handdator

Visa fullständig version : När är det okej med bar överkropp?


ARMSTARK
2009-06-11, 11:26
Magdalena Ribbing ( proffs i vett och etikett ) gav det här svaret i en tidning:

"Bar överkropp i obekant sällskap är okej på stränder, för hemmabruk, egen trädgård eller till sjöss. Absolut inte i stan eller butiker av något slag eller på krogar ens på stranden. Även om man själv gillar sin nakenhet är det föga sannolikt att andra gör det. De flesta blir besvärade av att behöva trängas med någon obekants nakna hud i större omfattning. I butiker är det direkt ohygieniskt med naken överkropp och egentligen även bara ben ovanför knät.

Att vuxna kvinnor går i grytlappssmå kjolar bland andra människor är vanligen mest patetiskt och endast tilltalande för dem som eventuellt är intresserade av den kortkjolade ur ett mer personligt perspektiv. "

Vad är era åsikter i frågan?

kjell33
2009-06-11, 11:27
Håller med ribbing. Bar överkropp är ett intrång på andra personers integritet.

Cilia
2009-06-11, 11:29
Jag gillar Ribbing, hon ger oftast bra svar så även i den här frågan. Hon formulerar det bra.

coxie
2009-06-11, 11:34
Håller med henne helt och hållet.

Loca
2009-06-11, 11:36
Det är helt okej. Iaf i min värld.

mjeuuu
2009-06-11, 12:01
Att vuxna kvinnor går i grytlappssmå kjolar bland andra människor är vanligen mest patetiskt och endast tilltalande för dem som eventuellt är intresserade av den kortkjolade ur ett mer personligt perspektiv. "
Säg vaaaad!?

Korta kjolar är den bästa uppfinningen sedan hjulet! *gah!*

Nej men seriöst då, bar överkropp och korta kjolar på snygga människor är väl "fint" om hormonerna hos det motsatta könet får bestämma, men de flesta känner sig antagligen rätt obekväma av det, och då är det väl egentligen lika bra att skippa det. Vill man gå med bar överkropp får man väl köpa en båt eller börja spendera mycket tid på att pimpa upp sin tomt. Ibland är det väl okej. Om man är någonstans där det inte finns mycket folk och det är runt sjuttiofemton grader ute till exempel. På stan är det nej tack.

Dan S
2009-06-11, 12:05
Håller med förutom det med grytlapskjolar, hon verkar avundsjuk. Sexiga damer vill man ju se. Är det någon enstaka kärring som går så, så kollar jag inte.

Granatgiraffen
2009-06-11, 12:17
Oväntat att denna sexiga modeikon inte gillar korta kjolar.
http://www.seniornet.se/klubb/danderyd/bilder/magdalena1.jpg

coxie
2009-06-11, 12:21
Jag håller med om att jag med nöje ser bara ben så ofta det går, men är någon förvånad över att hon är konsekvent?

<Mike>
2009-06-11, 12:21
Den här tråden diskuterar lite det som diskuterades i linnetråden. Då har jag en annan fråga:
Är det ok att gå med uppknäppt skjorta? Har man skjortan uppknäppt så visar man betydligt mer än någon som går i linne, men det känns ändå som om det är mer accepterat, eller har jag fel?

Personligen så tycker jag fortfarande dock att om tjejer ska kunna gå i bikini när det är varmt (inte på stranden) så ska jag kunna gå i bar överkropp så länge som jag är ensam och det inte är mitt staden. Igår t.ex så gick jag runt en dal där jag passerade några hus och jag gick i bar överkropp eftersom det var obehagligt varmt i t-shirt.

coxie
2009-06-11, 12:26
Personligen så tycker jag fortfarande dock att om tjejer ska kunna gå i bikini när det är varmt (inte på stranden) så ska jag kunna gå i bar överkropp så länge som jag är ensam och det inte är mitt staden. Igår t.ex så gick jag runt en dal där jag passerade några hus och jag gick i bar överkropp eftersom det var obehagligt varmt i t-shirt.

Är det inte rätt stigmatiserat för en kvinna att gå runt i bikini på samma ställen som många ogillar män med bar överkropp? Bara för att du som man tycker det är okay med bikiniklädda tjejer överallt så tror jag att en hel del kvinnor ogillar det.

Det är inte olagligt att gå runt med bar överkropp så det är fritt fram att göra det, men förvänta dig inte att folk ska uppskatta det.

<Mike>
2009-06-11, 12:34
Är det inte rätt stigmatiserat för en kvinna att gå runt i bikini på samma ställen som många ogillar män med bar överkropp? Bara för att du som man tycker det är okay med bikiniklädda tjejer överallt så tror jag att en hel del kvinnor ogillar det.

Det är inte olagligt att gå runt med bar överkropp så det är fritt fram att göra det, men förvänta dig inte att folk ska uppskatta det.

Nu sa jag visserligen inte att jag tycker det är ok med bikiniklädda tjejer överallt, eller hur? Jag drar självklart gränser på uppenbara ställen t.ex butiker, mitt i staden, caféer, etc.
Jag tycker bara att folk överreagerar, det är inte så farligt att gå i bar överkropp när man är ensam. Ska någon tvåbarnsmamma kolla ut genom fönstret då menar du och se mig gå förbi deras hus i bar överkropp, lägga handen för munnen och säga "vet hut...!"
Nej, jag tycker inte att det är så allvarligt.

Piranha
2009-06-11, 12:36
Jag håller med henne helt.

Jag skulle dessutom gärna komma med tillägg.

ARMSTARK
2009-06-11, 12:43
Jag håller med henne helt.

Jag skulle dessutom gärna komma med tillägg.

Jag har en tilläggs diskussion: Kortbyxor, på min arbetsplats är det förbjudet för män att ha kortbyxor medans kvinnor får ha kjol som är så kort att man ser ******.

Piranha
2009-06-11, 12:52
Jag har en tilläggs diskussion: Kortbyxor, på min arbetsplats är det förbjudet för män att ha kortbyxor medans kvinnor får ha kjol som är så kort att man ser ******.

Knäna?

Ungjävlar dra upp byxorna annars skall vi sparka in kalsongerna i röven på eder.

Mantus
2009-06-11, 13:27
Jag håller med henne fullt ut. Bar överkropp har jag enbart på stranden eller hemma i trädgården, på andra ställen är det inte allt för mycket begärt att man tar på sig en t-shirt.

Jpn
2009-06-11, 13:43
Jag håller också med henne utan tvekan, dock är det ju trevligt att se damer med korta kjolar ibland.

Bönne
2009-06-11, 13:48
Jag har en tilläggs diskussion: Kortbyxor, på min arbetsplats är det förbjudet för män att ha kortbyxor medans kvinnor får ha kjol som är så kort att man ser ******.Bara börja ladda upp dina bilder från mobilen till upscirt.com

MrBoris
2009-06-11, 17:34
Jag säger då det, klart man borde kunna få gå i bar överkropp om det är så pass varmt ute att man får en bra bränna av det. Men inomhus, nej tack.

Matsa
2009-06-11, 17:47
Knäna?

Ungjävlar dra upp byxorna annars skall vi sparka in kalsongerna i röven på eder.

Jag håller med fullt ut. Sen har vi ju de som skulle behöva dra upp kalsongerna med, fast där vill jag inte sparka (foten kan fastna, isch...) så jag är öppen för alternativa lösningar.

Diggler
2009-06-11, 18:40
Tycker inte att man kan jämnställa mini-kjolar och män med bar överkropp. Män är ohygienska och svettas manssvett som luktar illa.

Kwon
2009-06-11, 20:00
På Greklands-semestern händer det att man har bar överkropp även i butikerna.

Scratch89
2009-06-11, 20:02
Det är ok om man är grov. Tjejerna får gå lättklädda om de är fit(ta).

ManuelIT
2009-06-11, 20:08
Håller i stort sett med. Men är det galet varmt så slängs reglerna ut. De som varit utomlands vet att det kan vara vanligt med att majoriteten går runt med bar överkropp överallt, och det är helt accepterad.

jaaaaag
2009-06-11, 20:36
Inte OK med bar överkropp. Är i 99% av fallen besvärande.

Pepparkakssmurfen
2009-06-11, 20:42
På punkt ett(bar överkropp) är jag helt med Ribbing.

Vad gäller punkt 2 (vuxna kvinnor i grytlappssmå kjolar) så har hon helt jävla fel.

värstingen
2009-06-11, 20:50
Trodde bara det var jag som tyckte så, kul! :)

LoTiX
2009-06-12, 00:31
Bar överkropp är bara OK på stranden, omklädningsrummet och dansgolvet.

Mago
2009-06-12, 00:38
Ojrå, vad känsligt det verkar vara. Vad är det som är så farligt med att någon går runt med bar överkropp på stan en varm sommardag?

joriice
2009-06-12, 00:43
Sålänge man inte är på allt för allmänna platser, samt är för estetiskt otilltalande så ser jag inte skadan.

Taisho
2009-06-12, 00:45
Jag håller inte med Ribbing!

En dag i början av 80-talet befann jag mig på Avenyn (Göteborg). Då kommer en riktig puma gående uppför gatan med bar överkropp! Och det kändes inte det minsta påträngande. ;)

tjabon
2009-06-12, 00:48
Ingen som har sett klassikern på "Jackass" ???

Utanför en mataffär hänger en skylt " No shoes, no shirt, no serve "
En kille ur Jackass-gänget går då in i affären enbart klädd i
skor och t-shirt........:D

Nitrometan
2009-06-12, 07:09
Utanför en mataffär hänger en skylt " No shoes, no shirt, no serve "
En bar jag var på i Ohio hade en skylt i entrén där det stod:

Men:
No shirt - No beer

Women:
No shirt - Free beer

Nitrometan
2009-06-12, 07:10
I övrigt anser jag att Magdalena Ribbing, som citeras i första inlägget, har rätt.

L-Sami
2009-06-12, 07:15
När det är varmt och soligt ute och då på gatan, stan, stranden, krogen vid speciella tillfällen som beachpartys och hemma när som helst. Gym är väl okej om man är ensam där och torkar efter sig.

Tolkia
2009-06-12, 07:16
Jag håller med Ribbing. När det gäller kjolar är det i 99%av fallen inte svårt att avgöra vad som är "OK" och "inte OK" längd på plagget, eller för den delen att det skulle finnas en längd som inte är OK; jag kan dock inte säga att jag är förvånad över att några måste yla "kärringen är avundsjuk!11!"

Någon nämnde bikini; det är att jämställa med badbyxor och bärs följaktligen där man bär badbyxor: på stranden, på tomten, på båten. Bikini + byxor eller kjol är att jämställa med bar överkropp. Jag tror inte att det i Sverige finns någon allmän uppfattning om att det skulle vara OK för kvinnor att kuta omkring i bikini t.ex. på stan.

Cilia
2009-06-12, 09:10
Håller i stort sett med. Men är det galet varmt så slängs reglerna ut. De som varit utomlands vet att det kan vara vanligt med att majoriteten går runt med bar överkropp överallt, och det är helt accepterad.
Jag håller inte med, kanske på badorter men inte generellt så att de i varma länder går omkring nakna. Snarare tvärtom. Dom är vana vid värmen och kläder skyddar dessutom även mot värme om du nu inte tar på dig yllekoftan.

ARMSTARK
2009-06-12, 09:25
Jag tycker att det är djävligt äckligt när folk sitter med bar överkropp på en ute servering. Man ser hur svettdropparna rinner längs ryggen och hamnar på ryggstödet. Sen kommer nästa person och sätter sig där och får det på sig. *slap*

willis
2009-06-12, 10:05
Bar överkropp är bara OK på stranden, omklädningsrummet och dansgolvet.

Nu skämtar du väl ändå?

NKC
2009-06-12, 10:17
Utomhus: mer hud åt folket

Baan
2009-06-12, 10:50
Any time.

Muskelbyggaren
2009-06-12, 11:32
Det här med ohygieniskt är ju ändå jävligt lustigt, när blev människokroppen ohygienisk? Hata AXE-duscha-18-gånger-om-dagen...

Grahn
2009-06-12, 11:34
När det inte upfattas som stötande av din omgivning....

Det kan med fördel tolkas som att desto attraktivare överkropp man visar upp desto mer accepterat är det.

Loke
2009-06-12, 11:36
När det inte upfattas som stötande av din omgivning....

Det kan med fördel tolkas som att desto attraktivare överkropp man visar upp desto mer accepterat är det.

Första bra svaret :)

shovit
2009-06-12, 11:59
Hårdrockare

Patriarch K
2009-06-12, 13:06
Äsch, varför ta så hårt på det? Släng av er det ni har på överkroppen när det behagar så får folk vänja sig. Uppenbarligen kan man bli van och härdad vid att titta på saker som goatse, 2G1C, BME-videos etc...så visst tusan kan man vänja sig vid det mesta. Blir jag tvungen att se punk-folk på gatan med deras vedervärdiga klädstil och vänja mig vid det kan de lika gärna få vänja sig vid min vedervärdiga kropp också.

Mantus
2009-06-12, 13:47
Det här med ohygieniskt är ju ändå jävligt lustigt, när blev människokroppen ohygienisk? Hata AXE-duscha-18-gånger-om-dagen...

Men det har väl inte varit accepterat att göra sedan man gick ut mellanstadiet? Finns det en människa över tolv och under femtio som fortfarande använder AXE?

Piranha
2009-06-12, 13:59
När det inte upfattas som stötande av din omgivning....

Det kan med fördel tolkas som att desto attraktivare överkropp man visar upp desto mer accepterat är det.

Mjaaa, då kommer folk sågas som exibitionister istället och ses som ytliga.

Jag tror man kan säga så fort man frångår normal standard på hyfs och klädsel och hur mycket man visar upp kommer det i allmänhetens ögon tolkas negativt (om det görs på allmän plats).

Tyvärr, detta skiljer sig dock markant på kultur till kultur. (man här i scerige iaf).

b0ya
2009-06-12, 14:00
Det är ok om man är TECHNO VIKING!!!

http://dev.deadtech.net/files/u1/Picture_5.png