handdator

Visa fullständig version : Främre och bakre bankart samt SLAP operation


RandomC
2009-06-09, 18:36
Har nyligen genomgått en främre och bakre bankart samt SLAP operation. Hela labrum hade släppt fullständigt, en del av benet på framsidan av leden har också nöts bort. Min kirurg lät väldigt nöjd med operationen, han hade satt in fem stycken suturankare. Jag frågade vad han trodde om mina möjligheter att börja styrketräna igen men fick inget riktigt svar.

Är det någon som vet hur pass mycket man kan belasta axeln efter en sån här operation? Finns det risk för att ankarna ska släppa/brista?

grimfish
2009-06-09, 20:20
Du får vända dig till din ortoped igen, han är den enda som har förutsättningarna att ge ett bra svar på frågan.

Martin Löwgren
2009-06-09, 21:00
Var det Björn på Artro Sofiahemmet som utförde operationen?

Bankart skador kan vara rätt komplexa men kontakta kirurgen för vidare info.

Mvh

RandomC
2009-06-09, 21:20
Var det Björn på Artro Sofiahemmet som utförde operationen?

Bankart skador kan vara rätt komplexa men kontakta kirurgen för vidare info.

Mvh

Nej, Carlos rivero på löwenströmska, han verkar vara ganska känd vad jag förstår.

Jag har pratat med min kirurg men han är väldigt sparsam med sina svar. Jag tänkte mest om man kunde uttala sig lite generellt om hur pass man kan belasta leden efter en sådan skada?

Martin Löwgren
2009-06-09, 21:25
Nej, Carlos rivero på löwenströmska, han verkar vara ganska känd vad jag förstår.

Jag har pratat med min kirurg men han är väldigt sparsam med sina svar. Jag tänkte mest om man kunde uttala sig lite generellt om hur pass man kan belasta leden efter en sådan skada?

Utan att ha sett din journal om storleken på skadan och operations omfattning är det omöjligt. Jag hade kontakt Carlos direkt och frågat. Kan han ej svara har han säkert en duktig sjukgymnast i närheten som kan hjälpa dig.

Först ska du oavsett köra axel/skulderrehab i några veckor (det gör man alltid vid bankart skador) men hur länge kan endast de iblandade svara på som sett din anamnes.

RandomC
2009-06-09, 22:26
Utan att ha sett din journal om storleken på skadan och operations omfattning är det omöjligt. Jag hade kontakt Carlos direkt och frågat. Kan han ej svara har han säkert en duktig sjukgymnast i närheten som kan hjälpa dig.

Först ska du oavsett köra axel/skulderrehab i några veckor (det gör man alltid vid bankart skador) men hur länge kan endast de iblandade svara på som sett din anamnes.

Jag får gör ett nytt försök då. Vet du föresten om man har rätt att få ut sin egen journal?

Jo jag har förstått att jag har en lång rehabilitering framför mig, jag tänkte mest på lång sikt typ 1-2 år framåt.

Martin Löwgren
2009-06-09, 22:38
Jag får gör ett nytt försök då. Vet du föresten om man har rätt att få ut sin egen journal?

Jo jag har förstått att jag har en lång rehabilitering framför mig, jag tänkte mest på lång sikt typ 1-2 år framåt.Absolut.

Svårt att säga när du är återställd då de beror mkt på skadans storlek samt hur väl du sköter din rehab.