handdator

Visa fullständig version : Svullet knä


mexoz
2009-06-09, 19:02
Jag slog i knät idag när jag skulle hoppa över något staket (klumpigt vah? :smash:)

Nu är det svullet som fan och har jätte ont kan knappt röra på benet och gå normalt.

Hur ofta bör jag kyla ner det med is? vill få borta detta så fort så möjligt!

tacksamm för svar :)

creperiet
2009-06-09, 19:56
Svårt att avgöra hur svullnaden är utifrån "svullet som fan". Dels har du en slemsäck som kan svullna upp ordentligt vid yttre våld, svullnaden känns då ofta "vätskig". Sånt brukar gå över på en-två veckor.
Menisken är inte heller ointressant. Med tanke på att du knappt kan gå skulle jag nog söka för detta.

Chippe
2009-06-10, 22:55
Jag slog knät i en sten ganska hårt för 11 år sedan som blev helt stelt och gick inte att böja på flera veckor. Tappade muskler i benet och jag hade problem att lyfta benet då jag låg ner redan efter 1 månad. Kan fortfarande känna av skadan och det beror nog på att jag inte tränade upp musklerna men jag fick heller ingen hjälp då. Jag haltade i några år och känner fortfarande av skadan då jag inte är aktiv och tränar.

Jag tömde aldrig knät på blod men vet inte vad som är bäst. Har hört både för och nackdelar. Min svullnad var precis under knäskålen och inte särskilt stor men det tog många månader innan jag blev hyfsat bra.
Brosk kan bildas och det är något du kan komma att störa dig på. Det enda tips jag kan ge är att även om du inte kan böja på benet så rör på det så gott det går varje dag.