handdator

Visa fullständig version : Marklyft? Fintad och borta!


X-Change
2003-08-14, 23:51
Finns det nån som kan tala om för mig hur man utför riktiga marklyft? (inget fusk) ..har hört massa olika tekniker. Läste på ******* hemsida att ryggen ska vara helt rak hela tiden, stämmer det?
och när jag ändå håller på så stod det att du ska gå ända ner till utgångsläget (golvet, som jag fattar det) Stämmer det?

Nån som har nån sida där man ser övningen i sidled kan väl skriva ner den är ni schyst!

Pez
2003-08-15, 00:34
Ska och ska....

Det bästa är att be nån som är duktig hjälpa dig med utförandet. Kan vara svårt i början, inget man försöker lära sig genom att läsa om det sas.

/pez

Grahn
2003-08-15, 06:46
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Survivor
2003-08-15, 09:26
Originally posted by X-Change
...så stod det att du ska gå ända ner till utgångsläget (golvet, som jag fattar det) Stämmer det?
Tror faktiskt att det är bäst att göra så ja, iaf om du kör någorlunda tungt.. Blir väl ett jäkla tryck på ryggkotorna annars om du ska bromsa när du är nästan nere för att sedan vända upp igen, i flera omgångar. Även om det nu innebär att ryggmusklerna slappnar av när du satt ner vikten i marken.

Big_Vik
2003-08-15, 19:49
kutad,rak eller svankad rygg vad är skillnaden? kutad rygg ska visst aldrig vara bra men i vissa övningar ska man kuta ryggen har jag för mej, bara benlyft eller?

Muskelsmurfen
2003-08-15, 21:53
Ser man till att ställa ned stången mellan varje rep så får man det tunga bottendraget i varje lyft. :thumbup:

emp
2003-08-15, 21:55
Bara den första reppen som är jobbig, efter första flyter det bara på :)

ugly_kid
2003-08-15, 22:27
Originally posted by emp
Bara den första reppen som är jobbig, efter första flyter det bara på :)

Det låter som att du studsar vikten i marken om du tycker den första är yungst.

LunaSpice
2003-08-15, 23:18
Originally posted by ugly_kid


Det låter som att du studsar vikten i marken om du tycker den första är yungst.

Exakt, om man kör som muskelsmurfen instruerade så är alla lyft lika tunga...jag tycker den sista är den allra tyngsta, inte den första. :bpump:

emp
2003-08-16, 00:02
Nej, jag studsar inte vikten. Den första är tyngst för att jag har ju vilat innan. Tänker varje gång när jag kör marklyft, vafan hur kunde jag lyfta detta förra gången jag var här?! Sen tar man i och sen flyter det på i 5 reps till... nästa set brukar oftast inte vara lika jobbigt då man vet att man klarar det.

Och, ja, jag kör med uppvärmingsset och viktanpassning.

Jon2
2003-08-16, 00:25
Håller med emp tycker 1a repset känns tyngst sen flyter det på.

stora_starka_jätten
2003-08-16, 14:18
Vad är en bra ingångsvikt för en som aldrig kört marklyft?? Jag brukar träna på 65 kg i bänkpress.. Jag vet att man inte är lika stark i ryggen för det å så.. men går det att säga på ett ungefär???:bpump:

King Grub
2003-08-16, 14:34
Originally posted by stora_starka_jätten
Vad är en bra ingångsvikt för en som aldrig kört marklyft?? Jag brukar träna på 65 kg i bänkpress.. Jag vet att man inte är lika stark i ryggen för det å så.. men går det att säga på ett ungefär???:bpump:

En ingångsvikt? Börja riktigt lätt de första gångerna och teknikträna först. När du fått in rätt teknik kan du försiktigt börja höja vikterna, och man är betydligt starkare i mark än in bänk.

emp
2003-08-16, 15:06
En polare kör 55 i bänk och 70 mark (1.27ggr så mycket i mark)
Jag kör 70 bänk och 112,5 mark (1.60ggr så mycket i mark)

Samma polare är iofs starkare i bänk än böj också... disco ;)

Mycket individuellt ;)

Muskelsmurfen
2003-08-16, 15:08
Använd de lättaste viktskivorna som har "full höjd".

Nitrometan
2003-08-16, 18:52
Hos oss brukar jag rekommendera Eleikos gummi-15, har rätt höjd och så blir det 50 kg, vilket brukar vara en bra vikt att börja teknikträningen på.