handdator

Visa fullständig version : Kroppens upptagning av protein?


plexmar
2009-06-12, 13:31
Hur mycket protein kan kroppen ta upp, låt oss säga per timme?

King Grub
2009-06-12, 13:54
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Som en del av en komplett måltid sker upptaget långsammare. Siffran för vassle nedan kan antagligen bli högre stora intag, men det är inte undersökt.

protein absorption of real foods is approximately 1 to 4 g/h

plexmar
2009-06-12, 14:11
Tack! :)

King Grub
2009-06-12, 14:13
Kan tillägga att rött kött ger snabbt upptagligt protein, om det tuggas väl.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/5/1286

christian9
2009-06-20, 13:21
Vänta lite nu här...
Enligt den här så är ju alltså kasein snabbare än fria aminosyror? Jag trodde kasein var ett riktigt långsamt protein, och att aminosyror i fri form skulle vara supersnabbt - snabbare än vassle, och definitivt snabbare än kasein?

Är det inte upptaget som bestämmer hur snabbt ett protein är? :confused:

Anders The Peak
2009-06-20, 19:21
Vänta lite nu här...
Enligt den här så är ju alltså kasein snabbare än fria aminosyror? Jag trodde kasein var ett riktigt långsamt protein, och att aminosyror i fri form skulle vara supersnabbt - snabbare än vassle, och definitivt snabbare än kasein?

Är det inte upptaget som bestämmer hur snabbt ett protein är? :confused:

EAA har betydligt krångligare upptag och kan ge gastrointestinala störningar (tarmbesvär). Man bör pröva sig fram så att man hittar den mängd som fungerar utan problem. Jag tror att någonstans kring 36-48 gr är det som tarmen tolerar hos de flesta. Argininin brukar ge besvär kring 6 gr/dag.

mikaelj
2009-06-21, 21:32
#1. Jag tycker att kokta ägg mättar bättre än stekta dito. Beror det på att större del av vätskan är kvar, och därmed större volym?

#2. För att hålla sig mätt länge borde man alltså äta ägg hellre än de andra varorna på listan. Någorlunda vältuggat(?) kött finns inte som jämförelse -- vet någon om det är det snabbare än ägg?

First
2009-06-21, 21:57
EAA har betydligt krångligare upptag och kan ge gastrointestinala störningar (tarmbesvär). Man bör pröva sig fram så att man hittar den mängd som fungerar utan problem. Jag tror att någonstans kring 36-48 gr är det som tarmen tolerar hos de flesta. Argininin brukar ge besvär kring 6 gr/dag.

Jag tror inte att det var så han menade.

Den där tabellen får det att se ut om att EAA med sitt "omedelbara upptag som stimulerar proteinsyntesen med xxx %" utklassas av en kaseindrink.

Det är det som förvirrar, men antagligen har vi missuppfattat någonting.

christian9
2009-06-21, 23:10
TacK FIrst, iNte våGar vi väl be forumets Guru Reda Ut taBellen?

Jocke67
2017-08-27, 19:22
Edit: dubbelpost

Jocke67
2017-08-27, 19:26
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Som en del av en komplett måltid sker upptaget långsammare. Siffran för vassle nedan kan antagligen bli högre stora intag, men det är inte undersökt.

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=62952&d=1244811176



Bumpar denna supergamla tråd.

Jag vill ofta äta något litet innan jag går till sängs, speciellt om jag tränat samma kväll. Kan man tolka ovanstående som att ägg är en bra "sängfösare"? Allra helst råa då (men jag kokar gärna mina).

vicarious
2017-08-27, 19:27
Bumpar denna supergamla tråd.

Jag vill ofta äta något litet innan jag går till sängs, speciellt om jag tränat samma kväll. Kan man tolka ovanstående som att ägg är en bra "sängfösare"? Allra helst råa då (men jag kokar gärna mina).

Ja, men undvik råa ägg oavsett

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Jocke67
2017-08-27, 19:35
Innehåller Keso snabbt eller långsamt protein?

Jag brukar göra en nattmacka bestående av en bit knäckebröd med keso och två kokta ägg. Hur står sig detta jämfört med om jag i stället skulle dricka en protein-shake med kasein? (Om inte shake är signifikant bättre så föredrar jag definitivt att äta någon riktig mat)

Magnus N
2017-08-27, 19:47
Innehåller Keso snabbt eller långsamt protein?

Jag brukar göra en nattmacka bestående av en bit knäckebröd med keso och två kokta ägg. Hur står sig detta jämfört med om jag i stället skulle dricka en protein-shake med kasein? (Om inte shake är signifikant bättre så föredrar jag definitivt att äta någon riktig mat)

Består i praktiken av kasein, så långsamt

knooox
2017-08-27, 20:34
Innehåller Keso snabbt eller långsamt protein?

Jag brukar göra en nattmacka bestående av en bit knäckebröd med keso och två kokta ägg. Hur står sig detta jämfört med om jag i stället skulle dricka en protein-shake med kasein? (Om inte shake är signifikant bättre så föredrar jag definitivt att äta någon riktig mat)

Förmodligen "bättre" än enbart kaseindrink, om det nu blir någon skillnad. Ägg är ju långsammare än kasein.