handdator

Visa fullständig version : Rehab övningar för bristning i bröstet?


nullacht
2009-06-10, 20:26
Hej,
Har en muskelbristning på sidan av bröstet (se bild nedan,de är dock bara högerbröstet båda markeringarna ska föreställa),hände för cirka 3 veckor sen..hur som helst - någon kunnig som vill ge tips på rehabövningar?,då området fortfarande känns klart och tydligt - och påverkar i princip alla överkroppsövningar..stretchat och kört lite bänk med enbart stången/smith ..

Påverkar ju för fasen skallen min att inte kunna träna och börjar ju gå in i konstiga tankar,förra veckan var det ifall jag skulle börja spela Dart *screwy**screwy**screwy**screwy* hjälp mig nu,blir galen...

Martin Löwgren
2009-06-10, 23:00
Har du sökt på bristningar på brädan? Behandlingen är densamma oavsett muskel som är skadad.

nullacht
2009-06-11, 00:10
Har du sökt på bristningar på brädan? Behandlingen är densamma oavsett muskel som är skadad.

Hittar bara där folk säger att man ska stretcha/få igång blodflötet med t ex inga vikter ..men that's it? - inget annat?

nullacht
2009-06-11, 00:16
Sen naturligtvis,söker man på bristningar är 98% av sökresultaten fjantar som klagar på lite hudbristningar *slap*

Martin Löwgren
2009-06-11, 07:22
Hittar bara där folk säger att man ska stretcha/få igång blodflötet med t ex inga vikter ..men that's it? - inget annat?I det akuta läget är det viktigt med vila som sedan skall övergå i aktiv vila. Cykel/stairmaster är ett bra och lindrigt sätt att hålla igång cirkulationen/muskulaturen. Lägg sedan till mycket lätt styrketräning och även lätt stretching. Lyssna på kroppen och var försiktigt så att du inte överbelastar muskeln. Lycka till!

rolf
2009-06-12, 16:23
Även när det känns bra så vila lite till för säkerhets skull. Var inte för ivrig att komma tillbaka till vikterna. Det kan gå som för mig som i lite över ett halvår inte kunde träna nåt vettigt pga en bristning i bröstet, jag var för ivrig att börja igen och rev upp skadan igen. Och igen.

nullacht
2009-06-16, 16:37
Även när det känns bra så vila lite till för säkerhets skull. Var inte för ivrig att komma tillbaka till vikterna. Det kan gå som för mig som i lite över ett halvår inte kunde träna nåt vettigt pga en bristning i bröstet, jag var för ivrig att börja igen och rev upp skadan igen. Och igen.

Fasen alltså,gått ungefär en månad och känns fortfarande ruskigt mycket,kört lite bänk med endast stången och man känner ju skadan,vill veta ifall man ska känna den lite granna eller ska det inte kännas överhuvudtaget vid 'lätt träning'

Ser inget fel i spegeln men fan så fjantiga fästen m.m man ska ha då *grr27*

offtopic:måste valt den mest använda bilden som brukar användas av discopojkarna som gör trådar om 'hur de ska göra för att se ut som han'

mattilainen
2009-06-16, 16:42
Hade bristning i ryggen för längesedan och då tog det 6 veckor innan jag kunde böja mig riktigt :( Så jag säger som några ovanstående. Vila extra och när du sedan känner dig bra, vila lite till. Förlorar mer på att bli mer skadad än att vänta någon vecka.

nullacht
2009-06-16, 17:42
Hade bristning i ryggen för längesedan och då tog det 6 veckor innan jag kunde böja mig riktigt :( Så jag säger som några ovanstående. Vila extra och när du sedan känner dig bra, vila lite till. Förlorar mer på att bli mer skadad än att vänta någon vecka.

Hej,hur körde du din rehab?,eller körde du inte alls tills du inte kände den överhuvudtaget?

mattilainen
2009-06-17, 00:58
Hej,hur körde du din rehab?,eller körde du inte alls tills du inte kände den överhuvudtaget?

Jag körde inte gym då heller. Så jag lät det gå över och tog för säkerhetsskull någon/några veckor extra. Så rehab körde jag nog inte om jag minns :p

rolf
2009-06-18, 12:50
Fasen alltså,gått ungefär en månad och känns fortfarande ruskigt mycket,kört lite bänk med endast stången och man känner ju skadan,vill veta ifall man ska känna den lite granna eller ska det inte kännas överhuvudtaget vid 'lätt träning'

Ser inget fel i spegeln men fan så fjantiga fästen m.m man ska ha då *grr27*

offtopic:måste valt den mest använda bilden som brukar användas av discopojkarna som gör trådar om 'hur de ska göra för att se ut som han'

Gör inte som jag gjorde, utan vila tills det känns helt bra. Riskera inte att förvärra det.

Chris.L
2009-06-18, 17:27
Happ, då är det väl samma jag åkt på, har ont på precis samma ställe. Smart som man är har jag pumpat på i över en månad med problemet :smash:

nullacht
2009-06-21, 01:46
Happ, då är det väl samma jag åkt på, har ont på precis samma ställe. Smart som man är har jag pumpat på i över en månad med problemet :smash:

Har ingen aning hur det är för dig men jag kan absolut inte köra bröst med den smärtan.

Jag kör pecdeck med bara högerarmen 50-100 reps bara för att få igång blodflödet..

rolf: Jag är rädd att det kommer ta flera månader då det inte blivit nå speciellt bättre.. *gah!*

capture
2009-06-23, 10:05
Jag lyckades dra av bröstmuskeln och dagen efter och 2 månader frammåt var det inte ens att tänka på att köra bänk. Gick till sjukgymnasten 4v efter skadan tack vare idiotiska vårdcentralen som sa åt mig att vila *gah!*

Tycker det är lika bra att pallra dig iväg till sjukgymnasten så du får några rehabövningar.

Såhär lite mer än 2 år sedan det hände så kan jag köra bänk igen men fortfarande inte på samma vikter och man känner av skadan lite i uppvärmningen och första settet.

nullacht
2009-06-24, 00:43
Jag lyckades dra av bröstmuskeln och dagen efter och 2 månader frammåt var det inte ens att tänka på att köra bänk. Gick till sjukgymnasten 4v efter skadan tack vare idiotiska vårdcentralen som sa åt mig att vila *gah!*

Tycker det är lika bra att pallra dig iväg till sjukgymnasten så du får några rehabövningar.

Såhär lite mer än 2 år sedan det hände så kan jag köra bänk igen men fortfarande inte på samma vikter och man känner av skadan lite i uppvärmningen och första settet.

hej,tack för att du bidrar med lite erfarenheter.

Men exakt vad gick av?,såg du nå skillnad på spegeln m.m,blodansamlingar?,dela med dig så mycket som möjligt,tack på förhand!

Hoppas verkligen inte mitt är såpass allvarligt,har inte kört bröst/rygg sen mitten av maj kanske men får hoppas det börjar ta och läka nu!

capture
2009-06-24, 12:51
Det blev en blodsamling vid mitten insidan av överarmen. I spegeln så ser man att något saknas om man t ex gör dubbel biceps. Precis vid armhålan så går det från bröstet ut en muskel som fäster på armen och den finns inte på sidan där skadan hände utan där går det rakt upp istället.

Men ditt låter inte alls lika alvarligt. Jag kunde inte ens fundera på att köra bänk med enbart stången på två månader. Dagarna efter skadan kunde jag inte lyfta armen över axeln.

nullacht
2009-06-26, 20:35
Det blev en blodsamling vid mitten insidan av överarmen. I spegeln så ser man att något saknas om man t ex gör dubbel biceps. Precis vid armhålan så går det från bröstet ut en muskel som fäster på armen och den finns inte på sidan där skadan hände utan där går det rakt upp istället.

Men ditt låter inte alls lika alvarligt. Jag kunde inte ens fundera på att köra bänk med enbart stången på två månader. Dagarna efter skadan kunde jag inte lyfta armen över axeln.

Jo ditt lät en "aningen" allvarligare tack för att du tog din tid och dela med dig!