handdator

Visa fullständig version : Chins, en gång för alla


Nyback
2009-06-12, 00:14
Asså jag har läst runt som fan på forum hit och dit, och det verkar som att övningen chins alltid kommer upp, och av vad jag har läst så har folk lite olika uppfattningar om vad en korrekt chins är, alltså man använder ordet chins som ett gemensamt ord för alla övningar man drar sig upp i.

Men jag har lärt mig såhär:

Chins = brett ponerat grepp
Pull-ups = smalt supinerat grepp

Är de jag som har fel eller visst är de såhär?

Sen undra jag om de finns en variant då du håller smalt men pronerat grepp ?
Vad är då skillnad den om du håller så?

jocke12
2009-06-12, 00:28
Du har rätt. I Sverige är det så.

Den smala pronerade sägs ta mer på biceps. Om det verkligen är så vet jag inte, men skön och tung är den i alla fall.

J.V
2009-06-12, 00:58
Chins = brett ponerat grepp
Pull-ups = smalt supinerat greppI Sverige, ja. I resten(?) av världen är det tvärtom.

major Pectoralis
2009-06-12, 09:49
I Sverige, ja. I resten(?) av världen är det tvärtom.

Resten av världen? Typ Tyskland, Ryssland, Kina, Indien och Indonesien?

I vilket fall som helst: som alltid har Vi rätt.

Asdf
2009-06-12, 12:56
Säger inte generalen i full metal jacket? till tjockisen ett o annat för att han inte kan göra en enda pullup? Vad jag minns drog de sig upp med smalt supinerat grepp vid det tillfället

Pullups kallas ibland för chin-ups, vilket kan förvirras med chins som är ett annat utförande än just pullups. I själva verket är egentligen båda övningarna i sig chin-ups i den bemärkelsen att man gör övningen till eller lite ovanför hakan.

emi23j
2009-06-14, 09:27
Pull-ups handflator ifrån kroppen.
Chin-ups handflator mot kroppen.

Vad jag vet/tycker kan man sedan variera hur brett man vill hålla.

Medusa
2009-06-14, 10:32
http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_(exercise)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chin_ups

Så svårt var det...

BobaFett
2009-06-14, 10:45
http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_(exercise)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chin_ups

Så svårt var det...

Wikipedia är ingen pålitlig källa.

Nu råkar det vara sant i för sig men vem som helst kan skriva eller ändra på Wikipedia.

Medusa
2009-06-14, 11:02
Wikipedia är ingen pålitlig källa.

Nu råkar det vara sant i för sig men vem som helst kan skriva eller ändra på Wikipedia.

Men för helvete, är ju precis som det står på wiki så i detta fallet är wiki en pålitlig källa... Suck... Ok, får väl

http://stronglifts.com/how-to-do-pull-ups-and-chin-ups-with-proper-technique/

LillSkalman
2009-06-14, 11:14
snälla! Inte mera! Bespara oss dessa värdelösa trådar! Internet behöver inte mera krig om hur man håller greppet i chins!

Alla vet att chins är när man har mixat grepp och pullups är när man hänger i knävecken!

Puss

BobaFett
2009-06-14, 11:34
Men för helvete, är ju precis som det står på wiki så i detta fallet är wiki en pålitlig källa... Suck... Ok, får väl



Om du läser mitt inlägg en gång till så kanske du kan se att jag skrev just det :smash:

...alltså att i det här fallet är det rätt men att wikipedia är opålitligt.

ceejay
2009-06-14, 11:42
chins är med supinerat grepp och pullups med pronerat grepp, egentligen.

fast jag använder ju iofs chins som alla andra i sverige gör ;) annars fattar ingen här

emi23j
2009-06-14, 12:08
http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Chin-Up

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Pullups

Nible
2009-06-14, 12:21
Undra hur många gånger det här ämnet har tagits upp. Det är bara att inse att det alltid kommer finnas blandade uppfattningar av chins respektive pull-ups.

Jag själv säger chins åt pronerat grepp och pull-ups åt supinerat grepp.

Danny Devito
2009-06-14, 12:24
Eller så gör man som mig: Kallar båda varianterna för chins, fast med olika grepp, t.ex. Chins, med brett pronerat grepp eller Chins, med smalt och supinerat grepp.

Nelo322
2009-06-14, 12:39
Eller så gör man som mig: Kallar båda varianterna för chins, fast med olika grepp, t.ex. Chins, med brett pronerat grepp eller Chins, med smalt och supinerat grepp.

är helt klart smartast. Jag gör exakt likadant

M0e
2009-06-14, 12:43
okej har en fråga bara vill ej starta en ny tråd för de här trro att de finns någon som skulle kunna svara på min fråga : Vad är bäst och köra ? Chins eller latsdrag? På latsdrag klarar jag 70 kg ca 8 gånger , och på chins kan jag klara min kropp ca 20 gånger.

Nible
2009-06-14, 12:46
okej har en fråga bara vill ej starta en ny tråd för de här trro att de finns någon som skulle kunna svara på min fråga : Vad är bäst och köra ? Chins eller latsdrag? På latsdrag klarar jag 70 kg ca 8 gånger , och på chins kan jag klara min kropp ca 20 gånger.

Chins alla gånger. Tvivlar starkt på att du klarar din kroppsvikt x 20 med riktigt strikta reps om du endast klarar 70kgx8 i latsdragen, om du inte väger 40kg.

Om det mot förmodan skulle vara så, så skaffa ett bälte så du kan köra chins med extra vikt.

M0e
2009-06-14, 12:49
Jag väger 72 , och jo du behöver ej tro men ja klarar faktiskt ca 20 riktiga chins på min egna kroppsvikt någon dag blir det några rep mindre någon dag blir de någon rep mer beror på hur mycket jag har tränat osv , men så du menar att chins är bättre än latsdrag ska ta och köra chins istället då

Nible
2009-06-14, 12:52
Jag väger 72 , och jo du behöver ej tro men ja klarar faktiskt ca 20 riktiga chins på min egna kroppsvikt någon dag blir det några rep mindre någon dag blir de någon rep mer beror på hur mycket jag har tränat osv , men så du menar att chins är bättre än latsdrag ska ta och köra chins istället då

Frågan är då hur fan du kan orka mer i chins än latsdragen med tanke på att latsdrag brukar oftast vara hemskt mycket lättare än chins, jag tycker det iaf.

Du kan fortfarande säkert finslipa mycket för att göra chinsen tyngre. Variera mellan brett och smalt grepp, kör med ett stopp, kör snabba reps, kör riktigt långsamma reps etc.

M0e
2009-06-14, 13:01
okej tack för svar iallafall.
Jag vet faktiskt inte men jag har kört chins i rätt många år nu även innan jag började styrketräna så körde jag chins ofta , då var det för skojj skulle klarade jag t ex 10 ville jag slå 11 nästa dag osv.

Peter.B
2009-06-14, 16:41
Jag väger 72 , och jo du behöver ej tro men ja klarar faktiskt ca 20 riktiga chins på min egna kroppsvikt någon dag blir det några rep mindre någon dag blir de någon rep mer beror på hur mycket jag har tränat osv , men så du menar att chins är bättre än latsdrag ska ta och köra chins istället då

Du kan testa att ta en hantel mellan fötterna för att hänga på extra vikt när du gör chins :thumbup: Om du gör 20 strikta med kroppsvikt är det riktigt bra, grattis! Då kan du nog även ta en rätt tung hantel :)

Fatalist
2009-06-14, 16:45
Kan vi inte bara använda vårt svenska språk och skriva räckhäv med supinerat alternativt pronerat grepp? :)

kalle_kula
2009-06-14, 17:32
Kan vi inte bara använda vårt svenska språk och skriva räckhäv med supinerat alternativt pronerat grepp? :)

tänkte just skriva det. räckhäv är ett bra ord!