handdator

Visa fullständig version : Ägg-rapar, diarre och spänd mage


austria
2009-06-12, 13:05
För ca. 1 år sedan drabbades jag första gången av ovanstående besvär.

Fick det alltid i samband med att jag "pressade" magen med mycket mat och godis. Åt nyttigt i veckorna och tog sedan igen allt på lördagkväll.

Det konstiga är att jag alltid ätit mycket och aldrig haft dom här problemen tidigare.
Den enda skillnaden är väl att jag i samma veva började äta mer nyttigt i veckorna och tänkte på vad jag stoppade i mig, sedan tog jag liksom igen allt på lördagskvällen.

På lördag natt kom sedan besvären, jättespänd mage, otroligt äckliga ägg-rapar, diarre. Det pågick ofta hela söndagen sedan. Ofta blev jag helt matt i kroppen och orkade ingenting, ibland spydde jag också.
Den gemensamma nämnaren för ALLA gånger är dom otroligt äckliga ägg-raparna.

Efter att det hänt ett par gånger med några veckors mellanrum besökte jag vårdcentralen, jag gjorde även en gastroskopi för att säkerställa så det inte var något fel på magen. Läkarna kände inte igen symtomen och gastroskopin visade inget.

Några sa loktosintolerans och några snackade om gallan.

Tänkte bara höra om någon annan haft något liknande, speciellt dom äckliga ägg-raparna?

Jag vet ju hur jag undviker att få detta, det är bara att äta med måtta, men det vore intressant att veta om någon annan haft något liknande.

Tycker att det bara dök upp helt plötsligt för mig, har ju som sagt alltid tidigare kunnat äta kopiösa mängder på kort tid utan att få dom här besvären. Visst har jag fått ont i magen och kanske diarre någon gång, men aldrig dom här besvären, och inte dom äckliga ägg-raparna.

Toad
2012-09-25, 09:15
Har haft precis samma problem under två års tid nu. Läkarma säger också gallan eller laktos. Men även om jag är utan laktos blir det inte bättre och gallan har dom kollat upp. Har du fått hjälp med problemet? :S

brodernyberg
2012-09-25, 10:32
Hade samma problem för några månader sedan. Vidriga ägg-rapar och diarré samt att magen svullna upp så att det kändes som om den skulle spricka. Var hos läkaren, men fick ingen riktig rätsida på det.

Nu är det bättre och kan nu i efterhand tro att det var all fiberrik mat samt svårsvält mat jag åt under den tiden som gjorde detta. Lök, broccoli, ägg, bönor osv är livsmedel som jag inte äter lika stor mängd av längre och det har funkat för mig.

raddum
2012-09-25, 12:26
Hade exakt dom där symptomen när jag hade någon sorts "refeed" efter veckor avväldigt kcalsnål deff, totalt fruktansvärda rapar, 20 toabesök på ett dygn, och gaser och magsmärta. Höll i sig i typ 48h för mig.

1684_
2012-09-25, 12:55
uuuuhh!!

Haft såna där ägg rapar en gång, för ca 7år sen. Jag var 15år då och hade under n period ätit för jävla mycket valnötter (2ggr / dagen) blandat med rivna morötter å keso till mina måltider, en dag sa det bara BOOM och hela magen vändes upp och ned. fyfan vad äckliga dom e...

Diarre och upplåst som en bebis vart man då med, vilka minnen :S

lemmis
2013-12-16, 06:47
Jo, jag har haft exakt samma problem, och det kommer varje gång jag föräter mig på död onyttig mat, t.ex. spaghetti, bröd och annan mat som saknar enzymer.

Vad som funkar 100% för mig är rå kost (raw food). Äter jag råkost har jag inga som helst problem och min energi skjuter i höjden. Problemet är just när man på veckoslut blir bortbjuden någonstans och artigt trycker in 2 tårtbitar och en hel skål med spagetti och bröd. Äter jag mycket kött (vilket jag inte äter alls mera) får jag samma problem.

Svårsmält mat alltså = undvik. Allting som är uppgettat över 42 grader blir automatiskt svårsmält eftersom enzymerna som hjälper till med matsmältningen "dör" (proteinstrukturerna, aminosyrorna ändras).

Jag ser det inte mera som ett problem, utan som ett bra sätt för kroppen att indikera åt mig när jag ätit slarvigt, och att kroppen behöver bränsle av bättre kvalitét. Ägg-rapningarna är dock jäävligt asiga.

Johan_P
2013-12-16, 07:48
Jo, jag har haft exakt samma problem, och det kommer varje gång jag föräter mig på död onyttig mat, t.ex. spaghetti, bröd och annan mat som saknar enzymer.

Vad som funkar 100% för mig är rå kost (raw food). Äter jag råkost har jag inga som helst problem och min energi skjuter i höjden. Problemet är just när man på veckoslut blir bortbjuden någonstans och artigt trycker in 2 tårtbitar och en hel skål med spagetti och bröd. Äter jag mycket kött (vilket jag inte äter alls mera) får jag samma problem.

Svårsmält mat alltså = undvik. Allting som är uppgettat över 42 grader blir automatiskt svårsmält eftersom enzymerna som hjälper till med matsmältningen "dör" (proteinstrukturerna, aminosyrorna ändras).

Jag ser det inte mera som ett problem, utan som ett bra sätt för kroppen att indikera åt mig när jag ätit slarvigt, och att kroppen behöver bränsle av bättre kvalitét. Ägg-rapningarna är dock jäävligt asiga.

Man kan äta helt vanlig mat (blandkost) utan de symptomen som beskrivs i tråden. Uppsök vårdcentralen om du får dem symptomen från spaghetti, bröd, tårta, kött och annan vanlig mat - då är det något som inte står rätt till. Spagetti och bröd på exempel på bra livsmedel.

Galt
2013-12-16, 09:04
Intressant att jag hittar detta ämne på detta forum!

Sedan snart 2 år sedan har jag tre gånger fått detta hemska fenomen som varat i över 1 vecka och har 2 av gångerna resulterat i En anafylaktisk chock som sedan blivit hjälpt med adrenalin sprutor akut rush till sjukhuset där dom konstaterar att man är intorkad varav dropp införts....

Det märkliga är att detta verkar alltid bryta ut efter en magsjuka då jag börjar kunna äta igen så kastar magen helt in efter 1-2 dagar å helvetet börjar.

Genom att jag skriver ner allt jag äter var det lätt att kolla om det var något jag var allergisk emot vilket gjordes för ca ett år sedan,men läkarna kom då fram till att jag ej var allergisk emot något jag ätit utan reaktion var snarare infektionsrelaterad.....

Håller i nuvarande läget på att återhämta mej från den 3 å senaste svängen,otroligt obehagligt är detta var det nu än är och vore jävligt glad om en riktig anledning kunde framställas då jag endast haft detta fenomen i snart 2 år

När jag började bli frisk denna gång så införde dessa produkter (dessa används dagligen i stor dos)
-mjölk
-kvarg
-tuggummi
-sötningsmedel
-kaffe

Av dessa märkte jag att magen reagera fel på mjölk+tuggummi men kan vara att magen fortfarande inte var helt okej efter svitenerna,undviker för tillfället alla ovanstående utom kvargen!