handdator

Visa fullständig version : Breathing Squats och Rest Pause?


Popeye
2009-06-12, 09:18
Det finns ju en metod som säger att du tager en vikt där du klarar 10 knäböj och sedan gör du 20 med rest pause. Tydligen ska det räcka med ett set?

Nu finns det också uttalanden från kända individer som säger att (kraftigt förenklat)

1-3 reps är mest för styrka
6-8 reps är en bra mellanväg för både styrka och volym
8-12 reps är mer för volym än styrka

Eller något åt det hållet iaf.

Så de naturliga föjdfrågorna för ett 20 reps set med B.S. blir:
Vad är Breathing squats bra för?
Blir man starkare?
Bygger man mycket massa?
Är det bara fluga?

Danny Devito
2009-06-12, 09:42
Det bygger kulor av stål iaf.

Vanliga lågreps-böjpass blir ur ett "utmattningsperspektiv" som en lek i parken efter att man pumpat breathing squats ett tag. Sen är det kul också, eftersom man känner att man tränar hårt. :whipped:

DSBM
2009-06-12, 14:29
Att det ska räcka med ett set har jag svårt att tro, men visst det är säkert jättebra att köra så emellanåt.

willis
2009-06-12, 15:33
Att det ska räcka med ett set har jag svårt att tro, men visst det är säkert jättebra att köra så emellanåt.

Genomför man ett ordentligt "breathing squats-set" blir det väldigt svårt att orka göra något vettigt efteråt.

Commando1980
2009-06-12, 15:49
visst kan det vara en metod för att få benen att växa men tycker inte att det är den bästa vägen att gå av flera anledningar.

Sniggel
2009-06-12, 18:30
Att det ska räcka med ett set har jag svårt att tro, men visst det är säkert jättebra att köra så emellanåt.

Där är exempel på folk som tränat flera år som efter att ha testat att träna benen 1 gång i veckan 1*20 och lägga på vikt varje vecka, helt plötsligt börja växa och lägga på sig åtskilliga kilon.
Poängen med breathing squats (a.k.a widowmaker, kärt barn har många namn) är att man ska köra just 1 set för det är enda sättet att se till att man ger allt (och det är lättare att öka varje vecka om man vet att det "bara" är ett set man ska stå ut med). Hade man gjort 2 set hade det inte blivit samma intensitet i något utav seten.
Sen verkar ben svara bättre på ett högre antal reps.

Observera att jag baserar mina uttalanden på anekdoter och hörsägen för er som förlitar er på studier i kontrollerade miljöer med begränsade variabler i metoden.

z_bumbi
2009-06-12, 19:24
Det främsta skälet jag skulle tänka mig att låta någon jag tränar köra B S är att den personen får lär sig ta i. Vet personen redan hur den gör det och dessutom har använt sig av det på gymmet kommer belastningen på kroppen troligen bli så pass stor att det inte är värt återhämtningstiden. Iofs är det inte heller fysiskt möjligt att verkligen köra en maxtia och sen pressa ut 10 lyft efter det.
Nybörjare har sällan tillräckligt bra teknik för att köra B S så det blir någon som tränat ett tag med bra teknik men som inte riktigt börjat pressa sig på gymmet.

Rest pause är en helt annan sak då det där ju själv går att bestämma hur man kör och i vissa mindre övningar spar det en del tid, i andra övningar så är det ett bra sätt att få ut flera lyft på en tyngre vikt.

ceejay
2009-06-12, 19:26
jag testade köra 20 reps en gång, det var ganska kul :) jobbigt dock

Popeye
2009-06-12, 20:33
Jag läser svaren med stort intresse och funderar på om det är läge att prova lite BS. :)
Jag brukar ofta ta några ordentliga andetag mellan repsen när det börjar bli tungt men samtidigt brukar det sällan bli mer än 6'or.

emi23j
2009-06-14, 09:23
Nu finns det också uttalanden från kända individer som säger att (kraftigt förenklat)

* 1-3 reps är mest för styrka
* 6-8 reps är en bra mellanväg för både styrka och volym
* 8-12 reps är mer för volym än styrka


Ja visst. Men det beror ju också på vilken % av 1RM man ligger på när man tränar.

Nu är jag inte så insatt i just breathing squats tekniken, men att köra 20 st reps i ett set anser jag (baserat på studier jag läst) vara rätt bortkastat med tid både ur ett volym och styrkeperspektiv, troligt är dock att det kan vara okej mjölksyreträning.

Sen har jag ingen aning som helst aning om hur man ska kunna lyfta en vikt 20 gånger om max-antal reps man klarar med denna vikt är 10 reps (även om ma pausar mellan repsen).

Mark_Lyft
2009-06-14, 10:27
Det är TUT som gäller, och om du gör 20 reps 3 ggr per vecka så får du enormt mycket time under tension för hela kroppen. Dessutom kommer varenda muskelfiber tröttas ut och alla 4 energiprocesserna att användas.

Jag har fått spektakulära ökningar av att göra 20-reps squat program, men jag har också skadat mig i ryggen (ryggskott).

Kolla in stallion här på forumet, han tar konceptet riktigt seriöst ;)

8Hz1iXJndYY

Edit - inte minst viktigt är att man skall äta som vanligt plus dricka 4,5 liter mjölk per dag när man kör programmet

Morty
2009-06-14, 14:45
Hehe, "Squats and milk"? :)

Morty
2009-06-14, 14:57
Nu har jag sett videon! Hahahahaha, vilken man! Sjuk stake i honom!

phrack
2009-06-14, 15:46
Tårarna rinner för att jag skrattar så mycket. Vilket underbart klipp!

young_george
2009-06-14, 16:22
Edit - inte minst viktigt är att man skall äta som vanligt plus dricka 4,5 liter mjölk per dag när man kör programmet

Som vanligt då. Mjölk ger starka barn.

Grym film hur som helst. I will continue till my body collapse!

Commando1980
2009-06-14, 18:05
Det är TUT som gäller, och om du gör 20 reps 3 ggr per vecka så får du enormt mycket time under tension för hela kroppen. Dessutom kommer varenda muskelfiber tröttas ut och alla 4 energiprocesserna att användas.

Jag har fått spektakulära ökningar av att göra 20-reps squat program, men jag har också skadat mig i ryggen (ryggskott).

Kolla in stallion här på forumet, han tar konceptet riktigt seriöst ;)

8Hz1iXJndYY

Edit - inte minst viktigt är att man skall äta som vanligt plus dricka 4,5 liter mjölk per dag när man kör programmet

tycker bara det är dumheter. finns klart vettigare metoder med lägre skaderisk.

ovanstående video handlar mer om själva utmaningen och är ngn form av 'sado/masolyft'