handdator

Visa fullständig version : HjÄlp (hÖrsel)


Dighta
2009-06-12, 08:56
Hej jag har sedan igår då jag stod nära högtalaren på ett disco hört ett lågt pipande ljud och brus... Jag har även som lock på öronen och det sprakar om jag hör vissa frekvenser.

Någon som vet något om detta?? tack :D

Cilia
2009-06-12, 08:57
Tinitus

Tolkia
2009-06-12, 08:58
Örat har tagit skada. Har du tur är det en lättare skada och den går över med tiden. Har du otur gör den inte det.

Dighta
2009-06-12, 08:59
kan det vara tillfällig tinitus för detta var första gången jag vart på disco är 16 år :P

Nitrometan
2009-06-12, 09:00
Tinitus
Precis.

Har det inte gått över på ett par dar så har du skaffat dig en hörselskada.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus


Tinnitusmottagningen i Lund: http://www.tinnitus.se/

Luttis
2009-06-12, 09:00
kan det vara tillfällig tinitus för detta var första gången jag vart på disco är 16 år :P

Kan vara tillfälligt, men behöver inte vara.. Bara att vänta och se.

Morrris
2009-06-12, 09:12
Kanske kan man lätta lite på den torra och sakliga tonen när det handlar om en 16 åring som enligt er kan vara skadad för resten av sitt liv?

Det är antagligen ingenting, men som sagt, fortsätter problemet efter en vecka så måste du uppsöka vårdcentral.

Mental
2009-06-12, 09:13
Då vet du att hörselproppar kan vara bra att ha till nästa gång du går ut :)
Jag kör alltid proppar nu mer, på konserter och liknande, har haft några incidenter med övergående pipande som var obehagligt nog för att jag ska villja köra det säkert framöver.

Ostknäcket
2009-06-12, 09:28
Kanske kan man lätta lite på den torra och sakliga tonen när det handlar om en 16 åring som enligt er kan vara skadad för resten av sitt liv?

Det är antagligen ingenting, men som sagt, fortsätter problemet efter en vecka så måste du uppsöka vårdcentral.

För att om vi är supersnälla så kommer det bli någon skillnad med hans skada? Och om vi är torra och sakliga så kommer det bli permanent Tinitus?
Bara för att vi säger att det "antagligen inte är någonting" så kommer det inte ändra något. 16 år betyder inte ett barn som tar illa upp ifall vi inte är jättehypersnälla.

Som sagt, vänta ett par dagar och se ifall det försvinner. Lyssnar du på mycket musik med hög volym eller liknande på fritiden?

Biceps
2009-06-12, 09:30
Låter som att det är tinnitus. Antagligen går det över av sig självt, se till att vila öronen nu bara. Och skulle det inte går över, så kommer du att vänja dig med tiden (har själv modest tinnitus).

mangs
2009-06-12, 09:54
Som redan sagt, det bästa du kan göra är att vila öronen. Dvs undvika höga ljud de närmsta dagarna. Mest troligt är att du kommer få tillbaka normal hörsel men visst finns en risk att det är permanent.

Lycka till,

Minns själv efter ett diskobesök när jag befunnit mig bredvid en högtalare i några timmar. Pip, sus och nedsatt hörsel följde mig i ca 2 veckor men sedan avtog det hela och jag fick tillbaka full hörsel. Efter detta är jag betydligt mer rädd om min hörsel.

Rockhard
2009-06-12, 10:05
Går antagligen över. Vet ingen som fått tinnitus direkt. Alla jag känner som har fått tinnitus efter att gång gjort såhär och fått tillfälliga pipande tills det blev permanent. Antagligen har du känsliga öron, så se till att skydda dem.
Väldigt olika mellan individer också, vissa får ju pipande direkt om dom varit på konsert eller så medans andra aldrig märker någonting.

Loke
2009-06-12, 10:55
Utöver Tinnitus så kan det även vara en vaxpropp. Det kan ge en del intressanta effekter på hörseln.

Morrris
2009-06-12, 11:00
För att om vi är supersnälla så kommer det bli någon skillnad med hans skada? Och om vi är torra och sakliga så kommer det bli permanent Tinitus?
Bara för att vi säger att det "antagligen inte är någonting" så kommer det inte ändra något. 16 år betyder inte ett barn som tar illa upp ifall vi inte är jättehypersnälla.

Som sagt, vänta ett par dagar och se ifall det försvinner. Lyssnar du på mycket musik med hög volym eller liknande på fritiden?

Jag har inte påstått att det kommer ändra hans diagnos, men ett mer positivt svar kan knappast skada. Har själv fått pip i öronen flera gånger vilket gått över.

Osten80
2009-06-12, 11:06
Minns själv efter ett diskobesök när jag befunnit mig bredvid en högtalare i några timmar. Pip, sus och nedsatt hörsel följde mig i ca 2 veckor men sedan avtog det hela och jag fick tillbaka full hörsel. Efter detta är jag betydligt mer rädd om min hörsel.

Jag har med blivit väldigt rädd om min hörsel efter en Motorhead-konsert där jag, full som ett ägg, och utan att tänka mig för, stod ett par meter ifrån en högtalare utan öronproppar.
När det hade gått en vecka, och problemen fortfarande höll i sig, började det faktiskt bli väldigt obehagligt. Lyckligtvis gick det över efter två veckor, och jag har efter det inte haft något problem med hörseln, men efter det har jag alltid proppar på konserter.

Ostknäcket
2009-06-12, 11:10
Jag har inte påstått att det kommer ändra hans diagnos, men ett mer positivt svar kan knappast skada. Har själv fått pip i öronen flera gånger vilket gått över.

Hur det har gått för dig är pretty much irrelevant faktiskt.
Och jo det kan visst skada att vara för snäll. Om man t.ex. tar det för lätt så kanske han fortsätter tills det är permanent? Har det då varit värt att vara snäll bara så att man själv kunde känna sig lite bättre pga att man var snäll mot en 16åring?

Dighta
2009-06-12, 11:20
För att om vi är supersnälla så kommer det bli någon skillnad med hans skada? Och om vi är torra och sakliga så kommer det bli permanent Tinitus?
Bara för att vi säger att det "antagligen inte är någonting" så kommer det inte ändra något. 16 år betyder inte ett barn som tar illa upp ifall vi inte är jättehypersnälla.

Som sagt, vänta ett par dagar och se ifall det försvinner. Lyssnar du på mycket musik med hög volym eller liknande på fritiden?

lyssnar nästan aldrig på musik och om jag gör det så med låg volym :P

Viktor_Balck
2009-06-12, 11:25
Precis.

Har det inte gått över på ett par dar så har du skaffat dig en hörselskada.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus


Tinnitusmottagningen i Lund: http://www.tinnitus.se/

Ett par dar? Har man haft tinnitus i mer än ett halvår brukar man säga att den är permanent, annars är det väldigt svårt att hitta någon exakt tidsgräns då man vet att det är en hörselskada.

Morrris
2009-06-12, 11:29
Hur det har gått för dig är pretty much irrelevant faktiskt.
Och jo det kan visst skada att vara för snäll. Om man t.ex. tar det för lätt så kanske han fortsätter tills det är permanent? Har det då varit värt att vara snäll bara så att man själv kunde känna sig lite bättre pga att man var snäll mot en 16åring?

Tyckte jag tryckte på att han skulle gå till läkaren om besvären inte skulle gå över i mitt första inlägg här. Kanske hetsade du upp dig för mycket över att jag försökte lugna killen att du missade det?

Att däremot sätta gränsen för permanent hörselskada till ett par dagar som Nitrometan gjorde tyckte jag var onödigt. Oavsett om det är i pedagogiskt syfte för att få killen att ha öronproppar på konserter eller inte.

Ostknäcket
2009-06-12, 11:49
Tyckte jag tryckte på att han skulle gå till läkaren om besvären inte skulle gå över i mitt första inlägg här. Kanske hetsade du upp dig för mycket över att jag försökte lugna killen att du missade det?

Att däremot sätta gränsen för permanent hörselskada till ett par dagar som Nitrometan gjorde tyckte jag var onödigt. Oavsett om det är i pedagogiskt syfte för att få killen att ha öronproppar på konserter eller inte.

Kanske missade du att jag tyckte att det var onödigt att lugna ner honom bara för att han är 16, eller överhuvudtaget för den delen.

Morrris
2009-06-12, 12:22
Kanske missade du att jag tyckte att det var onödigt att lugna ner honom bara för att han är 16, eller överhuvudtaget för den delen.

Eftersom du inte lyckas prestera en enda praktisk anledning som håller till varför det är fel att inte hota om hörselskador så tänker jag faktiskt skita i vad du tycker är onödigt.

Ostknäcket
2009-06-12, 12:24
Eftersom du inte lyckas prestera en enda praktisk anledning som håller till varför det är fel att inte hota om hörselskador så tänker jag faktiskt skita i vad du tycker är onödigt.

"Och jo det kan visst skada att vara för snäll. Om man t.ex. tar det för lätt så kanske han fortsätter tills det är permanent? Har det då varit värt att vara snäll bara så att man själv kunde känna sig lite bättre pga att man var snäll mot en 16åring?"
Jag skrev detta för ett par inlägg sedan, bra mycket bättre argument än "man ska vara snäll för att det är snällt".

Morrris
2009-06-12, 12:29
Och jag svarade "Tyckte jag tryckte på att han skulle gå till läkaren om besvären inte skulle gå över i mitt första inlägg här.".
Med detta som bakgrund tyckte jag inte dina farhågor var berättigade. Jag har inte pratat om snäll, men en mer positiv inställning än att fortsatta symptom efter ett par dagar innebär permanent hörselskada är att rekommendera.

Tänker inte diskutera mer i den här tråden, men vill du tillägga någonting så är du välkommen att kontakta mig via PM.

Ostknäcket
2009-06-12, 12:36
Och jag svarade "Tyckte jag tryckte på att han skulle gå till läkaren om besvären inte skulle gå över i mitt första inlägg här.".
Med detta som bakgrund tyckte jag inte dina farhågor var berättigade. Jag har inte pratat om snäll, men en mer positiv inställning än att fortsatta symptom efter ett par dagar innebär permanent hörselskada är att rekommendera.

Tänker inte diskutera mer i den här tråden, men vill du tillägga någonting så är du välkommen att kontakta mig via PM.

Och om det inte är någon fara även efter han har gått till läkaren så tänker han och när alla har sagt att det inte är någon fara (Med alla så menar jag att du skrev att det säkert inte är någon fara, utan någon som helst stöd för det du sa, det var enbart tröst) så kanske han tar för lätt på det då också. Vi var ju inte elaka eller något mot killen, men att säga att det antagligen inte är något, utan stöd för det man säger (eftersom vi inte vet hur han lever i övrigt) så tycker jag inte det är bättre att säga så alls.

Viktor_Balck
2009-06-12, 14:33
Att däremot sätta gränsen för permanent hörselskada till ett par dagar som Nitrometan gjorde tyckte jag var onödigt. Oavsett om det är i pedagogiskt syfte för att få killen att ha öronproppar på konserter eller inte.

Onödigt? Det är felaktigt.

Nitrometan
2009-06-12, 15:09
Ett par dar? Har man haft tinnitus i mer än ett halvår brukar man säga att den är permanent, annars är det väldigt svårt att hitta någon exakt tidsgräns då man vet att det är en hörselskada.
Men hörseln kan ha blivit skadad utan att det är tinnitus.

Jag är medveten om att läkarna säger att man ska gå med sitt pip/tjut i öronen i minst ett halvår innan de ens vill säga att det är tinnitus.

Men som sagt, det finns även andra hörselskador man kan skaffa sig. Även om det kanske bara rör sig om en liten nedsättning av förmågan att uppfatta vissa frekvenser.

Viktor_Balck
2009-06-12, 15:14
Men hörseln kan ha blivit skadad utan att det är tinnitus.

Jag är medveten om att läkarna säger att man ska gå med sitt pip/tjut i öronen i minst ett halvår innan de ens vill säga att det är tinnitus.

Men som sagt, det finns även andra hörselskador man kan skaffa sig. Även om det kanske bara rör sig om en liten nedsättning av förmågan att uppfatta vissa frekvenser.

Ja, det är klart det finns andra hörselskador förutom tinnitus, men hur skulle du märka att förmågan att uppfatta vissa frekvenser skadats redan efter ett par dagar samt att det är permanent? Öronen har en väldigt bra förmåga att återhämta sig efter ljudtrauman, men det kan ta en väldig tid i vissa fall.

Piranha
2009-06-12, 15:16
Brukar vara standard på koncerter av klass.

Brukar lägga sig efter någon dag eller 2

Nitrometan
2009-06-12, 15:24
Har det inte gått över på ett par dar så har du skaffat dig en hörselskada.

Ja, det är klart det finns andra hörselskador förutom tinnitus, men hur skulle du märka att förmågan att uppfatta vissa frekvenser skadats redan efter ett par dagar samt att det är permanent?
Jag sa aldrig nåt om att skadan var permanent. Bara att det troligen är en hörselskada om pipet inte ger mer sig på ett par dar.

Hörselbortfall i vissa frekvenser brukar man inte märka om det inte är ett ljud man brukar/vill lyssna på.

Japp, öronen är bra på att återhämta sig. Men de är också ömtåliga.

hendrong
2009-06-12, 15:36
Jag har inte påstått att det kommer ändra hans diagnos, men ett mer positivt svar kan knappast skada. Har själv fått pip i öronen flera gånger vilket gått över.

Det är bara det att för varje gång du får pip i öronen ökar risken att du ska få en permanent hörselskada nästa gång. Något att tänka på för alla här i tråden som "varit med om det massa gånger, det går över efter ett par dagar".

Och som någon sa innan, det är ju inte bara öronsus man riskerar. Man kan bli ljudöverkänslig, så ljud som tidigare inte gjorde ont i öronen numera gör ont. Man kan bli lomhörd. Ofta får man flera olika typer av hörselskador samtidigt.

Som 16-åring vet man oftast inte vad man vill jobba med senare i livet. Har man en hörselskada stängs dörrarna till många yrken. Man kan t ex varken bli polis eller jobba i maskinrummet på en båt utan perfekt hörsel.

Jag tycker de flesta DJ:s är jävla svin som måste spela så förbannat hög musik.

Inte blir det lättare av att man ofta anses vara "töntig" om man har öronproppar.