handdator

Visa fullständig version : Axelpress ½ R.o.m.


Popeye
2009-06-11, 12:25
Om man gör axelpressar i smithen och sitter rakt under stången så man stannar när stången nuddar hjässan, hur skiljer detta sig från vanliga axelpressar och militärpressar?
Vad är bättre/sämre?
Hur påverkas musker och leder?

Yip_man
2009-06-11, 14:00
Den stora frågan är varför. Visst skulle du kunna köra så ibland ifall du kör full ROM annnars. Annars finns det ju risk att du skadar rotatorerna och då drabbar det all träning vill jag lova. är du ute efter ökningar så prova istället att lasta något mer än du normalt hanterar så kommer ökningarna. Och kör du med ryggstöd så är mitt råd att skippa det.

Popeye
2009-06-11, 14:41
Just nu kör jag inte några axelpressar. Lite sidolyft med hantlar och kanske drag till hakan med stång nån gång ibland.
Har tidigare kört vanliga hantelpressar och Arnoldpressar både med och utan ryggstöd.
Utan ryggstöd brukar i regel göra om pressarna till balansövningar mer än axelövningar för min del även om jag kört mest utan ryggstöd. Dvs iaf när vikterna börjar klättra uppåt.
Men jag har ju bara kört med hantlar, kanske är det annorlunda med stång?

Och nu till varför...
Man kan lassa på en massa extra vikt, det är sköna pressar och det är roligt.

Och varför skulle det skada rotatorerna för att man använder ett lite mindre omfång på rörelserna? Full R.o.m. är ett mantra men jag köper inte att man alltid på automatik måste köra så.

Yip_man
2009-06-11, 15:36
Skaderisken är j större efterssom att du kör med en vikt du inte kan hantera i full ROM. Om man gör det då och då och har lite koll så är det völ ok. Men det blir lätt en ond cirkel. Jag antar att tanken var att köra bakom nacken eller?

ceejay
2009-06-11, 15:39
du menar från huvet upp till raka armar endast?

mindre axlar mer triceps skulle jag säga

Sparven från Minsk
2009-06-11, 15:44
Om man gör axelpressar i smithen och sitter rakt under stången så man stannar när stången nuddar hjässan, hur skiljer detta sig från vanliga axelpressar och militärpressar?
Vad är bättre/sämre?
Hur påverkas musker och leder?

Muskeln får inte jobba i hela sin rörelsebana och detta leder till att muskeln inte får jobba lika hårt. Vad detta leder till kan du nog gissa...ja du växer inte lika bra eller snabbt. Annan nackdel är att musklerna har en tendens att dra ihop sig och bli stela efter ett hårt pass. Att köra i full ROM ger musklerna lite stretch.
Den lilla rörelsen du gör från hjässan upp till raka armar är nog inte så mycket axel som jobbar utan mest triceps som rätar ut armen.

Matsa
2009-06-11, 17:29
Finns en sådan övning, Helmet Press kallas den ibland då du lär önska att du haft hjälm om du är oförsiktig. Det är mer av en tricepsövning dock. Jag har experimenterat lite med den och tycker faktiskt att den är helt ok, tycker den känns ungefär som french press men man kan hantera mera vikt (får dock lite sämre ROM). Jag körde den i buren med stoppen satta precis i höjd med hjässan, gillar inte smithen utan föredrar att ha fri stång.