handdator

Visa fullständig version : Bröst,biceps? rygg, triceps?


billanpillan
2009-06-11, 17:30
Tja, jag ser ju att många kör t.ex rygg och biceps tillsammans. samt bröst och triceps.
Jag antar att det är för att många bröstövningar tar på triceps, och många rygg övningar tar även på biceps.

MEn vore det då inte bättre att köra bröst och biceps, då dom inte används på samma sätt som det skulle göra om jag hade kört biceps och rygg.

På så sätt får man ju lite träning i triceps på bröst o bicepdagen.

Alltså tränas tricepsen 1 gång i veckan mycket, och 1 gång i veckan tränas det lite grand:)

Så varför kör man inte så istället? är väldigt sugen på att köra så :D

King Grub
2009-06-11, 17:31
Jag skulle föredra bröst/biceps och rygg/triceps alla gånger.

Jag skulle ännu mer föredra bröst/rygg för sig och biceps/triceps för sig i ett splittat schema, men det hör inte hit.

billanpillan
2009-06-11, 17:44
Jag skulle föredra bröst/biceps och rygg/triceps alla gånger.

Jag skulle ännu mer föredra bröst/rygg för sig och biceps/triceps för sig i ett splittat schema, men det hör inte hit.

ok :) Du har ingen aning varför det förekommer så ofta att folk blandar rygg och biceps? när det verkar sämre?

En till fråga bara, verkar det här bra?

Måndag: Jogga
Tisdag: Underarmar, biceps,triceps
ons: boxning
Torsdag: bröst, axlar
Fredag: Ben och mage på kvällen boxning
Lördag: vilodag
Söndag: Rygg

Har du något som DU anser vara bättre 4 splits schema? För liksom, kommer det kännas utmattande att gå på triceps efter biceps? Det bör det väl inte göra?
eller någon annan^^:hbang:

Scratch89
2009-06-11, 19:07
Det ser väl ok ut. Jag skulle lägga ordningen annorlunda på tisdagen (triceps, biceps, underarmar istället), men annars ser det väl ut som en vanlig fyrsplit.

billanpillan
2009-06-11, 19:15
Det ser väl ok ut. Jag skulle lägga ordningen annorlunda på tisdagen (triceps, biceps, underarmar istället), men annars ser det väl ut som en vanlig fyrsplit.


Vill du motivera varför ?;)

Pjotor
2009-06-12, 10:36
Vill du motivera varför ?;)

Gissar att det handlar om att ta stora muskler först och små muskler sen. Triceps > biceps > underarmar.

Dessutom: tröttar du ut underarmarna så behöver du antagligen begränsa vikterna i biceps- och tricepsövningarna. Försök göra stångcurl med nymanglade underarmar...

Andy.da.wohoo
2009-06-12, 11:23
Jag skulle föredra bröst/biceps och rygg/triceps alla gånger.

Jag skulle ännu mer föredra bröst/rygg för sig och biceps/triceps för sig i ett splittat schema, men det hör inte hit.

Får man fråga varför? Känns bättre så och orkar mer?

Grahn
2009-06-12, 11:28
Det är ju lite av en smaksak....

Om du kör ett press pass och får med triceps och bröst så får de musklerna längre återhämtningstid till nästa gång de måste jobba.
Däremot tycker iaf jag att träningsvolymen kan bli större per vecka om man separerar det.

Beror lite på vad ens mål är.

Saft und Kraft
2009-06-12, 12:47
Träningseffekt handlar inte alls enbart om att kunna prestera maximalt i en given övning vid varje tillfälle. Vore det så skulle det vara bäst att dela upp precis allt så långt det går. Att tro att man får en sämre tricepsutveckling exempelvis, om man först kör bänkpress och därmed inte kan prestera maximalt i en (annan) tricepsövning därefter verkar helt snett. Att man orkar färre extensions tex efter några set bänkpress, än om man skippat densamma, beror på att man då redan gjort en övning där triceps varit högst inblandad och därmed tränats. Att det skulle finnas övningar som tröttar ut en muskel i någon större utsträckning och samtidigt inte ger en hygglig träningseffekt verkar långsökt. Man blir trött i muskulaturen för att den använts och tränats. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas mindre bra övningar och man är kanske dessutom inte intresserad av att göra hur många övningar som helst vid ett och samma tilllfälle varför de "bästa" övningarna i störst utsträckning bör väljas.

Att sedan köra upplägg x eller y handlar mer om personliga preferenser men kör man några vettiga övningar för bröstmuskulaturen kommer triceps att få ordentlig träning. Kör man sedan armar (jaja) i ett annat pass samma vecka blir det ytterligare ett träningtillfälle för triceps. Man har då bestämt tränat triceps vid två tillfällen och inte ett hur mycket man än tycker att tisdagspasset bara var ett bröstpass.

billanpillan
2009-06-12, 16:54
Träningseffekt handlar inte alls enbart om att kunna prestera maximalt i en given övning vid varje tillfälle. Vore det så skulle det vara bäst att dela upp precis allt så långt det går. Att tro att man får en sämre tricepsutveckling exempelvis, om man först kör bänkpress och därmed inte kan prestera maximalt i en (annan) tricepsövning därefter verkar helt snett. Att man orkar färre extensions tex efter några set bänkpress, än om man skippat densamma, beror på att man då redan gjort en övning där triceps varit högst inblandad och därmed tränats. Att det skulle finnas övningar som tröttar ut en muskel i någon större utsträckning och samtidigt inte ger en hygglig träningseffekt verkar långsökt. Man blir trött i muskulaturen för att den använts och tränats. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas mindre bra övningar och man är kanske dessutom inte intresserad av att göra hur många övningar som helst vid ett och samma tilllfälle varför de "bästa" övningarna i störst utsträckning bör väljas.

Att sedan köra upplägg x eller y handlar mer om personliga preferenser men kör man några vettiga övningar för bröstmuskulaturen kommer triceps att få ordentlig träning. Kör man sedan armar (jaja) i ett annat pass samma vecka blir det ytterligare ett träningtillfälle för triceps. Man har då bestämt tränat triceps vid två tillfällen och inte ett hur mycket man än tycker att tisdagspasset bara var ett bröstpass.

Ok tack :)

Martin Löwgren
2009-06-13, 10:26
Variera regelbundet.

Ena månaden biceps med rygg. Andra rygg och biceps ensamt och sista månaden biceps med bröst.

billanpillan
2009-06-17, 18:50
Variera regelbundet.

Ena månaden biceps med rygg. Andra rygg och biceps ensamt och sista månaden biceps med bröst.

ok =)

Mr.Sarkastisk
2009-06-17, 19:10
Man ska variera sin träning, men 30% här på kolozzeum överdriver nästan.

Troll
2009-06-18, 10:13
Jag har tidigare kört bröst/biceps, rygg/triceps och även bröst/rygg, triceps/biceps.

Tycker båda dessa kombinationerna funkade väldigt bra, men nu kör jag dock bröst/axlar/triceps och rygg/biceps/underarmar för att spara tid.
De ovanstående passen får man lägga en del extra tid på att värma upp muskler man annas får på köpet.

Men som sagt kör hårt, tycker dom uppläggen var kanon! :thumbup:

Popeye
2009-06-18, 10:22
Det finns hur många varianter som helst.
Bröst/Triceps | Rygg/Biceps
Bröst/Biceps | Rygg/Triceps
Bröst/Rygg | Triceps/Biceps
Är väl de vanligaste om man inte räknar in separata bröst, rygg, triceps, biceps... pass.
Det fungerar oavsett vilken variant du kör men försök se schemat som en helhet.
Efter ett tag vill du lägga om träningen lite och då kan du prova en annan variant.

Blöjan
2009-06-18, 10:46
Vad hände med "kör biceps samma pass som dragövningar och triceps samma pass som pressövningar" ?

Yip_man
2009-06-19, 05:34
bröst/biceps
Ben
Triceps/mage
Rygg/axlar

så ser min splitt ut.

Mr.Sarkastisk
2009-06-19, 10:10
Vad hände med "kör biceps samma pass som dragövningar och triceps samma pass som pressövningar" ?

Det undrar jag med...

Jag kör:

Måndag: Bröst/Triceps
Tisdag: Biceps/Axlar/Rygg/Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst/Triceps
Fredag: Bröst/Axlar/Rygg/Ben
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Detta har givit mig strålande resultat!

firarjulen
2009-06-19, 11:49
Det undrar jag med...

Jag kör:

Måndag: Bröst/Triceps
Tisdag: Biceps/Axlar/Rygg/Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst/Triceps
Fredag: Bröst/Axlar/Rygg/Ben
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Detta har givit mig strålande resultat!

Rätt rejäla andra-pass du kör du. Orkar du verkligen köra fullt på alla övningar då?

billanpillan
2009-06-19, 12:02
Det undrar jag med...

Jag kör:

Måndag: Bröst/Triceps
Tisdag: Biceps/Axlar/Rygg/Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst/Triceps
Fredag: Bröst/Axlar/Rygg/Ben
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Detta har givit mig strålande resultat!

Fan jag kör t.ex Biceps å triceps så tare fan runt 1h, dina pass måste ju ta sjukt lång tid om man vill köra ordentligt?

Mr.Sarkastisk
2009-06-19, 12:02
Rätt rejäla andra-pass du kör du. Orkar du verkligen köra fullt på alla övningar då?

Helt otroligt, ja. Jag brukar vara snäll mot kroppen och köra lättare på torsdag fredag. Jag har dock provat att köra hårda och tunga pass i 3månader i rad och jag presterar lika bra och har bara sett positiva resultat med det. Jag vet däremot inte om det håller i längden. Skador är jag medveten om, men det förekommer ju i alla sporter.

Trytter
2009-06-19, 12:09
Är det inte lite beroende av hur ofta man kör? Kör man flera dagar i rad ex måndag, tisdag kanske det är mer motiverat att lägga dragövn på ena och press på andra ex rygg/biceps, bröst/triceps.
Kör man däremot med en dags vila mellan ex måndag, onsdag kanske det spelar mindre roll om man blandar och kör bröst/biceps?

mojoo
2009-06-21, 11:05
jag kör nu
Mån:Bröst/rygg
tis:vila
onsd:ben/mage
tors:vila
fre:axlar/tric/biceps
vila
vila
REPEAT

mrmee
2009-06-21, 11:28
dag1: bröst, triceps
dag2: rygg, biceps
dag3: ben
dag4: axlar, mage
dag5: vila
dag6: börjar allt om igen


Funkar bra för mig. Är medveten om att det är lite vila men jag gillar det



mvh

Yip_man
2009-06-21, 18:13
Helt otroligt, ja. Jag brukar vara snäll mot kroppen och köra lättare på torsdag fredag. Jag har dock provat att köra hårda och tunga pass i 3månader i rad och jag presterar lika bra och har bara sett positiva resultat med det. Jag vet däremot inte om det håller i längden. Skador är jag medveten om, men det förekommer ju i alla sporter.


mmm, hur länge har du tränat?

z_bumbi
2009-06-21, 21:50
Man ska variera sin träning, men 30% här på kolozzeum överdriver nästan.

Jag skulle gissa att det är betydligt fler, ofta varieras det bara för att man ska variera och utan någon direkt plan vilket ibland kan bli lite kontraproduktivt.

Är det inte lite beroende av hur ofta man kör? Kör man flera dagar i rad ex måndag, tisdag kanske det är mer motiverat att lägga dragövn på ena och press på andra ex rygg/biceps, bröst/triceps.
Kör man däremot med en dags vila mellan ex måndag, onsdag kanske det spelar mindre roll om man blandar och kör bröst/biceps?

Det är en viktig aspekt.

Mike_
2009-06-24, 19:53
Jag lade nyss om från bröst/triceps till bröst/biceps och jag tycker att det känns betydligt bättre. Sen finns det också en poäng i att det blir fler dagar med tricepsträning per vecka om man inte tar det samtidigt som bröstpasset. Kör du militärpress eller nån annan form av axelpress kopplas ju triceps in även där. Svårt att veta vad som blir bäst.