handdator

Visa fullständig version : Eaa direkt innan eller 20 min innan? Skillnad?


sumialic
2009-06-12, 08:23
Blir det någon skillnad om man slänger i sig 10g eaa 20 minuter innan passet respektive 20 minuter efter passet än om man slängt i sig det 1 minut innan respektive 1 minut efter passet?

King Grub
2009-06-12, 08:33
Man har undersökt intag direkt före och en timme före.

Vid intag direkt före stimulerades proteinsyntesen dramatiskt efter passet.

Vid intag en timme före var det ingen skillnad jämfört med att träna fastande.

Man har inte och kommer inte att undersöka varenda minut däremellan. Någonstans finns det en gräns där effekten avtar eller försvinner, men man vet inte var den gränsen ligger eller hur individuell den är.

Därför tar man EAA direkt före passet.

sumialic
2009-06-12, 10:08
Man har undersökt intag direkt före och en timme före.

Vid intag direkt före stimulerades proteinsyntesen dramatiskt efter passet.

Vid intag en timme före var det ingen skillnad jämfört med att träna fastande.

Man har inte och kommer inte att undersöka varenda minut däremellan. Någonstans finns det en gräns där effekten avtar eller försvinner, men man vet inte var den gränsen ligger eller hur individuell den är.

Därför tar man EAA direkt före passet.

Jävligt jobbigt att ta med sig massa flaskor till gymmet.

King Grub
2009-06-12, 10:09
Blanda på plats då.

Fordon
2009-06-12, 10:11
Jävligt jobbigt att ta med sig massa flaskor till gymmet.

Vem sa att det är bekvämt med att vara opti?

mikaelj
2009-06-12, 10:16
De små burkarna man har provstickor för fingerblodprov rymmer ungefär 10g. Väldigt praktiskt att ha med sig. Fyll munnen, lite vatten från vattenflaskan, blanda i munnen, svälj.

young_george
2009-06-12, 10:30
Jag lägger 20g i shakern. Dricker halva före, halva efter. Vad är problemet?

Emil_Larsson
2009-06-12, 10:40
Jag lägger 20g i shakern. Dricker halva före, halva efter. Vad är problemet?

Eller helt enkelt tar med sig EAA burken och mäter upp 1 portion före, dricker den, tränar, samma visa efteråt, KLART! :D

Enda nackdelen är att ryggan blir lite tyngre hehe.

Grahn
2009-06-12, 11:32
att dricka sin EAA under passet kanske är opti då...

King Grub
2009-06-12, 11:45
Det minskar nedbrytningen, men det intressanta är att stimulera uppbyggnaden. Det sker via plötsliga och stora tillflöden av aminosyror i blodet, inte små kontinuerliga doser.

Grahn
2009-06-12, 11:47
Det minskar nedbrytningen, men det intressanta är att stimulera uppbyggnaden. Det sker via plötsliga och stora tillflöden av aminosyror i blodet, inte små kontinuerliga doser.

Ah....det låter ju logiskt. Dessutom får man dricka vatten istället för EAA under passet och vatten är ju avsevärt godare. :D

CVN
2009-06-12, 12:37
Jag lägger 20g i shakern. Dricker halva före, halva efter. Vad är problemet?

Att det bildas bakterier bland aminosyrorna.

young_george
2009-06-12, 13:32
Att det bildas bakterier bland aminosyrorna.

Skulle det bli en nämnvärd bakteriebildning i vattnet under ett 45 minuters pass? Kan inte säga att jag är direkt orolig

Grahn
2009-06-12, 13:33
Skulle det bli en nämnvärd bakteriebildning i vattnet under ett 45 minuters pass? Kan inte säga att jag är direkt orolig

Det beror väl på om de sabbar aminosyrorna eller inte, lär ju inte vara dödligt.

Eddie Vedder
2009-06-12, 13:39
Att det bildas bakterier bland aminosyrorna.

Nu tror jag du blandar ihop lite med vad som brukar nämnas då proteinpulver och mjölk diskuteras. Där kan bakterietillväxten hinna bli ganska ordentlig under någon timme i en väska men knappast att EAA och vatten lär vara någon risk.

Om det sedan sker någon form av denaturering kan jag inte svara på. Det kan ju inträffa med intakt protein men fria EAA vet jag inte. Det är ju liksom nedbrutet till sim minsta beståndsdel redan.

eop
2009-06-12, 14:11
Jag lägger 20g i shakern. Dricker halva före, halva efter. Vad är problemet?

Är det något problem med att låta EAA stå utblandat en längre stund, som t.ex under ett helt gympass?

- Precis som med protein löst i vatten kommer det att bli en deaminering, dvs att aminosyrorna bryts ner till mindre beståndsdelar. Möjligen kommer effekten att påverkas negativt. Det är dessutom ett bra tillfälle för bakterier att växa till sig.

Ganymedes
2009-06-12, 21:30
Har med mig två shakers. En med 10g EAA som jag häver i vatten i precis innan träningen. Och en med protein plus kreatin som jag häver i vatten i precis efter träningen. Två shakers är väl knappast mycket att släpa på.

944RS
2009-06-12, 21:33
Tipset vi fick tidigare om att ha EAA pulvret i vattenflaskan som ändå ska med till gymmet gör ju att man slipper den där extra shakern =)

snej
2009-06-13, 09:23
10g EAA i shakern, fyll på den med vatten på gymet, drick. Åk direkt hem efter träning och dra i dej 10g till (om du har ~5min hem så spelar det ingen roll) annars ha med dej en liten burk eller påse till gymmet med EAA så du kan dricka direkt efter träningen (jag har tex en liten burk som jag fyller ca 1gång i veckan som jag har i ryggsäcken). Gör så själv när jag cyklar eller går och inte kommer hem på ett par minuter.

Vapor
2009-06-13, 14:30
Det har ju säkert diskuterats innan men jag har missat det. Gör EAA så mycket nytta om man intar det EFTER träning?

Anders The Peak
2009-06-13, 14:34
Det har ju säkert diskuterats innan men jag har missat det. Gör EAA så mycket nytta om man intar det EFTER träning?
Jag är av den uppfattningen att fria aminosyror är så mycket mer än intakt protein så att det är inte fel att ta en dos tre fyra ggr per dag.

walegard
2009-06-13, 14:46
Varför ska man ta EAA över huvud taget?

King Grub
2009-06-13, 14:47
Det har ju säkert diskuterats innan men jag har missat det. Gör EAA så mycket nytta om man intar det EFTER träning?

Nästan alla studier på EAA+styrketräning gäller just efter träning.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628

Sniggel
2009-06-13, 15:09
Det har ju säkert diskuterats innan men jag har missat det. Gör EAA så mycket nytta om man intar det EFTER träning?

Före ger helt klart ett större stimuli än efter. Men att både ta före och efter är inte undersökt. Man kan bara gissa, köp grisen i säcken och se om det blir en som kan leta tryfflar eller om den bara duger till att rota runt i leran.
Suck, vilken dålig humor jag har...

mikaelj
2009-06-13, 15:13
Jag är av den uppfattningen att fria aminosyror är så mycket mer än intakt protein så att det är inte fel att ta en dos tre fyra ggr per dag.

Är så mycket mer vad än intakt protein?

Vapor
2009-06-15, 19:06
Före ger helt klart ett större stimuli än efter. Men att både ta före och efter är inte undersökt. Man kan bara gissa, köp grisen i säcken och se om det blir en som kan leta tryfflar eller om den bara duger till att rota runt i leran.
Suck, vilken dålig humor jag har...

Det skadar ju inte att testa :)

saab900
2009-06-15, 20:03
Att det bildas bakterier bland aminosyrorna.

Det är åt helvete för surt för att de flesta bakterier ska kunna trivas.

Kauppi
2009-06-15, 21:15
det var väl bättre att käka EAA efter träning än vassle/gainer? - därför är det mening att dricka EAA efter träning då...?

Eddie Vedder
2009-06-16, 06:07
det var väl bättre att käka EAA efter träning än vassle/gainer? - därför är det mening att dricka EAA efter träning då...?

Ja fördelen med EAA gentemot vassle är den samma vi både före- och efterintag.

burtan
2009-06-16, 12:42
Om man tar en portion eaa precis före och en portion precis efter passet, ska man äta "riktig" mat på en gång efter passet och eaa:t eller ska maten tas senare?.

Mvh Andreas.

Eddie Vedder
2009-06-16, 12:47
Om man tar en portion eaa precis före och en portion precis efter passet, ska man äta "riktig" mat på en gång efter passet och eaa:t eller ska maten tas senare?.

Mvh Andreas.

Finns ingen anledning att vänta extra länge för väntandets skull. ta dig hem från gymmet och ät helt enkelt.:)

Black Star Abyss
2009-06-16, 13:05
Det är åt helvete för surt för att de flesta bakterier ska kunna trivas.

Surt? Av smaken skulle jag gissa att det är basiskt så in i helvete.

Grahn
2009-06-16, 13:21
Surt? Av smaken skulle jag gissa att det är basiskt så in i helvete.

Känns iofs som om amino SYROR skulle göra det surt, men vad vet jag.

BobaFett
2009-06-16, 13:37
Man har undersökt intag direkt före och en timme före.

Vid intag direkt före stimulerades proteinsyntesen dramatiskt efter passet.

Vid intag en timme före var det ingen skillnad jämfört med att träna fastande.

Man har inte och kommer inte att undersöka varenda minut däremellan. Någonstans finns det en gräns där effekten avtar eller försvinner, men man vet inte var den gränsen ligger eller hur individuell den är.

Därför tar man EAA direkt före passet.

Finns det några studier som visar att man får mer muskler om man tar EAA vs utan? Ja du sa att proteinsyntesen ökar efter passet men är det ens en mätbar skillnad (i kilo muskler per månad exempelvis).

Eddie Vedder
2009-06-16, 13:39
Finns det några studier som visar att man får mer muskler om man tar EAA vs utan?

Nej inga långtidsstudier på tränade individer.

BobaFett
2009-06-16, 13:50
Hur stor betydelse har proteinsyntesen vid just det tillfället (efter träning)? Jag menar, det kan ju inte vara mer än några milligram muskler som bryts ner när man tränar. Är det en betydlig ökning eller är det en piss i havet jämfört med hur mycket kroppen bygger upp igen under dagen?

Har aldrig riktigt fattat varför folk är så sålda på EAA på det här forumet när exempelvis CLA har en bevisad effekt men ingen bryr sig om fett-tillskott :P

Eddie Vedder
2009-06-16, 13:55
Hur stor betydelse har proteinsyntesen vid just det tillfället (efter träning)? Jag menar, det kan ju inte vara mer än några milligram muskler som bryts ner när man tränar. Är det en betydlig ökning eller är det en piss i havet jämfört med hur mycket kroppen bygger upp igen under dagen?

Har aldrig riktigt fattat varför folk är så sålda på EAA på det här forumet när exempelvis CLA har en bevisad effekt men ingen bryr sig om fett-tillskott :P

EAA funkar bortom allt tvivel skulle jag säga, att vi pratar små små skillnader akut är en annan femma men det ÄR essentiella aminosyror som bygger ny muskelmassa.

CLA är för det första en produkt med helt andra syften och dessutom mindre bevisat än EAA. Men det känns som en konstig jämförelse att jämföra EAA med CLA.

King Grub
2009-06-16, 13:56
http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Det handlar inte om nedbrytning. EAA stimulerar uppbyggnaden. Nedbrytningen påverkas inte.

King Grub
2009-06-16, 14:06
Det är just tiden kring träning som muskeluppbyggnaden är markant uppreglerad av aminosyror.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol284/issue1/images/large/h10131101005.jpeg

Am J Physiol Endocrinol Metab 284: E76-E89, 2003.

BobaFett
2009-06-16, 14:13
Är det vid just styrketräning som man får den här effekten eller fungerar det vid annan form av träning t.ex. konditionsträning? Skulle man kunna ha nytta av det om man tar det innan en morgonpromenad t.ex?

King Grub
2009-06-16, 14:16
Det reducerar muskelnedbrytningen under aktiviteten något.

EAA stimulerar alltid proteinsyntesen, även i vila. Men träning och EAA vid samma tillfälle ger större kombinerad effekt än den sammanlagda effekten av träning och EAA för sig.

Eddie Vedder
2009-06-16, 14:17
Är det vid just styrketräning som man får den här effekten eller fungerar det vid annan form av träning t.ex. konditionsträning? Skulle man kunna ha nytta av det om man tar det innan en morgonpromenad t.ex?

Jadå, EAA i sig stimulerar muskelproteinsyntes oavsett tillfälle. Även styrketräning stimulerar ju till kraftig höjning av muskeproteinsyntes oberoende av EAA.

Och tillsammans blir det ju alltså dubbelt upp. Tillförsel av aminosyror snabbt inpå passet, från mat eller tillskott, är dock en förutsättning för att msuekproteinbalansen inte skall bli negativ.

Scratch89
2009-06-16, 14:28
Grub, ditt första diagram från Tipton 2007. Vad är det för enheter där? Milligram per dag? Gram per dag? -15 gram om dagen för inaktivitet och +30 gram om dagen för träning och EAA känns lite osannolikt.

King Grub
2009-06-16, 14:41
Proteinbalansen i "nmol fenylalanin.min-1.100 ml leg volume-1".

Scratch89
2009-06-16, 17:10
Tack för upplysningen. Diagrammet visar alltså det akuta skedet, troligen någon gång i direkt anslutning till avslutat pass, om jag har förstått det rätt.

King Grub
2009-06-16, 17:15
Det stämmer. Resultaten kommer från Am J Physiol. 1995 Mar;268(3 Pt 1):E514-20. Increased rates of muscle protein turnover and amino acid transport after resistance exercise in humans.

Scratch89
2009-06-16, 20:31
Det vore riktigt intressant om det låste in hundra "frivilliga" där hälften fick EAA runt passet och andra gruppen fick vanlig mat, isokaloriska dieter och samma träning i övrigt. Efter ett halvår mäter man muskelmassa och tar bicepsmått.

Eddie Vedder
2009-06-16, 20:36
Det vore riktigt intressant om det låste in hundra "frivilliga" där hälften fick EAA runt passet och andra gruppen fick vanlig mat, isokaloriska dieter och samma träning i övrigt. Efter ett halvår mäter man muskelmassa och tar bicepsmått.

Jag är helt övertygad att EAA-gruppen under såna förutsättningar skulle öka bättre. Men det skulle ju mest vara i akademiskt intresse ändå känns det som, det blir ju typ en djurstudie fast på människor.:Virro

Men intressant vore det ju helt klart, dessutom skulle båda dessa grupper äta enligt allmänt etablerad rekommendationer för idrottare inom kraftsportande plus att vi stoppar in en tredje grupp på LCHF så kan även den frågan komma närmare ett svar.:D

Scratch89
2009-06-16, 20:39
Men det vore riktigt kul att kunna se den absoluta skillnaden. Att EAA-gruppen skulle öka mer är ju (för mig) rätt självklart.

Anders The Peak
2009-06-16, 20:45
För att skapa anpassning(muskeltillväxt)tar ca 3 månader "generellt" det tar tid att bygga muskler. Efter den första anpassningen som man gör under det första året som brukar ge ordentlig utdelning. I procentuell tillväxt brukar det ta ca 5 år att göra lika bra tillväxt som man gjorde under första året.

En sak är klart när det gäller fria eaa (aminosyror) de ger musklerna optimala förutsättningar för tillväxt om man lyckas med träningen. Om man inte lyckas med träningen så kommer antagligen aminosyrorna väl till nytta för andra ändamål. Det är aldrig fel att inta EAA och när man kommer upp i åren så har de än större betydelse eftersom kroppen blir allt sämre på att ta tillvara på aminosyrorna i intakt protein.

mikaelj
2009-06-16, 21:00
Men intressant vore det ju helt klart, dessutom skulle båda dessa grupper äta enligt allmänt etablerad rekommendationer för idrottare inom kraftsportande plus att vi stoppar in en tredje grupp på LCHF så kan även den frågan komma närmare ett svar.:D

Ja, hur många grupper kan vi få fram? Stoppa in alla i ett hermetiskt tillförslutet system med strikt kontroll. Vore helbra!

Angående LCHF så vore det intressant för att mäta det mättade fettets (ev.) fördelar vid muskelbygge.

Sedan generellt: vassle och kasein är lika bra vid styrketräning, trots att kaseinet är långsammare. Kan det vara så att det bara behövs en ganska liten mängd aminosyror direkt, och eftersom vasslet till största(?) del oxiderar, så kan man lika gärna äta ett ägg?

Sedan är kanske EAA undantaget -- fast även där ser vi att det bara har en anabol, och inte anti-katabol effekt, vilket ju också påverkar proteinbalansen.

King Grub
2009-06-16, 21:02
Att proteinet oxiderar innebär inte att det inte är muskeluppbyggande. Även aminosyror som oxiderar till energi i slutändan kan ha sänt signaler för proteinsyntes genom sin närvaro i blodet. Det är inte alltid aminosyrorna man äter som blir muskelprotein.

http://jp.physoc.org/content/552/1/315.full

mikaelj
2009-06-16, 21:10
Ah! Tackar.

Anders The Peak
2009-06-16, 21:26
Ah! Tackar.

Hej Mikael!
Kan du vara snäll och berätta vad den där artikeln egentligen kommer fram till?

En fördel med LCHF kost är att aminosyrorna inte förstörs i samma grad som händer vid svängande nivåer av insulin och blodsocker det kan göra att tillgängligheten av aminosyrorna blir bättre vid en LCHF kost jämfört med en kost med en stor andel kolhydrater med högt GI.

mikaelj
2009-06-16, 21:32
Hej Mikael!
Kan du vara snäll och berätta vad den där artikeln egentligen kommer fram till?

Hej Anders! Det får jag tyvärr överlåta åt Grub; mitt "tackar!" var för länken. :-)

En fördel med LCHF kost är att aminosyrorna inte förstörs i samma grad som händer vid svängande nivåer av insulin och blodsocker det kan göra att tillgängligheten av aminosyrorna blir bättre vid en LCHF kost jämfört med en kost med en stor andel kolhydrater med högt GI.

Det där är intressant! Har det en märkbar effekt i praktiken, tror/vet du?

Anders The Peak
2009-06-16, 21:34
Hej Anders! Det får jag tyvärr överlåta åt Grub; mitt "tackar!" var för länken. :-)



Det där är intressant! Har det en märkbar effekt i praktiken, tror/vet du?

Man misstänker att det påverkar cellernas åldrande.

mikaelj
2009-06-16, 21:38
Man misstänker att det påverkar cellernas åldrande.

Jag tänkte mig i kontexten muskeluppbyggnad -- skulle förhöjda insulinnivåer/blodsockernivåer dämpa den anabola effekten av proteinet?

----

Intressant ur studien:

Together with our previous results showing that stimulation of MPS is time limited (Bohé et al. 2001), it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes (i.e. for adults of average weight, 55-75 kg × 0.260 mg kg−1 h−1 × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein). This is probably somewhat lower than the current FAO/WHO/UNU recommendation of 0.8 g kg−1 day−1 and much lower than that of 1.2 g kg −1day−1 proposed by some workers for the elderly (Campbell et al. 2001). The current results could have important implications for deciding upon protein requirements in circumstances in which the availability of protein is limited.

Anders The Peak
2009-06-17, 08:18
Jag tänkte mig i kontexten muskeluppbyggnad -- skulle förhöjda insulinnivåer/blodsockernivåer dämpa den anabola effekten av proteinet?

----

Intressant ur studien:

Jag har redan påpekat det tidigare att man får maximalmuskelproteinsyntes vid måltider om 25-30 gr protein. Behovet av protein hänger ihop med kvaliten av proteinet. Jag antar att om man äter 36-48 gr EAA täcker man allas behov av aminosyror för samtliga processer i kroppen om man ligger i energibalans. Om man inte ligger i energibalans kommer ca 20 av aminosyrorna omvandlas till lättillgänglig energi och kommer inte vara tillgängligt för t ex. muskeltillväxt.

mikaelj
2009-06-17, 08:28
Du skriver per måltid, men som jag förstår det hävdar de att det räcker med 30-40g per dag för maximal stimulans.

elArne
2009-06-17, 08:55
Någon som kan förklara vad de fyra olika diagrammen A,B,C och D i Grubs inlägg #39 representerar?
Är det proteinsyntesen hos fyra individer? I så fall verkar det som person D skulle änga sig åt något annat än styrketräning. (Non-responder?)

Anders The Peak
2009-06-17, 08:57
Du skriver per måltid, men som jag förstår det hävdar de att det räcker med 30-40g per dag för maximal stimulans.

Vad ska jag säga om det då. Det är en massa faktorer att ta hänsyn till i verkligheten. Antagligen räcker 10E% Protein till väl vid energibalans.

mikaelj
2009-06-17, 09:36
Jo, det är just det som är så underligt.

Studien hävdar att det räcker med ganska små mängder protein för maximal stimulans, medan det på andra håll rekommenderas ungefär det fyrdubbla för maximal stimulans. Får det inte att gå ihop.

RandomC
2009-06-17, 10:01
Hej Mikael!
Kan du vara snäll och berätta vad den där artikeln egentligen kommer fram till?

En fördel med LCHF kost är att aminosyrorna inte förstörs i samma grad som händer vid svängande nivåer av insulin och blodsocker det kan göra att tillgängligheten av aminosyrorna blir bättre vid en LCHF kost jämfört med en kost med en stor andel kolhydrater med högt GI.

Hmmm, hur skulle aminosyrorna förstöras eller oxideras av svängande/höga insulinnivåer? Om insulin dessutom ökar aktiviteten av mTOR och S6K1 borde väl insulin iaf inte vara något som minskar proteinsyntesen?

Scratch89
2009-06-17, 10:06
Du skriver per måltid, men som jag förstår det hävdar de att det räcker med 30-40g per dag för maximal stimulans.

Det finns fler faktorer än bara syntes. Jag tror nog att den större mängden är till stor del antikatabol, alltså minskar proteinnedbrytningen.

Anders The Peak
2009-06-17, 10:55
Hmmm, hur skulle aminosyrorna förstöras eller oxideras av svängande/höga insulinnivåer? Om insulin dessutom ökar aktiviteten av mTOR och S6K1 borde väl insulin iaf inte vara något som minskar proteinsyntesen?
Nu sker förändringarna i aminosyrastrukturen vilket gör att de inte går att använda i syntesen. Det här förvärras exempelvis vid diabetes 1-2 och över tid ger det skador.

mikaelj
2009-06-17, 10:59
Det finns fler faktorer än bara syntes. Jag tror nog att den större mängden är till stor del antikatabol, alltså minskar proteinnedbrytningen.

Är inte den antikatabola delen av proteinbalansen ganska liten?

Kan fett (dvs, energi) vara antikatabolt, som protein? Om vi tro Anders är det en dålig idé att använda sig av kolhydrater som antikatabol energikälla.

userfriendly
2009-06-17, 11:06
De små burkarna man har provstickor för fingerblodprov rymmer ungefär 10g. Väldigt praktiskt att ha med sig. Fyll munnen, lite vatten från vattenflaskan, blanda i munnen, svälj.

På allvar?
Jag blanade aminosyror med så lite vatten som möjligt ett tag för att det var äckligt. Men jag fick så ont i magen en timme efter passet att jag låg i omkl. rummet och flämtade och nästan grät!?

mikaelj
2009-06-17, 11:13
På allvar?
Jag blanade aminosyror med så lite vatten som möjligt ett tag för att det var äckligt. Men jag fick så ont i magen en timme efter passet att jag låg i omkl. rummet och flämtade och nästan grät!?

Ja, EsaPro Grape. Tar oftast bara lite vatten från kranen och tuggar i mig det. Tycker det smakar gott.

Märkligt, och jobbigt, att du fick en sån stark reaktion! :/
Fastande mage?

BobaFett
2009-06-17, 11:15
På allvar?
Jag blanade aminosyror med så lite vatten som möjligt ett tag för att det var äckligt. Men jag fick så ont i magen en timme efter passet att jag låg i omkl. rummet och flämtade och nästan grät!?

Men du får ju skölja med mer vatten efteråt så klart :smash:

RandomC
2009-06-17, 11:23
Nu sker förändringarna i aminosyrastrukturen vilket gör att de inte går att använda i syntesen. Det här förvärras exempelvis vid diabetes 1-2 och över tid ger det skador.

Jag fattar inte hur insulinproteinet skulle reagera med aminosyrorna.

Anders The Peak
2009-06-17, 13:41
Jag fattar inte hur insulinproteinet skulle reagera med aminosyrorna.

Processen(reaktionen) liknar (HbAC1)

RandomC
2009-06-17, 14:41
Processen(reaktionen) liknar (HbAC1)

Jag fattar fortfarande inte... :D

Antar att du menar HbA1c? Jag gissar vilt nu men menar du att det skulle ske glykosylering av aminosyrorna vid högre blodsockernivåer? Nu vet jag inte hur glykosyleringen av hemoglobin går till men sker det verkligen en spontan glykosylering av aminosyror i blodet? Om det nu gör det påverkar det verkligen proteinsyntesen? Att mängden tillgängliga aminosyror minskar sedan de tagits upp i blodet påverkar väl inte det anabola gensvar som aminosyrorna redan åstadkommit?

Anders The Peak
2009-06-17, 15:12
Jag fattar fortfarande inte... :D

Antar att du menar HbA1c? Jag gissar vilt nu men menar du att det skulle ske glykosylering av aminosyrorna vid högre blodsockernivåer? Nu vet jag inte hur glykosyleringen av hemoglobin går till men sker det verkligen en spontan glykosylering av aminosyror i blodet? Om det nu gör det påverkar det verkligen proteinsyntesen? Att mängden tillgängliga aminosyror minskar sedan de tagits upp i blodet påverkar väl inte det anabola gensvar som aminosyrorna redan åstadkommit?
Det var inget jag har påstått jag sa bara att man kan anta att tillgängligheten av aminosyror kan vara bättre vid LCHF pga att den här reaktionen sker inte i samma utsträckning jämfört med en diet som orskar höga nivåer av blodsocker och insulin.

A.Steinbach
2009-06-17, 15:56
Det var inget jag har påstått jag sa bara att man kan anta att tillgängligheten av aminosyror kan vara bättre vid LCHF pga att den här reaktionen sker inte i samma utsträckning jämfört med en diet som orskar höga nivåer av blodsocker och insulin.

Eller kanske inte...

The present study demonstrates that physiological reduction of insulin secretion by decreasing the dietary carbohydrate to fat ratio is associated with increased 24-h nitrogen excretion. Because dietary protein content and composition were identical, this increase in urinary nitrogen excretion must reflect net protein loss. However, parameters of postabsorptive whole body and hepatic protein metabolism did not change. Therefore, these results imply that eucaloric variation in dietary carbohydrate to fat ratio affects protein metabolism in the absorptive rather than in the postabsorptive state.

This may imply that the LCHF diet increased 24-h nitrogen excretion in our study, because it failed to stimulate insulin secretion to a degree that enabled efficient utilization of dietary protein in addition to the absent effects of meal-induced insulin secretion on endogenous protein metabolism. In other words, dietary carbohydrate is required for an optimal utilization of dietary proteins
Dietary Carbohydrate Deprivation Increases 24-Hour Nitrogen Excretion without Affecting Postabsorptive Hepatic or Whole Body Protein Metabolism in Healthy Men
The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 88, No. 8 3801-3805

Six normal people were fed a lean beef meal while on a normal diet and after seven days on a very low carbohydrate (greater than 25 g/day) 2000 kcal/day diet. After carbohydrate restriction, the protein-induced rise in branched chain aminoacids was 40-50% greater than the rise after the control diet. Intravenous leucine also produced a 40% greater rise in plasma-leucine after carbohydrate restriction. Three days of fasting exaggerated protein-induced increases in plasma branched-chain aminoacids by 55-77%. Hypocaloric, pure carbohydrate refeeding restored the branched-chain aminoacid responses to normal. Severe carbohydrate restriction thus leads to increased accumulation of plasma branched-chain aminoacids after protein feeding which is at least in part due to reduced utilisation of these aminoacids.
Dietary carbohydrate and metabolism of ingested protein.
Lancet. 1979 Jan;1(8107):65-8

Anders The Peak
2009-06-17, 16:48
Intressant jag ska kika på det där studierna.
Jag förstår sammanhanget det innebär att man måste äta mer protein på LCHF diet för att uppnå en bra balans.

Anders The Peak
2009-06-17, 18:13
A.Steinbach de här inläggen borde ligga i den andra tråden som handlar om LCHF.

mikaelj
2009-06-17, 18:17
Jag undrar vad den tredje studien betyder i praktiken, dock. Varför skulle mindre protein användas? Mindre behov av proteinnedbrytning till glukos? Vilket förvisso vore konstigt, eftersom så mycket protein väl inte bryts ned till glukos vid ett tillräckligt kolhydratintag. Underligt.

BobaFett
2009-06-17, 21:47
Kan man skapa fler såna där toppar i proteinsyntesen om man tränar flera gånger per dag, eller fungerar det bara en gång per dag? Till exempel om man innan frukost tar EAA och går ut och sprintar några gånger, sen på eftermiddagen tar EAA och styrketränar, därefter sprintar man lite på kvällen också? (sprinta kan väl jämföras med explosiv styrketräning).

Det är säkert en marginell skillnad i muskeltillväxt med en topp om dagen men om man kan skapa den fler gånger borde det ju bli en märkbar skillnad.

BobaFett
2009-06-18, 07:52
Kan man skapa fler såna där toppar i proteinsyntesen om man tränar flera gånger per dag, eller fungerar det bara en gång per dag? Till exempel om man innan frukost tar EAA och går ut och sprintar några gånger, sen på eftermiddagen tar EAA och styrketränar, därefter sprintar man lite på kvällen också? (sprinta kan väl jämföras med explosiv styrketräning).

Det är säkert en marginell skillnad i muskeltillväxt med en topp om dagen men om man kan skapa den fler gånger borde det ju bli en märkbar skillnad.
Ingen som vet? Inte ens King Grub?

Scratch89
2009-06-18, 08:47
Jo, du kan skapa sådana toppar. Troligen kommer det bli positivt också, men den stora, väsentliga toppen kommer efter ett styrketräningspass.

A.Steinbach
2009-06-18, 08:58
Jag undrar vad den tredje studien betyder i praktiken, dock. Varför skulle mindre protein användas? Mindre behov av proteinnedbrytning till glukos? Vilket förvisso vore konstigt, eftersom så mycket protein väl inte bryts ned till glukos vid ett tillräckligt kolhydratintag. Underligt.

Det var bara två studier, så den andra i så fall.

Högre nivåer av BCAA i plasma pga lägre upptag i cellerna, inget som kanske direkt är särskilt eftersträvansvärt.

Jo det mesta av proteinet i den dagliga kosten omvandlas till glukos.

The major fate of dietary amino acids in the Western diet appears to be gluconeogenesis (26, 71) and has been recently estimated to account for up to 60% of endogenous glucose production (23), while others estimate 47 to 60% (72-74). In one study a relatively high protein diet, (1.87 ± 0.26 g ∙ kg-1 ∙ d-1), was shown to elevate gluconeogenesis by 40% (62). Thus gluconeogenesis should be viewed as a normal prandial process, not one limited to fasting periods
A Review of Issues of Dietary Protein Intake in Humans
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

mikaelj
2009-06-18, 09:16
Högre nivåer av BCAA i plasma pga lägre upptag i cellerna, inget som kanske direkt är särskilt eftersträvansvärt.

Är upptaget i cellerna omvänt proportionellt mot plasmanivån BCAA?

mikaelj
2009-06-18, 09:31
Förtydligande till ovan: kan man definitivt säga att låga plasmanivåer BCAA innebär ett högt upptag i cellerna?

Anders The Peak
2009-06-18, 12:17
Förtydligande till ovan: kan man definitivt säga att låga plasmanivåer BCAA innebär ett högt upptag i cellerna?
http://users.jyu.fi/~jjhulmi/www/Manninen62.pdf

mikaelj
2009-06-18, 12:27
http://users.jyu.fi/~jjhulmi/www/Manninen62.pdf

Tack för summeringen, Anders!

Det jag ville komma fram till med min tidigare fråga var följande teori.

Om det mesta av proteinet man äter blir glukos, slösar man på protein för att driva kroppen istället för att bilda muskler (via signalerignen av aminosyror->mTOR). Vid en lågkolhydratkost används huvudsakligen fettsyror i någon form (t.ex. ketoner) som energikälla, varpå glukosbehovet minskar drastiskt.

Därför skulle en mindre mängd protein behöva oxidera till glukos, vilket skulle ge en högre koncentration av aminosyror i blodet -- alltså inte för att det inte tas upp av muskelcellerna, utan för att muskelcellerna redan är mättade.

Mer pang per gram protein, helt enkelt.

King Grub
2009-06-18, 12:30
I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315