handdator

Visa fullständig version : protein o testosteron


cohiba
2009-06-10, 22:02
Hej!
Jag läste i en artikel av KingGrub att för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer. Hur ska det tolkas?
För att man ska växa rekommenderas 2-3 gr protein /kg kroppsvikt. Är det mycket?

Mr.Sarkastisk
2009-06-10, 22:09
Hej!
Jag läste i en artikel av KingGrub att för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer. Hur ska det tolkas?
För att man ska växa rekommenderas 2-3 gr protein /kg kroppsvikt. Är det mycket?

Det ska tolkas på så vis att man inte bör överstrida rekommendationen alldeles för mycket. Rekommendationen är lagom.

Black Star Abyss
2009-06-10, 22:13
Hej!
Jag läste i en artikel av KingGrub att för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer. Hur ska det tolkas?
För att man ska växa rekommenderas 2-3 gr protein /kg kroppsvikt. Är det mycket?

Mer än 2g protein per kg kroppsvikt tror jag är onödigt. har för mig gränsen för alldeles för högt intag gick vid 3.5.

Commando1980
2009-06-10, 22:15
Mer än 2g protein per kg kroppsvikt tror jag är onödigt. har för mig gränsen för alldeles för högt intag gick vid 3.5.

deffar man så kan det vara en idé att ligga över 2 g protein/kg kv/dag.

cohiba
2009-06-11, 19:22
Är det samma med EAA, påverkar den potensen negativt också?

King Grub
2009-06-11, 19:45
Potensen? Finns väl inget som säger att ett högt proteinintag påverkar potensen?

cohiba
2009-06-11, 20:21
Den som har hört, kanske var bara skrämselpropaganada...

Superhjälte
2009-06-11, 20:38
Den som har hört, kanske var bara skrämselpropaganada...


Ja det var det nog då ;)

Lars "varekeson"
2009-06-11, 23:22
Mer än 2g protein per kg kroppsvikt tror jag är onödigt. har för mig gränsen för alldeles för högt intag gick vid 3.5.

Läste 3-4ggr rekomendationen skulle vara ett övre tak, rekomendationen ligger väl på ca 1,2g/kg väl?

King Grub
2009-06-12, 08:32
För det som vill öka i muskelmassa finns ingen anledning att begränsa sig vid 1.2.

ARMSTARK
2009-06-12, 08:45
Om man äter väldigt mycket så kan man bli fet och det påverkar potensen negativt. En vältränad person kommer inte få några problem med potensen för att han käkar mycket protein. Promis!

Sniggel
2009-06-12, 08:50
Mer än 2g protein per kg kroppsvikt tror jag är onödigt. har för mig gränsen för alldeles för högt intag gick vid 3.5.

Läste 3-4ggr rekomendationen skulle vara ett övre tak, rekomendationen ligger väl på ca 1,2g/kg väl?

Var har ni läst detta om jag får fråga? (Jag har en baktanke med frågan)

King Grub
2009-06-12, 09:01
Det har du frågat förr.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113711&highlight=toxisk

Lars "varekeson"
2009-06-13, 14:15
Siffran 1,2g/kg tror jag att jag läste på SLV

siffrorna 3-4ggr tror jag var i Body magazine

"gamla" siffror eftersom de är 3 år gamla kanske?

Har dock sett dessa siffror dyka upp på andra ställen med olika avsikter så det är lite svårt o pinpointa, jag personligen tycker 1,5-2g/kg är en bättre siffra.

Action Fighter
2009-06-13, 15:37
Finns det ens några vettiga studier på detta gjorda på vältränade personer?
Tror de flesta studier är gjorda på vanliga personer som tränar nån gång i veckan så jag tror verkligen inte att det kan vara någon fara att ligga högre i protein än rdi. Du behöver ju inte ligga som proffesionella bodybuilders eftersom deras medecinskåp är "lite" större än våra som nån nämnt tidigare på forumet.

Eddie Vedder
2009-06-13, 16:05
Tror de flesta studier är gjorda på vanliga personer som tränar nån gång i veckan så jag tror verkligen inte att det kan vara någon fara att ligga högre i protein än rdi.

Ja siffrorna som nämns i samband med idrottare är baserad på studier med just idrottare.

Spannet för vilka siffror som rekommenderas där är ganska stora men majoriteten av forskningen tyder i alla fall på uppemot det dubbla jämfört med RDI som ligger på 0.8 gram/kg kroppsvikt.

Abstract:

The main determinants of an athlete's protein needs are their training regime and habitual nutrient intake. Most athletes ingest sufficient protein in their habitual diet. Additional protein will confer only a minimal, albeit arguably important, additional advantage. Given sufficient energy intake, lean body mass can be maintained within a wide range of protein intakes. Since there is limited evidence for harmful effects of a high protein intake and there is a metabolic rationale for the efficacy of an increase in protein, if muscle hypertrophy is the goal, a higher protein intake within the context of an athlete's overall dietary requirements may be beneficial. However, there are few convincing outcome data to indicate that the ingestion of a high amount of protein (2-3 g · kg-1 BW · day-1, where BW = body weight) is necessary. Current literature suggests that it may be too simplistic to rely on recommendations of a particular amount of protein per day. Acute studies suggest that for any given amount of protein, the metabolic response is dependent on other factors, including the timing of ingestion in relation to exercise and/or other nutrients, the composition of ingested amino acids and the type of protein.

Tipton KD, Wolfe RR. Protein and amino acids for athletes. J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79.

This paper reviews the factors (exercise intensity, carbohydrate availability, exercise type, energy balance, gender, exercise training, age, and timing of nutrient intake or subsequent exercise sessions) thought to influence protein need. Although there remains some debate, recent evidence suggests that dietary protein need increases with rigorous physical exercise. Those involved in strength training might need to consume as much as 1.6 to 1.7 g protein x kg(-1) x day(-1) (approximately twice the current RDA) while those undergoing endurance training might need about 1.2 to 1.6 g x kg(-1) x day(-1) (approximately 1.5 times the current RDA). Future longitudinal studies are needed to confirm these recommendations and asses whether these protein intakes can enhance exercise performance. Despite the frequently expressed concern about adverse effects of high protein intake, there is no evidence that protein intakes in the range suggested will have adverse effects in healthy individuals.

Lemon PW. Effects of exercise on dietary protein requirements. Int J Sport Nutr. 1998 Dec;8(4):426-47.

christian9
2009-06-13, 16:16
Hur mycket sänks testosteronnivåerna vid överdrivet proteinintag?

christian9
2009-06-13, 16:20
deffar man så kan det vara en idé att ligga över 2 g protein/kg kv/dag.

För att en större del av proteinet går åt som energi jämfört med energibalans eller bulk?