handdator

Visa fullständig version : Risk & Försäkring samt finansiella tjänster


Asdf
2009-06-10, 15:07
Hej!
Jag har tänkt att läsa till civilekonom på handels, eller gå denna KY-ubildning. Vilket anser ni i det långa loppet skulle vara bäst? Vad är de stora skillnaderna mellan de båda?

Logiskt sett borde möjligheterna vara större om jag blir civilekonom, mitt största intresse är isåfall att bli något inom bankväsendet, gärna en förvaltare på en investmentbank alt rådgivare åt privatpersoner eller olika företag

Vad anser ni själva jag borde välja utav dessa alternativ?

Bahir
2009-06-10, 15:18
Handelshögskolan (i Stockholm) är bättre. Frågan är om du har toppbetyg eller grymma meriter. Annars får det nog bli KY.

coxie
2009-06-10, 15:18
HHS utan tvekan.

Jorpa
2009-06-10, 15:19
Du har ju större möjligheter med Civilekonomen, tror jag. Det är ju mer eller mindre en chefs utbildning. HHS dessutom!

Handels är iofs jäkligt svår att komma in på, vad är dina betyg, hur gammal är du och hur fick du dina betyg :)

Själv har jag bara betyg att komma in på Sthlm universitet Civilekonom.

Asdf
2009-06-10, 15:25
Det jag menar är att KY känns betydligt bättre. Du spenderar mindre tid på att läsa kurser du säkerligen inte har användning för och som ändå krävs för att du ska fylla ut dina 4 år

Därutöver sponsrar företagen KY och samarbetet verkar mycket bättre. Att arbetet är rätt säkrat redan då du börjar utbildningen

Flera här har påpekat att HHS är bättre. Men _vad_ exakt är bättre och skulle gynna en mer?
Jag känner ett flertal redan som gått en KY utbildning och fått arbete direkt med löneförhöjningar de följande åren, många fler som gått en högskoleutbildning letar fortfarande arbete. Tror att minst en tredjedel av de som läste till civ ingenjör fortfarande är arbetslösa ett halvår efter sin examen

coxie
2009-06-10, 15:32
HHS är ofantligt mycket mer meriterande, en master från HHS ger en mycket högre kunskapsnivå, kontaktnätet är oslagbart här i Sverige. Sedan verkar du väldigt dåligt upplyst om du tror att 1/3 av alla nyutexaminerade civ ingenjörer går arbetslösa.

The_RobRoy
2009-06-10, 16:05
KY-utbildning och HHS är inte ens på samma planet.

Vet ingen på mitt jobb som bara har en KY-utbildning i botten.

Jag ser aldrig hur man i en PP-presentation till stora kunder heller kan skriva att personen som är din rådgivare har en KY-utbildning. Det går tyvärr fet-bort.

Medusa
2009-06-10, 16:15
Finansbranschen är väldigt prestigéstyrd, och detta reflekteras främst i rekryteringsprocesserna..

Vill du få anställning efter avslutande studier skall du definitivt inte välja en KY-utbildning, utan HH Stockholm, Ekonomihögskolan i Lund, alternativt HH Göteborg och slutligen utbildningen i Uppsala, övriga ekonomiutbildningar är inte alls lika meriterande och chanserna till arbete efter studierna minskar drastiskt, dessutom skiljer snitt-ingångslönerna ganska kraftigt beroende på vilket universitet / högskola du studerade vid..

Grelle-
2009-06-10, 16:38
Handels alla dagar i veckan.

coxie
2009-06-10, 16:44
Hur gammal är du och vad har du för betyg/hp, har du ens en realistisk chans att komma in på HHS?

Cilia
2009-06-10, 16:47
Jag tog det som ett skämt först eftersom det inte ens är jämförbart. Om det nu inte är ett skämt så är frågan varför du har kommit på att du vill bli det du rabblar upp eftersom det är skillnad mellan de också.

Om jag får föregå dig så låter det som att du har kommit på att en portföljförvaltare kan tjäna ganska bra med pengar snarare än att det är ditt riktiga intress?

Oavsett skulle jag välja HHS för det är en av de bästa baserna du kan ha för ditt fortsatta yrkesliv även om du kommer på att det inte just var förvaltning du vill ägna dig åt.

DennisJ
2009-06-10, 17:11
Är inte det här som att fråga om man ska köpa en BMW eller en Smart?

Grelle-
2009-06-10, 17:14
Nästan värre... :)

n1tro
2009-06-10, 17:18
Handels utan tvekan. Investmenbank .. ja där får du kanske lägga till en examen på kth eller så har du ett grymt kontaktnät, det funkar liksom inte att få jobb på ngt floor där annars verkar det som

mvh

buq
2009-06-10, 19:10
Förutsatt att man har en del idrottsligameriter, hur högt snitt behöver man ha ungefär?

coxie
2009-06-10, 20:32
Förutsatt att man har en del idrottsligameriter, hur högt snitt behöver man ha ungefär?

Tvivlar starkt på att man får några fördelar för att man tävlat i någon sport, varför skulle man få det?

Snittet ligger på 20.0 för betyg och 1.8-1.9 för HP och jag har för mig att man numer inte tar in några på intervju.

hultman
2009-06-10, 20:37
Tvivlar starkt på att man får några fördelar för att man tävlat i någon sport, varför skulle man få det?

Snittet ligger på 20.0 för betyg och 1.8-1.9 för HP och jag har för mig att man numer inte tar in några på intervju.

Jodå. Vet att de åtminstone förut haft en kvot för särskilda meriter. Tror gränsen låg på runt 18 i betygssnitt och att urvalsprocessen sedan skedde med väldigt godtyckliga metoder. Har en polare som kom in på det sättet iaf.

coxie
2009-06-10, 20:42
Jodå. Vet att de åtminstone förut haft en kvot för särskilda meriter. Tror gränsen låg på runt 18 i betygssnitt och att urvalsprocessen sedan skedde med väldigt godtyckliga metoder. Har en polare som kom in på det sättet iaf.

Jo men plockades inte detta bort för ett par år sedan?

Grelle-
2009-06-10, 20:55
Jag tror det är kvar. Känns som jag läste om det nyligen. Inte särskilt specificerat om vad som krävs och det är nog exakt så dom vill ha det, så ingen kan ifrågasätta deras beslut.

jakke
2009-06-10, 21:07
Jag tror det är kvar. Känns som jag läste om det nyligen. Inte särskilt specificerat om vad som krävs och det är nog exakt så dom vill ha det, så ingen kan ifrågasätta deras beslut.

jupp.

http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Antagning/Pages/S%C3%A4rskildameriter.aspx

buq
2009-06-10, 21:25
Cool, tack för bra svar!

Bahir
2009-06-10, 23:31
Skall man komma in på meriter på handels ska man ha tävlat på nationell/internationell nivå i idrott, eller vara en välkänd musiker, eller liknande.

En följdfråga: vilka är de bästa mastersutbildningarna i Sverige? HHS (Stockholm) och dess utbildningar är ju antagligen överlägsna, men hur är det med t ex HHS i Göteborg, SU, Uppsala, och Lund?

Biceps
2009-06-11, 00:21
Välj HHS för i helvete (om du har rätt betyg/hp)

_Robbie_
2009-06-11, 01:39
Skall man komma in på meriter på handels ska man ha tävlat på nationell/internationell nivå i idrott, eller vara en välkänd musiker, eller liknande.

En följdfråga: vilka är de bästa mastersutbildningarna i Sverige? HHS (Stockholm) och dess utbildningar är ju antagligen överlägsna, men hur är det med t ex HHS i Göteborg, SU, Uppsala, och Lund?

HHS masterutbildning börjar inte förrän i höst för första gången. Just nu har HHS endast hunnit med Bachelor. Detta p.g.a bolonia. Så lite svårt att utvärdera redan nu men visst kommer HHS masterutbildning vara den bästa i Sverige, ganska lätt att gissa.

Ang meriter så räknas entreprenöriella framgångar också, så som eget företagande, intressant projekt o.s.v...

krilleh
2009-06-11, 16:06
Har en fråga som jag kan passa på att fråga här.

Jag tänkte läsa strökurser i ekonomi och bygga min egen examen på det, just på grund av att jag inte har tillräckligt höga poäng för att söka in till utbildningen. Kan jag även läsa strökurser för att bli civilekonom?

Även jag vill bli någon slags placeringsrådgivare på en bank, och då antar jag att en vanlig ekonomutbildning inte räcker?

stevebc
2009-06-11, 16:09
Jo men plockades inte detta bort för ett par år sedan?Det finns kvar. En släkting till mig ska söka via det här systemet. Tanken är väl inte att sporterfarenheten i sig är meriterande (vilket den iofs är) men att man lagt ner så mycket tid på sporten att man haft mindre tid för skola. Det var iaf så min släkting sade att HHS resonerade. Ansökan är ett personligt brev helt enkelt med bilagor.

Min släkting har vunnit VM-guld, så jag tror och hoppas han kommer in.