handdator

Visa fullständig version : Utveckla löparkondition på snabbast möjliga sätt


Skrollovicz
2009-06-10, 09:11
Detta kanske är en konstig fråga men jag ställer den ändå.

Hur tränar man upp löparkonditionen så effektivt som möjligt? Eftersom kondition ju är grenspecifikt så antar jag att öka syreupptagningsförmågan inte är synonymt med att utveckla löpförmågan?

Jag söker råd (vetenskapliga och erfarenheter som ni själva har gjort) om allt från hur många gånger i veckan man bör springa till hur vilken hastighet man bör ha under träningspassen. Mitt mål är att kunna springa långt.

Om ni vill veta lite bakgrund så har jag väl ingen direkt bra grundkondition då det är först på senare tid som jag har börjat intressera mig för löpning. Jag började springa seriöst (två gånger i veckan) för cirka ett halvår sedan och kan nu springa sju kilometer utan avbrott.

Asdf
2009-06-10, 09:18
Din kondition och muskulära uthållighet i benmuskler och stabilisatorer är det som påverkar din förmåga att springa långt.

Kondition för att orka hålla ett givet tempo och fördröja ansamlingen av mjölksyra pga den låga mängd anaeroba aktivitet som ett aerobt pass fortfarande har, uthålligheten för att där likaså förbättra hur dina ben klarar ansamlingen av mjölksyra efter en längre tids aktivitet

Att springa intensiva intervaller så hårt som möjligt, så länge som möjligt är det som gäller för att göra lungor/hjärta hela apparaten starkare. Men att stillsamt springa mycket långt är det bästa du kan göra för att bli duktig på att springa långt

Problemet är inte att kunna springa långt, problemet är ifall man vill springa långt _och_ snabbt

Poxeman
2009-06-10, 11:02
Hur långt är långt?
Det är stor skillnad på att träna för en marathon eller bara en mil. (och olika personer kan tycka båda är långa)
Kolla in Stora Löpartråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96610) för mängder av tips och information.
Marathon.se är också bra, där finns träningsprogram för diverse olika distanser.

Mitt allmänna råd är:
Skynda långsamt! Det är jävligt tråkigt att skada sig för att man ökar för fort, 10% / vecka i distans eller fartökning är bra.

Lars Brinkhoff
2009-06-10, 12:34
Variation är bra. Kort ibland, långt ibland. Långsamt/snabbt. Kuperat/slätt. Intervaller/kontinuerligt. Sällan både långt och snabbt, det sparar man till tävling.

Jag upprepar tidigare varning: snabba ökningar av distans och/eller fart har hög skaderisk. Smyg hellre in nya träningselement långsamt över en period på många veckor.

Om du springer två gånger i veckan, kan ett bra första steg vara att lägga in lätt tredje pass. Eller börja spring det ena passet lite snabbare, och det andra lite längre.