handdator

Visa fullständig version : Vitamintillskott negativt/farligt?


Purren
2009-06-10, 10:14
Jag vet att dom gjorde en studie tidigare där dom kom fram till att folk som tar vitamintillskott i högre grad var sjuka än folk som inte gjorde det (eller dylikt).

Jag kommer inte ihåg om de hade räknat in andra livsstilsfaktorer i den bedömningen.

I vilket fall som helst; vilken är den nuvarande uppfattningen om vitamintillskott? Är det positivt eller negativt?

Förstås syftar jag på ett användande som håller sig inom doseringsangivelserna hos respektive tillskott för en normal person med en övervägande "normal" kost.

Pelle2
2009-06-10, 10:25
Vitaminer är vitaminer.. får du inte i dig tillräckligt från kosten så är det ju bra att komplettera med tillskott, men käkar du tillräckligt komplett så behövs det inte som sagt.

Purren
2009-06-10, 10:59
Vitaminer är vitaminer.. får du inte i dig tillräckligt från kosten så är det ju bra att komplettera med tillskott, men käkar du tillräckligt komplett så behövs det inte som sagt.

Vad baserar du det på?

Är vitaminer verkligen vitaminer?

Jag har för mig att kroppen har svårare att ta upp vitaminer från tillskott jämfört med från riktig kost.

Men det är förstås inget jag har konkreta belägg för. Det är därför jag skulle vilja att någon som är mer insatt kan ge mig något som är vetenskapligt bevisat snarare än sånt som folk bara accepterat som sanning.

Eddie Vedder
2009-06-10, 11:07
Jag har för mig att kroppen har svårare att ta upp vitaminer från tillskott jämfört med från riktig kost.


Tvärtom om något.

Och någon studie om att personer som supplementerar med vitaminer skulle vara sjukare känner jag inte till. Däremot att man sett ett samband med vitaminsupplementering och telomerlängd, något som i sin tur kan innebära mindre åldrande.

http://traningslara.se/blogg/telomerer-och-kroppens-aldrande/

Tolkia
2009-06-10, 12:36
Man kan säkert finna ett samband mellan vitaminsupplementering och sjukdom. Dels tenderar personer som har någon sjukdom att försöka förbättra sin hälsa på lite olika sätt utöver ren sjukdomsbot, dels finns det ju många sjukdomar där vitaminer/mineraler förskrivs av läkare. Det är ju dock inte detsamma som att man blir sjuk av vitaminer.

Sparven från Minsk
2009-06-10, 12:36
Håller med Eddie här, aldrig hört eller läst att folk som äter vit. tillskott skulle bli sjukare, låter tokigt. Och nä, kroppen tar upp tillskottet minst lika bra om inte bättre än "vanliga" vitaminer. Har dock för mig att c-vit tillskott till barn visade sig ge en sämre förmåga att ta upp naturligt c-vit. efter avslutat behandling. Typ att kroppen blev lat då den blev matad.
Ingen ref på det dock, bara något jag hört på lektion med halvsov just då ;)

Eddie Vedder
2009-06-10, 12:44
Typ att kroppen blev lat då den blev matad.


Det kan stämma. En av biverkningarna med överdrivet C-vitaminintag är att kroppen kan bli "bortskämd" och att behovet då blir högre för samma effekt.

Kischen
2009-06-10, 13:03
Vad baserar du det på?

Är vitaminer verkligen vitaminer?

Jag har för mig att kroppen har svårare att ta upp vitaminer från tillskott jämfört med från riktig kost.

Men det är förstås inget jag har konkreta belägg för. Det är därför jag skulle vilja att någon som är mer insatt kan ge mig något som är vetenskapligt bevisat snarare än sånt som folk bara accepterat som sanning.


Jag har förstått det precis som du, att tillskottsformen skulle vara underlägsen :) Tror jag läst det här på forumet.

Grahn
2009-06-10, 13:06
Vitamintillskott är ju givetvis underlägsna en bra och varierad kost, det betyder ju dock inte att vitaminerna i själva tillskottet är ngn form av klass B vitaminer(iaf om man tar dem i samband med en måltid så fett och kolhydrater finns tillgängliga).

Trubblet med vitamintillskott ligger väl mer i att de kanske inte är speciellt fullständiga.

Kischen
2009-06-10, 13:08
Trubblet med vitamintillskott ligger väl mer i att de kanske inte är speciellt fullständiga.

Eller att vissa kanske har lite för hög % av rdi?

Sparven från Minsk
2009-06-10, 13:09
Det kan stämma. En av biverkningarna med överdrivet C-vitaminintag är att kroppen kan bli "bortskämd" och att behovet då blir högre för samma effekt.

Då sov jag inte helt med andra ord :):)

Eddie Vedder
2009-06-10, 13:22
Jag har förstått det precis som du, att tillskottsformen skulle vara underlägsen :) Tror jag läst det här på forumet.

Ja det har du läst men missuppfattat. Att tillgodogöra sig de essentiella näringsämnena via tillskott är underlägset att göra det via varierad kost.

Men upptaget av mikronutrienter i tillskottsform är inte sämre. Jag gissar som sagt att absorbtionen är mer effektiv där t.o.m. I en måltid finns ju oftast även en hel del hämmande faktorer, i tillskottet finns där enbart mikronutrienterna som sådana.

Grahn
2009-06-10, 13:24
Eller att vissa kanske har lite för hög % av rdi?

Jo det med, speciellt om ens kost innehåller dessa med.

Frumpish
2009-06-10, 14:21
Har läst att för stora intag av A-vitamin kan ge benskörhet, är det korrekt?

Eddie Vedder
2009-06-10, 14:28
Har läst att för stora intag av A-vitamin kan ge benskörhet, är det korrekt?

Ja.

Och det är en diskuterad anledning till varför svenskar förefaller drabbas ev mer osteopeni än vad finnarna gör trots likvärdig mjölkkonsumtion, vi har fortfarande A-vitaminberikning och det har inte dom. För bara någon månad sedan tog vi i Sverige bort A-vitaminet i AD-dropparna till barn, så numera är det bara D-droppar.

D-vitamin är å andra sidan något vi sannolikt behöver öka ordentligt på och där mycket tyder på att RDI t.o.m. är satt för lågt. Ett för lågt RDI som vi i stor utsträckning ändå inte når upp till alltså.

Trance
2009-06-10, 14:56
Ja det har du läst men missuppfattat. Att tillgodogöra sig de essentiella näringsämnena via tillskott är underlägset att göra det via varierad kost.

Men upptaget av mikronutrienter i tillskottsform är inte sämre. Jag gissar som sagt att absorbtionen är mer effektiv där t.o.m. I en måltid finns ju oftast även en hel del hämmande faktorer, i tillskottet finns där enbart mikronutrienterna som sådana.

Har det kommit några studier som har ändrat det på sistone? Man har ju om och om igen misslyckats att koppla vitamin i tillskottsform till någon nytta (förutom eventuellt D) medan frukt/grönsaker visat sig hjälpa mot en hel del sjukdomar. Läste en intressant artikel om det för något år sedan, hittar den dock inte nu.

Angående ämnet så finns det vad jag vet inget vetenskapligt stöd för att multivitamin gör någon nytta och historiskt så har det varit mer än en gång vitamintillskott visat sig vara skadliga (t.ex. A eller E)

Frumpish
2009-06-10, 14:58
Finns det några vitamintabletter utan a-vitamin då? Vore ju najs isåfall, eller kombinerat b/d vitamin, b-vitamin ska ju inte gå att överdosera och d-vitamin verkar vara bristande i fleras kost

Eddie Vedder
2009-06-10, 15:47
Man har ju om och om igen misslyckats att koppla vitamin i tillskottsform till någon nytta

Nej det har man inte gjort. Vad man vet är att en adekvat kost innebär att man inte behöver extra tillskott. Men vid brist är alltid supplementering till nytta givetvis.

Du svarar på ett inlägg om att absorbtionen inte är sämre så då undrar jag vad du har för stöd för att den är det vilket du verkar tro.

Tolkia
2009-06-10, 15:54
Man skall i sammanhanget inte glömma bort att det finns mycket i maten som vi inte har koll på. Vissa av hälsofördelarna med en varierad kost är säkert kopplade till faktorer som idag är okända. Det brukar tas upp i samband med huruvida frukt och grönsaker är "nyttigare" än vitamintabletter, men gäller väl egentligen all föda. Sedan har det blivit så att "vitaminer" i folkmun kommit att bli något slags samlingsbegrepp för "diverse nyttigt skrufs som finns i maten".

Purren
2009-06-10, 16:28
Eddie, Du har skrivit ett inlägg på ett annat forum som jag känner var relevant. I det fallet handlar det om överdriva mängder vitaminer, men det kan vara intressant iallafall.


Citat:
Background
Oxidative stress may cause gastrointestinal cancers. The evidence on whether antioxidant supplements are effective in preventing gastrointestinal cancers is contradictory.

Objectives
To assess the beneficial and harmful effects of antioxidant supplements in preventing gastrointestinal cancers.

Search strategy
We identified trials through the trials registers of the four Cochrane Review Groups on gastrointestinal diseases, The Cochrane Central Register of Controlled Trials on The Cochrane Library (Issue 1, 2003), MEDLINE, EMBASE, LILACS, and SCI-EXPANDED from inception to February 2003, and The Chinese Biomedical Database (March 2003). We scanned reference lists and contacted pharmaceutical companies.

Selection criteria
Randomised trials comparing antioxidant supplements to placebo/no intervention examining the incidence of gastrointestinal cancers.

Data collection and analysis
Two reviewers independently selected trials for inclusion and extracted data. The outcome measures were incidence of gastrointestinal cancers, overall mortality, and adverse events. Outcomes were reported as relative risks (RR) with 95% confidence interval (CI) based on fixed and random effects meta-analyses.

Main results
We identified 14 randomised trials (170,525 participants), assessing beta-carotene (9 trials), vitamin A (4 trials), vitamin C (4 trials), vitamin E (5 trials), and selenium (6 trials). Trial quality was generally high. Heterogeneity was low to moderate. Neither the fixed effect (RR 0.96, 95% CI 0.88 to 1.04) nor random effects meta-analyses (RR 0.90, 95% CI 0.77 to 1.05) showed significant effects of supplementation with antioxidants on the incidences of gastrointestinal cancers. Among the seven high-quality trials reporting on mortality (131,727 participants), the fixed effect (RR 1.06, 95% CI 1.02 to 1.10) unlike the random effects meta-analysis (RR 1.06, 95% CI 0.98 to 1.15) showed that antioxidant supplements significantly increased mortality. Two low-quality trials (32,302 participants) found no significant effect of antioxidant supplementation on mortality. The difference between the mortality estimates in high- and low-quality trials was significant by test of interaction (z = 2.10, P = 0.04). Beta-carotene and vitamin A (RR 1.29, 95% CI 1.14 to 1.45) and beta-carotene and vitamin E (RR 1.10, 95% CI 1.01 to 1.20) significantly increased mortality, while beta-carotene alone only tended to do so (RR 1.05, 95% CI 0.99 to 1.11). Increased yellowing of the skin and belching were non-serious adverse effects of beta-carotene. In four trials (three with unclear/inadequate methodology), selenium showed significant beneficial effect on gastrointestinal cancer incidences.

Authors' conclusions
We could not find evidence that antioxidant supplements prevent gastrointestinal cancers. On the contrary, they seem to increase overall mortality. The potential cancer preventive effect of selenium should be studied in adequately conducted randomised trials.
Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 4. Antioxidant supplements for preventing gastrointestinal cancers.

Här kan metastudien tankas hem och läsas:

http://mrw.interscience.wiley.com/co...83/pdf_fs.html


Och det är alltså inte EN studie det här. Man har inte genomgått ett eget expriment med egna försökspersoner etc. utan man har alltså gjort en omfattande litteraturgenomgång och granskat vetenskapen på området.
67 studier granskades, en slutsats var att höga doser ev flera antioxidanttillskott snarare gör mer skada än nytta. Det är ju knappast okänt egentligen, studier som visar det finns ju bevisligen gott om.

Positivt att en sådan här stor sammanställning ytterligare stärker detta. Särskilt på ett sånt här forum där det faktiskt verkar som det förekommer en del import från USA av tillskott med så höga doser.


EDIT: Och nej man får INTE cancer av allt! Lika bra jag skriver det redan nu för någon idiot lär ju fälla den genomkorkade kommentaren så småningom.

Eddie Vedder
2009-06-10, 16:32
Eddie, Du har skrivit ett inlägg på ett annat forum som jag känner var relevant. I det fallet handlar det om överdriva mängder vitaminer, men det kan vara intressant iallafall.

Nej i frågan om upptag är det helt irrelevant.

Den metaanalysen är i sig värd att ta till sig anser jag men den har inget med ett sämre upptag att göra. Den visade att flera antioxidanter inte gav något extra och att höga intag av vitamin E under lång tid förefaller kunna göra mer skada än nytta.

Trance
2009-06-10, 17:01
Nej det har man inte gjort. Vad man vet är att en adekvat kost innebär att man inte behöver extra tillskott. Men vid brist är alltid supplementering till nytta givetvis.

Jag pratar självklart i det kontext som den ursprungliga trådskaparen nämnde

"Förstås syftar jag på ett användande som håller sig inom doseringsangivelserna hos respektive tillskott för en normal person med en övervägande "normal" kost."


Du svarar på ett inlägg om att absorbtionen inte är sämre så då undrar jag vad du har för stöd för att den är det vilket du verkar tro.

Jag pratar inte om absorptionen utan om det skulle vara likvärdigt att få i sig vitaminer från piller jämfört med mat.

Eddie Vedder
2009-06-10, 17:05
Jag pratar inte om absorptionen utan om det skulle vara likvärdigt att få i sig vitaminer från piller jämfört med mat.

Då förstår jag inte varför du frågar mig om vetenskapligt stöd eftersom jag aldrig ens nämnt det.

Purren undrade om vitaminer och mineraler i tillskottsform tas upp sämre och jag svarade. Om det sedan är likvärdigt ur "nyttighetsperspektiv" är inte säkert men det var ju som sagt aldrig det jag skrev om.

Bluesparv
2009-06-10, 18:22
Har jag missförstått det hela när tror man ska försöka hålla balansen mellan vitaminerna? Bättre att öka alla 10% än att bara öka en vitamin 10%?

King Grub
2009-06-10, 18:49
Om man inte inte har ett konstaterat extra behov av någon mikronutrient är det inte rekommendabelt att hux flux supplementera megadoser av enstaka vitaminer eller mineraler.

Grahn
2009-06-11, 07:36
Man skall i sammanhanget inte glömma bort att det finns mycket i maten som vi inte har koll på. Vissa av hälsofördelarna med en varierad kost är säkert kopplade till faktorer som idag är okända. Det brukar tas upp i samband med huruvida frukt och grönsaker är "nyttigare" än vitamintabletter, men gäller väl egentligen all föda. Sedan har det blivit så att "vitaminer" i folkmun kommit att bli något slags samlingsbegrepp för "diverse nyttigt skrufs som finns i maten".

Jo forskarna finner ju nya rön hela tiden, lyckligtvis har man lärt sig gilla grönfoder( om man får kött till!). numera. :D