handdator

Visa fullständig version : Konsumenträtt vid elektronisk handel


nelson24
2009-06-11, 07:57
För ett par dagar sedan påpekade en vän att det var mycket billigt pris på ON Whey 100% på en webshop. Jag köpte två burkar och betalade online med mitt betalkort och fick ett kvitto i form av epost.

Igår fick jag ett mail från butiken om att det var fel pris på webshoppen och att de vill skicka två mindre burkar alt markulera orden. Har full förståelse för att de vill markulera ordern men har de verkligen rätt att göra det? Jag ser det som att vi har ingått ett avtal i samband med min betalning och kvittot.

Kan tillägga av min vän fick sin burk för det billiga priset.

Någon som vet vad lagen säger om denna situation eller vart jag kan vända mig för att få svar?

nelson24
2009-06-11, 08:07
Konsumentvägledningen tyckte att webshoppen hade rätt att makulera min order så jag får finna mig i det:D

Mental
2009-06-11, 08:08
För ett par dagar sedan påpekade en vän att det var mycket billigt pris på ON Whey 100% på en webshop. Jag köpte två burkar och betalade online med mitt betalkort och fick ett kvitto i form av epost.

Igår fick jag ett mail från butiken om att det var fel pris på webshoppen och att de vill skicka två mindre burkar alt markulera orden. Har full förståelse för att de vill markulera ordern men har de verkligen rätt att göra det? Jag ser det som att vi har ingått ett avtal i samband med min betalning och kvittot.

Kan tillägga av min vän fick sin burk för det billiga priset.

Någon som vet vad lagen säger om denna situation eller vart jag kan vända mig för att få svar?

Om du råkar sätta ut din bil på blocket för en 50lapp i stället för 50.000, någon jeppe mailar och säger jag tar den! och du svarar snabbt ok! Står du vid din annons och säljer din bil för en 50lapp då?

Givetvis kan säljaren reservera sig för tryckfel, ytterst få webbutiker som inte skulle göra det, låter man bli är det av ren goodwill.

nelson24
2009-06-11, 08:35
Det är ju inte i närheten av samma sak. Om jag hade tagit emot 50 spänn för bilen och sedan skrivit ett kvitto innan jag ångrade mig så kanske. Det är just det som var min poäng, att själva transaktionen var genomförd och godkänd av bägge parter.

Baan
2009-06-11, 09:09
Det är ju inte i närheten av samma sak. Om jag hade tagit emot 50 spänn för bilen och sedan skrivit ett kvitto innan jag ångrade mig så kanske. Det är just det som var min poäng, att själva transaktionen var genomförd och godkänd av bägge parter.

Betala med kort är ju en automatiserad process. Man kan ju tycka att det bästa vore att pengarna drogs när man packar ner varorna och en människa kan se att allt står rätt till, men jag tror inte det är det vanliga. Att man då efter dragna pengar fortfarande ska kunna påverka bör vara en självklarhet just för att skydda säljaren från grovt knarkande prismässigt.