handdator

Visa fullständig version : Nedsatt aptit av feber -- skyddsmekanism?


mikaelj
2009-06-12, 19:09
Vid feber tappar jag aptiten. Tror det är så för många andra. Trots det försöker jag alltid att tvinga i mig mat, för jag tror att det behövs mer energi för att höja kroppstemperaturen och bekämpa infektionen/viruset i kroppen.

Men. Kan aptitregleringen vara någon sorts skyddsmekanism för att hålla hormoner och annat som ändras när man äter i schack?

stridis
2009-06-12, 19:22
hmm kan ju vara centrat där kemoreceptorena är som reglerar ned aptiten? Iaf vid rent illamående. Isåfall är det inte för någon sådan saks skull.

Ja energibehovet är ju större, vad brukar man säga? +10% per grad C feber.

Tolkia
2009-06-12, 19:29
Men. Kan aptitregleringen vara någon sorts skyddsmekanism för att hålla hormoner och annat som ändras när man äter i schack?
Det är nog snarare ett sjukdomssymptom i sig än en fiffig skyddsmekanism (vad skulle det skydda mot?).

Trance
2009-06-12, 19:30
Det är nog snarare ett sjukdomssymptom i sig än en fiffig skyddsmekanism (vad skulle det skydda mot?).

Inte äta mer dålig mat?

Tolkia
2009-06-12, 19:33
Inte äta mer dålig mat?
I så fall kan man tycka att det borde vara specifikt för matförgiftning och ha lite kortare fördröjning?

mikaelj
2009-06-12, 19:40
I så fall kan man tycka att det borde vara specifikt för matförgiftning och ha lite kortare fördröjning?

Jag vet inte heller. Kroppen har märkligheter för sig, tänkte att det var något inte helt uppenbart som gjorde att aptiten försvinner.

saab900
2009-06-12, 20:15
Att man mår skit överlag med över 38 graders feber? Det är ju inte bara aptiten som blir sämre, utan hela allmäntillståndet. Snarare frågan varför aptiten inte skulle påverkas när hela kroppen gör det.

mikaelj
2009-06-12, 20:20
Att man mår skit överlag med över 38 graders feber? Det är ju inte bara aptiten som blir sämre, utan hela allmäntillståndet. Snarare frågan varför aptiten inte skulle påverkas när hela kroppen gör det.

Bakfylla och hunger, då?

Jag förstår ditt resonemang, men jag är inte säker på att det är så enkelt som du säger. Om något borde kroppen vilja ha mer energi.

stridis
2009-06-12, 20:27
I det fallet så har ju alkoholen sett till att levern inte pytsar ut glukoset, så inte så konstigt att man är hungrig då.

Interleukin-6 (en av pyrogenerna som ökar vid feber) hämmar aptit (iaf i någon djurmodell, möss?).

mikaelj
2009-06-12, 20:36
I det fallet så har ju alkoholen sett till att levern inte pytsar ut glukoset, så inte så konstigt att man är hungrig då.

Mm, sant. Därför LCHF är perfa för partyprissar. Dubbelt så effektiv fylla! :-)

Interleukin-6 (en av pyrogenerna som ökar vid feber) hämmar aptit (iaf i någon djurmodell, möss?).

Aha! Tackar.

Det kanske är för att man inte skall aktivt ge sig ut och leta mat, eftersom kroppen behöver spara på energi? Tur att ostar är så lättfällda byten.

Black Star Abyss
2009-06-12, 20:47
Jag tappar aptiten men dricker vatten som en kamel. Tror det är vanligt men vet inte om det är bra för något. Har hört påståendet att man vill fasta när man är sjuk för att det hjälper, men har ingen aning om ifall det stämmer.

Tolkia
2009-06-12, 20:53
Jag förstår ditt resonemang, men jag är inte säker på att det är så enkelt som du säger. Om något borde kroppen vilja ha mer energi.
Varför? När man är så dålig att man inte har någon aptit brukar man ju i allmänhet också vara ganska trött och inte röra sig så mycket, d.v.s. energiutgifterna p.g.a. rörelse blir så pass mycket mindre att det täcker de extra utgifterna för den högre kroppstemperaturen osv. Att läka ut en vanlig infektionssjukdom kostar inte SÅ mycket energi. Tröttheten är, som jag uppfattat det, en effekt av sjukdomen och inte en mekanism för att hålla oss i stillhet (det behövs ju inte, eftersom vi inte orkar i vilket fall som helst). Skyddsmekanismen, om du gärna vill ha en sådan, är nog i så fall snarare förmågan att känna trötthet. Jämför med förmågan att känna smärta, som gör att vi spontant aktar oss för att utsätta oss för sådant som gör ont, för att belasta en skadad kroppsdel osv. Men skyddmekanismen är förmågan att känna den, inte smärtan i sig.

Det finns f.ö. sjukdomstillstånd som kräver mycket energi där man även ser en aptit som motsvarar förbrukningen.

A.Steinbach
2009-06-12, 22:40
Mm, sant. Därför LCHF är perfa för partyprissar. Dubbelt så effektiv fylla! :-)


Ja eller snarare farligt då det kan leda till extremt lågt blodsocker.

Läste om någon LCHF:are som druckit alkohol (Var nog på KIF) och som nästan tappat medvetandet.

mikaelj
2009-06-12, 22:42
Ja eller snarare farligt då det kan leda till extremt lågt blodsocker.

Läste om någon LCHF:are som druckit alkohol (Var nog på KIF) och som nästan tappat medvetandet.

*nickar*

Jag kanske inte borde ha skämtat om det. Det är helt klart något att se upp med.

Morty
2009-06-12, 22:53
Läste om någon LCHF:are som druckit alkohol (Var nog på KIF) och som nästan tappat medvetandet.

Sällsynt med folk som däckar när de super?

Skämt åsido, det är allvarliga grejer. Jag gillar inte alkohol.

Eddie Vedder
2009-06-13, 11:56
Jag tappar aptiten men dricker vatten som en kamel. Tror det är vanligt men vet inte om det är bra för något.

Det är ju helt logiskt att man blir törstigare med högre kroppstemperatur som i sin tur med stor sannolikhet genererar mer svettningar.

I det fallet så har ju alkoholen sett till att levern inte pytsar ut glukoset, så inte så konstigt att man är hungrig då.


Alkoholen påverkar även diverse aptitreglerande hormoner och stimulerar i sig aptiten. Hemsk bakfylla är ju en annan sak, då kanske man mår för illa.

Men är inte illamåendet så enormt finns det flera saker som gör att man vill ha mer mat och gärna onyttigare sådan. Etanol- och fettsyrakomplex som leder till sug efter fet mat, elektrolytobalans som gör en sugen på salt mat. Det du nämner gör en säkert sugen på lättnedbruten stärkelse.

Detta kombinerat med allmänt ökad aptit gör ju kopplingen till typiskt fyllekäk/bakfyllekäk ganska rimlig.:D

Sniggel
2009-06-14, 18:12
Kan det vara bra att ha en bra blodgenomströmning i hela kroppen under sjukdom istället för en minskad blodgenomströmning pga mer blod till matspjälkningsapparaten? Isåfall finns det en vits med att vara mindre hungrig.