handdator

Visa fullständig version : Preventivmedel och styrketräning


userfriendly
2009-06-11, 08:13
Finns säkert någon tråd kring detta redan - länka mig gärna dit isf, försökte leta men hittade inget.

Som topic lyder.
Hamnade nämligen på en websida av en slump som diskuterade p-piller och styrketräning hos tjejer - och de pratade om rätt stora negativa effekter. Själv använder jag p-stav.

Preventivmedel och styrketräning? Går det i hop? Skulle jag få bättre resultat om jag slet ut p-staven ur armen?

Sparven från Minsk
2009-06-11, 09:29
Nu är jag inte så superinsatt i detta ämne men ska spekulera lite i alla fall.
En p-stav utsöndrar ju hormoner (östrogen och gestagen) precis som vanliga p-piller gör. Detta leder till en hormonbalans som förhindrar ägglossning.

Du får alltså en ändrad och kanske ökad nivå av östrogen i kroppen. Östrogen är ju precis som testosteron ett anabolt hormon, vilket kanske kan leda till större framgång i gymmet?

Vad jag kan tänka mig är att ökad mängd östrogen kanske kan rubba balansen av testosteron/östrogen så testosteronutsöndringen blir sämre?

Oavsett om det blir sämre eller bättre så snackar vi sådan liten mängd att det är nog svårt att uppmäta och definitivt svårt att känna effekten av.
Sömn, mat och hård träning är nog mer avgörande för din träning än staven i armen ;)

userfriendly
2009-06-11, 11:41
Nu är jag inte så superinsatt i detta ämne men ska spekulera lite i alla fall.
En p-stav utsöndrar ju hormoner (östrogen och gestagen) precis som vanliga p-piller gör. Detta leder till en hormonbalans som förhindrar ägglossning.

Du får alltså en ändrad och kanske ökad nivå av östrogen i kroppen. Östrogen är ju precis som testosteron ett anabolt hormon, vilket kanske kan leda till större framgång i gymmet?

Vad jag kan tänka mig är att ökad mängd östrogen kanske kan rubba balansen av testosteron/östrogen så testosteronutsöndringen blir sämre?

Oavsett om det blir sämre eller bättre så snackar vi sådan liten mängd att det är nog svårt att uppmäta och definitivt svårt att känna effekten av.
Sömn, mat och hård träning är nog mer avgörande för din träning än staven i armen ;)

Okej. I det där jag läste (ska se om jag hittar det igen) pratar de om rel stora skillnader men att det är kortisolet som är boven och inte hormonerna?
Mer kortisol är det sista jag behöver dessutom :Virro

userfriendly
2009-06-11, 11:44
Ok, det var kanske inte en särskilt seriös studie och kanske inte styrketräning på "min" nivå - om man får säga så.. läste det där i ottan ;)
Men iaf.. man blir ju orolig.. för man vill ju inte missa massa!

"Blodprov som togs både före och efter träningen visade att p-piller användarna hade signifikant lägre nivåer av muskel uppbyggnadshormoner, som testosteron, och långt högre muskelnedbrytande hormoner såsom kortisol."

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/24/studie-p-piller-gor-styrketraning-ineffektiv?c=y

Loca
2009-06-11, 11:45
Preventivmedel och styrketräning? Går det i hop? Skulle jag få bättre resultat om jag slet ut p-staven ur armen?

En kompis hade p-stav och blev pluffsig som fan på bara en månad. Själv hade jag kopparspiral och det var jättebra, nu är spiralen ute och det känns precis som vanligt. Jag tror inte på hormoner :/ Tycker man har tillräckligt med dem.

userfriendly
2009-06-11, 11:49
Jag blir inte pluffsig av min p-stav (inte mer än vanligt) och desstuom har jag ingen mens vilket guld värt. Men det är klart att hormonerna inte är önskvärda! Men ännu mindre önskvärt är det med barn och kondomer.

Ett läskigt oopti citat från sidan:

"Bättre hälsa och prestanda inklusive förbättrad atletisk prestation, kroppssammansättning, estetisk skönhet och självbild kan uppnås av ökningen av muskelmassa genom styrketräning. Men p-piller användare kanske inte till fullo kan njuta av dessa förmåner och att de samtidigt upplever en nedsatt prestanda och svårigheter att uppnå atletiska mål på grund av den minskade muskeltillväxten som de får från styrketräning, "var forskarnas slutsats." *cry*

Loca
2009-06-11, 12:03
Vad är det för fel på kodom då?

Loca
2009-06-11, 12:04
och desstuom har jag ingen mens vilket guld värt.

Tränar man tillräckligt hårt försvinner mensen ändå.

Tomas W
2009-06-11, 12:08
Tränar man tillräckligt hårt försvinner mensen ändå.

Amenorré är inget man direkt ska sträva efter, speciellt inte som ett mål på att man tränar hårt..

Loca
2009-06-11, 12:11
Amenorré är inget man direkt ska sträva efter, speciellt inte som ett mål på att man tränar hårt..

Jag fick det i över ett halvår, rätt najs faktiskt. Under sommaren dessutom.

Sparven från Minsk
2009-06-11, 12:14
Frågan är väl mer, har DU ökat i vikt trots p-stav, har DU blivit starkare and so on?
Alla reagerar olika på preventinmedel med hormoner i.

Som jag sa innan, vad som kommer betyda mest för din byggarkarriär är bra mat, vila och hård träning.

Ibland äter jag godis och dricker alkohol, det är inte optimalt, men jag blir större i gymmet trots det :thumbup:

mattilainen
2009-06-11, 12:26
Vad är det för fel på kodom då?

Kondom är något som gör mig totalt oupphetsad, jag kan inte ha sex med kondom. Kondomer är jobbiga på alla sätt och vis. Visst det skyddar bra och är det ända som skyddar mot diverse könssjukdomar men jag klarar inte av dom.

Det mest osexigaste någon kan säga i sängen är "Sätt på dig kondom", om man nu inte blir avtänd på det så kommer man garanterat bli det när man ska fiffla på den. Blir man det inte då heller så kommer stunden då man måste rätta till den och inse att man kanske till och med har tappat den. Kondomer är jobbiga och osexiga

kemm
2009-06-11, 12:28
Vad är det för fel på kodom då?

:smash:

DSBM
2009-06-11, 12:47
Kondom är något som gör mig totalt oupphetsad, jag kan inte ha sex med kondom. Kondomer är jobbiga på alla sätt och vis. Visst det skyddar bra och är det ända som skyddar mot diverse könssjukdomar men jag klarar inte av dom.

Det mest osexigaste någon kan säga i sängen är "Sätt på dig kondom", om man nu inte blir avtänd på det så kommer man garanterat bli det när man ska fiffla på den. Blir man det inte då heller så kommer stunden då man måste rätta till den och inse att man kanske till och med har tappat den. Kondomer är jobbiga och osexiga
För mig är det mest efter man satt på dem som det blir osexigt... Tar bort halva känslan, minst!

mattilainen
2009-06-11, 12:52
Glömde skriva det också :p Kondomer är gjorda för folk som har problem med för tidig utlösning ;)

Grahn
2009-06-11, 12:55
Tråden handlade väl för bövelen(tm Allan) inte om kondomer?

sweetkarolina
2009-06-11, 13:34
Jag har också hört det där om att P-piller försämrar möjligheten att bygga muskler, men jag tror att det mest handlade om just p-piller. Och inte med några promille utan det var en betydande skillnad.
Är väl mindre/färre hormoner i p-stav o dyl?


P-stavar kan vara både bra och dåligt, mens-mässigt då. Vissa tappar den helt, men jag fick gå typ första året med konstant mens istället... tog ytterliggare ett år tror jag innan den blev normal igen.


Kondomdiskussionen kan ni väl ha nån annanstans, det här tycker jag är ett rätt viktigt ämne.

Sparven från Minsk
2009-06-11, 15:35
Hittade lite forskning till er om detta ämne.
En studie där VO2 max och uthållighet testades hos unga friska kvinnor 18-30.

Ingen skillnad fanns i varken VO2 max, uthållighet, andningsfrekvens hos kontrollgruppen eller de som åt oralt preventivmedel.

Effect of low dose oral contraceptives on exercise performance
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/abstract/30/1/36

Tolkia
2009-06-12, 07:35
OK. inga fler off topic detaljer om era respektive sexliv, tack.

On topic tycker jag att det är svårvärderat. Det finns fördelar och nackdelar med hormonpreventivmedel, och vad som funkar och inte funkar, upplevs som bra och upplevs som dåligt, varierar oerhört mellan individer. Givetvis påverkar det kroppen; de funkar ju just för att de påverkar kroppen, och att det har systemiska effekter när man börjar leka med hormonnivåerna är inte direkt nyheter. Då blir frågan vad som är ett problem och inte, och den är betydligt svårare än frågan om något är mätbart eller inte i en studie. Sedan kan man inte säga att rapporteringen om hormonella preventivmedel är den mest nyanserade; det hamnar fort i ramaskrin om dötspiller/dötsstavar, vilket gör det hela ännu mer svårvärderat.

När det kortisolnivåerna tycker jag att man borde få besvär om de steg till helt sjuka nivåer; jämför när man medicinerar med kortison under längre tid. Mår man bra borde de inte vara alltför illa. Effekterna av ens träning - ja, även där borde man ju märka om något är oerhört fel, särskilt om man jämför med hur det brukade vara innan man började med hormonella p-medel. Det kan säkert finnas en mätbar skillnad, men om den inte är så stor tror jag att det blir svårt att avgöra om det verkligen är preventivmedlen som är boven i dramat, eller om någon annan faktor spelar en större roll. De flesta av oss lever ju trots allt inte liv där alla faktorer är optimerade för att uppnå goda träningsresultat.

Oroar man sig mycket, om det är för uteblivna träningsresultat eller för någon annan med p-medel förbunden hälsorisk, finns det ju alternativ, så det är väl bara att byta p-medel?

LindaS
2009-06-13, 21:16
Innan jag började med p-piller hade jag ibland så ont att jag inte kunde stå och hade svårt att andas normalt, så jag skiter kungligt i om det sinkar mig lite på gymmet.

Morty
2009-06-13, 21:25
För övrigt så utsöndrar inte p-stavar östrogen utan endast progesteron, gulkroppshormon.

mikaelj
2009-06-13, 21:28
P-ring är enligt uppgift snällare än P-stav, för övrigt.

King Grub
2009-07-02, 09:57
Some reports suggest variation in physiological responses and athletic performance, for female athletes at specific phases of the menstrual cycle. However, inconsistent findings are common due to the inappropriate verification of menstrual cycle phase, small subject numbers, high intra- and interindividual variability in estrogen and progesterone concentration, and the pulsatile secretion of these hormones. Therefore, the oral contraceptive (OC) cycle may provide a more stable environment in which to evaluate the acute effect of reproductive hormones on physiological variables and exercise performance. To date, most of the OC research has compared differences between OC use and nonuse, and few researchers have examined within-cycle effects of the OC. It is also apparent that OC use is becoming far more prevalent in athletes; hence the effect of the different exogenous and endogenous hormonal profiles on athletic performance should be investigated. Research to date identifies potential for variation in aerobic performance, anaerobic capacity, anaerobic power and reactive strength throughout an OC cycle. The purpose of this review is to present and evaluate the current literature on the physiology of exercise and athletic performance during the OC cycle.

Int J Sports Physiol Perform. 2009 Jun;4(2):151-62. Athletic performance and the oral contraceptive.

http://hk.humankinetics.com/IJSPP/viewarticle.cfm?jid=6HU2Q6XD7ZN7A4F74AZ6FK7Y3UM3Ns aX4KC7Nw7&view=art&aid=17138&site=6HU2Q6XD7ZN7A4F74AZ6FK7Y3UM3NsaX4KC7Nw7

Nitrometan
2009-07-02, 14:55
P-ring är enligt uppgift snällare än P-stav, för övrigt.
"Snällare" - på vilket sätt?

King Grub
2009-11-04, 10:32
Oral contraceptive (OC) treatment has an inhibiting effect on protein synthesis in tendon and muscle connective tissue. We aimed to investigate whether OC influence myofibrillar protein turnover in young women. OC-users (24+/-2 years; Lindynette((R))n=7, Cilest((R))n=4) and non-OC-users (controls, 24+/-4 years n=12) performed one-legged kicking exercise. The next day, the myofibrillar protein fractional synthesis rate (FSR) was measured using stable isotopic tracers ((13)C-proline) while the subjects were fed standardized nutrient drinks. Simultaneously, a marker for myofibrillar protein breakdown, 3-methyl-histidine (3-MH), was measured in the interstitial fluid of the vastus lateralis. Measurements were performed in both legs. In general, myofibrillar protein FSR was lower in OC-users (two-way analysis of variance, P<0.05), although the difference seemed to depend on the OC type. Interstitial 3-MH in the skeletal muscle was not different between groups and did not vary by OC type. Exercise did not change myofibrillar protein FSR or 3-MH concentrations. Serum androstenedione and bioavailability of testosterone were lower in OC-users. In conclusion, the results indicate that the use of OC has an inhibiting effect on myofibrillar protein synthesis and the magnitude of the effect may depend on the type of OC. In contrast, there was no effect of OC on myofibrillar protein breakdown in the fed state.

Scand J Med Sci Sports. 2009 Oct 22. Effect of administration of oral contraceptives on the synthesis and breakdown of myofibrillar proteins in young women.

Morty
2009-11-04, 11:25
Oj, tråkigt för flickorna! Undrar vilket hormon som står för effekten mest. Min tjej tar piller med väldigt lite gulkroppshormon; hon fick biverkningar av dessa.

mikaelj
2009-11-04, 13:44
"Snällare" - på vilket sätt?

Mindre hormon, om jag minns rätt. Biverkningarna för de flesta är dessutom mildare. Plus att du inte behöver göra ett kirurgiskt ingreppp.

King Grub
2010-03-17, 10:18
BACKGROUND: The purpose of this study was to evaluate the effect of long-term use of oral contraceptives (OC) containing 0.20 mg of ethinylestradiol (EE) combined with 0.15 mg of gestodene (GEST) on the peak aerobic capacity and at the anaerobic threshold (AT) level in active and sedentary young women.

STUDY DESIGN: Eighty-eight women (23+/-2.1 years old) were divided into four groups - active-OC (G1), active-NOC (G2), sedentary-OC (G3) and sedentary-NOC (G4) - and were submitted to a continuous ergospirometric incremental test on a cycloergometer with 20 to 25 W min(-1) increments. Data were analyzed by two-way ANOVA with Tukey post hoc test. Level of significance was set at 5%. RESULTS: The OC use effect for the variables relative and absolute oxygen uptake VO(2) mL kg-(1) min(-1); VO(2), L min(-1), respectively), carbon dioxide output (VCO(2), L min(-1)), ventilation (VE, L min(-1)), heart rate (HR, bpm), respiratory exchange ratio (RER) and power output (W) data, as well as the interaction between OC use and exercise effect on the peak of test and at the AT level did not differ significantly between the active groups (G1 and G2) and the sedentary groups (G3 and G4). As to the exercise effect, for all variables studied, it was noted that the active groups presented higher values for the variables VO(2), VCO(2), VE and power output (p<.05) than the sedentary groups. The RER and HR were similar (p>.05) at the peak and at the AT level between G1 vs. G3 and G2 vs. G4.

CONCLUSIONS: Long-term use of OC containing EE 0.20 mg plus GEST 0.15 mg does not affect aerobic capacity at the peak and at the AT level of exercise tests

Contraception. 2010 Apr;81(4):309-315. Effect of low-dose combined oral contraceptive on aerobic capacity and anaerobic threshold level in active and sedentary young women.