jag är 172cm lång och väger nu (efter ca 5 kilos minskning under 2 månader) ungefär 53kg. Har under hela mitt liv varit i rörelse och löptränat ca 2ggr/vecka. Periodvis styrketräning.
Nu är jag igång med träningen igen, styrketräning och ökad konditionsträning.
Snittar ungefär 2-3 dagar styrka och 3-4 kondition (oftast i form utav spinning).
Jag trivs jättebra med det upplägget och har mina vilodagar för musklerna och allt därtill. Min kropp njuter!
DOCK är det en del frågetecken med kosten till den här träningen.
Jag har under dessa senaste 2 månaderna dragit ned ganska skarpt på bröd, godis, pasta, potatis och dyl. Men får i mig mycket kolhydrater på annat vis, främst genom frukt. Har kompletterat med mycket kött, fisk och ägg (proteinrika rätter) samt en del sallad. Även en hel del fett har jag lyckats pressa in.
Jag är väldigt nöjd med min kost, går aldrig hungrig då jag äter minst 2 mellanmål/dag. Men har under några veckor nu fört matdagbok, och har insett att jag tydligen har ett för lågt kaloriintag. Det ligger i snitt på 900 kcal/dag. Kan ge exempel på idag :
- - Fett: 44g Protein: 80g Kolhydrater: 55g Kalorier: 989 - -
Har idag varit på spinning i ca 75min. Vad jag förstår på många håll så är det på tok för lite mat?
Men, jag äter ju konstant (bara lite mindre mål och kalorivänligare alternativ) och är aldrig hungrig..

Så till frågan: Ställer kroppen in sig på svält ändå?
Kan inte se någon anledning till den att göra det, haha ja - annat än att det är för lite kalorier.. Men då borde väl magen iaf signalera med att den är hungrig?
Hjälp, jag vill ju inte förstöra min kropp! Försöker bara hålla mig hälsosam.

Varför? Känner du att du vill gå ner ännu mer i vikt? Är du kille eller tjej förresten?

Rataxes
2009-06-12, 21:40
Men jag tycker det känns dumt att äta mycket mer då jag håller mig mätt på mina nuvarande kostvanor. Frågan är fortfarande om kroppen går in i svält, trots konstant ätande med 1-3 timmars mellanrum och saknad hunger?Det går att sabba sin aptitreglering åt båda hållen, även om det andra är vanligare. Men du måste väl inse att det inte håller att äta så lite att det inte ens täcker upp hur mycket du bränner på träningen? Varifrån ska kroppen få den energi som den behöver bara för att fungera normalt?

stridis
2009-06-12, 21:44
Varför? Känner du att du vill gå ner ännu mer i vikt? Är du kille eller tjej förresten?

verkar vara en tjej enligt profilen.

soppan
2009-06-12, 21:58
Ja, jag är en tjej.
Jag strävade tidigare efter att bli av med lite fett - ja. Men då var jag mindre aktiv. Det var som en deffning, fast innan det nu påbörjade muskelbyggandet.
Sedan har jag hittat flera (goda) alternativ där jag får i mig säkert 300g mat per måltid, men som innehåller mindre kalorier. Ingen i min närvaro har någonsin påpekat att jag äter lite eller så. Min mamma däremot har under den senaste tiden snarare påpekat att jag äter jämt - vilket jag nästan gör.

Jag vill inte längre gå ned i vikt. Men undrar vart jag skall hålla balansen för att undvika att gå upp. Vill inte utsätta min kropp för svält, men vart går den gränsen då?
Jag mår inte dåligt på minsta vis, sover gott - har mycket energi under dagarna - orkar med träningen - sällan sjuk - allmänt välmående. Av det jag känner av iaf. Men OK, om ni vill hjälpa mig - kan ni ge tips på ungefär vart kalorigränsen skall ligga för att undvika svält (en dag med endast vardagsmotion)?

mattilainen
2009-06-12, 22:40
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger).

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Kischen
2009-06-13, 18:52
Hjälp, jag vill ju inte förstöra min kropp! Försöker bara hålla mig hälsosam.



Det där är inte hälsosamt:( Att du känner dig välmående är heller inte ett bevis på att allt är bra.

Cohen
2009-06-13, 20:41
Ja, jag är en tjej.
Jag strävade tidigare efter att bli av med lite fett - ja. Men då var jag mindre aktiv. Det var som en deffning, fast innan det nu påbörjade muskelbyggandet.
Sedan har jag hittat flera (goda) alternativ där jag får i mig säkert 300g mat per måltid, men som innehåller mindre kalorier. Ingen i min närvaro har någonsin påpekat att jag äter lite eller så. Min mamma däremot har under den senaste tiden snarare påpekat att jag äter jämt - vilket jag nästan gör.

Jag vill inte längre gå ned i vikt. Men undrar vart jag skall hålla balansen för att undvika att gå upp. Vill inte utsätta min kropp för svält, men vart går den gränsen då?
Jag mår inte dåligt på minsta vis, sover gott - har mycket energi under dagarna - orkar med träningen - sällan sjuk - allmänt välmående. Av det jag känner av iaf. Men OK, om ni vill hjälpa mig - kan ni ge tips på ungefär vart kalorigränsen skall ligga för att undvika svält (en dag med endast vardagsmotion)?

Som redan sagts finns det inget svältläge. Kroppen är ingen maskin. Rör man sig som du gör (dvs. mycket) och äter 900 kcal/dag kommer man att hamna på ett kaloriunderskott och därmed tappa i vikt. Kalla det svält om du vill. Ditt problem handlar inte om att hamna i "svält" eller inte, utan om att du äter för lite och inte tycks vilja ändra på saken. Vill du vara hälsosam ska du äta mer.

Nelli
2009-06-14, 23:53
Ja det ar bara att inse att du maste ata mer.
Om du kanner att du vill trana mer och njuter av det maste du ata sa du orkar och kan njuta av frukterna av ditt harda slit (ie en stark vacker och funktionell kropp). Det upplagg du har nu kommer sabba en hel del. Du kommer ga i vaggen, ma skit, kroppen kommer saga stopp och aterhamtningen fran det kommer ta en lang tid.
900kcal ar inte ens narheten av tillrakligt.

Mr.Sarkastisk
2009-06-15, 02:28
172cm och 53kg säger egentligen inte allt. Självklart kan man vara över eller underviktig men alla har olika kroppar. Någon kanske har en väldigt kraftig benstomme. Den personen får inte ha lika mycket fett som en person med smalare bensomme som väger lika mycket. ("om allt annat är lika också")
Ett bra hjälpmedel för att veta om man ska gå upp eller ner är spegeln. Har du väldigt lite fett så är nedgång inget bra alternativ.
Jag känner en tjej som har väldigt smal benstomme. Hon är varken tjock eller smal men jag vet att hon inte väger många kilon. Garanterat skulle hon vara underviktig om hon mätte och vägde sig.

Anton Fräs
2009-06-15, 03:25
172cm och 53kg säger egentligen inte allt. Självklart kan man vara över eller underviktig men alla har olika kroppar. Någon kanske har en väldigt kraftig benstomme. Den personen får inte ha lika mycket fett som en person med smalare bensomme som väger lika mycket. ("om allt annat är lika också")
Ett bra hjälpmedel för att veta om man ska gå upp eller ner är spegeln. Har du väldigt lite fett så är nedgång inget bra alternativ.
Jag känner en tjej som har väldigt smal benstomme. Hon är varken tjock eller smal men jag vet att hon inte väger många kilon. Garanterat skulle hon vara underviktig om hon mätte och vägde sig.

Jag kan inte alls hålla med dig i ditt resonemang. Spegeln kan för de allra flesta vara kanske det viktigaste redskapet för att bedöma sin fysik och vad man behöver åstadkomma. Men för en underviktig kan de i många fall finnas en sjukdomsbild i bakgrunden som förhindrar denna metods säkerhet så att säga. Benstomme hit och benstomme dit, det är ingen större viktskillnad på benstommen hos en individ jämfört med en annan. Mitt råd till TS är att följa vad Nelli skrev så vackert.. :)

Eddie Vedder
2009-06-15, 05:58
172cm och 53kg säger egentligen inte allt. Självklart kan man vara över eller underviktig men alla har olika kroppar. Någon kanske har en väldigt kraftig benstomme. Den personen får inte ha lika mycket fett som en person med smalare bensomme som väger lika mycket. ("om allt annat är lika också")
Ett bra hjälpmedel för att veta om man ska gå upp eller ner är spegeln. Har du väldigt lite fett så är nedgång inget bra alternativ.
Jag känner en tjej som har väldigt smal benstomme. Hon är varken tjock eller smal men jag vet att hon inte väger många kilon. Garanterat skulle hon vara underviktig om hon mätte och vägde sig.

Jo 172 cm och 53 kg säger ALLT i det här sammanhanget. Jag fattar inte alls vad du fiskar efter. Så du menar att trådskaparen kanske har så klen benstomme att hon magiskt skulle vara annat än smal på den kroppen och att 900 kcal då känns rimligt p.g.a. "den smala benstommen"?

Självklart är 900 kcal ett svältintag på den träningen, det skulle vara på tok för lite om vederbörande låg i koma.

Tolkia
2009-06-15, 07:36
Frågan gällde ju f.ö. som jag uppfattat det inte heller om trådskaparen ser tillräckligt/lagom/trevligt/whatever smal ut, utan vederbörandes matvanor. Som inte verkar fungera.

austria
2009-06-15, 08:21
Som alla skrivit tidigare så äter du alldeles för lite.

Att du känner dig pigg och full av energi behöver inte betyda att din kropp egentligen mår bra.
Tror att du känner dig full av energi för att du testat ett nytt kostupplägg och märkt resultat av det, så du känner dig duktig och motiverad av det.
Huvudet lurar kroppen alltså.

Du kommer dock komma till en punkt när kroppen inte orkar längre, och då kan uppförsbacken tillbaka bli ganska lång (Pratar av egen erfarenhet)

Så försök redan nu att öka på kostintaget, så slipper du hamna där.

Lycka till!

cosmic_dancer
2009-06-15, 18:23
Hur mycket frukt måste man äta per dag för att det ska täcka upp ens kolhydratsbehov?

mikaelj
2009-06-15, 18:37
Hur mycket frukt måste man äta per dag för att det ska täcka upp ens kolhydratsbehov?

0. Kroppen har inget kolhydratbehov...

Ett vanligt äpple väger ungefär 100g och ger alltså ~12g socker. Justera äppelmängd efter smak.

(har det här med tråden att göra?)

cosmic_dancer
2009-06-15, 18:55
0. Kroppen har inget kolhydratbehov...

Ett vanligt äpple väger ungefär 100g och ger alltså ~12g socker. Justera äppelmängd efter smak.

(har det här med tråden att göra?)

Hon skrev väl att hon täckte upp mycket av kolhydratsintaget från frukt

Eddie Vedder
2009-06-15, 18:57
Hon skrev väl att hon täckte upp mycket av kolhydratsintaget från frukt

Ja fast du frågade ju efter behovet. Att man har ett visst kolhydratintag är ju en sak, det innebär inte att det finns ett behov.

cosmic_dancer
2009-06-15, 19:04
Ja fast du frågade ju efter behovet. Att man har ett visst kolhydratintag är ju en sak, det innebär inte att det finns ett behov.

Sant, fel av mig. Inget behov av kollisar alltså, jag som precis börjar äta mer och mer av den varan. :)

userfriendly
2009-06-15, 19:10
Ja, jag är en tjej.
Jag strävade tidigare efter att bli av med lite fett - ja. Men då var jag mindre aktiv. Det var som en deffning, fast innan det nu påbörjade muskelbyggandet.
Sedan har jag hittat flera (goda) alternativ där jag får i mig säkert 300g mat per måltid, men som innehåller mindre kalorier. Ingen i min närvaro har någonsin påpekat att jag äter lite eller så. Min mamma däremot har under den senaste tiden snarare påpekat att jag äter jämt - vilket jag nästan gör.

Jag vill inte längre gå ned i vikt. Men undrar vart jag skall hålla balansen för att undvika att gå upp. Vill inte utsätta min kropp för svält, men vart går den gränsen då?
Jag mår inte dåligt på minsta vis, sover gott - har mycket energi under dagarna - orkar med träningen - sällan sjuk - allmänt välmående. Av det jag känner av iaf. Men OK, om ni vill hjälpa mig - kan ni ge tips på ungefär vart kalorigränsen skall ligga för att undvika svält (en dag med endast vardagsmotion)?

Nu kanske jag läser slarvigt som vanligt..
Min fråga är hur länge du har ätit såhär? För du kan säkert ha mer än gott om energi i början men efter ett tag kommer det bara gå neråt.
Och - jag vet av erfarenhet att man kan vara "mätt i huvudet". Alltså, man tänker för mycket och känner inte efter.

Du beskriver en oro över ditt beteende, annars skulle du inte skapa en tråd som den här. Alltså vet du någonstans att hur du äter inte är riktit rätt. Hade det varit det hade du inte funderat över det tror jag.

Hur skulle känna om du ökade ditt matintag med 500kcal i veckan, tills du ligger på ca: 2500? SKulle du fixa det? Oavsett vad vågen säger alltså?

Eddie Vedder
2009-06-15, 19:11
Sant, fel av mig. Inget behov av kollisar alltså, jag som precis börjar äta mer och mer av den varan. :)

Det ska du inte sluta med heller. Ta mig inte för mycket på orden nu, vi har inget fysiologiskt behov av kolhydrater i kosten för att överleva men det innebär inte att man för den delen ska skippa det "bara för att".

Jag vet att du har problem med maten och ätandet och jag vill inte ytterligare bidra till det.:( Det är helt off topic i den här diskussionen men jag vill som sagt inte ställa till med något. Så fortsätt ät det du tycker om och oroa dig inte för varken fett eller kolhydrater, ät och må bra. Det förtjänar du.:)

cosmic_dancer
2009-06-15, 19:18
Det ska du inte sluta med heller. Ta mig inte för mycket på orden nu, vi har inget fysiologiskt behov av kolhydrater i kosten för att överleva men det innebär inte att man för den delen ska skippa det "bara för att".

Jag vet att du har problem med maten och ätandet och jag vill inte ytterligare bidra till det.:( Det är helt off topic i den här diskussionen men jag vill som sagt inte ställa till med något. Så fortsätt ät det du tycker om och oroa dig inte för varken fett eller kolhydrater, ät och må bra. Det förtjänar du.:)


Närå här ska inte slutas. Har kommit fram till att det är alldeldes för gott med kolhydrater och fettare produkter. Macka emd lemon curd är ju vansinnigt gott.

Drev bara om mig själv om mina nojor. Måste göra så ibland. :)

Tack Eddie.

Kischen
2009-06-15, 19:27
Macka emd lemon curd är ju vansinnigt gott.




1111111!

Det har jag inte ätit sen jag var liten, ska införskaffas:thumbup:

cosmic_dancer
2009-06-15, 19:43
1111111!

Det har jag inte ätit sen jag var liten, ska införskaffas:thumbup:

Prova och blanda med keso eller bre ett lager philadelfia först. Åt en rostad skiva av rågbrödet (med en skuggshugare på förpackningen :)) idag med lemon på... mmmmm

Kischen
2009-06-15, 19:55
Prova och blanda med keso eller bre ett lager philadelfia först. Åt en rostad skiva av rågbrödet (med en skuggshugare på förpackningen :)) idag med lemon på... mmmmm


Jag deffar men kan lätt klämma in det där *drool*

cosmic_dancer
2009-06-15, 20:01
Jag deffar men kan lätt klämma in det där *drool*

Ja sådant bröd innehåller ju inte så mycket kollisar....fast det är väl sockret i lemon curden också ja... Det behöver vi inte tänka på.

soppan
2009-06-15, 23:06
Nu kanske jag läser slarvigt som vanligt..
Min fråga är hur länge du har ätit såhär? För du kan säkert ha mer än gott om energi i början men efter ett tag kommer det bara gå neråt.
Och - jag vet av erfarenhet att man kan vara "mätt i huvudet". Alltså, man tänker för mycket och känner inte efter.

Du beskriver en oro över ditt beteende, annars skulle du inte skapa en tråd som den här. Alltså vet du någonstans att hur du äter inte är riktit rätt. Hade det varit det hade du inte funderat över det tror jag.

Hur skulle känna om du ökade ditt matintag med 500kcal i veckan, tills du ligger på ca: 2500? SKulle du fixa det? Oavsett vad vågen säger alltså?

Själva matmedvetandet (försök till att välja de bättre alternativen med långsamma kolhydrater och mindre kalorier) har jag väl gått in lite mer för nu i kanske 2-3 månader. Dock var det först för tre veckor sedan som jag började föra en matdagbok -mest utav nyfikenhet- och då sakta insåg att mitt intag var lägre än det rekommenderade. Till en början ignorerade jag det mest och tänkte att det antingen var jag som måttade fel eller att hemsidan hade fel värden på maten. Dumt nog. Hur som helst så började jag att försöka mäta måtten med mer korrekthet och var noga med att lägga in allting som jag åt under dagen. Men inte blev det någon större ökning..
Sedan är det ju bara nu drygt en vecka sedan som jag satt igång med min seriösa kondition- och styrketräning, innan det var det löpning eller simning 2-3 ggr/vecka. Men jag inser ju (speciellt efter den här trådens diskussioner) att jag måste öka på mina intag markant, speciellt vid träningstillfällen.

Vågen struntar jag i. Det är för mig en siffra som inte säger ett dugg, tycker mest att det är lite underhållande att se hur den -bara beroende på vätska och mat- kan svaja flera kg under en dag. Nu har jag ju nått dit jag ville, och vill hädan efter stiga i vikt - då i muskler främst.
Men jag har redan bestämt mig för att öka intaget successivt upp till ja, runt 2000-2500 kcal/dag, och ser vart jag hittar en lämplig balans. Har dock beslutat mig över att det är nyttiga saker som jag tänker uttöka intaget med och inte en massa snacks med snabba kolhydrater - men det är väl inte helt dumt?

austria
2009-06-16, 06:41
Låter kanon!

Lycka till!

Eddie Vedder
2009-06-16, 07:21
men det är väl inte helt dumt?

Nej tvärtom är det en grundförutsättning för hälsan i ditt fall skulle jag säga. Om det hade varit så att du äter 2500 kcal bra och näringsrik mat om dagen men behovet hade legat på t.ex. 2800 så skulle 300 kcal från glass inte göra någon skada.

Men som det är nu äter du ju så otroligt lite att inte ens jättebra mat täcker ditt behov. Så du bör alltså käka mer mat helt enkelt, ingen onödig nojja över optimalitet men rejäl vällagad mat helt enkelt.

Slutligen bör du släppa det här med att snabba kolhydrater per automatik innebär "onyttigt". Många onyttigheter har snabba kolhydrater, rika på vitt mjöl och socker, men det gör inte kolhydraternas snabbhet till en markös för "onyttighet" i allt för det. Nykokt potatis, knäckebröd, banan o.s.v. har ju ofta hyfsat snabba kolhydrater men är bra livsmedel.

Kischen
2009-06-16, 07:26
Ja sådant bröd innehåller ju inte så mycket kollisar....fast det är väl sockret i lemon curden också ja... Det behöver vi inte tänka på.

Inga problem, tar en macka efter mina 2 "efterträningscheeseburger" från Mcdonalds;)

Anton Fräs
2009-06-16, 07:44
Har dock beslutat mig över att det är nyttiga saker som jag tänker uttöka intaget med och inte en massa snacks med snabba kolhydrater - men det är väl inte helt dumt?

Om det hade varit så att du äter 2500 kcal bra och näringsrik mat om dagen men behovet hade legat på t.ex. 2800 så skulle 300 kcal från glass inte göra någon skada.

Men som det är nu äter du ju så otroligt lite att inte ens jättebra mat täcker ditt behov. Så du bör alltså käka mer mat helt enkelt, ingen onödig nojja över optimalitet men rejäl vällagad mat helt enkelt.


Jag tycker att du verkar vara på rätt väg och jag vill betona det Eddie skriver på sitt pedagogiska sätt. Det tas inte upp tillräckligt på detta forum, att man inte har ett behov av att käka enbart "nyttigt", för att uppnå sitt dagliga behov. Det är nästan omöjligt för många människor. Lite kaloririka och förhoppningsvis godare livsmedel kan vara en räddare i nöden för många. En räddare som ofta blir spottad på :D

sandstorm
2009-06-16, 16:02
Soppan: Kan du inte lägga upp en dag eller tre från din matdagbok?

soppan
2009-06-16, 18:48
Slutligen bör du släppa det här med att snabba kolhydrater per automatik innebär "onyttigt". Många onyttigheter har snabba kolhydrater, rika på vitt mjöl och socker, men det gör inte kolhydraternas snabbhet till en markös för "onyttighet" i allt för det. Nykokt potatis, knäckebröd, banan o.s.v. har ju ofta hyfsat snabba kolhydrater men är bra livsmedel.
Visst har du rätt i det du skriver, verkligen. Men jag kommer ändå försöka att välja de enligt mig 'bättre' alternativen för de sämre. Huvudsaken är väl kcal-in och ut? Jag håller mig hellre till mina goda vanor att äta nyttigt, än att 'gå tillbaka' och äta onyttigt bara för att.

Soppan: Kan du inte lägga upp en dag eller tre från din matdagbok?
Visst kan jag det! Allting är beräknat enligt matdagboken.se med kalorier och så...;
Dag 1
Frukost:
» Avokado (20 gram, 34 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1 msk, 8 Kcal)
» Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt (1 msk, 11 Kcal)
» Regnbågslax urtagen varmrökt (40 gram, 63 Kcal)
» Lime (1 st, 24 Kcal)
» Kaffe bryggt (400 gram, 8 Kcal)
» Gurka (30 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Avokado (35 gram, 59 Kcal)
» Mango (15 gram, 10 Kcal)
» Kiwi (10 gram, 6 Kcal)
Lunch:
» Köttfärs nötfärs högst 10% fett (110 gram, 164 Kcal)
» Lök gul röd (2 dl, 26 Kcal)
» Rökt skinka gris 6% fett (3 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Äpple m skal (125 gram, 70 Kcal)
Middag:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Kiwi (50 gram, 28 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Kvällsmål:
» Mörk choklad, >70 % kakao (10 gram, 57 Kcal)

Totalt intag på 875 kcal. Enligt mig förstår jag inte hur då jag gick mätt hela den här dagen, MED ett spinningpass.

Dag 2
Frukost:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2,3 msk, 99 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Lunch:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
» Gurka (1 dl, 6 Kcal)
» Tomat (1 mellan, 25 Kcal)
Mellanmål:
» Kiwi (85 gram, 48 Kcal)
» Chokladpraliner (7,4 gram, 40 Kcal)
» Princesstårta fylld m grädde vaniljkräm hallonsylt marsipan (40 gram, 118 Kcal)
» Kaffe bryggt (100 gram, 2 Kcal)
Middag:
» Majonnäs 80% fett (0,5 msk, 50 Kcal)
» Grönsaksblandning för wokning (2 dl, 65 Kcal)
» Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt (200 gram, 268 Kcal)

En aningen onyttigare dag, men med en ständigt mätt mage med intaget 1091 kcal. Även här ett spinningpass men som inte gjorde något.

Eddie Vedder
2009-06-16, 19:16
Visst kan jag det! Allting är beräknat enligt matdagboken.se med kalorier och så...;
Dag 1
Frukost:
» Avokado (20 gram, 34 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1 msk, 8 Kcal)
» Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt (1 msk, 11 Kcal)
» Regnbågslax urtagen varmrökt (40 gram, 63 Kcal)
» Lime (1 st, 24 Kcal)
» Kaffe bryggt (400 gram, 8 Kcal)
» Gurka (30 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Avokado (35 gram, 59 Kcal)
» Mango (15 gram, 10 Kcal)
» Kiwi (10 gram, 6 Kcal)
Lunch:
» Köttfärs nötfärs högst 10% fett (110 gram, 164 Kcal)
» Lök gul röd (2 dl, 26 Kcal)
» Rökt skinka gris 6% fett (3 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Äpple m skal (125 gram, 70 Kcal)
Middag:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Kiwi (50 gram, 28 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Kvällsmål:
» Mörk choklad, >70 % kakao (10 gram, 57 Kcal)

Totalt intag på 875 kcal. Enligt mig förstår jag inte hur då jag gick mätt hela den här dagen, MED ett spinningpass.

Dag 2
Frukost:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2,3 msk, 99 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Lunch:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
» Gurka (1 dl, 6 Kcal)
» Tomat (1 mellan, 25 Kcal)
Mellanmål:
» Kiwi (85 gram, 48 Kcal)
» Chokladpraliner (7,4 gram, 40 Kcal)
» Princesstårta fylld m grädde vaniljkräm hallonsylt marsipan (40 gram, 118 Kcal)
» Kaffe bryggt (100 gram, 2 Kcal)
Middag:
» Majonnäs 80% fett (0,5 msk, 50 Kcal)
» Grönsaksblandning för wokning (2 dl, 65 Kcal)
» Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt (200 gram, 268 Kcal)

En aningen onyttigare dag, men med en ständigt mätt mage med intaget 1091 kcal. Även här ett spinningpass men som inte gjorde något.

Det där är skrämmande att läsa.:(

Du räknar helt nitiskt på decimalerna och räknar kcal i KAFFE! Dessutom märks det på matvalen att du har en väldig nyttighetsnoja. Att maten är nyttig är bra, missförstå mig inte nu, men det räcker med att läsa det där för att se att din inställning är väldigt osund.

Ostknäcket
2009-06-16, 19:35
Visst har du rätt i det du skriver, verkligen. Men jag kommer ändå försöka att välja de enligt mig 'bättre' alternativen för de sämre. Huvudsaken är väl kcal-in och ut? Jag håller mig hellre till mina goda vanor att äta nyttigt, än att 'gå tillbaka' och äta onyttigt bara för att.


Visst kan jag det! Allting är beräknat enligt matdagboken.se med kalorier och så...;
Dag 1
Frukost:
» Avokado (20 gram, 34 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1 msk, 8 Kcal)
» Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt (1 msk, 11 Kcal)
» Regnbågslax urtagen varmrökt (40 gram, 63 Kcal)
» Lime (1 st, 24 Kcal)
» Kaffe bryggt (400 gram, 8 Kcal)
» Gurka (30 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Avokado (35 gram, 59 Kcal)
» Mango (15 gram, 10 Kcal)
» Kiwi (10 gram, 6 Kcal)
Lunch:
» Köttfärs nötfärs högst 10% fett (110 gram, 164 Kcal)
» Lök gul röd (2 dl, 26 Kcal)
» Rökt skinka gris 6% fett (3 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Äpple m skal (125 gram, 70 Kcal)
Middag:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Kiwi (50 gram, 28 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Kvällsmål:
» Mörk choklad, >70 % kakao (10 gram, 57 Kcal)

Totalt intag på 875 kcal. Enligt mig förstår jag inte hur då jag gick mätt hela den här dagen, MED ett spinningpass.

Dag 2
Frukost:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2,3 msk, 99 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Lunch:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
» Gurka (1 dl, 6 Kcal)
» Tomat (1 mellan, 25 Kcal)
Mellanmål:
» Kiwi (85 gram, 48 Kcal)
» Chokladpraliner (7,4 gram, 40 Kcal)
» Princesstårta fylld m grädde vaniljkräm hallonsylt marsipan (40 gram, 118 Kcal)
» Kaffe bryggt (100 gram, 2 Kcal)
Middag:
» Majonnäs 80% fett (0,5 msk, 50 Kcal)
» Grönsaksblandning för wokning (2 dl, 65 Kcal)
» Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt (200 gram, 268 Kcal)

En aningen onyttigare dag, men med en ständigt mätt mage med intaget 1091 kcal. Även här ett spinningpass men som inte gjorde något.
Som Eddie säger så verkar din inställning till mat inte vara sund. Jag kan inte tänka mig att du är proppmätt på det där, isåfall bör du byta till energitätare livsmedel.

austria
2009-06-16, 19:49
Läskigt, mina kvällsmål innehåller lika mycket kcal :)

Fru_Flisa
2009-06-16, 20:42
Jag kan tänka mej att du kan hålla dej mätt och belåten på den kosten, med den träningen.
Folk går på cambridgekurer alá 550 kcal (ca?) om dagen och beskriver mättnad på dessa, så varför inte...
Träningen i sej behöver heller inte göra dej mer hungrig, kroppen utsundrar hormoner som kan ge mer eller mindre avsaknad till matlust.
Sedan, att du ifrågasätter om det är ok/hälsosamt att äta så lite eftersom du håller dej mätt skulle kunna vara lika ok/hälsosamt som en gravt överiktig som har motsatt problem. Där signalerna till hjärnan säger "ät mer, ät mer, du behöver detta".

Angående matschemat du staplar upp så får jag nog instämma med ovan, tycker ser märkligt ut är allt miniduttande med maten, du äter så minimala mängder av olika saker. Varför inte en hel avokado, och varför bara 1,5 msk kesella? Verkar som du är oerhört petig.

soppan
2009-06-16, 22:09
Som Eddie säger så verkar din inställning till mat inte vara sund. Jag kan inte tänka mig att du är proppmätt på det där, isåfall bör du byta till energitätare livsmedel.
Proppmätt är kanske fel ord. Men det skall tydligen inte vara någonting att sträva efter heller. Jag känner mättnad och belåtenhet - ingen plåga (oftast) över att jag ätit för mycket.

Jag kan tänka mej att du kan hålla dej mätt och belåten på den kosten, med den träningen.
Folk går på cambridgekurer alá 550 kcal (ca?) om dagen och beskriver mättnad på dessa, så varför inte...
Träningen i sej behöver heller inte göra dej mer hungrig, kroppen utsundrar hormoner som kan ge mer eller mindre avsaknad till matlust.
Sedan, att du ifrågasätter om det är ok/hälsosamt att äta så lite eftersom du håller dej mätt skulle kunna vara lika ok/hälsosamt som en gravt överiktig som har motsatt problem. Där signalerna till hjärnan säger "ät mer, ät mer, du behöver detta".

Angående matschemat du staplar upp så får jag nog instämma med ovan, tycker ser märkligt ut är allt miniduttande med maten, du äter så minimala mängder av olika saker. Varför inte en hel avokado, och varför bara 1,5 msk kesella? Verkar som du är oerhört petig.

Att jag ifrågasätter det är för att jag inte vill skada min kropp. Jag mår bra på den här kosten och skulle gärna fortsätta på den utan problem - men när jag nu börjat räkna ut kaloriintaget så inser jag ju att det är mindre än rekommenderat. Så ja, jag skall ju öka det - men inte av anledningen att min kropp har signalerat det på något vis.

Jag ville ha ordentlig koll, och har därför försökt att följa dagens alla intag till punkt och pricka. Några av de separat uppskrivna intagen (ex. kesellan) är från olika recept. Lägger hellre in korrekta ingredienser med dess mått, än att sammanfatta allt i 'en brödbit' eller dyl.
Ang avokadon är det knappt att jag orkar skriva. Jag var inte sugen på mer? Jag tog den andra halvan senare? Avokado är dyrt men gott som godis? Ah..

Nelli
2009-06-17, 00:08
Later bra att du vill oka!

Men: en stor varning, sluta rakna allt rabiat. Jag har varit dar och det tar upp all din tid (tex du kan inte gora nagot med dina kompisar eftersom det ofta innebar ata, du kan inte sluta tanka pa det, planera) Det ar jatte svart att komma ur.

Pontus H
2009-06-17, 05:55
» Lök gul röd (2 dl, 26 Kcal)

vad är dentsiteten på en lök så man kan mäta hur många gram 2dl är så man kan räkna ut kcal?

Kischen
2009-06-17, 07:11
» Lök gul röd (2 dl, 26 Kcal)

vad är dentsiteten på en lök så man kan mäta hur många gram 2dl är så man kan räkna ut kcal?

Onödigt att kapa en så pass seriös tråd med en fråga som denna. Väg löken istället.

Ostknäcket
2009-06-17, 09:22
Proppmätt är kanske fel ord. Men det skall tydligen inte vara någonting att sträva efter heller. Jag känner mättnad och belåtenhet - ingen plåga (oftast) över att jag ätit för mycket.

Jo, i ditt fall är det något att sträva efter, eftersom du måste få i dig mer mat. Jag kan du tycka att mat som inte mättar särskilt bra (med t.ex. snabba kolhydrater i) borde ingå i större grad i din kost. Inte jättestor, men det kan hjälpa dig att öka kalorierna i ditt kostupplägg.

BobaFett
2009-06-17, 09:47
Dag 1

Frukost:
» Avokado (20 gram, 34 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1 msk, 8 Kcal)
» Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt (1 msk, 11 Kcal)
» Regnbågslax urtagen varmrökt (40 gram, 63 Kcal)
» Lime (1 st, 24 Kcal)
» Kaffe bryggt (400 gram, 8 Kcal)
» Gurka (30 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Avokado (35 gram, 59 Kcal)
» Mango (15 gram, 10 Kcal)
» Kiwi (10 gram, 6 Kcal)
Lunch:
» Köttfärs nötfärs högst 10% fett (110 gram, 164 Kcal)
» Lök gul röd (2 dl, 26 Kcal)
» Rökt skinka gris 6% fett (3 gram, 4 Kcal)
Mellanmål:
» Äpple m skal (125 gram, 70 Kcal)
Middag:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Kiwi (50 gram, 28 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Kvällsmål:
» Mörk choklad, >70 % kakao (10 gram, 57 Kcal)

Totalt intag på 875 kcal. Enligt mig förstår jag inte hur då jag gick mätt hela den här dagen, MED ett spinningpass.

Dag 2
Frukost:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2,3 msk, 99 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
Lunch:
» Tonfisk i vatten konserv avrunnen (50 gram, 55 Kcal)
» Ägg kokt (50 gram, 70 Kcal)
» Kruskakli grovt vetekli (1,1 msk, 9 Kcal)
» Risenta hela linfrön (40 gram, 0 Kcal)
» Sambal oelek (10 gram, 7 Kcal)
» Camembert vitmögelost 23% fett (2 msk, 86 Kcal)
» Oregano (10 gram, 0 Kcal)
» Gurka (1 dl, 6 Kcal)
» Tomat (1 mellan, 25 Kcal)
Mellanmål:
» Kiwi (85 gram, 48 Kcal)
» Chokladpraliner (7,4 gram, 40 Kcal)
» Princesstårta fylld m grädde vaniljkräm hallonsylt marsipan (40 gram, 118 Kcal)
» Kaffe bryggt (100 gram, 2 Kcal)
Middag:
» Majonnäs 80% fett (0,5 msk, 50 Kcal)
» Grönsaksblandning för wokning (2 dl, 65 Kcal)
» Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt (200 gram, 268 Kcal)

En aningen onyttigare dag, men med en ständigt mätt mage med intaget 1091 kcal. Även här ett spinningpass men som inte gjorde något.

Jag skulle också bli mätt om jag åt så där "mycket" mat. Eller rättare sagt många livsmedel. Hur orkar du ens handla allt det där? Ät 3 - 4 gånger om dagen vanlig mat i stället men ät bara tills du är mätt och inte proppmätt.

Ostknäcket
2009-06-17, 09:56
Jag skulle också bli mätt om jag åt så där "mycket" mat. Eller rättare sagt många livsmedel. Hur orkar du ens handla allt det där? Ät 3 - 4 gånger om dagen vanlig mat i stället men ät bara tills du är mätt och inte proppmätt.

Det funkar ju tydligen inte. Kvittar väl hur många livsmedel det är om de äts i en väldigt liten mängd.

bollio
2009-06-17, 11:06
Tror hela topicen är skitsnack. Inte klarar man sig på ~800 kcal mer än en eller ett par dagar innan hungern smyger sig på. Knappast han ätit 800 kcal under längre tid.

BobaFett
2009-06-17, 11:31
Tror hela topicen är skitsnack. Inte klarar man sig på ~800 kcal mer än en eller ett par dagar innan hungern smyger sig på. Knappast han ätit 800 kcal under längre tid.

Hon

BobaFett
2009-06-17, 11:32
Det funkar ju tydligen inte. Kvittar väl hur många livsmedel det är om de äts i en väldigt liten mängd.
Man blir ju mätt av att bara titta på inköpslistan :P

Ostknäcket
2009-06-17, 11:49
Man blir ju mätt av att bara titta på inköpslistan :P

Nej det blir man inte. Bara för att det står många livsmedel betyder det inte att det är mycket mat, ser du hur mycket av varje livsmedel hon äter?

Sniggel
2009-06-17, 11:51
Jag skulle också bli mätt om jag åt så där "mycket" mat.

Det tror jag inte, har du kollat på mängderna?
Visst det är en massa livsmedel men där är inget som gör att det blir några ordentliga portioner, bara en massa aptitretare (För soppan är det förmodligen inte aptitretare).
Soppan: På listan tycker jag det ser ut att kunna läggas till en hel del kolhydratsrika livsmedel, pasta ris och bröd och jag antar att det är just sånt du undviker (och anser vara onyttigt) och det är väl därför du känner dig tillfredsställd på den mängden du äter nu.
Ja du kan nog lägga till mer fett och protein också. Det viktigaste är att du får upp kaloriinnehållet. Du verkar ha en skev uppfattning på vad en nyttig kost innebär (inget fel på dina livsmedel men kaloriinnehållet är helt enkelt för lågt).

Nelli
2009-06-18, 01:00
Som tjej - for att du ska ma bra borde du ata ca 1 g fett per kg kropps vikt.
annar far du massor med problem...

JoeyP
2009-06-18, 01:50
100g kaffe - 2kcal?

Herregud. Vem bry sig om kcal hit och dit? Det är ändå inte 100% säkert att kcalmängden som står på kartongen är korrekt. Eller ditt energibehov. Laga din mat med lite extra matolja och sånt så får du i dig massor av kcal. Tex steka grönsaker med olivolja med salt, skitgott, nyttigt och bra med kcal!