handdator

Visa fullständig version : Att få ner olivoljan..


Fors
2003-08-15, 00:58
Vad blandar ni olivolja med? Jag har provat att dricka det rent samt blanda det med grönsaker, men jag tycker att det är rätt motbjudande i vilket fall.
Kan man inte blanda det med någonting och sedan dricka det?
Finns det något förutom olja som kan tänkas lösa det?

Pez
2003-08-15, 01:01
I lite vatten...

Ta rapsolja annars...mer eller mindre utan smak.

Men egentligen är det bara att bita ihop, så farligt är det väl inte?

/pez

michael
2003-08-15, 01:34
olivolja i proteindrinken har jag hört ska va svingott, ta inte för mkt bara.

Grahn
2003-08-15, 06:25
Rapsolja, linfröolja och fiskolja häller jag bara ovanpå vatten i ett glas och sveper det.

Muaytudd
2003-08-15, 06:55
jag dricker min linfröoljarent rent två gånger om dagen... men sen går jag och borstar tänderna :D

loboman
2003-08-15, 07:01
Druvkärnoljan smakar överlägset minst!

Så här blandar jag min "grogg"
Lite kallt vatten.
Oljan
1 tesket psylliumfrön
Sedan skall detta svepas i en enda snygg rörelse...

Annars kör jag det i prottedrinken då smakar de inget alls!

Men Olivolja måste smaka ILLA!

z_bumbi
2003-08-15, 07:37
Använd oljan i matlagningen eller häll den helt enkelt över maten när du ska äta. Svårare är det väl inte ?

abbe
2003-08-15, 08:09
Ingen som kör med nötter eller avocado som fettkälla? Valnötter och hasselnötter är ju svingott och mer nyttigt än olivolja. Avocado är oxå mkt bra och är gott i sallader eller bara som en del på tallriken.

Jag använder bara olivolja när jag vill smaksätta mat. När jag tillagar mat i hög värme blir det rapsolja och i annan blir det linfröolja.

Till frukost blir det alltid lite koncentrerad fiskolja.

ivandrago
2003-08-15, 08:36
vad är det för sjukheter att dricka olja? olivolja används med fördel i matlagningen. Maten blir godare och ni får i er oljan. Häll på pasta t.ex. = mums.

palme
2003-08-15, 09:23
Svep eller blanda med vatten. Sluta klaga börja växa ;)

Lasse Kongo
2003-08-15, 13:26
Hm, vet inte om man är störd, men allt som är bra för kroppen slukar man ju lätt.

Ja skulle äta bajs om det påverka min fysik till det bättre.

Som Palme sa, sluta klaga, drick o väx för fan :kinky:

Herkulez
2003-08-15, 13:36
Originally posted by michael
olivolja i proteindrinken har jag hört ska va svingott, ta inte för mkt bara.

:thumbup:

mr.jeppe
2003-08-16, 12:31
Jag bara sveper den eller rör ut den i hvregrynsgröten. Smakar ingenting tycker jag. Har iof inte mer än en matsked eller så....

Dk1ng
2003-08-16, 14:58
Ha oljan på pastan, i stekpannan, på salladen och ev. i drinken... svårare än så ska d inte va!!:thumbup:

Pontus
2003-08-16, 15:46
Varför vill man ha olja i sig?

Om det är bra, vilket jag antar att det är eftersom alla äter det, hur mycket ska man ta per dag?

King Grub
2003-08-16, 16:01
Originally posted by Pontus
Varför vill man ha olja i sig?

Om det är bra, vilket jag antar att det är eftersom alla äter det, hur mycket ska man ta per dag?

Det beror väl på vilken energiprocent fett ditt dagliga kaloriintag består av. Ju större del av den energiprocenten som kommer från bra fett, som just olivolja (eller t ex fiskfett) desto bättre.

Pontus
2003-08-16, 17:32
Originally posted by King Grub


Det beror väl på vilken energiprocent fett ditt dagliga kaloriintag består av. Ju större del av den energiprocenten som kommer från bra fett, som just olivolja (eller t ex fiskfett) desto bättre.

Du (rätt säker på att det var du iaf) gjorde en lång och mycket bra förklaring på hur mycket man skulle ha i sig av fett, protein, kolhydrater förut, och lite annat. Nu förstår jag rätt bra vad man ska med proteinerna och kolhydraterna till men jag har inte försått vad man ska med fettet till? Tydligen är det viktigt, annars skulle man väl inte pressa i sig olivolja i onödan?

King Grub
2003-08-16, 17:50
Fett är en viktig energigivare (viktigare än kolhydrater vid lågintensivt arbete/vila), är byggnadsmaterial för celler, hormoner, och nerver, gör att du kan ta upp fettlösliga vitaminer, skyddar de inre organen, tillföra livsnödvändiga fettsyror, mm.'

Hur mycket du behöver är helt individuellt och beror på näringsbehov och aktivitetsgrad. Ett exempel kan vara 25 E% fett, 50 E% kolhydrater och 25 E% protein, men man kan tänka sig hur många andra procentkombinationer som helst.

Pontus
2003-08-17, 10:08
Är det inte fettet som gör att man blir fetare? Eller blir man inte det beroende på om det är mättat/omättat?

Om man vill gå ned i vikt (inget jag satsar på just nu men det är alltid bra med kunskap), vad bör man inte äta för mycket av då, kolydrater eller fett?

King Grub
2003-08-17, 10:16
Originally posted by Pontus
Är det inte fettet som gör att man blir fetare? Eller blir man inte det beroende på om det är mättat/omättat?

Om man vill gå ned i vikt (inget jag satsar på just nu men det är alltid bra med kunskap), vad bör man inte äta för mycket av då, kolydrater eller fett?

Överskott av allt omvandlas till fett, vare sig det är fett, kolhydrater eller protein. Vill du gå ner i vikt måste du ligga på ett kaloriunderskott. Proteinintaget bör då vara konstant, och om det sedan är fettet eller kolhydraterna du bör dra ner på beror på aktivitetsgrad. Har du fysiskt arbete eller tränar mycket kondition är det inte så lämpligt att dra ner för mycket på kolhydraterna. Men som sagt: det är ett energiöverskott som gör dig fetare.

Pontus
2003-08-17, 10:43
Vet att det är energiöverskott som gör en fetare, bara tänkte lite :em:

Nåja, tackar för de snabba och välformulerade svaren, som vanligt :hbang: