handdator

Visa fullständig version : Koppling mellan proteinintag och blodtryck


King Grub
2009-06-11, 12:34
Background: An inverse association between protein intake and blood pressure levels has been reported in Western countries. However, the evidence is limited for Asians whose protein sources are different from those in Western populations.

Objectives: The objective was to examine the association between protein intake and blood pressure levels in Japanese adults.

Methods: We conducted a population-based, cross-sectional study of 7585 subjects (3499 men and 4086 women) from 40 to 69 y of age living in 5 communities in Japan. Dietary intakes of total, animal, and plant protein were estimated by a single 24-h dietary recall. We then examined the associations between dietary intake of those proteins and blood pressure levels after adjustment for age, sex, community, body mass index, antihypertensive medication use, ethanol intake, smoking, and dietary intakes of sodium, potassium, and calcium.

Results: After adjustment for cardiovascular disease risk factors, a 25.5-g/d increment in total protein intake was associated with a decrease in systolic blood pressure of 1.14 mm Hg (P < 0.001) and in diastolic blood pressure of 0.65 mm Hg (P < 0.001), and a 19.9-g/d increment in animal protein intake was associated with a decrease in systolic blood pressure of 1.09 mm Hg (P < 0.001) and in diastolic blood pressure of 0.41 mm Hg (P = 0.003). A 13.1-g/d increment in plant protein intake was associated with a decrease in diastolic blood pressure of 0.57 mm Hg (P < 0.001). Further adjustment for nutritional factors weakened these associations, but the inverse associations of total protein intake with diastolic blood pressure and of animal protein intake with systolic blood pressure remained statistically significant.

Conclusion: Total and animal protein intakes were inversely associated with blood pressure levels in Japanese adults.

Am J Clin Nutr (June 10, 2009). Relations between protein intake and blood pressure levels in Japanese men and women: the Circulatory Risk in Communities Study (CIRCS).

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2008.27109v1

goggen
2009-06-11, 22:46
er veldig dårlig på engelsk. er det noen som kan oppsummere kort:hbang:

LillSkalman
2009-06-11, 22:57
Enligt artikeln så ska en ökad konsumtion av protein sänka blodtrycket jämfört med en lägre konsumtion. Om det sen var en specifik typ av blodtryck fattar jag inte, har ingen aning vad "diastolic" eller "systolic" betyder. :)

Rätta mig om jag har fel.
(Vill inte få stryk av korrekt-källa-nazisterna som lurkar här) :D

jesse
2009-06-11, 23:01
Enligt artikeln så ska en ökad konsumtion av protein sänka blodtrycket jämfört med en lägre konsumtion. Om det sen var en specifik typ av blodtryck fattar jag inte, har ingen aning vad "diastolic" eller "systolic" betyder. :)

Rätta mig om jag har fel.
(Vill inte få stryk av korrekt-källa-nazisterna som lurkar här) :D

diastoliskt är det undra trycket och systolic är det övre, ett normalt blodtryck ligger t ex runt 80/120 (undre/övre)

LillSkalman
2009-06-11, 23:03
aaah fan det är ju aslogiskt i sammanhanget ;)

Sverker
2009-06-12, 05:42
Vad är orsaken ? Mer arginin i animaliskt protein ?

Eddie Vedder
2009-06-12, 05:57
Vad är orsaken ? Mer arginin i animaliskt protein ?

I mjölk verkar det vara tripeptiderna i alla fall. Det diskuteras i studien jag postade i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119888&highlight=blodtryck

Här är ytterligare en studie om proteinintag och blodtryck som jag postat men där det gällde vegetabiliskt protein:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120676&highlight=blodtryck

Den känns mer svårtolkad eftersom människor med högt intag av frukt och grönt ju generellt sett lever ett hälsosamt liv och blodtrycket var kopplat till konsumtionen i stort.

Scratch89
2009-06-12, 08:47
Jag tänkte säga samma sak som Eddie. Det kan lika gärna bero på att de tränar mer/äter mindre fett/undviker riskfaktorer mer, än att de äter mer protein. Eller?

Eddie Vedder
2009-06-12, 11:48
Jag tänkte säga samma sak som Eddie. Det kan lika gärna bero på att de tränar mer/äter mindre fett/undviker riskfaktorer mer, än att de äter mer protein. Eller?

Fast det tycker jag bara gäller den studien som undersöker frukt- och gröntkonsumtion. Själva proteinfaktorn tror jag på som en oberoende faktor. Just proteinintag känns ju som om det är högt för de flesta och inget som extra mycket gäller "hälsomedvetna". Så i mina ögon känns inte köttkonsumtion och allmänt högt proteinintag som någon direkt confounder på samma sätt.