handdator

Visa fullständig version : laxolja kapslar?


paulos
2009-06-11, 18:35
tjena jag började en diet idag och ska köra på i ca 7-8 veckor , tänkte köra utan kolhydrater , med laddning 1 gång i veckan då , vill ju ej utesluta fettet så kommer äta lite nötter om dagen också , men jag hittade även laxolja kapslar stog även omega 3 och 500 mg på burken , nu undrar jag hur många kapslar jag bör ta om dagen? ska försöka få i mig lite jordnötter också men inte mycket då de är kaloririka så tänkte ta de här kapslarna men vet dock inte hur mycket jag bör ta ?

Frillan
2009-06-11, 18:49
Tycker du lägger upp det lite konstigt. Meningen med LCHF är ju faktiskt delvis att hålla sig mätt.

Ägg, feta såser, grädde, ost, mjukost, är exempel på vad du bör äta mycket av.

paulos
2009-06-11, 18:53
Kör bara psmfdiet (protein sparing modified fast) bara protein , men läste om att fett är viktigt och bör ingå i kosten varjedag , då undrar jag hur många kapslar ja bör ta , äter även lite nötter tills jag kommer upp till minst ca 0,5 x kroppsvikt i fett

Eddie Vedder
2009-06-11, 18:56
Med fiskolja och jordnötter kommer du i alla fall tillgodose ditt behov av EFA, essentiella fettsytor alltså.

Du kommer ju få i dig en del fett från t.ex. ost, kött och ägg gissar jag. Det känns ganska oundvikligt. Lägg till kanske 3 kapslar fiskolja på det och så lite nötter så lär det ordna sig.

Du är troligtvis väl medveten om att det här inte är en kosthållning att leva efter men kommer förstås inte innebära några faror under en kort period.

paulos
2009-06-11, 19:04
tack för svar!
Jo självklart kommer det fett från köttet,ägg osv och de dagar jag äter fetfisk osv , Och som du säger är det ingen kost man ska leva med under en lång period , det är en 7-8 veckors diet bara för att tappa ca 8-10 kg , men som sagt kolhydratsladdning kommer jag ha 1 gång i veckan. Möjligt att jag ökar den till 2 senare på deffen. tack för svaret!!

paulos
2009-06-11, 19:15
En sista fråga bara är det sant att fiskolja hjälper för koncentrationen?

paulos
2009-06-11, 20:11
upps glömde en till fråga ska jag ta dom på samma gång eller dela upp de?

Eddie Vedder
2009-06-11, 20:24
upps glömde en till fråga ska jag ta dom på samma gång eller dela upp de?

Gör som du vill.

Sverker
2009-06-12, 05:53
En sista fråga bara är det sant att fiskolja hjälper för koncentrationen?

Knappast. Men EPA har spännande effekter när det gäller kostbehandlig av bokstavsbarn. Kommer man upp på 6 - 12 g EPA / dag finns det lovande resultat.





Vill du kunna vara koncentrerad lär en CKD inte vara den bästa kosten. Upp och ned i blodsockret lär knappast vara det bästa vägen. Antingen kör du en strikt ketogen kost och skickar blodsockret i botten eller så äter och tränar du bra och håller blodsockret på en jämn och normal nivå.

Eddie Vedder
2009-06-12, 13:34
En sista fråga bara är det sant att fiskolja hjälper för koncentrationen?

Det finns väldigt mycket forskning om omega-3 och kognitiv förmåga, det gäller barn, kognitiv utveckling bland barn vars mödrar haft högt intag av omega-3,och det gäller även förebyggande av försämrad kognitiv förmåga under åldrande. D.v.s. att man minskar risk för t.ex. demens och Alzheimers.

Men forskningen är långt ifrån entydig där och ännu är det bara hypoteser. Men det diskuteras en hel del om fördelar med extra intag av omega-3 även ur den aspekten ja.

Fiskkonsumtion och kognition hos svenska 15-åringar efter tre års uppföljning.

AIM: Fish intake is reported to positively influence cognitive performance in infants and the elderly. In a longitudinal cohort study, we evaluated how fish consumption related to later cognitive performance in healthy young male adolescents. METHODS: In 2000, all 15-year-olds (n = 18 158; 9260 males) in the western region of Sweden were requested to complete an extensive questionnaire with items on diseases, fish consumption and socioeconomic status. Questionnaire data from the male responders (n = 4792, response rate 52%) were linked with records on subsequent intelligence test performance at age 18 from the Swedish Military Conscription Register (n = 3972). Multivariate linear models were used to estimate associations between fish intake and cognitive performance, adjusting for potential confounders. RESULTS: There was a positive association between the number of times having fish meals per week at age 15 and cognitive performance measured 3 years later. Fish consumption of more than once per week compared to less than once per week was associated with higher stanine scores in combined intelligence (0.58 units; 95% confidence interval 0.39, 0.76), in verbal performance (0.45; 0.27, 0.63) and in visuospatial performance (0.50; 0.31, 0.69). The association between fish consumption and the 3 intelligence scores was the same in lowly and highly educated groups. This indicates that education did not influence the association between the frequency of fish meals consumed and cognitive performance. CONCLUSION: Frequent fish intake at age 15 was associated with significantly higher cognitive performance 3 years later.

Fish intake of Swedish male adolescents is a predictor of cognitive performance. Acta Paediatr. 2009 Mar;98(3):555-560.

Mödrars intag och barnens kognitiva utveckling:

After adjusting for participant characteristics using linear regression, higher fish intake was associated with higher infant cognition. This association strengthened after adjustment for hair mercury level: For each additional weekly fish serving, offspring VRM score was 4.0 points higher [95% confidence interval (CI), 1.3 to 6.7]. However, an increase of 1 ppm in mercury was associated with a decrement in VRM score of 7.5 (95% CI, -13.7 to -1.2) points. VRM scores were highest among infants of women who consumed > 2 weekly fish servings but had mercury levels </= 1.2 ppm. Higher fish consumption in pregnancy was associated with better infant cognition, but higher mercury levels were associated with lower cognition. Women should continue to eat fish during pregnancy but choose varieties with lower mercury contamination.

Maternal fish consumption, hair mercury, and infant cognition in a U.S. Cohort. Environ Health Perspect. 2005 Oct;113(10):1376-80.

After adjustment using multivariable linear regression, higher fish intake was associated with better child cognitive test performance, and higher mercury levels with poorer test scores. Associations strengthened with inclusion of both fish and mercury: effect estimates for fish intake of >2 servings/week versus never were 2.2 (95% confidence interval (CI): -2.6, 7.0) for the PPVT and 6.4 (95% CI: 2.0, 10.8) for the WRAVMA; for mercury in the top decile, they were -4.5 (95% CI: -8.5, -0.4) for the PPVT and -4.6 (95% CI: -8.3, -0.9) for the WRAVMA. Fish consumption of < or =2 servings/week was not associated with a benefit. Dietary recommendations for pregnant women should incorporate the nutritional benefits as well as the risks of fish intake.

Maternal fish intake during pregnancy, blood mercury levels, and child cognition at age 3 years in a US cohort. Am J Epidemiol. 2008 May 15;167(10):1171-81.

RESULTS: Total mercury concentrations were low and were not associated with neurodevelopment. Fish intake by the mother during pregnancy, and by the infant postnatally, was associated with higher mean developmental scores. For example, the adjusted mean MacArthur comprehension score for children whose mothers consumed fish 4 or more times per week was 72 (95% confidence interval = 71-74), compared with 68 (66-71) among those whose mothers did not consume fish. CONCLUSIONS: When fish is not contaminated, moderate fish intake during pregnancy and infancy may benefit development.

Fish intake during pregnancy and early cognitive development of offspring. Epidemiology. 2004 Jul;15(4):394-402

Review över litteraturen angående teorin kring Alzheimer:

Long-chain omega-3 fatty acids could have neuroprotective properties against dementia, which is becoming a major global public health issue. We conducted a systematic review of the literature to establish the association between eating fish (a source of long-chain omega-3 fatty acids) or taking long-chain omega-3 fatty acid supplements and the risk of cognitive decline or Alzheimer disease (AD). We identified eleven observational studies and four clinical trials. All three observational studies that used cognitive decline as an outcome reported significant benefits, whereas only four of eight observational studies that used incidence of AD or dementia as an outcome reported positive findings. None of four small clinical trials provided convincing evidence for the use of this approach in the prevention or treatment of any form of dementia. In summary, the existing data favor a role for long-chain omega-3 fatty acids in slowing cognitive decline in elderly individuals without dementia, but not for the prevention or treatment of dementia (including AD). This apparent dichotomy might reflect differences in study designs with regard to participants, dosages, the ratio of long-chain omega-3 to omega-6 fatty acids, or the choice of outcome measurements. Large clinical trials of extended duration should help to provide definitive answers.

Fish consumption, long-chain omega-3 fatty acids and risk of cognitive decline or Alzheimer disease: a complex association. Nat Clin Pract Neurol. 2009 Mar;5(3):140-152.